Gå til innhold

Her er AMDs nye skjermkort-serie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke rart fokuset ligger på mellomklassen i førsteomgang da det er der stort sett markedet ligger per i dag, behovet for toppkort ala HD 7970, GTX 680 og liggende er forsvinnende lite når grafikk på PC pushes såpass lite som det blir gjort idag.

 

Folk klarer seg stort sett helt fint med skjermkort som GTX 660 / 660 Ti og mange selv med GTX 650 / 650 Ti om de ikke spiller de mest krevende spillene med høy anti-aliasing eller liggende. Folk kan altså skaffe seg helt relevante kort, selv for de mer kravstore spillene for 1'000 - 1'500kr, og de aller aller fleste som ikke spiller på type 2560x1440 eller flerskjermoppsett med høy anti-aliasing klarer å kjøre selv de mest kravstore spill med skjermkort til 2'000 - 2'500kr.

 

 

For mange kan det virke positivt, men for utviklingen av både grafikk i spill og skjermkortytelse er det en noe dårlig trend. La oss håpe Xbox 720 og PlayStation 4 til neste år kan være med å pushe standardene litt igjen, for det er ingen tvil om at det er konsollifisering og det faktum at konsollene ikke har maskinvare som henger med i svingene som er den store synderen for at ting går så sakte frem som de gjør per dags dato.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

IFolk klarer seg stort sett helt fint med skjermkort som GTX 660 / 660 Ti og mange selv med GTX 650 / 650 Ti om de ikke spiller de mest krevende spillene med høy anti-aliasing eller liggende. Folk kan altså skaffe seg helt relevante kort, selv for de mer kravstore spillene for 1'000 - 1'500kr, og de aller aller fleste som ikke spiller på type 2560x1440 eller flerskjermoppsett med høy anti-aliasing klarer å kjøre selv de mest kravstore spill med skjermkort til 2'000 - 2'500kr.

For 500,- mer dvs. 3000,- får du 7970...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de planlegger å få HD 8870M i samme prisklasse som GT 650M GDDR5 med like lite eller mindre effektforbruk så er jeg overbevist. Men jeg har ikke trua på at det er HD 8870M mot GT650M GDDR5, da blir vel heller noe 8750M eller noe der :/

Selv om 8870M yter såpass mye bedre enn 650M GDDR5 er det ærlig talt ikke nok for å gi en god opplevelse i spillene som er listet. Sniper Elite V2 (laveste innstillinger, 1280x720) kjører for eksempel på rimelig hakkete 20-40 fps på min M14x, da hjelper det fint lite om ytelsen øker med 60%

 

Syns også det er rart at 8870M skal komme med samme 640 ALUer som 7870M, men med en 100MHz lavere klokkefrekvens.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

disse tallene og grafene virker litt fantasifulle.. 2 ganger ytelse? tror det hvis jeg ser det :p

 

bedre er det nok uansett men dette var drøye tall :p

 

Les grafene om igjen du. Ihvertfall hvis det er grafen jeg la ut du ser på ;)

 

Og i tillegg ligger vel vanligvis *870M serien litt høyere enn *60M (GDDR5) serien til vanlig.

Lenke til kommentar

Merkelige produkt

 

8500/8600/8700 kortene ser jo ut til å være omtrent identisk utenom basefrekvensen.

 

Forskjellen mellomg 8500 og 8700 er 850/650=30%, ytelsen er 691/537gflops = 28%. Så i direkte flopper er det bare frekvensen i forskjell.

 

Forskjellen på 8800 og 8500 er derimot enorm, nærmere 80%!

 

Det umidellbart logiske ville være å enten kjøpe et 8500 kort og overclocke til 8700 instillinger, eller kjøpe 8800 kortet.

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

Merkelige produkt

 

8500/8600/8700 kortene ser jo ut til å være omtrent identisk utenom basefrekvensen.

 

Forskjellen mellomg 8500 og 8700 er 850/650=30%, ytelsen er 691/537gflops = 28%. Så i direkte flopper er det bare frekvensen i forskjell.

 

Forskjellen på 8800 og 8500 er derimot enorm, nærmere 80%!

 

Det umidellbart logiske ville være å enten kjøpe et 8500 kort og overclocke til 8700 instillinger, eller kjøpe 8800 kortet.

 

Overklokking er kanskje ikke det første su gjør på en bærbar?

Lenke til kommentar

Venter spent på HD 8970 :)

 

Og ikke minst på hva nVidia har på lur..

Da kan du nok vente til mars, april... (Q2 2013)

Det samme gjelder desktop-kort fra Nvidia.

 

For både AMD og Nvidia er det kun snakk om en "tweak" av brikkene denne runden, fremdeles begrenset av samme 28nm prosess.

Lenke til kommentar

Må nesten si dette ser bra ut:amd8000-lead.jpgHvis de planlegger å få HD 8870M i samme prisklasse som GT 650M GDDR5 med like lite eller mindre effektforbruk så er jeg overbevist. Men jeg har ikke trua på at det er HD 8870M mot GT650M GDDR5, da blir vel heller noe 8750M eller noe der :/

 

Hvilke kort er det 650M G5 sitter i?

Lenke til kommentar

De som er ute etter en teaser for Radeon 8000-serien på stasjonære PCer kan få det her.

 

 

NB. Kun ubekreftede spesifikasjoner. Det ser ut som en respektabel økning på ca 40% mer Gflops/watt og ca 50% mer Gflops/$ (estimert veiledende pris) til tross for at de beholder 28 nm teknikken.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke kort er det 650M G5 sitter i?

 

Godt spørsmål. Dette er hentet fra Engadget, men jeg aner ikke hvor de har fått det fra :/

 

Edit: Glem det jeg skrev der :p

 

amd8000-17.jpg

 

Må nesten si at jeg lo langt og lenge her :p "i7 3770K"

legg også merke til Nvidia driveren :/

 

Legger til litt flere bilder fra presentasjonen:

 

 

 

amd8000-12.jpg

 

Legg merke til at de sammenligner *770 med *670.

 

amd8000-13.jpg

 

Samme systemet gjelder her. Har du gjort en endring i navnsettingsystemet eller gjør de dette for å lure oss?

 

amd8000-5.jpg

 

har de avslørt noe med neste generasjons konsoller her? Eller brukes AMD i dagens konsoller?

 

 

 

Endret av Olestokk
Lenke til kommentar

Da kan du nok vente til mars, april... (Q2 2013)

Det samme gjelder desktop-kort fra Nvidia.

 

For både AMD og Nvidia er det kun snakk om en "tweak" av brikkene denne runden, fremdeles begrenset av samme 28nm prosess.

 

Nå er det ikke det artikkelen skriver, den skriver faktisk at HD8000 er bygd opp i stor grad fra grunnen. Og 28nm prosess trenger faktisk ikke være noen stor begrensing, se på Intel sin Tick Tock, hvor de på samme produksjonsprosess gjør endringer i mikroarkitektur og i neste omgang endrer produksjonsprosessen. Faktisk er det ikke særlig lurt å gjøre for store endringer på arkitektur samtidig med endring i produksjonsprosess - man får nemlig to faktorer som påvirker yielden fra waferne - og den kan bli katastrofalt dårlig i starten.

 

Det er heller ikke garantert at krymping av produksjonsprosess gir så mye mer i ytelse. Den gir som oftest mindre effektbruk og varme og således mulighet til å skalere opp hastighet, men den øker også potensiell lekkasje i brikkene. Vi ser at mellom Sandy Brigde og Ivy Brigde er det faktisk effektforbruk som har fått mest gevinst. Ytelsesgevinsten er ikke så enorm, og kan like gjerne skyldes optimaliseringer i mikroarkitektur som krympingen.

 

@Olestokk: AMD skal brukes så vidt jeg vet i Xbox 720, samme gjelder Xbox 360. Men Xbox 720 kommer vist til å bli utstyrt med noe langt unna topGPU fra AMD - dvs her snakker vi om maks mellomklasse. Men det er uansett et relativt stort marked å levere grafikkbrikkene til.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...