Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

massiv hvit røyk av Opel Vectra


tomkrugis

Anbefalte innlegg

Jeg har ett ganske massivt og flaut problem med min Opel Vectra B 96

2.0 liter.

 

 

I morrest fylte jeg cirka 4 liter olje på bilen iom. jeg fikk varsel på displayet om lav mengde olje. Kjørte i 5 min og plukket på noen jeg skulle kjøre til sverige ilamme.

 

Så begynner morsomhetene. Så fort jeg får høyt turtall, så røyklegger jeg hele veien med en tykk hvit røyk ut av eksospotta. Når jeg sier "hele veien" så mener jeg absolutt hele veien bak meg. Dette skjer bare hvis turtallet blir høyt nokk.

 

Så fort den hvite røyken kommer, så virker det heller ikke som at bilen akselerer heller.

 

 

Den hvite røyken lukter nesten litt svidd kløtsj, men med en klar lukt av olje. Luker ikke eksos i det heletatt.

 

 

Har lest litt rundt omkring om div. årsaker som motorhavari, defekt toppakning, oljelekasje ned til eksos og div.

 

 

Noen som vet hva dette kan være? Må nesten ha noe med at jeg fylte noen liter olje før jeg kjørte avgårde? :ohmy:

 

 

Skal uansett boke verkstedtime til bilen i morgen, som sikkert ikke kan ta bilen før om noen dager :s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det støtter jeg også...

 

Beste du kan gjøre nå er nok å tappe av all olje, og fylle det som skal på den og håpe at den overlever.

I beste fall har du spart toppakninga, men at du har dratt olje inn i sylinderene er nok helt sikkert, og da er det fort vekk bytte av ventiltetninger++ som må til for å få den opp å gå 100% igjen.

 

 

Edit: Lavt oljenivå sier at du skal fylle på litt, men at du også skal sjekke peilepinnen for å ikke fylle for mye.

 

Det er ofte bedre med litt for lite olje enn litt for mye bare for å ta med det!

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Det går på 4,5 liter med olje på x20xev motoren. Peila du ikke oljen etter at du fylte etter? Når du får varsel på kjørecomputern så er oljen på et minimum dvs at det manger 1 liter så om du har fylt etter 4 liter så er det ille. Da kan du ha blåst toppakningen siden det kommer hvit røyk. Hvit røyk er fordampet kjølevæske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehehehe! Duh, VANLIGVIS går det på en liter mellom MIN og MAX på peilepinna. Med nivåvarsling får du antageligvis varslingen når nivået er rett under MIN. Altså kan det godt hende du kjører med nesten 3 liter olje for mye i motoren. I såfall bør du absolutt IKKE starte den igjen før du har fått ned oljenivået. Det er stor sannsynlighet for å gjøre omfattende skade på en motor om den kjøres overfylt.

 

Lykke til, hold oss oppdatert :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*Sorry folkens.. Kompis som har tatt over pcen mens jeg var borte...*

 

 

Brukerkontoen din er personlig, og skal ikke benyttes av andre. Alle bevegelser fra din konto blir regnet som om de var utført av deg selv.

Du er personlig ansvarlig for innholdet i debattinnleggene du publiserer.

 

Admin

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...