Gå til innhold

LØST: Canon 7D Mark II - Annonsert 15.09.2014


Anbefalte innlegg

Hvordan vet du dette? For meg virker det kun som synsing. At noen bytter kamera x mot y er både modelluavhengig og tidsuavhengig og ikke noe som er særlig relatert til 7D.

Hva da? At folk bytter kamera? Det skulle da være opplagt. At flere brukere bytter kamera når det er 4.5 år enn når det er 2 år? Jeg skulle tro at dette også er innlysende. Så hva er det du er uenig i?

Mitt inntrykk (fra både nettet og de rundt meg) er at mange av de som har kjøpt 7D fremdeles har kameraet og kanskje nettopp fordi det finnes ikke noe bedre alternativ selv så lenge etter lansering, og særlig de som har behov for et cropkamera med egenskapene til 7D ser ut til å tolmodig beholde og bruke kameraet mens de venter på mk2.

Dette virker på meg bare som synsing.

 

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 7D ennå og har egentlig ikke funnet noen erstatter, 5D mk3 blir altfor dyr og 70D når ikke helt opp og andre fabrikater er ikke aktuelt.

 

Jeg tror at mesteparten av 7D brukere er litt mer opplyste på kamerafronten en de som kjøper xxxD/xxxxD serien og de vil selvfølgelig ha objektiver som matcher dette kamera så som en 17-50 f/2.8 eller 15-85, sikkert en 70-200 eller en 100-400, vidvinkel samt et par tre prime/makro-objektiver. og flere av disse vurderer nok som meg at 5D mk3 blir for dyr samt man mister litt ekvivalent brennvidde, og 70D blir ikke noe bedre substitutt hvis ikke video er viktigst.

Det som frister mest for tiden er faktisk en 6D, men da kjøper jeg ikke FF for actionfotografering sin skyll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som frister mest for tiden er faktisk en 6D, men da kjøper jeg ikke FF for actionfotografering sin skyll.

Jeg tror faktisk fåtallet har 7D fordi det er et godt action-kamera. De har det fordi de vil ha et godt kamera, som er mer avansert enn den typiske 700D, men fortsatt ikke koster like mye som feks. 5D III eller 1D X. Back in the day da både 5D II og 7D var nye hus, kjente jeg mange som valgte 7D fordi 5D II var for dyrt. Nå tror jeg Canon heller vil ha den gruppen over på 6D.

 

Per i dag kjenner jeg ingen (profesjonelle) sportsfotografer som fortsatt kjører 1,3 crop. De fleste er på Nikon (D4 eller D3/s) eller 1D X, etter at fullformatkameraer med rask skuddhastighet ble tilgjengelig. Lange teler er ikke noe problem for de folka, ytelse i dårlig lys er det. Så tipper jeg den promillen som er aktive dyrefotografer på hobbybasis ikke betyr så mye for Canikon. De som tjener penger på det, og dermed har råd til lange (og dyre) teleobjektiver, bruker fullformat uansett.

 

Dermed mener jeg det er relativt usannsynlig at Canon kommer med en 7D II. That said, man vet aldri med kameraprodusentene, for det virker ikke som selv de vet hva folk vil ha (Canon EOS M, Nikon 1, Sony E/FE/A).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror de har innsett at marginene i prosumer- og kompakt-markedet er for dårlige, og dermed har justert seg deretter. Kuttinga av de enkleste kompaktene bekrefter vertfall at de vil ut av amatørmarkedet, mens det at 7D II ikke har kommet, tyder på at de vil ha prosumers over på sensorstørrelser som har bedre marginer enn 1,6-crop.

 

Det som virkelig skiller Canon fra feks. Fuji X og 4/3 er sensorstørrelse. De har mulighet til å lage store sensorer, de har objektiver til store sensorer, og de har bare én konkurrent i det markedet (Sony FE teller ikke, så lenge det finnes svært få objektiver til det systemet). Det gir bedre marginer enn å konkurrere mot Fuji, Panasonic, Olympus, Pentax og Sony.

 

1200D-, 700D- og muligens 70D-segmentet tror jeg kommer til å bestå, for der er det mer sannsynlig at Canon har marginer nok på kamerahussalg (+kit) alene til at det lønner seg.

Lenke til kommentar

 

Med 1.6x tele skulle man tro markedet var enormt for samtlige som driver med fugle-/dyrefotografering - og dette er mange.

I forhold til antallet som fotograferer barn, kjæledyr og feriedestinasjoner så tror jeg at det er "nesten ingen".

 

Rett nok er dette en gruppe som bruker relativt mye penger per hode, som bytter utstyr ofte, og som har en viss "signal-effekt" ovenfor vanlige kunder.

Og de fleste av disse bruker vel fullformatobjektiver uansett. Du kjøper sannsynligvis ikke et kamera som 7D for å fotografere fugler med Canons 55-250 til 1500 kroner (eller noe sånt).

Jeg har 7D og jeg har en kombinasjon av crop og fullformat-objektiv. Jeg har ikke funnet noen FF-objektiver som kan erstatte 17-55IS eller 7.5mm fish-eye.

Forbedringene skal være ganske store for at kundene skal svi av 15000 (eller så) på mkII.

 

Og det er kanskje årsaken til at det tar så lang tid før kameraet kommer?

Det er vanlig at "pro"-modeller skiftes ut skjeldnere enn konsument-modeller. Såleis kunne man kanskje vente at 7Dmk2 kom etter 3 år (september 2012).

 

http://www.northlight-images.co.uk/rumours.html#canon_timeline

 

Når så ikke skjedde så tror jeg at det er andre årsaker. Kanskje etterdønninger etter flom-skadene på Canons produksjons-lokaler. Kanskje tekniske problemer med neste-generasjons sensor. Kanskje Canon konsekvent holder på modeller inntil Nikon har sluppet noe lignende.

 

Mest sannsynlig (etter min subjektive mening) så er dette et bevisst valg av Canon. De har kapital, teknologi og moment til å lansere mengder av kamera, dyre og billige. Når de ikke har sluppet en 7Dmk2 (til nå) så er det fordi de ikke tror på lønnsomheten.

 

Det som skjer nå (4.5 år etter lansering) er at stadig flere bytter ut 7D med noe annet. Noen går kanskje for 70D, andre for 5Dmk3 (bra for Canon). Men andre går kanskje for Nikon D7100, D800, Fuji X-T1. Kanskje Sony RX-10 eller Nikon 1-serie er et alternativ for noen. Når disse brukerne først er "tapt" for Canon så vil det bli vanskeligere å få dem tilbake.

 

-k

 

Det er litt interessant å gang på gang observere hvilket APS-C-merke som ikke blir nevnt når canonister lister opp sine konkurenter.

Lenke til kommentar

 

Det som frister mest for tiden er faktisk en 6D, men da kjøper jeg ikke FF for actionfotografering sin skyll.

Jeg tror faktisk fåtallet har 7D fordi det er et godt action-kamera. De har det fordi de vil ha et godt kamera, som er mer avansert enn den typiske 700D, men fortsatt ikke koster like mye som feks. 5D III eller 1D X. Back in the day da både 5D II og 7D var nye hus, kjente jeg mange som valgte 7D fordi 5D II var for dyrt. Nå tror jeg Canon heller vil ha den gruppen over på 6D.

 

 

Jeg blir nok ikke og selge 7D hvis jeg kjøper en 6D noen gang, blir mer for og ha muligheten for FF, men skal aldri si aldri. jeg er ikke en utpreget actionfotograf men skuddtakten/fokussystemet har flere ganger reddet meg når jeg tar bilder at ting som går fort så jeg tror at mange kjøpere av 7D liker den muligheten i tillegg til at det er et bra fotoapparat med mange muligheter og de vil nok ha noe tilsvarende uten å betale over 20K.

 

Om Canon kommer med en erstatter eller ikke vet nok kun Canon internt, er nok mange som ønsker seg en erstatter men på den annen side så har ikke 7D noen direkte konkurrenter i dag.

Jeg er nok redd for at en eventuell erstatter ikke vil ha større oppgraderinger enn en 24mp sensor pluss litte grann bedre ytelser.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ville vært veldig bra for alle om Canon nå endelig kunne komme med en epokegjørende oppdatering av 7D.

 

Nikon har nærmest kjørt underbudspolitikk - sjøl om D7100 er et flott kamera, blir jeg hele tida minnet på hva det kunne har vært, f.eks renner bufferen full med en gang når jeg skal følge en interessant situasjon. Og det er mange andre svakheter og mangler også. Nå blir nok bufferstrupinga fiksa i D7200, men det gjelper ikke meg. Jeg hadde D700 i over 5 år, det er passe oppgraderingstakt for meg i det kamerasegmentet jeg er interessert i.

 

Konkurrentene, enten de nevnes med navn eller ikke ;) trenger noe å strekke seg etter nå.

Lenke til kommentar

7D-erstatteren kommer sikkert til å være "det manglende kamera" i Canons kamerarekke i lang tid - akkurat som Nikon tilsvarende savnede D300s-etterfølger... ;)

-Som vi kanskje må vente på helt til D5 lanseres, om det noen gang kommer. Det er ikke usannsynlig at Nikon vil prøve å matche mest mulig av 7D II i en D7200. Og satse på pris/ytelsesforholdet. (Som forsåvidt er ganske bra også i D7100.)

Lenke til kommentar

En 7D mk2 burde ha en meget stor oppgradering for at det skal bli interessant og bytte, og jeg tror omtrent alle er enig med meg der og dermed blir ryktene preget av det.

Men at det kommer en ny 7D har jeg sterk tro på, men er redd for at vi ikke ser den før Nikon har lansert en D400.

Lenke til kommentar

 

Men at det kommer en ny 7D har jeg sterk tro på, men er redd for at vi ikke ser den før Nikon har lansert en D400.

Og Nikon vil gjerne se hva Canon gjør med 7DII før de lanserer en D400...

 

Tja, jeg vet ikke om det har noen betydning, jeg tror slike forhold har liten relevans i praksis. Skal jeg sette en femmer på noe der så har jeg mest tro på at 7Dmk2 kommer en eller gang mens D400 er islagt for lenge siden og tvilsomt om den bli tint opp igjen.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...