Gå til innhold

LØST: Canon 7D Mark II - Annonsert 15.09.2014


Anbefalte innlegg

Det er jo selvsagt, så jeg vet ikke helt hva du vil frem til? Mener du at Canons DR ved base-iso skaper problematikk i praksis? Jeg selv og alle de jeg kjenner med Canonkamera forstår ikke helt det voldsomme fokuset på etpar testers teoretiske DR-verdier - i praksis er det svært sjeldent man vil oppleve noe relatert til dette (og særlig hvis man eksponerer korrekt).

Jeg er begrenset av Canon sin DR ved base ISO i noen tilfeller. Er dette et _stort_ problem? Nei, ikke for meg, men det kommer opp jevnlig fordi det er såpass omstridt. Noen hevder at det ikke er noen som helst forskjell på Canon og røklav mhp DR@ISO100, noen hevder at forskjellen er mindre enn andre, og noen hevder at den er irrelevant for Fotografer (med stor F).

 

Man kan (ofte) kompensere for begrenset DR ved å være kompetent fotograf, på samme måte som en snekker kan kompensere for vindskeiv material med godt håndverk. Men jeg kjenner ingen snekkere som helst vil ha vindskeiv material, de vil heller ha utstyr som gjør dem i stand til å gjøre en best mulig jobb mest mulig effektivt.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det gått en del dager siden lansering, og man har fått tenkt seg litt om.

 

7D var på mange måter et innovativt og nesten revolusjonerende kamera. Mark 2 er mer en evolusjon... ser det ut som. Likevel er Mark 2 nesten en 1DX i crop format, til og med forbedret på noen områder. Det er bra!

 

Jeg er fremdeles litt overrasket over manglende touch skjerm og WIFI (styring av kamera fra mobil). Disse to funksjonene hadde gjort at kameraet virket mye mer up-to-date.

 

"Mangelen" på 4K video tar jeg derimot med knusende ro. Ikke det at jeg ikke er interessert i å ta video, men videofilmer i 4K blir antakelig svært plasskrevende på kortene og i tillegg tunge å editere på PC. Ikke har jeg 4K TV heller, og selv om jeg skulle få det ila de neste 5 årene, tipper jeg det vil oppskalere alt full-HD innold på en meget god måte.

 

GPS er positivt for meg. For mange fuglefotografer tror jeg også at GPS data på bildet er nyttig.

 

10 bilder per sekund er i og for seg ikke mer enn forventet, men flott.

 

Rosinen i pølsen synes å være AF systemet. AF på video måtte de jo få med, men AF for stillbilder virker som det kanskje beste AF systemet Canon har lansert til nå. Kult.

 

Bedret værtetting er et stort pluss, men selv er jeg alltid veldig redd for å få vann på kameraet, og 7Den min nå har kun fått noen få enkeltdråper på seg til nå, så...

 

ISO - Her kommer vi til det store spørsmålet for meg. Jeg opplever at bildene ikke blir veldig gode ved høy ISO. Kanskje jeg pixelpeeper for mye, og trenger bedre rutiner, men for meg er det viktig at kameraet har vesentlig bedre ytelse ved høy ISO for bilder av innendørs idrett. jeg trenger høy ISO for å kunne fryse bevegelse.

 

Det blir veldig spennende å se de første testene. Avhengig av resultatet tipper jeg det blir en Mark 2. Alternativet for meg er å beholde det jeg har og vente på 5Div.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker som Samsung tok media med storm og stilt Canon 7D2 i skyggen. 7D2 virker som en noe slapp og forventet oppdatering, mens NX1 kom som lyn fra klar himmel.

 

Om spesifikasjonene og forventningene innfrir får vi greie på når testene kommer. Det gjelder både NX1 og 7D2. Spekulasjoner er og blir spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Det virker som Samsung tok media med storm og stilt Canon 7D2 i skyggen. 7D2 virker som en noe slapp og forventet oppdatering, mens NX1 kom som lyn fra klar himmel.

 

At Samung NX1 skulle komme har da vært på Samsungs roadmap i hvert fall et halvt år så det burde ikke komme spesielt overraskende på noen, men hvis du sammenligner med de siste fire årene med rykter om 7DII er det muligens en overraskelse likevel.

 

Uansett, NX1 ser jo veldig lovende ut og knuser 7DII på spesifikasjoner. De har til og med fått til innebygd WiFi i et magnesiumhus. Det store spenningsmomentet med NX1 er vel om autofokusen holder det den lover, og for å konkurrere med 7DII på det området bør den være bra. I tillegg må Samsung få ut noen flere teler/telezoomer før NX-systemet blir et reelt alternativ for sport/action/dyr/fugler, men for dem som klarer seg med 50-150mm-zoomen kan det jo bli ganske attraktivt allerede i løpet av høsten.

 

7DII synes jeg var en ganske typisk og ganske konservativ lansering fra Canon, men det ser ut til at på AF og bilder pr sekund er det meget bra (selv om NX1 klarer ennå flere bilder i sekundet). Sikkert et topp sportskamera, men mangel på WiFi, touch screen, vribar skjerm og 4K video er ganske merkelig i et kamera som skal være konkurransedyktig i flere år og ikke en så bra allrounder som mange andre modeller. Jeg er spent på tester og analyse av bildekvalitet, men eksemplene som er lagt ut så langt tyder ikke på at sensoren er vesentlig oppgradert.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ja, det virker pinlig for Canon at Samsung fikser WIFI i et magnesiumhus når Canon sier at de ikke får dette til.

 

Ingen tvil om at NX1 er et interessant kamera, og at dersom 7D mkii hadde hatt disse spesifikasjonene (15 bilder per sek etc) hadde det vært halleluja rop fra 7D eiere. I hvertfall fra meg.

 

Behovet for vridbar skjerm blir mindre dersom kameraet har wifi slik at man kan bruke mobilen som skjerm, tenker jeg.

 

AF ser jo utrolig bra ut.

 

Noe av det beste etter min mening er likevel to lyssterke objektiv, 16-50 og 50-150. Canon har sin ypperlige EF-S 17-55, men hvorfor Canon ikke har laget sin egen EF-S 50-150 IS 2.8 (70-200 ekvivalent) kan man bare spekulere i. Dette er et objektiv jeg ville kjøpt på dagen. Helst som f/2.0.

 

Ingen tvil om at jeg kommer til å lese videre om NX1 med stor interesse. Samsung er kanskje ikke mest kjent for kamera, men i min bok er de kjent for kvalitet.

Lenke til kommentar

Ja, det virker pinlig for Canon at Samsung fikser WIFI i et magnesiumhus når Canon sier at de ikke får dette til.

 

Kan hende at salget på mkII blir såpass labert at Canon kjapt sender en oppgradert utgave på markedet med wifi/touch-skjerm, jeg håper ihvertfall det :)

 

Har alltid Samsung har et interessant konsept med NX, og interessen har ikke blitt mindre med lanseringen av NX1.

Lenke til kommentar

Kan hende at salget på mkII blir såpass labert at Canon kjapt sender en oppgradert utgave på markedet med wifi/touch-skjerm, jeg håper ihvertfall det :)

 

Det er lov å håpe, men erfaringsmessig vil vel en slik justering raskt ta 2-3 år...

 

Jeg tror Canon sitter med begge beina i en felle: De er veldig redde for at salget av en modell skal kannibalisere en annen, her at 7Dii skal kannibalisere 1DX.

Det kan også tenkes at de føler et sterkt behov for å spare noe til neste oppgradering.

 

I tillegg ønsker ikke Canon (eller Nikon for den saks skyld) å lage et perfekt kamera. De ønsker å lage en god nok oppdatering til at tilstrekkelig mange av oss kjøper. Men det må være noen "hull" som skal få oss til å kjøpe neste modell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kan hende at salget på mkII blir såpass labert at Canon kjapt sender en oppgradert utgave på markedet med wifi/touch-skjerm, jeg håper ihvertfall det :)

 

Jeg tror Canon sitter med begge beina i en felle: De er veldig redde for at salget av en modell skal kannibalisere en annen, her at 7Dii skal kannibalisere 1DX.

Det kan også tenkes at de føler et sterkt behov for å spare noe til neste oppgradering.

 

1Dx og 7D mk2 er så forskjellig i pris, og FF mot crop, og hadde Canon vært bekymret for at 7Dmk2 skal ta salg fra 1Dx så hadde Canon kneblet AF-systemet.

Jeg tror faktisk det er motsatt. Ved å toppe AF-systemet i 7Dmk2 og til og med gjøre det bedre på et par punkter enn 1Dx så kan det bli et attraktivt backup kamera for 1DX-eiere. Samtidig som det appelerer til alle som ikke har råd til 1Dx, ved at man får nesten samme hastighet, så og si samme AF-system med de samme menyene som storebror.

Endret av Frijazz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel helst 5DmkIII som konkurrerer med 1DX, og som er en "fullframe 7D"... :)

 

Både 5DIII og 7DII kan vel sees som light-versjoner av 1DX. 5DIII ligger nærmest på sensorstørrelse, 7DII har imidlertid passert 5DIII på bildefrekvens og AF. 7DII gir dessuten vesentlig høyere pikseltetthet enn både 1DX og 5DIII, noe som kan være en fordel for de som er på jakt etter maksimal rekkevidde. 7DII er også en god del nyere kamera, så det er ikke lett å si om det er 5DIII eller 7DII som er nærmest 1DX det spørs vel litt hvilke egenskaper som er viktigst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror Canon sitter med begge beina i en felle: De er veldig redde for at salget av en modell skal kannibalisere en annen, her at 7Dii skal kannibalisere 1DX.

Tja, hvis ikke det kommer en ny 1D snart da får de solgt først noen 7D mkII først og etterpå 1D til de samme brukerne.

 

Kommer det et nytt 1D med stooor oppløsning, så kommer nok det kameraet i tillegg til dagens 1Dx, fordi jeg kan tenke meg at det skal treffe to helt forskjellige type fotografer. Akkurat som gamle 1D mkIV og 1Ds mkIII som gikk parallelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...