Gå til innhold

NRK satser på HTML5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

App'er er egentlig noe dritt; Akkurat som alle andre proprietære formater o.l. Man bør satse på åpne standarder som kan anvendes hvor som helst. Så slipper man å bli fanget på en platform og hindre fri konkurranse. Brukervennlighet er dog veldig viktig, så vi får se hva som vinner i lengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

App'er er egentlig noe dritt; Akkurat som alle andre proprietære formater o.l. Man bør satse på åpne standarder som kan anvendes hvor som helst. Så slipper man å bli fanget på en platform og hindre fri konkurranse. Brukervennlighet er dog veldig viktig, så vi får se hva som vinner i lengen.

 

Apper kan da vitterlig ha åpen kildekode..

Lenke til kommentar

App'er er egentlig noe dritt; Akkurat som alle andre proprietære formater o.l. Man bør satse på åpne standarder som kan anvendes hvor som helst. Så slipper man å bli fanget på en platform og hindre fri konkurranse. Brukervennlighet er dog veldig viktig, så vi får se hva som vinner i lengen.

 

Apper kan da vitterlig ha åpen kildekode..

 

Er ingen som har nevnt åpen kildekode. Åpne standarder er ikke "åpen kildekode"/"fri programvare", men to godt adskilte konsepter som på hver sin måte regnes for å ha positive egenskaper i forhold til konkurranse.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Open_source

http://en.wikipedia.org/wiki/Open_standard

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flott har ventet på dette en god stund nå. Kunne gjerne ha tenkt meg å bruke nett-tv, men siden du enten må ha Windows media player eller silverlight funker ikke det så bra med Gnu/Linux. Vil jo ikke ha nonefree programmer inne på pcen.

 

For de som leser dette innlegget og tror at han snakker om gratis programvare så er det feil.

I denne sammenhegen betyr free = Frihet og ergo at du står fritt til å gjøre hva du vil med programvaren.

Lenke til kommentar

Dette virker bra. Derimot håper jeg silverlight får leve side om side som en mulighet. Det eier foreløbig html5, spesielt med tanke på automatisk justering av kvalitet.

 

For de som er interessert i mer lesing skrives det alltid mye på nrkbeta rundt valg av teknologi.

 

På den andre siden kan det være like så greit å bare kutte silverlight med en gang, litt som Apple gjorde med Flash. Så kan heller alle bidra til å få på plass gode løsninger i HTML5.

 

Jeg gleder meg til Flash og Silverlight er fjernet fra jordens overflate, og jeg håper HTML-vogna hopper inn på samme spor som Firefox, Chrome & co med hyppigere oppdateringer og tilpassing til markedet. HTML 4 har regjert siden 1997, og hvis man tenker på utviklingen på internett, bruken av datamaskiner etc er det egentlig helt utrolig at vi fremdeles kjører på et så gammelt rammeverk. La oss håpe at det ikke blir 14-15 år til HTML 6!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...