Gå til innhold

Test: LG Optimus 7


Anbefalte innlegg

Dessverre har Microsoft også lagt føringer på hvordan du skal bruke telefonen. Hvis du skal overføre musikk eller bilder til eller fra telefonen, er du nødt til å installere programmet Zune på PC-en. Hvis du ikke ønsker dette, så er faktisk ikke Optimus 7 eller andre Windows Phone 7-telefoner noe bra alternativ. Et lignende overformyndering er riktignok Iphone-eier godt kjent med, så dette blir neppe noen stor salgsbrems for Windows-telefoner.

 

Microsoft er ikke markedsledende på søk, og det merkes også i Optimus 7. Noen steder fungerer søk glimrende mens du skriver, mens andre ganger lurer du på hva i all verden man har tenkt.

Det er nettopp slike ting som holder meg langt unna Windows-telefoner og Apple-telefoner. Tvang til å bruke crapware og en bestemt søkemotor samt store hindringer for å kunne velge fritt blant de leverandørene som er best på hver sine ting. F.eks Google på søk og kart, Linux på PCen, kun Windows sin lynmeldingstjeneste osv. Microsoft gjør alt de kan for å låse kjøperen til egne produkter. Windows 7-telefoner er ikke noe for de som ønsker å velge og vrake tjenester, programvare og maskinvare fritt etter smak og behag (som igjen ofte koker ned til hva som føles er de beste produktene). Sluker man ikke ALT Microsoft syr sammen her så vil telefonen være en plage.

Man kan jo ikke forvente så mye annet når penger og promotering av egne produkter står i fokus...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, det kan man forvente. Fokus på penger og promotering av egne produkter kan gjøres på mange måter. Android har klart å gjøre det på en ganske annerledes måte med mye større grad av åpenhet, konkurransefrihet og valgfrihet.

 

Muhammad Yunus og Grameen bank fikk forresten nobels fredspris i 2008 for blant annet å gjøre verden oppmerksom på mission driven businesses. En måte å tjene penger (drive forretning), og samtidig oppnå positive samfunnseffekter (mission). Microsoft og Apple (selskapene) er fullstendig hodeløse når det kommer til mission-delen (selv om Bill Gates har brukt enorme summer av sine egne private penger til veldedige formål som bekjempelse av HIV og Malaria).

Lenke til kommentar

Kjære alle sammen.

Kan noen sjekke noe for meg? Jeg finner ikke svaret med å google...

 

I kalenderen kan man naturligvis legge til googlekalender.

Men kan man som i gode gamle windows mobile (og symbian) kun få opp primærkalenderen? Eller kan man også få lagt til de andre kalenderne man abonnerer på? Android (naturligvis) støtter dette, og det gjør vel også iphone og webOS. Dette er et krav for en telefon jeg skal bruke.

 

Har evt Microsoft Live kalender som støtter iCalendar eller hva nå den standarden heter?

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hva en skal med mkv, med mindre du snakker om ulovlig innhold?

 

De eneste situasjonene jeg kan se for meg hvor du VIRKELIG trenger drag'n'drop er de tilfellene hvor du vil ha en sang eller en videofil av en venn sin PC eller noe sånt. Det er ikke ofte det faktisk oppstår en situasjon hvor det ikke er enklere å sende på Bluetooth eller å legge ved en epost.

 

Jeg regner med at Xvid kommer til platformen, da dette støttes av både Zune HD og Windows. Xvid er da bedre enn Divx?

 

Bluetooth-overføring er noe som trengs, ikke drag'n'drop.

 

Er du seriøs? Så hvis jeg har rippet alle mine lovlig innkjøpte filmer og serier til DivX/MKV, fordi det er det som var/er den beste containeren/codecen så skal jeg bli nødt til å gjøre det en gang til, fordi telefonen min (er sær og) ikke støtter det?

 

Forelskelse gjør blind... Det her er en av flere seriøse mangler

 

/Espen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjære alle sammen.

Kan noen sjekke noe for meg? Jeg finner ikke svaret med å google...

 

I kalenderen kan man naturligvis legge til googlekalender.

Men kan man som i gode gamle windows mobile (og symbian) kun få opp primærkalenderen? Eller kan man også få lagt til de andre kalenderne man abonnerer på? Android (naturligvis) støtter dette, og det gjør vel også iphone og webOS. Dette er et krav for en telefon jeg skal bruke.

 

Har evt Microsoft Live kalender som støtter iCalendar eller hva nå den standarden heter?

Hmmm, jeg trodde alle telefoner så og si støttet dette. Aberet er at du må gjennom en litt småbuggy prosedyre for å få det til - Inn på m.google.com/sync på telefonen og overse meldingen om at det ikke støttes, bytte språk til engelsk, og så inn videre og kryss av for de andre kalenderene du vil ha tilgjengelig på telefonen. Googles egen android er vel eneste hvor du ikke trenger gjøre dette.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hva en skal med mkv, med mindre du snakker om ulovlig innhold?

 

De eneste situasjonene jeg kan se for meg hvor du VIRKELIG trenger drag'n'drop er de tilfellene hvor du vil ha en sang eller en videofil av en venn sin PC eller noe sånt. Det er ikke ofte det faktisk oppstår en situasjon hvor det ikke er enklere å sende på Bluetooth eller å legge ved en epost.

 

Jeg regner med at Xvid kommer til platformen, da dette støttes av både Zune HD og Windows. Xvid er da bedre enn Divx?

 

Bluetooth-overføring er noe som trengs, ikke drag'n'drop.

 

Er du seriøs? Så hvis jeg har rippet alle mine lovlig innkjøpte filmer og serier til DivX/MKV, fordi det er det som var/er den beste containeren/codecen så skal jeg bli nødt til å gjøre det en gang til, fordi telefonen min (er sær og) ikke støtter det?

 

Forelskelse gjør blind... Det her er en av flere seriøse mangler

 

/Espen

 

Wow. Så du mener det "enorme" markedet av potensielle kjøpere, de som ripper DVD'er, er verdt alt arbeidet som trengs for å integrere og optimalisere MKV-kompatibilitet i ikke bare OS'et, men også Zune på PC'en? Dette, i tillegg til å overbevise "content providers" om at de bør investere i å gi ut video on demand (ol) på en platform som gir frihet til å enkelt legge inn ulovlig innhold?

 

99% av befolkningen vet ikke engang hva en VOB-fil er. Det er bare nettverket av nerder på Internet som roper ekstra høyt.

 

EDIT:

Endret av PowerTorsk
Lenke til kommentar

Kjære alle sammen.

Kan noen sjekke noe for meg? Jeg finner ikke svaret med å google...

 

I kalenderen kan man naturligvis legge til googlekalender.

Men kan man som i gode gamle windows mobile (og symbian) kun få opp primærkalenderen? Eller kan man også få lagt til de andre kalenderne man abonnerer på? Android (naturligvis) støtter dette, og det gjør vel også iphone og webOS. Dette er et krav for en telefon jeg skal bruke.

 

Har evt Microsoft Live kalender som støtter iCalendar eller hva nå den standarden heter?

Hmmm, jeg trodde alle telefoner så og si støttet dette. Aberet er at du må gjennom en litt småbuggy prosedyre for å få det til - Inn på m.google.com/sync på telefonen og overse meldingen om at det ikke støttes, bytte språk til engelsk, og så inn videre og kryss av for de andre kalenderene du vil ha tilgjengelig på telefonen. Googles egen android er vel eneste hvor du ikke trenger gjøre dette.

 

Nå har jeg hatt android-telefon såpass lenge, men før den tid så fikk man nemlig ikke muligheten til å gjøre dette på m.google.com - man fikk bare melding om at man ikke hadde en telefon som var støttet. Altså om man hadde symbian eller wm 6.x - det fungerte fint på iphone og webOS (Palm pre).

 

Men det kan bekreftes at dette lar seg gjøre på en windows phone 7-telefon?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...