Gå til innhold

Test: LG Optimus 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GLEDER MEG mildt sagt til å prøve ut Windows Phone 7!

 

Litt uenig i at tastaturet burde få minus, selv om det ikke utnytter hele bredden i landskapsmodus. Det jeg har lest om tastaturet er at det fungerer MEGET bra, og derfor spiller det ingen rolle for meg om det fyller hele bredden eller ikke :)

 

Samtidig har jeg virkelig troa på dette. Jeg tror vi får oppdateringer i fremtiden som går i riktig retning av de mangler mange føler dette systemet har nå. Dette er jo første utgave, og selv om mange kanskje tror at det å lage et fungerende OS til en mobiltelefon er gjort relativt fort av mennesker som kan dette, så er det ufattelig mange variabler som skal stemme for å kunne oppnå noe som fungerer optimalt over hele linja.

 

Microsoft har laget et system som passer den helt vanlige bruker perfekt! For oss som krever det lille ekstra, så er det nok en del vi savner, men jeg har troa på at 2011 blir et kjempe år for mobiltelefoner, og da spesielt Windows Phone.

 

Og jeg må bare si det, DEILIG å se noe så minimalistisk og sexy! Det blir nok et sprik mellom hvem som liker det og ikke, men jeg synes MS har klart å lage noe nytt, noe eget og noe kult. Jeg kommer garantert over i 2011, det er jeg bombesikker på :)

Endret av TheMoonMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stiller meg veldig positiv til Windows Phone 7, og håper det med tiden blir et reelt alternativ til Nokia, Google og Apple. Prøvde dere overføringsverktøyet for Mac noe særlig? Siden det ikke er Zune (slik jeg forsto det) er det kanskje mulig å overføre fy-fy filer (.avi, divx, .mkv) med det?

 

Forøvrig la jeg merke til en skrivefeil på førstesiden. Det skal være mange, og ikke mye i slutten av setningen. :)

 

"Dessverre kan du ikke organisere programmene dine i mapper, slik at hovedmenyen kan bli svært lang dersom du installerer mye programmer."

 

Edit: Forøvrig synes jeg grensesnittet er sexy som bare rakkern. Flotte ikoner, animasjoner er moro hvis det ikke går ut over ytelsen, og i programmene på telefonen (feks. mail) er det ikke annet enn rålekkert. Mye, mye mer spennende å se på enn iOS som jeg er vandt med. :)

Endret av Laland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det et minus at man på iPhone må installere iTunes?

får da for guds skyld håpe det..

 

Skuffet over at all filoverføring må skje via zune når WM6.5 var kjempefleksibel på dette.

 

Hva med filoverføring over DLNA? Savner generellt mer info om DLNA funksjonaliteten, hvor bra den funket.. Ligger og vaker frem og tilbake mellom optimus, mozart og omnia så alle små forskjeller teller :)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

Skrivefeil er nå rettet.

 

Tastaturet er bra med utmerket respons, men vi tror det hadde vært enda bedre om det hadde utnyttet hele bredden. Når vi får kloa i WP7-telefoner med større skjerm regner jeg med vi får testet hvordan det blir med større tastatur.

 

Har ikke fått testet Mac-connectoren enda.

 

En kjapp googling ga meg følgende sitat fra vår test av Iphone 3G:

"Det store minuset med musikkspilleren blir dermed Apples lukkethet - at du ikke kan bruke Iphone mot noe annet enn Apples Itunes."

 

WP7 er forøvrig enda mer lukket enn Iphone, du får ikke engang overført bilder til PC-en uten Zune med mindre du gjør det via f.eks. Skydrive eller e-post.

Lenke til kommentar

Dinsdale: Ja, det var det. Dette er nevnt på side to av testen.

 

http://www.amobil.no/artikler/apple_iphone_4/77080/2

 

Vi nevnte det kanskje ikke like tydelig som her, og det er det to grunner til. For det første var dette den fjerde Iphonen vi anmeldte, og Itunes har vært nevnt i flere av de andre testene som trekk. For det andre har også flere tredjeparts applikasjoner kommet til med støtte for mange av tingene man ellers trenger Itunes for.

 

Akkurat som vi misliker proprietære plugger er vi skeptiske til å bli låst inne i en gitt programvare. Hvor mye vekt disse tingene tillegges avhenger av hvordan telefonene forøvrig er, og hvilke fordeler som kan veie opp for ulempene.

Lenke til kommentar
Dessverre har Microsoft også lagt føringer på hvordan du skal bruke telefonen. Hvis du skal overføre musikk eller bilder til eller fra telefonen, er du nødt til å installere programmet Zune på PC-en. Hvis du ikke ønsker dette, så er faktisk ikke Optimus 7 eller andre Windows Phone 7-telefoner noe bra alternativ. Et lignende overformyndering er riktignok Iphone-eier godt kjent med, så dette blir neppe noen stor salgsbrems for Windows-telefoner.

 

Microsoft er ikke markedsledende på søk, og det merkes også i Optimus 7. Noen steder fungerer søk glimrende mens du skriver, mens andre ganger lurer du på hva i all verden man har tenkt.

Det er nettopp slike ting som holder meg langt unna Windows-telefoner og Apple-telefoner. Tvang til å bruke crapware og en bestemt søkemotor samt store hindringer for å kunne velge fritt blant de leverandørene som er best på hver sine ting. F.eks Google på søk og kart, Linux på PCen, kun Windows sin lynmeldingstjeneste osv. Microsoft gjør alt de kan for å låse kjøperen til egne produkter. Windows 7-telefoner er ikke noe for de som ønsker å velge og vrake tjenester, programvare og maskinvare fritt etter smak og behag (som igjen ofte koker ned til hva som føles er de beste produktene). Sluker man ikke ALT Microsoft syr sammen her så vil telefonen være en plage.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke vil ha iPhone, er at en tvinges til å bruke iTunes. Når WP7 kvrever at jeg må bruke Zune til overføring av filer av alle slag, sa kan jeg like gjerne kjøpe en iPhone, jeg ser ikke forskjell mellom de nå. :thumbdown:

*host* Android *hark*

 

(Evt. Bada, Symbian^3, WebOS eller noe annet)

Lenke til kommentar

Fenixen: Vi lastet opp bilder en og en til Skydrive. Du kan også sette automatisk opplasting av bilder du tar til Skydrive, og du kan også velge å laste opp til Facebook istedenfor Skydrive som default. Vi fant ingen måte å laste opp flere bilder på en gang manuelt.

 

Jeg har ikke testet Live Mesh enda, så kan ikke si noe om det foreløpig..

Lenke til kommentar

 

Det er nettopp slike ting som holder meg langt unna Windows-telefoner og Apple-telefoner.

 

Jada Simen. Vi vet hvor du står. ;) (Bare tuller med deg altså.)

 

Jeg ser i alle fall frem til å få mitt eksemplar av HTC 7 Trophy innen ikke så altfor lang tid. Dette har jeg virkelig sett frem til. Jeg forventet endel småproblemer med et helt nytt os, men det ser jo ut som MS har gjort godt arbeid her (også). :)

Lenke til kommentar

Fenixen: Vi lastet opp bilder en og en til Skydrive. Du kan også sette automatisk opplasting av bilder du tar til Skydrive, og du kan også velge å laste opp til Facebook istedenfor Skydrive som default. Vi fant ingen måte å laste opp flere bilder på en gang manuelt.

 

Jeg har ikke testet Live Mesh enda, så kan ikke si noe om det foreløpig..

takk takk, automatisk opplasting til skydrive/facebook høres jo strålende ut :)

Lenke til kommentar

Grunnen til at de ikke lar deg tilpasse er at folk generelt er smakløse og gjør ting som ikke er til sitt eget beste. Som f.eks. at noen liker Comic Sans *host*, eller at folk putter masse ubrukelige widgets på hjemmeskjermen på Android, istedet for å putte programmene de faktisk bruker der.

 

Alle som klager på Zune og Itunes er ikke klar over hvor ubeskrivelig genialt det er å tvinge brukeren til denne softwaren. Et godt eksempel er faren min som skulle legge musikk på Nokiaen sin. Han drag'n'drop'et lossless musikkfiler inn i feil mappe på telefonen. Hadde han hatt Zune, så hadde han kun trengt å dra sangene han ville ha ned til ikonet i venstre hjørne som indikerer det du har koblet til. Alle albumbildene hadde fungert etc.

 

Han hadde ikke trengt å måtte høre på en lang preken fra meg om at man ikke kan forvente at en billig Nokia kan spille WMAL, eller at lossless dreper batteriet.

 

Vi nerder liker drag'n'drop, bare fordi vi vet hvordan det funker. Men etter å selv ha blitt lei av å organisere filer optimalt, sørge for at telefonen/mp3'en er kompatibel med ID3-versjonen, og kort sagt gjøre hele jobben selv, har jeg endt opp med en Zune HD, en løsning så enkel og integrert at jeg driter i om enkelte ting må konverteres for å komme inn på den. I det minste får jeg friheten til å drite i kodeken jeg må konvertere til osv osv osv....

Lenke til kommentar

hva med begge deler powertorsk? valgmulighet.. en godt gjemt filbehandler hadde ikke gått ut over far din :)

Nå er jeg ikke bekymret, XDA fikser nok den biffen uansett da men :)

 

konvertering er forsåvidt bare tull når de egentlig kan legge inn codecen i utgangspunktet... sære formater er en ting, men hvorfor ikke støtte divx og mkv fullt ut i 2010 liksom?

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hva en skal med mkv, med mindre du snakker om ulovlig innhold?

 

De eneste situasjonene jeg kan se for meg hvor du VIRKELIG trenger drag'n'drop er de tilfellene hvor du vil ha en sang eller en videofil av en venn sin PC eller noe sånt. Det er ikke ofte det faktisk oppstår en situasjon hvor det ikke er enklere å sende på Bluetooth eller å legge ved en epost.

 

Jeg regner med at Xvid kommer til platformen, da dette støttes av både Zune HD og Windows. Xvid er da bedre enn Divx?

 

Bluetooth-overføring er noe som trengs, ikke drag'n'drop.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...