Gå til innhold

Internet Explorer mister grepet på markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra diagrammet: US browser usage on Windows 7.

 

IE er selvsagt mer brukt på Windows enn på andre platformer. De med Win7 har nok også høyere andel IE9 enn de som sitter med Vista og XP. XP takler ikke IE9 og Vista takler det kun etter oppgradering til SP2. Amerikanerne har også noe høyere bruk av IE enn det globale gjennomsnittet. Å trekke frem det diagrammet i stedet for global nettleserbruk på uansett OS gir en kunstig høy IE-andel.

 

Her er et diagram med globale tall, uansett OS, basert på data fra W3Schools.

 

post-3851-0-27590000-1325583298_thumb.png

 

Her kan dere se at IE (alle versjoner til sammen) er helt nede på 21,2% i november og kraftig synkende. Andelene mistes først og fremst til Chrome. Chrome tar også andeler fra Firefox. Safari og Opera øker svakt. Ser man på tidsskalaen så ser det ut som IE forsvinner om få år. I realiteten vil nok andelen deres bli tynnere og tynnere uten å forsvinne helt. Som sagt i en annen tråd tipper jeg IE kommer helt ned i 5% markedsandel om 3 år.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, den nyeste IE har nr.10. Jeg bruker den.

Så må jeg si at jeg er sterkt tvilende til bruken av det statistiske materialet, især konklusjonen av det.

Feks. har jeg selv alle de mest brukte nettlesere på mine maskiner - men jeg bruker IE10.

Det er morro med Linux - da bruker jeg andre, men skulle gjerne brukt IE10 der også.

Lenke til kommentar
Her er et diagram med globale tall, uansett US, basert på data fra W3Schools.

 

Nå er jo w3schools ikke akkurat en vanlig brukergruppe, veldig mange utviklere og andre tekniske folk. StatCounter sier 38-39% IE på verdensbasis, uansett OS. Det blir nok veldig lenge til man er nede i 5%, fortsatt har firma interne nettapplikasjoner som fungerer kun i IE....

Lenke til kommentar

Jeg har topsites som en rullegardin meny i Firefox , så bruker jeg Speed dial i tillegg , der jeg har lagt til mine favorittsider i thumbnails.

 

Det geniale med Speed dial er at du kan ha Grupper. Fks Gruppe 1 med snarveier er nyhetssider , gruppe 2 nett tv osv . Du kan også ha ubegrenset antall rekker og og rader av snarveier , alt etter skjermstørrelse og oppløsning , pluss selvfølgelig, smak og behag :)

Endret av Lumpness
Lenke til kommentar

Det finnes ingen "ideell" nettleser for alle. Folk har forskjellige preferanser og behov og vil derfor velge forskjellige nettlesere. Til og med IE er helt grei den, om ditt eneste behov er en nettleser for å laste ned andre nettlesere med. :p

 

Selv velger jeg Firefox på grunn av sikkerhetsfokuset til Mozilla og det store antall utvidelser til Firefox.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Det er når IE-bruken havner under 50% i bedrifter at ting virkelig begynner å bli interessant. Med tanke på Sharepoint og andre vendor lock in taktikker fra MS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...