Gå til innhold

Fremtidens TV-standard nesten klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Legg merke til at UHDTV er 120Hz progressivt (antagelig 100Hz i europa pga 50Hz strømnett). Ikke helt de 300-600Hz jeg leter etter, men en klar forbedring. Legg også merke til at bitraten, til tross for å ha over dobbelt så mange frames per sekund, er omtrent økt tilsvarende økningen i oppløsning. Framerate økning gjør encoding mye mer effektivt pga mindre endringer per bildet, men gir langt bedre opplevelse.

Lenke til kommentar

Legg merke til at UHDTV er 120Hz progressivt (antagelig 100Hz i europa pga 50Hz strømnett). Ikke helt de 300-600Hz jeg leter etter, men en klar forbedring. Legg også merke til at bitraten, til tross for å ha over dobbelt så mange frames per sekund, er omtrent økt tilsvarende økningen i oppløsning. Framerate økning gjør encoding mye mer effektivt pga mindre endringer per bildet, men gir langt bedre opplevelse.

frekvensen på skjermer har vel ikke vært avhengig av strømfrekvensen på flere tiår?

 

Forøvrig undres jeg på om en ikke må innrede ett eget rom som "kino" for å få noe ut av dette.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Puhh.. Jeg trodde et øyeblikk at de gikk fra 1,78:1 til 3:1-format, men ser nå at dere bare har ødelagt formatet på det øverste bildet i artikkelen. 3:1 hadde vært for drøyt, selv for film.

Trodde først det var noen som hadde tatt cutnpaste på innlegget mitt ovenfor :) Jepp, ser at vi var bekymret for det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Liker det! Altså at artikkelen er skrevet kl. 05.30. Noen er enten aggressivt tidlig på jobb, eller driver med heftig overtid.

Jeg regner med den er skrevet på dagen i går og lagt ut til automatisk publisering kl 05.30 for å imponere deg. :)

 

Klarer dagens BD å takle dette?..har mine tvil, så da kommer det vel en ny formatkrrig der også?

Jeg tør å si 99% sikkert nei. BD har for liten båndbredde og for liten plass, selv om komprimeringa skulle bli vesentlig bedre. Men jeg tror ikke det blir noen ny formatkrig av den grunn. De oppgraderer vel bare BD til UHDBD (si det fort fem ganger på rad :p ). BD har jo allerede komme med over 100 GB plater og lesere til PC kan lese de langt raskere enn 1x BD. Nå gjelder det bare å få markedsført det nye UHDBD klistremerket, støtten i spillere, på TVer og overføringsstandarder.

 

Legg merke til at UHDTV er 120Hz progressivt (antagelig 100Hz i europa pga 50Hz strømnett). Ikke helt de 300-600Hz jeg leter etter, men en klar forbedring. Legg også merke til at bitraten, til tross for å ha over dobbelt så mange frames per sekund, er omtrent økt tilsvarende økningen i oppløsning. Framerate økning gjør encoding mye mer effektivt pga mindre endringer per bildet, men gir langt bedre opplevelse.

Herlig! Det betyr i praksis at bevegelige bilder vil få bedre oppløsning.

 

Økning av fargedybden fra 8 til 12 bit/farge vil gjøre mye for visning av råformat foto på TVen og gi bedre statisk kontrast dersom man har riktig kildemateriale og god nok skjerm. :thumbup:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Legg merke til at UHDTV er 120Hz progressivt (antagelig 100Hz i europa pga 50Hz strømnett). Ikke helt de 300-600Hz jeg leter etter, men en klar forbedring. Legg også merke til at bitraten, til tross for å ha over dobbelt så mange frames per sekund, er omtrent økt tilsvarende økningen i oppløsning. Framerate økning gjør encoding mye mer effektivt pga mindre endringer per bildet, men gir langt bedre opplevelse.

Frekvensen i strømnettet er alt for upålitelig til å styre oppdateringsfrekvensen. Det var vel på et tidspunkt tenkt at NTSC skulle matche frekvensen i strømnettet, men det er da håpløst å synkronisere bilderøret med signalet som kommer inn, så det er egentlig en myte at dette er opphavet til forskjellige TV-format.
Lenke til kommentar

Legg merke til at UHDTV er 120Hz progressivt (antagelig 100Hz i europa pga 50Hz strømnett)

Hvilken rolle spiller frekvensen på strømnettet på hvor ofte skjermen oppdaterer seg?

Det spilte en rolle i steinalderen. Du vet, da alle hadde CRT-skjermer. Hvis skjermen ikke var helt godt skjermet(!) og kanskje sto litt for nær en strømkabel så fikk du en ganske ubehaglig flimring. Enkleste måten å løse det var ofte å sørge for at skjermoppdateringsfrekvensen var lik nettfrekvensen(alt. det dobbelte).

 

Rundt en strømkabel har du et magnetfelt som pulserer med 50Hz, siden CRT-skjermer brukte magnetfelt til å bøye av elektronene så er det ikke vanskelig å tenke seg at det kunne bli problemer her og der.

 

 

Med LCD-skjermer er det ikke et problem lenger(har vaffal aldri hørt at det skal være et problem)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legg merke til at UHDTV er 120Hz progressivt (antagelig 100Hz i europa pga 50Hz strømnett)

Hvilken rolle spiller frekvensen på strømnettet på hvor ofte skjermen oppdaterer seg?

Det spilte en rolle i steinalderen. Du vet, da alle hadde CRT-skjermer. Hvis skjermen ikke var helt godt skjermet(!) og kanskje sto litt for nær en strømkabel så fikk du en ganske ubehaglig flimring. Enkleste måten å løse det var ofte å sørge for at skjermoppdateringsfrekvensen var lik nettfrekvensen(alt. det dobbelte).

 

Rundt en strømkabel har du et magnetfelt som pulserer med 50Hz, siden CRT-skjermer brukte magnetfelt til å bøye av elektronene så er det ikke vanskelig å tenke seg at det kunne bli problemer her og der.

 

 

Med LCD-skjermer er det ikke et problem lenger(har vaffal aldri hørt at det skal være et problem)

Flimring har ingen verdens ting med dette å gjøre. Med bildesignal og bilderør ute av sync får du et rullende bildesignal.

 

At bilde på 50 Hz flimrer på CRT har med at bildet blir svart før det tegnes opp igjen, og under cirka 75 Hz vil de fleste være i stand til å oppdage dette, derfor dobles frekvensen på en del CRT av nyere dato for å tegne et mye mer behagelig bilde. Grunnen til at LCD i stor grad er uberørt av dette (skal i teorien være helt uberørt, kommer tilbake til hvorfor ikke alltid), er at LCD har et baklys som lyser jevnt med et krystaillag fremfor som endrer subpikselers verdi. Så lenge baklyset ikke flimrer og signalprosessoren ikke gjør noe dumt så skal LCD være flimmerfritt. Men jeg har sett en del tilfeller der LCD flimrer, pga. dårlig design av strømforsyningen slik at 50 Hz forplanter seg til baklyset, men dette er en designfeil eller produksjonsfeil.

 

Støy på avbøyningen inne i en CRT har ingen verdens ting med 50 Hz- støy fra strømnettet, antennekabelen derimot bør du være forsiktig med.

Lenke til kommentar

Hverken HDMI 1.4 eller DP 1.2 når opp til båndbreddekravene her men det kommer vel bare en ny standard. HDMI 1.4 vil også kanskje slite med 4x2K. TB blir vel uansett forhåpentligvis standarden på skjermer i den generasjonen.

 

For min del kommer jeg på "TV" til å følge oppløsningen på neste generasjons konsoller og spillene her som nok ikke går over 1080p og heller fokuserer kreftene på å utnytte oppløsningen fult ut med DX11 effekter og grafisk kvalitet uten for lite kraft.

 

Om UHDBD skulle komme så får det seile sin egen sjø for min del i en del år, jeg tviler på at det kommer særlig raskt for konsumentmarkedet. Om 7 år kanskje. 4x2K om det skulle komme som en mellomstasjon i type E-BD format så kjøper jeg neppe ny TV og spiller pga. det. Tipper det også er noen år unna for konsumentmarkedet i Europa.

 

Få alle kinoer opp til fullverdig 4x2K med tilhørende kvalitetslyd og deretter noen utvalgte saler til fullverdig 8K så kanskje jeg går på kino igjen fremfor å se 99% av filmer hjemme på BD/DVD/DTV.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...