Gå til innhold

Test: Hvem er best uten speil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvem er best uten speil?

Arggh! Er det mulig? FMH - Folkeaksjonen mot hvem.

 

Vi har testet alle produsentene.
Ser vi bort fra rammesøkerkameraer som Leicas M-serie - som vi oppfatter som en annen type kameraer

"Vi tester alle bortsett fra de vi ser bort i fra". Det er noe som skurrer her.

Jeg savner både Leica M, Sony A33/A55 og Ricoh GXR.

 

Utvalget av objektiver varierer derimot mye, og ingen av de speilløse systemene er i nærheten av antall objektiver i Canon eller Nikons kamerasystemer.

Du kan også nevne Pentax, Sony og Four Thirds. Å bare nevne Canon og Nikon bygger bare opp under myten om at det er de to eneste merkene som "gjelder".

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Ser vi bort fra rammesøkerkameraer som Leicas M-serie - som vi oppfatter som en annen type kameraer - [...]

Det kunne vera interessant å få høyra kva type kamera redaksjonen meinar Leicas M-serie er. Det er eit systemkamera, og det er speillaust. Kva meir er det med dette kamerasystemet som diskvalifiserar det frå å vera med i testen?

Lenke til kommentar

Det kunne vera interessant å få høyra kva type kamera redaksjonen meinar Leicas M-serie er. Det er eit systemkamera, og det er speillaust. Kva meir er det med dette kamerasystemet som diskvalifiserar det frå å vera med i testen?

Mangler autofokus og er ikke beregnet mannen i gata?

 

"Vi tester alle bortsett fra de vi ser bort i fra". Det er noe som skurrer her. Jeg savner både Leica M, Sony A33/A55 og Ricoh GXR.

Sony A33/A55 er ikke speilløst. Hva Ricoh GXR egentlig er, er ikke godt å si.

Lenke til kommentar

Er det planlagt å teste nex 5 med 16mm linsen også? For mange er vel dette det mest reelle alternativet mtp å ha et lite kamera med så god bildekvalitet som mulig... Med zoomen på nex 5 blir det jo i realiteten ikke så veldig stor forskjell om man velger et speilreflekskamera istedenfor..

Lenke til kommentar
Sony A33/A55 er ikke speilløst. Hva Ricoh GXR egentlig er, er ikke godt å si.

Ricoh GXR er et systemkamera, uten speil.

Ok, Sony A33/A55 er systemkamera, med speil, men speilet brukes på en annen måte enn normalt.

 

Det er ingenting som hindrer Sony i å integrere stabilisator i kommende NEX-hus, men i øyeblikket er det strengt tatt få .... for Alpha-brukere å velge NEX speilløse kameraer fremfor et annet merke.

Her mangler det et ord.

Lenke til kommentar

Jotun og Zepticon: Dere mener vel hvilken produsent som er best?

 

Dialekt er en muntlig form og har ikke noe å gjøre i skriftlige tekster som dette. Æ sir mæ, men jeg skriver meg.

 

AtW: ISO-resultatene ser ut til å stemme godt med tallene fra DXO-mark. (ca 2/3 trinn forskjell på 550D og E-PL1, samt at NX10 knapt gjør det bedre enn E-PL1 og NEX5 er på nivå med 550D.) Resultatene på 550D og E-PL1 står også i stil til at sistnevnte har litt mer enn 50% av sensorarealet til 550D.

 

Forøvrig må jeg si at de 3 sidene jeg har lest til nå er generelt meget bra selv om det har vært noen punkter med kritikk. Så forfatteren skal absolutt ha honnør for artikkelen! (Og ennå mer om småfeilene blir korrigert)

 

Totalt sett et meget spesielt design og vi mistenker at F505-designeren har sluppet til igjen.

Jeg ville heller sagt "vi frykter at F505-designeren fortsatt er ansatt hos Sony).

 

Personlig liker jeg speilløs-konseptet men har ikke funnet "min" modell ennå. Alle har flere "dealbreakers" for min del.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En litt merkelig og noe forvirrende "test". Og når man først tar med et speilrefleks som sammenligningsgrunnlag/referanse, kan man i det minste få med et objektiv til dette som funker normalt. Hvis man tenker seg at 550D med sin 18mp sensor skal levere omtrent som 7D med 18mp sensor, er resultatene Akam presenterer totalt misvisende og kvaliteten på denne "testen" faller igjennom som useriøs. Man kan og stille seg samme spørsmål angående selve testen av 550D hvis Akam har brukt samme objektiv med samme feil i der og (det er som kjent ikke en bombe at av og til leveres det med et (kit)objektiv med produksjonsfeil).

 

Ellers, jeg ser enda ikke the big greie med de speilløse. Ser man på bildene side ved side ser det ut som om man har 3 speilrefleks i midten, et ubestemmelig til høyre og Ikeagreia til Sony på ytre venstre. Med en normalzoom tipper vekta på samtlige over et halvt kilo. Slik sett er ingen av de akkurat noe lommekamera. Jeg er og rimelig sikker på at man kan lage et speilrefleks som er mindre enn 550D. Hvis produsentene ønsker.

 

Foreløpig er min mening at de speilløse systemkameraene faller mellom diverse stoler, og taper både mot entryspeilrefleks på den ene siden, og de beste av de virkelige lommekameraene på den andre. Kan man ikke ta med et normalt rigga speilrefleks pga størrelsen så er eneste reelle alternativet et ekte lommekamera.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jotun og Zepticon: Dere mener vel hvilken produsent som er best?

 

Som du sikkert vet, finnes det et ord som heter "hvem". Dette brukes ofte i spørresetninger som omhandler mennesker, for eksempel "hvem skal du gi buksevann i dag, da?".

 

Dessverre blir dette ordet nå misbrukt på det groveste. Fra de østlandske områdene i Norge har en ny trend oppstått, en hvor ordet "hvem" brukes for å omtale gjenstander. Et eksempel på dette blir da "hvem bil kjøpte du?" eller "hvem butikk besøkte du?". Det er feil.

 

 

En produsent er fremdeles et kollektiv av personer, og man kan derfor bruke "Hvem".

 

Det kommer ann på hva vi snakker om, kameraer, eller produsenter.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers, jeg ser enda ikke the big greie med de speilløse. Ser man på bildene side ved side ser det ut som om man har 3 speilrefleks i midten, et ubestemmelig til høyre og Ikeagreia til Sony på ytre venstre. Med en normalzoom tipper vekta på samtlige over et halvt kilo. Slik sett er ingen av de akkurat noe lommekamera. Jeg er og rimelig sikker på at man kan lage et speilrefleks som er mindre enn 550D. Hvis produsentene ønsker.

 

Foreløpig er min mening at de speilløse systemkameraene faller mellom diverse stoler, og taper både mot entryspeilrefleks på den ene siden, og de beste av de virkelige lommekameraene på den andre. Kan man ikke ta med et normalt rigga speilrefleks pga størrelsen så er eneste reelle alternativet et ekte lommekamera.

 

Tor

 

Greia er at speil er desginbegrensende, plasskrevende, potensielt svakt mekanisk ledd, som har liten nytteverdi, og for stadig mindre (ihvertfall slik som dagens speilrelfkes er lagd), hadde man designet kamera fra bunnen av i dag så hadde kamraer nesten garantert ikke blitt bygd på denne måten, det er tradisjon fra en tid med andre tekniske begrensinger. Og kommer til å forsvinne før eller siden (ivertfall i dagens form, og med forsvinne mener jeg enten forsvinne helt, eller bli hensatt til lavvolums nisjeprodukter)

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...