Gå til innhold

– Ingen videospill har fortalt en virkelig god historie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva denne fyren sier betyr null og niks for meg. Historiene i spill som Dragon Age: Origins og Mass Effect var nydelige for meg, helt der oppe med noen av de bedre fantasy bøkene jeg har lest. Loren i Warcraft serien har vært en stor del av ungdomstiden min også. Fyren tar rett og slett feil, kanskje han ikke liker historier fra spill, men det betyr ikke at hans mening er den eneste som betyr noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mediet er kun dårligst til å fortelle historier fordi mange utviklere velger å lage spillene på den måten, det er viktig å ikke blande kortene og tro at dette er en svakhet som ligger i selve mediet. Personlig mener jeg interaktiv historiefortelling har et langt større potensiale enn både bøker og film, men det er hittil få spill som har utnyttet det til fulle. Den store utfordringen ligger i å kombinere historiefortelling på nivå med de beste romanene med stimulerende gameplay og kommersiell konkurranseevne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
– Å lage spill med et hovedfokus på narrativ og historiefortelling er en dårlig idé og sløsing av tid og penger. Jeg tror det har hindret videospillenes utvikling.

JA! Takk for at noen endelig bringer dette på banen. Jeg er så drittlei spillskapere som åpenbart skulle ønske de heller laget filmer. Det er en grunn til at Kane & Lynch og desslike suger eselpung, og det er at noen innbiller seg at karakterdrevne spill er en god ide. Spill må først og fremst være spilldrevne. Ikke dermed sagt at historie og denslags ikke har noe som helst for seg, men i et spill må nødvendigvis brukeren kunne velge, og det står steilt imot et tradisjonelt narrativt grep.

 

– Det er ingen ordentlige eksempler på at noen har flettet historie og følelser inn i spill med virkelig suksess, erklærer den frittalende spillskaperen.

Her er jeg litt uenig, men det var bedre før, da spillene overlot mer til fantasien. Med dagens teknologi er man spikret til utviklernes versjon, take it or leave it. Det begynte vel egentlig å gå nedoverbakke da stemmeskuespill ble et krav, noe Miyamoto har skjønt og hittil (gudskjelov) forskånet oss for i Zelda-universet.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
– Å lage spill med et hovedfokus på narrativ og historiefortelling er en dårlig idé og sløsing av tid og penger. Jeg tror det har hindret videospillenes utvikling.
JA! Takk for at noen endelig bringer dette på banen. Jeg er så drittlei spillskapere som åpenbart skulle ønske de heller laget filmer. Det er en grunn til at Kane & Lynch og desslike suger eselpung, og det er at noen innbiller seg at karakterdrevne spill er en god ide. Spill må først og fremst være spilldrevne. Ikke dermed sagt at historie og denslags ikke har noe som helst for seg, men i et spill må nødvendigvis brukeren kunne velge, og det står steilt imot et tradisjonelt narrativt grep.
– Det er ingen ordentlige eksempler på at noen har flettet historie og følelser inn i spill med virkelig suksess, erklærer den frittalende spillskaperen.
Her er jeg litt uenig, men det var bedre før, da spillene overlot mer til fantasien. Med dagens teknologi dag er man spikret til utviklernes versjon, take it or leave it. Det begynte vel egentlig å gå nedoverbakke da stemmeskuespill ble et krav, noe Miyamoto har skjønt og hittil (gudskjelov) forskånet oss for i Zelda-universet.

 

stemmeskuespill i zelda: NEI TAKK!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, i Kane & Lynch er jo dynamikken mellom karakterane den eine tingen som faktisk fungerer. Det er ikkje det som er problemet, det er den utruleg lite raffinerte mekanikken, som er døden for eit skytespel.

 

Å framheve Dragon Age og Mass Effect som døme på gode historier i spel, understreker kanskje berre poenget til David Jaffe. Ja, det finst spel som har ei ok eller betre historie. Nei, desse kjem ikkje frå Bioware eller Bethesda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ser hvor han kommer fra, men jeg mener måten han sier det på er helt idiotisk. han må jo forstå at folk er ute etter forskjellige ting i spill og ikke alle er vill ha det samme. lest det han sa om halo. det at historien og karakterene ikke er bra, kan jeg se meg enig i. men det er ikke på grunn av historien de fleste spiller halo, det er gameplay og opplevelsene (store slag og landskap). Jeg blir generelt mer interesert i historien hvis jeg selv kan være med å forme den (type Mass Effect og Skyrim), men det hindrer meg ikke å nyte spill som GTA IV til blods! Han virker egentlig bare som en pompøs dritsekk. for å qoute en sang på youtube: "It's okay to not like things, but don't be a dick about the things you dont like"

Lenke til kommentar

Jeg er enig, de har fokusert mer på Gameplay og Grafikk oppover årene.

 

synest mange spill er rett og slett prøver og gjøre mer på storyen

 

men problemet mitt selv når man spiller på hard/insane så er det ikke særlig motstand og at du dør jo fanken ikkje i spill i dag omtrent, healthpacks er jo som ugress og hovud figuren har enten ekstrem metaboliske regenering skin eller ein pocket healer

 

og ja , remaker fra gamle spill som remaken er bare ein flau kopi eller basert på film /comic for

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Tja, i Kane & Lynch er jo dynamikken mellom karakterane den eine tingen som faktisk fungerer. Det er ikkje det som er problemet, det er den utruleg lite raffinerte mekanikken, som er døden for eit skytespel.Å framheve Dragon Age og Mass Effect som døme på gode historier i spel, understreker kanskje berre poenget til David Jaffe. Ja, det finst spel som har ei ok eller betre historie. Nei, desse kjem ikkje frå Bioware eller Bethesda.

Så meningen min er bare feil altså? Kos.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget hans, men jeg er uenig.

 

Planescape: Torment, Dragon Age: Origins, The Witcher, Knights of the Old Republic, Bioshock, er etter min mening fantastiske historier i seg selv.

 

Smaken er selvsagt forskjellig, men jeg vil vel også si at Gears of War er på høyde med Transformers i hvor 'fantastisk' historien er ... dvs, moro, og passer til historien som fortelles, uten at vi skal analysere så veeeeldig mye mer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig, de har fokusert mer på Gameplay og Grafikk oppover årene.

 

for min del rett andre veien om du spør meg.......draogn age og mass effect har jo blittt ein "standar" når man skal lage PC spill at folk samenligner og dei er bra story men ganske midels gameplay (kampsystemet er klønetne og dårlig...men historien er bra)

det kommer ut ca 2000 spill i året, hvor mange av de har faktisk en god story? kanskje 2-3. det er utrolig lite.

Lenke til kommentar
Å framheve Dragon Age og Mass Effect som døme på gode historier i spel, understreker kanskje berre poenget til David Jaffe. Ja, det finst spel som har ei ok eller betre historie. Nei, desse kjem ikkje frå Bioware eller Bethesda.

 

Den overgripende historien i disse spillene er ordinær men det som virkelig skinner er karakterene og samspillet deres. For meg var det der jeg fant den gode historien i DA:O og ME.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig, de har fokusert mer på Gameplay og Grafikk oppover årene.

 

for min del rett andre veien om du spør meg.......draogn age og mass effect har jo blittt ein "standar" når man skal lage PC spill at folk samenligner og dei er bra story men ganske midels gameplay (kampsystemet er klønetne og dårlig...men historien er bra)

det kommer ut ca 2000 spill i året, hvor mange av de har faktisk en god story? kanskje 2-3. det er utrolig lite.

Det blir gitt ut ca 1 000 000 bøker i året. Hvor mange av de har faktisk en god story? Kanskje ett par hundre? Det er utrolig lite ...

 

Greit nok at en god del er fagbøker, men det blir som spill som aldri har noe mål med historien at den skal være god.

Endret av aebriol
Lenke til kommentar

Jeg er enig, de har fokusert mer på Gameplay og Grafikk oppover årene.

 

for min del rett andre veien om du spør meg.......draogn age og mass effect har jo blittt ein "standar" når man skal lage PC spill at folk samenligner og dei er bra story men ganske midels gameplay (kampsystemet er klønetne og dårlig...men historien er bra)

det kommer ut ca 2000 spill i året, hvor mange av de har faktisk en god story? kanskje 2-3. det er utrolig lite.

 

2000? da kan eg anbefale deg og se litt på indie industrien eller asia sitt marked , det er faktisk ein good del gode spill på story der og om man ikkje forventer i mass effect quality

 

men så har folk forsjellig smak og definisjoner på bra story

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

Selvfølgelig tar den godeste herr Jaffe feil. Spill er et utmerket medium å forstelle en historie på. Bare fordi han ikke klarer å se lengre enn sin egen nesetipp så betyr ikke det at spillhistoriene ikke finnes.

 

Men poenget med spill er jo at de nettopp skal kunne spilles. Det vanskeliggjør muligheten for å legge inn en dyp historie, fordi spillerens frihet til å gjøre hva han/hun vil kan snu historien på hodet, eller rett og slett gjøre historien utroverdig. Det er her snakk om å finne en balansegang.

 

Når det kommer til en god historie så er formidlingen 90% av verket. Du må formidle en historie på riktig måte for at den skal gripe tak i de som opplever historien. Episke verdener, moralske dilemmaer, filosofiske grunnspørsmål, alle disse tingene er vel og bra, men de alene gjør ikke en god historie hvis du ikke vet å formidle den.

 

Jeg ser mange her trekker frem spill som Mass Effect, Dragon Age, The Witcher med flere. Og det er vitterlig storslagne spillverdener alle disse, men etter min mening er det ikke de som gjør historie best. De har elementene, men de treffer ikke helt på formidlingen. Det jeg derimot er spill som formidler, det er noen gamle kjenninger som har blitt litt bortglemt i den moderne spillverdenen. Ja, nettopp. Point&Click Adventure. Gode gamle kjenninger som Broken Sword, Monkey Island og Den Lengste Reisen. Disse spillene hadde kanskje ikke de mest storslagne, ei heller de mest fillosofiske og moralsk vanskelige spillene, men de kunne det å formidle. De sendte historien ut og inn i deg. De fikk deg virkelig til å føle deg som en del av historien, samtidig som du styrte alt.

 

Her har du gralen spillutviklere burde søke etter. Spill med storslagne historier som i Mass Effect og The Witcher og med formidlingsevnen fra Point&Click spillene. Drysser du til slutt et fungerende gameplay på toppen så har du et spill som vil skrive seg inn i historiebøkene (no pun intended).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...