Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Kabel-TV leverandøren har plikt til å levere kundelistene for TV-kunder til NRK lisensavdelingen. Så de kan nok sjekke at du hadde et sånt abbonement. Det samme gjelder satelitt-tv og via fiber. Felles for disse er at du er registrert i et kunderegister.

 

Det skal være mulig å ta inn NRK-kanalene via bakkenettet uten et kundeforhold. Det kan de ikke sjekke i ettertid. Det er ikke din feil at deres signaler bryter seg inn på din eiendom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde jeg da registrere meg for lisens for denne perioden for å unngå å få noen høyere regning? Kontrolløren sa det ville bli dyrere hvis det viste seg at jeg likevel har TV.

 

Også i ettertid gå gjennom den hyggelige prosessen som resten her har gått igjennom? :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke det. Bare send en epost til lisensavdelingen og spør om du er registrert i lisensregisteret uten noe mer spørsmål og svar. Bare still det åpne spørsmålet igjen om de prøver å fiske ut av deg en ny oppføring i lisensregisteret. Er du registrert må du betale den kommende regninga, men husk å melde deg ut med en gang. Fristen går ut før regninga kommer i posten. Rekker du ikke fristen må du betale for en periode til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da fikk jeg omsider gjennomslag for oppsigelse av lisensforholdet. Det tok meg ikke mindre enn 6 måneder og 8 brev i fra min side før de godtok det. For ett forferdelig tungvindt system, og bare det å kunne nekte noen å ville ut av ett kundeforhold er helt absurd.

 

Ikke en gang etter at "lisensmannen" var her å fikk se med egne øyne at vi ikke har mottaker i bruk ville de godta oppsigelsen uten videre.

 

Men nå er det heldigvis over, og kravet i fra de to siste terminene er tilbaketrukket som følge av mine mange klager.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Hei! NRK har begynt å mase om kringkastingsavgiften, noe jeg absolutt ikke vil betale. Må jeg plombere TVen eller går det fortsatt an å sende denne mailen?

 

Til: [email protected]
Tittel: Fjersnynsmottaker ikke i bruk

Jeg henviser til forskrifter om fjernsynsmottagere §9 og melder herved skriftlig til NRK om at fjernsynsmottageren min ikke er i bruk fra og med neste termin (fra og med 1.7.2013) og erklærer at den ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om det i henhold til §6. Dersom NRK ønsker det kan dere etter nærmere avtale sende en autorisert person til å utføre plombering i henhold til §9.

Inneværende termin er betalt som normalt.

Med dette betrakter jeg mitt kundeforhold til dere som avsluttet fra og med 1.7.2013 og forventer ingen framtidige krav fra dere.

Jeg ber om bekreftelse på at e-posten er mottatt og at jeg er fjernet fra lisensregisteret. Bekreftelsen ønskes snarest mulig og senest innen 1.3.2013.

mvh. Navn
Adresse

 

Takk

Lenke til kommentar

Jeg ville endret på datoene og en av setningene, slik:

 

Til: [email protected]
Tittel: Fjersnynsmottaker ikke i bruk

Jeg henviser til forskrifter om fjernsynsmottagere §9 og melder herved skriftlig til NRK om at fjernsynsmottageren min ikke er i bruk fra og med neste termin (fra og med 1.2.2015) og erklærer at den ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om det i henhold til §6. Dersom NRK ønsker det får dere adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak i henhold til §9.

Inneværende termin er betalt som normalt.

Med dette betrakter jeg mitt kundeforhold til dere som avsluttet fra og med 1.2.2015 og forventer ingen framtidige krav fra dere.

Jeg ber om bekreftelse på at e-posten er mottatt og at jeg er fjernet fra lisensregisteret. Bekreftelsen ønskes snarest mulig og senest innen 3.1.2015.

mvh. Navn
Adresse

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja

 

 

Vær forberedt på at lisensavdelingen er en kranglete gjeng som automatisk aviser utmeldingen uten å lese eposten din først. Det er først ved klage på vedtak de faktisk gidder å lese det du skriver. Vær forberedt på at de later som de ikke kan forskriften de er satt til å håndheve sånn at det blir ytterligere krangling før du får gjennom saken selv om du gjorde alt rett helt fra starten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kabel-TV leverandøren har plikt til å levere kundelistene for TV-kunder til NRK lisensavdelingen. Så de kan nok sjekke at du hadde et sånt abbonement. Det samme gjelder satelitt-tv og via fiber. Felles for disse er at du er registrert i et kunderegister.

Er du HELT sikker? For sist jeg hørte rapporterer ikke GET sine kunder. Jeg kjenner også flere i både borettslag og enebolig som ikke betaler lisens, men har oppgradert til get-box 2 og et år etter ennå ikke fått noe krav.

 

Eks på at det hvertfall har vært omstridt:

 

Nå selger vel ikke Get lisenspliktige mottakere? - Kravet er vel at det skal være en tv-tuner, NRK har siklet på kundelistene til Get siden jeg jobbet der for 20 år siden, men synes det høres merkelig ut at de skulle ha fått det. - Get boksen er vel mer som et modem, og inntil de endrer forskriften så er det ikke lisenspliktig så lenge den ikke har en tuner. (Med mindre de har endret forskriften uten at jeg har fått det med meg :o)

 

Edit: Leste på nett at det var fremlagt et lovforslag om å gi NRK tilgang til kundelister fra Get/CD etc tidlig i år, men fant ikke ut hvordan det evt hadde gått eller når det blir/er blitt behandlet.

 

aha: De har hatt delvis tilgang siden 2009, da var det jo ganske nytt wink.gifhttp://e24.no/media/datatilsynet-kritisk-til-nrks-lisensjakt/4007017

 

Og her:

 

http://avforum.no/forum/digitalt-bakkenett-og-kabel-tv/47633-canal-digial-og-lisens.html#post547660

Snakket forresten med CD i dag, de sier at de ikke rapporterer videre om kundene sine.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Etter en lang kamp mot saksbehandlere i NRK, som tar det som en personlig triumf å få inn lisenspengene uansett om det er et uberettiget krav eller ikke, så er jeg endelig uten nrk lisens.

Det skal være nok å opplyse om at fjernsynsmottakeren er pakket bort, solgt eller kastet.

Plombering må gjøres hos et godkjent verksted, så at jeg hadde fjernet antenneinntaket selv og sendte med bilder hjalp ikke.

Etter deres utsagn så kan du ikke forlange at NRK skal plombere tv'n.

Skal du bruke tv'n som skjerm, så må den endres til skjerm uten mulighet for å motta tv signaler.

En antenneinngang på tv'n kan ta imot signaler, så derfor skal du betale lisens.

Jeg lurer på om det var stortingets mening at nrk skal få oppføre seg på denne måten og behandle alle som løgnere.

Lenke til kommentar

Etter en lang kamp mot saksbehandlere i NRK, som tar det som en personlig triumf å få inn lisenspengene uansett om det er et uberettiget krav eller ikke, så er jeg endelig uten nrk lisens.

Det skal være nok å opplyse om at fjernsynsmottakeren er pakket bort, solgt eller kastet.

Plombering må gjøres hos et godkjent verksted, så at jeg hadde fjernet antenneinntaket selv og sendte med bilder hjalp ikke.

Etter deres utsagn så kan du ikke forlange at NRK skal plombere tv'n.

Skal du bruke tv'n som skjerm, så må den endres til skjerm uten mulighet for å motta tv signaler.

En antenneinngang på tv'n kan ta imot signaler, så derfor skal du betale lisens.

Jeg lurer på om det var stortingets mening at nrk skal få oppføre seg på denne måten og behandle alle som løgnere.

 

NRK mener sitt om det med plombering, jeg tolker ikke loven på samme måte per i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar
Litt som at det er veldig mye fint i arbeidsmiljøloven og kjøpsloven, men de færreste har lest disse.

Jeg synes det er en uvanlig dårlig sammenligning ettersom mannen i gata ikke tråler arbeidsmiljøloven eller kjøpsloven dagen lang. NRK lisenskontoret sin jobb er å håndheve en enkel kort forskrift om fjernsynsmottakere. De er 30-40 stykker som jobber dag ut og dag inn med akkurat denne forskriften. De bør kunne den inn og ut, fremlengs og baklengs.

 

Lovdata - Forskriften om fjernsynsmottakere. Legg spesielt merke til §9 siste ledd som vi prater om her:

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Les den gjerne flere ganger og smak på ordlyden i hvert ledd av setningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798

§6 Meldeplikt

 

Den som anskaffer, tar i bruk eller har fjernsynsmottaker, skal straks melde fra om dette til NRK.

 

Den som har fjernsynsmottaker i fartøy/kjøretøy i yrkestrafikk, skal gi melding for hvert fartøy/kjøretøy som utstyres med mottaker.

 

Den som anskaffer fargemottaker plikter å gi melding om dette selv om det er betalt avgift for svart/hvitt mottaker.

 

Det er unødvendig med melding når mottaker er anskaffet hos radiohandler, med mindre det er gått 3 måneder fra anskaffelsen uten at avgiftskrav fra NRK er mottat

§9 Mottaker ikke i bruk

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Du har rett i at den er ganske klar.

Hovedreglen ser ut til å være at du ikke kjøper TV med innebygd tuner.

Lenke til kommentar

det virker som om nrk er desperate. de sendte krav til både meg og mammaen min, for vi var tidligere rikstv kunder. mitt kundeforhold til dem stoppet for 4 år siden, og de sender krav der de antar jeg har mottager siden jeg abbonerer på tv. etter en epost der jeg forklarer at det ikke er greit å anta at jeg hadde tuner for et tidligere kundeforhold ble lisensen igjen sagt opp.

 

til del_d

dvb kommer i mange former. t c og s om jeg ikke husker helt feil. alle er tunere. jeg er usikker på om NRK sender ukryptert på sat. om sendingene dems der er krypterte burde sat være ekskludert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...