Gå til innhold

Her er OLED-godsaken til LG


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I tillegg skal TV-en visstnok være tusen ganger raskere enn vanlige LED/LCD-skjermer, noe som burde bety flytende panoreringer og skarpe bilder.

Foreløbig er det veldig lite materiale med mer enn 60 bilder per sekund (bps), men vi får håpe det bedrer seg. Med full HD, 60 bps og panoreringer som bruker 5 sekunder på å flytte et helt skjermbilde (passelig panoreringshastighet) vil bildet hoppe hele 6,4 piksler for hvert bilde. For jevnere bildeflyt må man øke bps.

 

lavizh: Den blir ikke lansert på CES, det blir vist frem en prototype. Et fremtidsvidunder man ikke får kjøpt før en eller annen gang i framtida.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

OLED er vakkert og fantastisk, men da var innbrenningsproblematikken på vei inn igjen da? Jeg som bruker mye PC og konsoll mot TVen, vurderer faktisk "innbrenning" som et stort problem. Derfor har plasma vært helt uaktuelt for meg allerede siden LCD begynte å nærme seg i pris. Husker med skrekk og gru hvordan plasmaskjermen min ble, etter at guttungen hadde bilspillmaraton en helg på den. "Fint" med en speedometer-skygge på TV-bildet for evig og alltid. Sukk.

 

Med OLED får man denne problemstilling tilbake igjen, i full fart. Veldig synd, med tanke på hvor pene bilder og slanke bokser det gir, og hvor perfekt det hadde vært om de løste denne problemstillingen... men som med plasma; problemet ligger i teknologien som brukes.

Lenke til kommentar
Er det lov å håpe på at prisen blir 20 000 ish, eller blir det altfor "billig"

Neida, de kommer sikkert ned i 5000 kr også.

 

Er bildet av TV'en "ekte"?

Det virker ikke "ekte" men ekte. Jeg ser ingen tegn på juks.

 

DePress: Problemet med innbrenning er sterkt redusert på plasma siden LCD begynte å få levelig pris for rundt 5 år siden. Men OLED skal vel ikke ha innbrenningsproblemer?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
I tillegg skal TV-en visstnok være tusen ganger raskere enn vanlige LED/LCD-skjermer, noe som burde bety flytende panoreringer og skarpe bilder.

Foreløbig er det veldig lite materiale med mer enn 60 bilder per sekund (bps), men vi får håpe det bedrer seg. Med full HD, 60 bps og panoreringer som bruker 5 sekunder på å flytte et helt skjermbilde (passelig panoreringshastighet) vil bildet hoppe hele 6,4 piksler for hvert bilde. For jevnere bildeflyt må man øke bps.

 

 

 

Kan være jeg missforstår, men er ikke det oppdaterings frekvensen på hver pixel han mener? Sist jeg leste noe om dette om OLED, så skulle den "teoretiske" oppdaterings hastigheten på denne være 0.1ms.

 

Redigert: Lagt til sitat

Endret av xSotte
Lenke til kommentar

Får håpe det etterhvert også kommer pc- skjermer med OLED:)

 

hvorfor trenger du en så tynn pc skjerm?

 

At skjermen er tynnere enn dagens LCD monitorer er forsåvidt et fett (bortsett fra ramma rundt vel å merke), det Kannern sikter til er de andre spesifikasjonene til OLED som flår LCD på alle punkter.

Endret av karl-wilhelm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Får håpe det etterhvert også kommer pc- skjermer med OLED:)

 

hvorfor trenger du en så tynn pc skjerm?

 

Med såpass tynn ramme som LG demonstrerer her blir det plutselig aktuelt og ha 3 eller 4 slike skjermer koblet sammen via en pc. de fleste av dagens skjermer har en tykk ramme som virker forstyrrende på helheten av bildet når de er koblet sammen ( og står side ved side på skrivebordet)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

ZOMG denne + PS4 = pr0n

 

La meg få gå i dvale i fire år please.

 

Drit i vanlige TVer!! Lever disse som PC skjermer NÅÅÅÅÅÅÅ!!!!!

Får håpe det etterhvert også kommer pc- skjermer med OLED:)
hvorfor trenger du en så tynn pc skjerm?
Ikke tynn, men med like tynne rammer som den der!Tenk 6 stk i et eyfinityoppsett... sikkle!!!

 

Totally. Men 4k oppløsning hadde vært nice også.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

OLED er vakkert og fantastisk, men da var innbrenningsproblematikken på vei inn igjen da? Jeg som bruker mye PC og konsoll mot TVen, vurderer faktisk "innbrenning" som et stort problem. Derfor har plasma vært helt uaktuelt for meg allerede siden LCD begynte å nærme seg i pris. Husker med skrekk og gru hvordan plasmaskjermen min ble, etter at guttungen hadde bilspillmaraton en helg på den. "Fint" med en speedometer-skygge på TV-bildet for evig og alltid. Sukk. Med OLED får man denne problemstilling tilbake igjen, i full fart. Veldig synd, med tanke på hvor pene bilder og slanke bokser det gir, og hvor perfekt det hadde vært om de løste denne problemstillingen... men som med plasma; problemet ligger i teknologien som brukes.

 

oled avgir vel ikke i nærheten så mye varme som en plasma avgir? i så tilfelle bør vel ikke det by på mye problemer.

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar

oled avgir vel ikke i nærheten så mye varme som en plasma avgir? i så tilfelle bør vel ikke det by på mye problemer.

 

OLED er vel meg god margin den mest energieffektive teknologien vi har (til TVbruk ihvertfall) så langt ja, men varme er vel egentig ikke den primære problemstillingen i forhold til bilde burn-in er det?

 

Slikt er vel helt avhengig av hvordan teknologien som ligger i bunnen fungerer - og OLED fungerer jo veldig forskjellig fra plasma.

 

Jeg har ikke hørt at OLED skal ha spesielle problemer med burn-in. Hvis det er noen som vet dette bedre så er jeg dog interessert i å høre mer om dette er en faktisk problemstilling å tenke på når disse skjermene faktisk blir tilgjengelige på markdet.

 

Har vi forresten noen indikasjon på når OLED skjermer kommer mer generellt? Jeg vet at store OLED har vært et problem lenge (som nå ser ut til å være i ferd med å overkommes) men hva med litt mindre størrelser slik som f.eks. PC monitorer? Det er stor forskjell i krav for å produsere 24tommer vs 55tommer vil jeg tro - eller lider alt over iphone-størrelse skjermer av den samme fundamentale problemstillingen?

 

-Stigma

Lenke til kommentar
I tillegg skal TV-en visstnok være tusen ganger raskere enn vanlige LED/LCD-skjermer, noe som burde bety flytende panoreringer og skarpe bilder.

Foreløbig er det veldig lite materiale med mer enn 60 bilder per sekund (bps), men vi får håpe det bedrer seg. Med full HD, 60 bps og panoreringer som bruker 5 sekunder på å flytte et helt skjermbilde (passelig panoreringshastighet) vil bildet hoppe hele 6,4 piksler for hvert bilde. For jevnere bildeflyt må man øke bps.

 

 

 

Kan være jeg missforstår, men er ikke det oppdaterings frekvensen på hver pixel han mener? Sist jeg leste noe om dette om OLED, så skulle den "teoretiske" oppdaterings hastigheten på denne være 0.1ms.

 

Redigert: Lagt til sitat

 

Artikkel forfatter mener pr piksel ja. Mens Simen snakker om hva som faktisk skjer med bildene som gis skjermen. Det hjelper ikke med 0.000001 ms når bildene inn ikke kan levere dette, men vil oppleves som hakkende uansett.

 

TVer i dag er jo kjappe nok, og TV produsentene kompanserer for hastigheten på bildene inn med å legge til kunstige bilder i mellom de ekte bildene. Personlig så syntes jeg det som da kommer ikke er til å holde ut. Da liker jeg bedre filmhakkingen som er originalt på kino og Blu-ray.

 

Men får se om jeg endrer mening etter å ha sett "The Hobbit" på kino i julen. Den kommer med orignale 48Hz (hvis jeg ikke husker feil). Da er det bare å finne en kino her på østlandet som kan vise den skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...