Gå til innhold

Endelig Google Maps-navigasjon i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir litt misvisende å avertere med gratis navigasjon over hele verden, når Google Maps er basert på streaming og det koster 100 spenn pr MB i mange land. Mange som har kommet hjem fra ferie med skjegget godt planta i postkassa.

 

Med labs kan du nå cache kartene som med Nokia sine ovi maps: http://lifehacker.com/5819742/google-maps-for-android-labs-add-offline-caching-scale-and-measuring-tools

 

Kanskje det blir android telefon på meg neste gang likevel :)

Endret av nogen
Lenke til kommentar

Med labs kan du nå cache kartene som med Nokia sine ovi maps: http://lifehacker.com/5819742/google-maps-for-android-labs-add-offline-caching-scale-and-measuring-tools

 

Kanskje det blir android telefon på meg neste gang likevel :)

Jeg er klar over det ;) Men funksjonen lar deg bare cache et forholdsvis lite kvadratisk område av gangen, og du må isåfall gjenta dette mange ganger hvis du skal cache en større strekning. Labs-funksjonen er heller ikke en offisiell del av Google Maps, og kan vel forsvinne ved en oppgradering?

 

I tillegg fins denne funksjonen meg bekjent bare på Android, og ikke iOS-enheter.

 

Skjønner jo at Google satser på nettbaserte tjenester, men det vil nok ta mange år før mobil internett over hele verden blir en realitet (uten at man må være mangemillionær).

Lenke til kommentar

Blir litt misvisende å avertere med gratis navigasjon over hele verden, når Google Maps er basert på streaming og det koster 100 spenn pr MB i mange land. Mange som har kommet hjem fra ferie med skjegget godt planta i postkassa.

 

Med labs kan du nå cache kartene som med Nokia sine ovi maps: http://lifehacker.com/5819742/google-maps-for-android-labs-add-offline-caching-scale-and-measuring-tools

 

Kanskje det blir android telefon på meg neste gang likevel :)

 

Tja, jeg avventer å ser iallfall.. ;)

 

Er så fornøyd med Ovi Maps att jeg ser egentlig ikke noe grunn til å bytte fra den, men bra å se att andre også følger i samme sporene som Nokia etterhvert :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Blir litt misvisende å avertere med gratis navigasjon over hele verden, når Google Maps er basert på streaming og det koster 100 spenn pr MB i mange land. Mange som har kommet hjem fra ferie med skjegget godt planta i postkassa.

 

Med labs kan du nå cache kartene som med Nokia sine ovi maps: http://lifehacker.com/5819742/google-maps-for-android-labs-add-offline-caching-scale-and-measuring-tools

 

Kanskje det blir android telefon på meg neste gang likevel :)

 

Den "hacken" der gir deg som nevnt bare nedlastet kart på et begrenset område. Ønsker meg virkelig en måte å laste ned et større område på, som et helt land, by, fylke, stat etc...

 

Fint så lenge man har dataplan og er innenlands dog

Lenke til kommentar

Dette er jo hyggelig og bra, men det er, som det nevnes her, en verdiløs funksjon om man reiser utenlands.

 

Bruk denne en dag i USA og du vil nok komme bedre ut om du kjørte taxi på tvers av USA økonomisk

 

Om du har wifi på hotellet så skriver du bare hvor du skal i appen, så laster den ned kart for hele ruta! Evnt. enabler roaming så den får lastet ned kart du trenger på veien! Voila! Du bruker ca. 2MB på en rute på 50mil, noe jeg prøvde selv under tur i Sverige!

Lenke til kommentar

Dette er jo hyggelig og bra, men det er, som det nevnes her, en verdiløs funksjon om man reiser utenlands.

 

Bruk denne en dag i USA og du vil nok komme bedre ut om du kjørte taxi på tvers av USA økonomisk

 

Om du har wifi på hotellet så skriver du bare hvor du skal i appen, så laster den ned kart for hele ruta! Evnt. enabler roaming så den får lastet ned kart du trenger på veien! Voila! Du bruker ca. 2MB på en rute på 50mil, noe jeg prøvde selv under tur i Sverige!

 

Er fremdeles tungvindt i forhold til Ovi Maps.. :cry:

Lenke til kommentar

Ett teit spm kanskje... men hva betaler man for selve bruken av navigassonsprogrammer? Og da tenker jeg på andre alternativer enn google sin.

GPS er basert på enveiskommunikasjon fra satelitter, og koster ikke noe i bruk.

 

Men når det gjelder hardware-GPS, så følger det med forhåndsinstallerte kart for noen land, samt at du må vel gjerne betale for oppgraderinger i framtida. Men om du ikke bryr deg om dette, så kan du bruke GPSen så lenge du vil uten noe ekstra kostnad.

 

For software-løsninger til Android, så koster disse programmene gjerne en del i Market.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Dette er jo hyggelig og bra, men det er, som det nevnes her, en verdiløs funksjon om man reiser utenlands.

 

Bruk denne en dag i USA og du vil nok komme bedre ut om du kjørte taxi på tvers av USA økonomisk

 

Eh... gjør man det er man "idiot" i mine øyne.

Da kjøper man seg selvfølgelig et kontantkort, dataplan eller lign i det landet man oppholder seg. Alt annet vil jo være fullstendig idiotisk. Om man MÅ treffes så leser man inn det nye nr på svareren sin før man bytter kort.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...