Gå til innhold

Test: Cooler Master Storm Enforcer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antar dere bare sitter og venter på at dette skal kommenteres, men hva med å bruke et hovedkort hvor Cpu temperaturen blir oppgitt mer nøyaktig?

 

Har det blitt prøvd med andre programmer for å måle temperaturene?

 

Må si jeg liker mange av løsningene på kabinettet ,men falt ikke helt for fronten.

Lenke til kommentar

Rent visuelt har jeg meget blandede følelser for kabinettet der, men jeg forstår hva produsenten prøver å gjøre. Faktisk syns jeg at de kan gjøre fremtidige kabinetter enda mer nøkterne. Det er mange gamere der ute som faktisk vil ha et helt rent kabinett uten frontdør, med demping, meget god kjølemuligheter og uten rute i sidedøra. samt at plast for en gang skyld kan være fraværende.

 

Det som også er greia med kabinettet her er at framparten av kabinettet er høyere enn det bak, og det vil ikke nødvendigvis passe under alle pulter i den store verden.

Lenke til kommentar

Overalt? USB 3 er standard på dagens hovedkort, visst det var det du mente.

 

jeg mente muligheten for å koble usb3 til fronten på kabinettet.

Da jeg kjøpte mit hovedkort for 1 1/2 år siden var det kun mulig å bruke usb3 bak på kabinett.

Hvis man skulle ha det i fronten så måtte man ty til en løsning dom gjorde at det kom en kabel ut av kabinett , som så var koblet bak på hovedkortet.

 

Nå skal det visstnok eksistere noen tilleggskort som gjør at man kan få til en usb3 løsning i fronten , men det tar også opp en diskbrønn.

Lenke til kommentar

Det begynner vel å bli standard på de fleste nye hovedkort ihvertfall.

NGqAF4n3IrTgRvOn_500.jpg

Ser ut som om samtlige fra Asus i P67-serien har muligheten. Mitt inntrykk er vel heller at det skorter litt på kabinetter med mulighet for USB3 i front.

 

Kan ikke si jeg likte dette kabinettet noe særlig, i likhet med de fleste andre løsninger fra CM. Jeg fatter heller ikke hvorfor ikke flere bygger kabinetter med mulighet for en vifte i bunn og hvorfor de i det hele tatt produserer kabinetter der undertrykk blir resultatet i det man tar i bruk samtlige vifteplasser.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

PSU, kabinett og hovedkort produsenter må begynne å samarbeide. Det som er et utbredt problem med mange slike "PSU i bunn" kabinetter er at hovedkortprodusentene lever i fortiden og plasserer 8pins strømkontakten så høyt opp som overhodet mulig. Dette gjør det tildels umulig å bruke en god del PSUer i slike kabinetter med dagens hovedkort.

 

Hvor mange år har ikke "PSU i bunn" vært en godt akseptert løsning og hvor lang tid skal det ta før hovedkortprodusentene oppfatter dette? Eller må det bli PSU produsentene som må lage uhensiktsmessig lange 8pins HK kabler? For all del, ikke si "bruk forlengere" da kvaliteten på disse ofte er så dårlige at minst et HK har brent opp hos meg pga slike forlengere.

 

På tide at HK produsenter våkner og plasserer denne kontakten på et mer gunstig sted. Feks. i forkant ved SATA kontaktene og på undersiden av 24pins kontakten. Som tillater å skule kabelen samt å ha PSU både i topp og bunn av kabinettet. Forståelig nok vil dette komplisere PCB designet med tanke på hva denne 8pinsen brukes til, men da kan den heller plasseres på undersiden av CPU sokkelen som i det minste ikke gjør kabelen fra PSUene for korte.

 

Jeg monterte nylig et Asus P45 HK i et Fractal2 kabinett og det var omtrent umulig å få montert denne 8pins kabelen og den måtte strekkes tvers gjennom CPU sokkel onrådet, under CPU kjøler finnene. Da gikk det såvidt men den står stramt og knekker nesten plasthempene på PCIe slottene da den måtte på yttersiden av disse slottene og ble for kort på innsiden.

 

 

Strekket er illustrert på bildet under:

post-38451-0-40505700-1303745680_thumb.png

 

Dette må hovedkortprodusentene gjøre noe med da plasseringen av denne kontakten ligger minst 5-7 år etter PSU/Kabinett i tid. Se å få den plassert rett under/over 24pins kontakten eller i det minste under CPU sokkelen. ( Vist med de grønne markeringene ).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Rett og slett gyselig.

 

Dette er forøvrig et pent gaming-kabinett (i og med at det er det jeg bruker på min spill-PC):

 

Black%20Lian%20Li%20PC-V2110B%20Aluminum%20Full.jpg

 

Kabinettet er egentlig fint for prislappen. HAF 912 er riktignok bedre, men det er ikke alle som syns det er så pent.

 

Smaken er som baken angående utseende. Jeg liker ikke Lian-Li, men Silverstone er kjempefint for meg.

 

PSU, kabinett og hovedkort produsenter må begynne å samarbeide. Det som er et utbredt problem med mange slike "PSU i bunn" kabinetter er at hovedkortprodusentene lever i fortiden og plasserer 8pins strømkontakten så høyt opp som overhodet mulig. Dette gjør det tildels umulig å bruke en god del PSUer i slike kabinetter med dagens hovedkort.

 

Dette kommer jo helt an på hvilken PSU og hvilket kabinett du bruker. Mange nyere kabinetter legger kabelføringer opp over hovedkortet, om du kjøper en relativt ny PSU skal ikke dette være et problem i de fleste tilfeller.

 

Hvor mange år har ikke "PSU i bunn" vært en godt akseptert løsning og hvor lang tid skal det ta før hovedkortprodusentene oppfatter dette? Eller må det bli PSU produsentene som må lage uhensiktsmessig lange 8pins HK kabler? For all del, ikke si "bruk forlengere" da kvaliteten på disse ofte er så dårlige at minst et HK har brent opp hos meg pga slike forlengere.

 

Jeg tviler sterkt på at et hovedkort vil ta fyr fordi du forlenger kabelen, da må kabelen være så tynn at den tar fyr, som heller ikke vil ta hovedkortet i første omgang.

 

På tide at HK produsenter våkner og plasserer denne kontakten på et mer gunstig sted. Feks. i forkant ved SATA kontaktene og på undersiden av 24pins kontakten. Som tillater å skule kabelen samt å ha PSU både i topp og bunn av kabinettet. Forståelig nok vil dette komplisere PCB designet med tanke på hva denne 8pinsen brukes til, men da kan den heller plasseres på undersiden av CPU sokkelen som i det minste ikke gjør kabelen fra PSUene for korte.

 

Jeg monterte nylig et Asus P45 HK i et Fractal2 kabinett og det var omtrent umulig å få montert denne 8pins kabelen og den måtte strekkes tvers gjennom CPU sokkel onrådet, under CPU kjøler finnene. Da gikk det såvidt men den står stramt og knekker nesten plasthempene på PCIe slottene da den måtte på yttersiden av disse slottene og ble for kort på innsiden.

 

 

Strekket er illustrert på bildet under:

post-38451-0-40505700-1303745680_thumb.png

 

Dette må hovedkortprodusentene gjøre noe med da plasseringen av denne kontakten ligger minst 5-7 år etter PSU/Kabinett i tid. Se å få den plassert rett under/over 24pins kontakten eller i det minste under CPU sokkelen. ( Vist med de grønne markeringene ).

 

Plasseringen øverst oppe er sannsynligvis for å holde prisene nede. Det er lurest temperaturmessig å montere en PSU i bunnen av et kabinett.

Da blir det ved eliminasjon PSU-produsentene som har skylda her ved å ikke lage kablene lange nok for å montere PSUen i bunnen av et kabinett. Jeg har aldri hørt om dette problemet med noe annet enn billigere og eldre modeller, så om du kjøper en god PSU (Corsair TX, HX eller AX, Seasonic, XFX, Antec og lignende) vil du ikke få dette problemet.

 

EDIT:

Plassering av EPS12V ved undersiden av sokkelen vil garantert gi enda flere problemer da det ikke er alle kabinetter som har hull under sokkelen for enkel montering av cpu-kjølere og disse ikke alltid er plassert på samme sted i alle kabinetter.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Huff...

 

1. Jeg forsøkte selv 4 modeller fra 2 kjente PSU merker ved nevnte montering. Alle hadde samme problemet ift. lengden på nevnte kabel.

De var av merket Mist (nyere 1000W og 600W) og Corsair (TX og HX). Og joda, jeg har god og lang erfaring med hva som er "gode psuer".

 

At du aldri har hørt om "problemet" tyder heller på liten erfaring med dette og variert bygging? Siden vi først er inne på antakelser.

 

2.

Jeg tviler sterkt på at et hovedkort vil ta fyr fordi du forlenger kabelen, da må kabelen være så tynn at den tar fyr, som heller ikke vil ta hovedkortet i første omgang.
Hvis man er litt oppegående innen temaet så forstår man godt at det ikke er snakk om at hverken kabel/ledning eller hovedkortet står i fyr og flamme, men at det opplagt er snakk om dårlige kontaktpunkter i slike forlengere som fører til varmegang og overoppheting i kontakten og som igjen tar knekken på hovedkortet. På samme måte som man snakker om å "brenne en CD" så står den altså ikke i fyr og flamme når man gjør dette.

 

*må riste litt på hodet her*.

 

3. Hvis du har fulgt med siste 10-20 år så vet du at denne kontakten gradvis har blitt flyttet mot stedet den nå stort sett befinner seg. Denne type kontakt har tidligere befunnet seg flere ganger i de to områder jeg har tegnet opp. Ergo virker det ikke som en umulighet å kanskje få den bedre plassert ift. til utviklingen.

 

4. Det vil neppe være noe som helst problem å plassere kontakten under sokkelen i god klaring av monteringshull, kjølefinner og annet som måtte komme i nærheten. Man har mange muligheter for å skyve den også mer mot IO panelet om nødvendig. Det mest relevante er hva som må til ift. de elektriske kretsene i PCB designet og tilhørende komponenter.

 

5.

Det er lurest temperaturmessig å montere en PSU i bunnen av et kabinett.

Var dette i tilfelle man ikke forstår det opplagte?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@Theo

 

3.3.2 Power Input

Power distribution trends are driving a change in the board power input connectors. As processors become

faster and more highly integrated, more current is required. To reduce power distribution loss, board

manufacturers are moving toward 12V power distribution. To facilitate 12V distribution to the processor

voltage regulator, a 2x2 connector will be required on these systems. The power supply connector is

described in Section 4.1.2.

The exact locations of the power connectors are not specified. It is recommended that the main connector

be placed along the right edge of the board, taking into consideration the location of the processor, core

logic, and clearance for the peripheral bays. The ATX12V power connector should be placed as close as

possible to the input of the processor voltage regulator. Locating the ATX12V power connector near the

voltage regulator will help to ensure clean power.

 

formfactors.org

ATX 2.2 specification

 

12Vcpu pluggen er plassert oppe der fordi PWM er lokalisert på samme sted.

 

Hovedkort produsentene lager ATX hovedkort , og følger ATX system designet som de er forpliket til.

 

 

Men er enig i at det er blitt litt dumt med PSU i bunn mht denne pwr connectoren.

post-35394-0-75302000-1303757605_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

La meg først spesifisere at jeg selvfølgelig vet hvor PWM/PWR sitter på dagens ATX hovedkort, samt at plasseringer ikke er tilfeldig valgt. Mange går kanskje går ut i fra at man diskuterer uten å ha noe som helst kunnskap rundt det man diskuterer.

 

formfactors.org

ATX 2.2 specification

 

12Vcpu pluggen er plassert oppe der fordi PWM er lokalisert på samme sted.

Hovedkort produsentene lager ATX hovedkort , og følger ATX system designet som de er forpliket til.

Syar2003:

 

Som jeg allerede skriver "det relevante her er strømførende/(elektriske) kretser i PCB designet og tilhørende komponenter til kontakten". Men dette kan nok redesignes som det er gjort mange ganger allerede. At dette ikke skal la seg gjøre som flere ganger før, blir bare urealistisk. Jeg tviler sterkt på at dette ikke kommer til å forandre layout og/eller form de nærmeste 5 år. Eller mer preist sagt, at ATX kommer til å være den dominerende standarden om 5 år slik den ser ut i dag.

 

Riktignok er det ikke opp til hovedkortprodusentene alene da det, som riktig presisert av deg syar2003, krever en ny standard ala eks. BTX som var et forsøke fra Intel på å videreutvikle ATX. Men at vil skje er jeg helt overbevist om. Så spørs det da hva og hvem som skal presse på for en ny standard.

 

Ellers er vel det helt korrekte navnet på denne formfaktoren av ATX som brukes per i dag "ATX12V v2.3".

ATX12V v2.3

 

The most recent revision, effective March 2007. Efficiency recommendations were increased to 80% (with at least 70% efficiency required), and the 12 V minimum load requirement was lowered. Higher efficiency generally results in less power consumption (and less waste heat), and the 80% recommendation brings supplies in line with new Energy Star 4.0 mandates.[14] The reduced load requirement allows compatibility with processors that draw very little power during startup.[15] The absolute over current limit (240VA per rail) is no longer present, enabling 12V line to provide more than 20A per rail.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har noen slike liggende:

http://www.microplex.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=91835&WebSiteMapNodeID=2002333

 

Veldig praktisk noen ganger å feste kabelen før man setter hovedkortet inn i små kabinett så for dere som bygger mye kan jeg varmt anbefale å ha noen slike på lager. Nå skal det nevnes at de to siste PSU ene jeg har åpnet har hatt ekstra lange 4+4 pins 12v kabler. Om jeg ikke tar helt feil kommer Corsair sine Obsidian kabinett med en slik forlenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lian Li er fortsatt gode de. Anbefaler ellers Corsair i disse dager...

 

Jeg har noen slike liggende:

http://www.microplex.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=91835&WebSiteMapNodeID=2002333

 

Veldig praktisk noen ganger å feste kabelen før man setter hovedkortet inn i små kabinett så for dere som bygger mye kan jeg varmt anbefale å ha noen slike på lager. Nå skal det nevnes at de to siste PSU ene jeg har åpnet har hatt ekstra lange 4+4 pins 12v kabler. Om jeg ikke tar helt feil kommer Corsair sine Obsidian kabinett med en slik forlenger.

 

Kan bekrefte at det følger med forlengere til Obsidian.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...