Gå til innhold

Microsoft Norge advarer mot svindlere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man må jo være passe dum, hvis man tror microsoft eller apple ringer, å fortelle deg, at du har 10 virus på pcen.

 

Også sier jeg, har linux jeg. Hvordan kan du ringe meg å påstå jeg har windows?

 

Men er det slik at nummeret også stammer fra microsoft?

Snakker de norsk eller engelsk? Ville vært mere i tvil hvis jeg snakket med en norsk person.

Men jeg spør bare hvordan de har så fått greie på om jeg har virus.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Man trenger ikke å være dum, bare uvitende på området. Ser for meg at personen som ringer også er ganske overbevisende. Om jeg selv blir oppringt av noe slikt tror jeg nok jeg ville holdt samtalen gående, prøvd å få han til å forklare hvordan jeg fikk virus/problemene, og hvordan han veit om det :p

Lenke til kommentar

Desverre finnes det nok av folk der ute som kan for lite og er for godtroende til å skjønne at det er svindel :(

Det hadde nesten vært morsomt å bli ringt opp av en slik svindler bare for å dra i gang med å si at de har feil med teknisk terminologi og høre hva de gjør når de blir konfontert med noen de ikke kan lure uten å bli kalt ut som svindlere direkte :p

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

I følge en artikkel hos Dagbladet så snakker de gebrokkent engelsk, slik som indere og pakistanere ofte høres ut.

Og tlfnr. som vises ser tilsynelatende ut til å være fra USA, men er ikke den som ringer sitt ekte nr. (og evt. også ikke-eksisterende).

Lenke til kommentar
Man må jo være passe dum, hvis man tror microsoft eller apple ringer, å fortelle deg, at du har 10 virus på pcen.

«Hei, jeg er fra Toyota. Jeg ser her at du eier en 2009-modell Yaris. Det er oppdaget en produksjonsfeil i de elektriske vinduene på noen modeller av denne bilen, jeg lurer på om du kan oppgi rammenummer på din bil for å finne ut om din bil er en av de feilproduserte som selvsagt vil bli reparert på vår regning.»

 

Hadde du oppgitt dette? Er du passe dum eller? :)

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problem med å se at folk kan bli lurt av slikt. Hvordan skal en gjennomslittlig (dvs. egentlig veldig lite kompetent) bruker vite at ikke Microsoft ikke følger med på om maskinen din sender ut virus? Nettleverandøren din gjør jo det, så det er jo ikke noe kjempesteg derfra til å få noen til å tro at kanskje MS gjør det også. (nå gjør de naturligvis ikke det. Jeg sier bare at du er ikke automatisk dum fordi om du faller for neo sånt nødvendigvis).

 

ALt ligger vel i presentasjonen. Om noen som er rimelig veltalende og god på norsk ringer deg personlig (hvis det er tilfellet) så vil dette fort medføre at mange tar det seriøst. Folk flest er tross alt bare kjennt med spam eposter på gebrokkent engelsk.

 

Det jeg er mest overrasket over at det virkelig er verdt tiden de må bruke på det for å huke en enkelt bruker. Jeg opplevde nylig noe lignende selv (to ganger faktisk) - da jeg mottok invitasjoner til en MSN gruppe av en bruker jeg ikke kjennte. Jeg tenkte ikke mye over det - men dagen etterpå ble jeg direkte kontaktet via MSN (jeg har ikke begrenset kontakt til kun de på kontaktlisten med vilje da jeg regner meg selv som rimelig scam-proof uansett). Personen snakket flott engelsk og spillte ut samtalen som at han var en bekjennt av meg som ville komme i kontakt igjen. Ikke før et godt stykke ut i samtalen gav han meg en link som skulle "jog my memory" på hvem han var. Jeg luktet fort ugler i mosen når han unnvek spørsmålene mine på hvem han var og hvor jeg kjennte ham fra. Jeg undersøkte linken (på trygg måte) og så da fort at det var en eller annen form for driveby attack (domenet var registrert dagen før hos en billig kinesisk host).

 

Som sagt så var jeg mest overrasket på over at noen har funnet det verdt tiden å bruke 5-10+ mintter på å prøve å direkte "social-engineere" seg frem til noe så simpelt som å få meg til å trykke på en link som potensiellt kunne infisert maskinen min. Tross alt vil bare noen bite på - og av de vil bare noen bli infisert (mange browsere og OS i bruk tross alt) - og ut av de igjen vil sansynligvis bare noen være gode mål for å stjele noe informasjon fra eller bruke som del i et botnet. On the other hand - hvis kinesisk minimum wage labor kan være økonomisk støttbart i MMO goldfarming så er det vel kanskje ikke så utrolig at man nå også ser direkte manuelle forsøk på å virusinfisere folk også...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

«Hei, jeg er fra Toyota. Jeg ser her at du eier en 2009-modell Yaris. Det er oppdaget en produksjonsfeil i de elektriske vinduene på noen modeller av denne bilen, jeg lurer på om du kan oppgi rammenummer på din bil for å finne ut om din bil er en av de feilproduserte som selvsagt vil bli reparert på vår regning.»

 

Hadde du oppgitt dette? Er du passe dum eller? :)

 

Nei, jeg ville sagt da, jeg eier ingen toyota, men en MC, isteden, så hvor da du da fått toyota fra?

Hvis du mener jeg fremdeles eier en toyota så gi meg registeringsnummeret, eller så avslutter jeg telefonsamtalen. Får jeg da oppgitt et registeringnummer som er feil sier jeg da har du desverre ringt feil.

 

Jeg som blir kritisert for å være i mot villedene priser på butikker.

Men dere støtter folk med mindre en 50 i IQ, på tide med prioriteringer?

Dere forstår at de som ringer her ikke kan vite hva du eier.

 

Windows lisenser, blir ikke registert om du handler i butikk med mindre elkjøp eller andre butikker sier noe.

 

Hvis det var slik, ville piratkopiering aldri eksistert.

 

Dere som fremdeles har analog fasttelefon så er det virkelig synd på dere.

Hvis dere ikke hadde det, ville det tatt 2 sekunder å sjekke opp telefonnummet å finnet ut hvem som ringte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det god idee først virke interisert og gjøre hva de sier også sier at bestillingen av programvaren feilet, fordi kredittkortet nektet det?

 

Og ringe personen tilbake å si (Tror du jeg er dum?) det er du som ble lurt.

Vil du da kjøpe Creap av meg? Du får det for 10 kr hvis du gi meg ditt kredittkort.

Men til slutt, så ler man av personen?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bytt selvsagt ut Toyota Yaris 2009 med det du kjører.

 

Folk som snakker om jeg troller.

Hva er dette? Vi er så langt uten for tema med bilhistorer.

 

Uansett, biler finnes i en del forskjellige merker.

Hadde nummeret vært 815 35 080 og snakket om en ulovlig trimmet bil så hadde det hele blitt anderledes.

 

Mens microsoft brukers ca av 80 % pc eierne sier det jo litt mere.

 

Så her er det nok mere lett å bli lurt..

Men husk at det skal jo litt til at microsoft ringer deg, å prøver å hjelpe deg.

 

Altså hvis du får hjelp uten å ha tatt kontakt selv, er det nok snakk om svindel eller lureri.

Kan jo være at microsoft kontakter hvis en order har blitt kanselert, men ellers tjener jo microsoft ikke noe å hjelpe uten å bli kontaktet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Som nevnt, artikkelen er overflødig her, da det ikke er mindre PC kyndige personer som frekventerer hw.no

Dette står på andre nettaviser og de viser til at personen bare legger på om man stiller et eneste spørsmål, så man kan ikke more seg med det. De har også fisket ut en del personopplysninger på forhånd, for å øke sin troverdighet. De ringer fra falske nummer som ikke kan ringes opp/spores. Jeg forstår at noen kan gå på dette. Det er jo tross alt en ny vri enn svindelmail.

Lenke til kommentar

Kjenner noen som ble oppringt av en person som snakket gebrokkent engelsk og lurte på om de hadde en PC. Resultatet ble heldigvis bare at den oppringte la på da engelsken var nokså dårlig og sunn trøndersk skepsis slo ut til langt over skalaen.

 

Forøvrig er jeg ikke overrasket over at folk lar seg lure. Vi har minst to generasjoner her i landet som er godt i stand til å gjøre stor skade med en PC selv uten å kaste den, men som likevel ikke forstår hvordan den, eller tilhørende programmvare, egentlig fungerer. Og går man dypt nok i materien så er det vel egentlig ingen som har full kontroll...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...