Gå til innhold

Stille SMS hjelper politiet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det en app som forteller meg når politiet har sendt meg en stille SMS?

 

Telefonen må vel vite at den har mottatt en stille SMS, selv om den ikke viser noe på skjermen, og en app kan få den til å vise en advarsel..?

 

Er det sånn at telefonen er programmert til å sende tilbake stedsinformasjon når den mottar den stille SMSen?

Finnes et et sted i menysystemet hvor jeg kan deaktivere sladrehank-funksjonen, eller få den til å lyve om posisjonen min?

 

Dette blir litt "Storebror"-aktig.

Skummelt å tenke på at alle mennesker går rundt frivillig med en "tracking device" som har GPS, kamera og mikrofon innebygd...

Særlig med tanke på at USA har en regel som PÅBYR leverandører av datautstyr å legge inn bakdører, som CIA kan benytte for å avlytte deg.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det blir litt "Storebror-aktig", ja. Men det vil faktisk kunne være en fordel, hvis for eksempel man har gått seg vill og trenger hjelp.

 

 

Tja er det ikke enklere å bare sjøl bruke GPS'n å finne korrekt peiling fremfor å gå omveier via lovens lange arm?

 

Ser INGEN fordeler med ennå svakere personvern.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kommer til å ende med med at politi blir fjernet på grunn av at de ikke er nyttige til noe lengre, i stedet kommer det armert sikkerhetstjeneste med baton og sjokkpistol hvor alle som har "tenkt" noe feil, blir hentet og stroppet fast på et sinnsykehus. :D

verste er at med teknologi utvikligen er det ikke utenkelig..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er klar over det. Jeg stoler overhodet ikke på de som styrer for tiden. Hele greia blir mye meningsløst overfor de virkelige utfordringene, og mye av tiden dras det inn det ene etter det andre for å holde det gående.

 

Ikke det at jeg tror det kommer til å skje noe, selv det alltid vil være umulig å si alt er umulig, men det jeg tror vi kommer tilslutt å ende opp med, er at den velstanden vi opplever i Norge nå, sakte kommer til å forsvinne. Det blir bare for dyrt, og det ser ut som om pengene i seg selv går på en smell for tiden, pga hvordan systemet er satt opp. Selvsagt vil da noen ønske mer kontroll for å holde ting på plass. Det er alltid symptomene på slike ting, man kan se det i historien og de forskjellige filosofiene i tillegg til steder rundt om i verden. En del land har skilt seg ut som eksempel på dette de siste årene.

Endret av olsen_1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva jeg tenker om at "politiet i teorien har mulighet til å overvåke alle dine bevegelser?"

 

Dere mener slik som politiet alltid har vært i stand til? Og "alle bevegelse" er også en ganske stor overdrivelse. Alle dine mobilakiviteter, kanskje, men ikke en gang det stemmer dersom du bruker mobilen til datatrafikk som har sin egen kryptering.

 

Dere fremstiller saken som om det er første gang i historien politiet har hatt mulighet til å avlytte elektronisk kommunikasjon. De har jo hatt mulighet til dette i tja... hvor lenge siden er det telefon ble vanlig i de fleste hjem? Så lenge, i alle fall.

 

Så vidt jeg vet er heller ikke en stille sms nødvendig for å finne posisjonen til en mobil. Mobilselskapet er allerede i stand til å gjøre dette ved hjelp av alle de andre signalene som sendes mellom en mobil og basestasjoner uten at brukeren (eller programmer) spesifikt bruker den.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror mange av innleggene her er basert på store misforståelser, fordi:

 

Stille SMS er noe mange mange benytter seg av, det er "gammel teknologi". Dette har ikke noe med GPS å gjøre. Mobilen din sender ikke ut noe data om hvor den er. Å ringe eller sende vanlig sms har samme nytte, det er for å se hvilken telemast som reagerer på din mobil.

 

Alle som har touch telefon bør ikke si noe som helst. For da har man samtykket til å utlevere hvor man er og hva man bruker mobilen til, ut til en drøss firmaer. Google, Apple og mange av de firmaer man har apper fra gir du full tilgang til å se ditt bruks og bevegelsesmønster. Da syntes jeg det med politiet bare er blåbær.

Har du lastet ned en tastatur app, så har du også samtyket til å dele hva du skriver til firmaet du har appen fra. Det betyr at du må stole å at firmaet ikke misbruker de passord m.m. du taster inn.

 

Jeg er litt skarp i tonen nå, men det blir for dumt å reagere på at politiet kan spore din mobil via telemaster, når du selv gir ut hvor du er og hva du gjør på mobilen til en drøss andre firmaer.

Politet bør benytte alt som er mulig for å spore folk, slik at personer som stikker av fra dra, vold og annen kriminalitet ikke fr slippe unna. Se f.eks. bare på hvordan kriminelle fra Øst Europa boltrer seg i kriminelle handlinger, da må politiet bruke sporing m.m. over tid for å ta organisert kriminalitet.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at det i dag er rundt 150 firmaer som lever av å samle inn data fra deg. Dette består av hva du bruker mobilen til og hvor du beveger deg. Dette er uvhengig av GPS, de samler inn informasjonen opp mot hvilke telemaster eller Wifi punkt du er knyttet til når du surfer på mobilen, eller dine ulike apper som kobler seg online av og til. Google analytics og Apple er vel de største.

Denne overvåkingen er ganske nytt, da muligheten åpnet seg med nye smartmobiler. På Android telefoner ser du hva du tillater når du laster in en app, se selv hva du faktisk har godtatt. Apple holder det mer hemmelig, så dr vet du ikke lke lett at du sier ja til massiv "overvåking".

Ønsker du ikke slik overvåking har du kun ett valg, kjøp mobil som ikke har touchskjerm, dvs. en mobil som ikke er "smarttelefon".

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det kan være at personen ikke klarer å gjøre rede for seg selv, eksempelvis en full eller muligens død person. Men ja, jeg ser selvsagt problemet i at politiet har en teoretisk mulighet til å spore slik uten videre.

 

Den risikoen får vi leve med. Det er mye verre å aldri vite om du blir overvåket.

 

Og hva tenker du om at andre kan missbruke slike muligheter?

Ønsker du virkelig et samfunn der alle kriminelle har potensiell tilgang til din mobils gps, kamera, og mikrofon til enhver tid?

Endret av kilkenny
Lenke til kommentar

Øøøh, plankeby, eg har samtykket å utlevere dette kor? Har skrudd av samtlige GPS-tjenester frå første minutt eg... :dontgetit:

 

Dette har ikke noe med GPS å gjøre, det er her noen misforstår. Det har med telemaster og Wifi trådløst. Dette kommer man ikke unna.

 

Har du Android, gå inn på menyern innstallerte applikasjoner. Trykk på en applikasjon og bla ned. Under rettigheter og skjul ser du hva du har godtatt å utlevere til akkurat denne utvikleren.

Iphone kjnner jeg ikke til, men det er det samme der, men vanskeligere å se hva du har godtatt.

 

Amobil spør: Hva tenker du om at politiet i teorien har mulighet til å overvåke alle dine bevegelser? Diskuter i forumet!

 

Da undrer jeg: Hva tenker du om at over 3000 firmaer i teorien har mulighet til å overvåke alle dine bevegelser? Diskuter i forumet!

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...