Gå til innhold

Test: Handshoemouse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En aktiv og variert musebruk er det eneste som hjelper mot musesyke. Dermed blir jo både énhåndsbruk og formstøpt mus (monotont grep) selve oppskriften på musesyke. Undertegnede bytter stadig på å bruke venstre- og høyrehånden, samt varierte måter å holde musen på, og har aldri kjent antydning til sliten hånd, håndledd, arm, skulder eller liknende. Det hjelper også på koordinasjonen i andre miljøer (skriving, saging, hamring, kasting, r****ng, osv.).

 

Jeg har også hørt at den beste måten å bruke musen på er å la armen ligge dønn i ro, holde musen i et løst grep, bruke fingrene til å skyve den frem og tilbake, og bare ha små bevegelser i håndleddet.

Lenke til kommentar
Det hjelper også på koordinasjonen i andre miljøer (skriving, saging, hamring, kasting, r****ng, osv.).

 

Enig, raking er en god øvelse for å hindre musesyke og nå som høsten er rett rundt hjørnet er det bare å gjøre seg klar. Man bør jo selvfølgelig ta pauser innimellom slik at man ikke får blemmer på henda, eller flis (avhengig av hvilket skaft du bruker).

Lenke til kommentar

For noen år tilbake hadde Logitech et produkt som hadde en vrengt kulemus, med en schwær rød kule på toppen som man styrte med fingrene. Den var ganske snedig. da lå jo hele armen dønn i ro bortsett fra fingrene.

 

Trackballs er forsatt å få kjøpt.

 

Selv er jeg veldig glad i å bruke små laptop mus.

Da er det (som nevnt av en annen bruker) kun fingrene som er i bevegelse.

Lenke til kommentar

Det blir noe her som er lit rart . poenget med en trådløs mus er det at man slipper kabelen. Her er man jo avhengig av kabelen når musen skal laddes. Jeg fant ingen ting om at det gikk an å ladde den når pcen var slått av. selv har jeg en oppladet en fra logitech som må stå i laderen. den kan ikke brukes samtidig som den laddes hvis man også tenker på det 3dje alternativer med utskiftbare batterier hva foretrekker man egentlig . selv hadde jeg ønsket meg en som kombinerte alle 3 mulighetene. - med ekstra knapper

Lenke til kommentar

En aktiv og variert musebruk er det eneste som hjelper mot musesyke. Dermed blir jo både énhåndsbruk og formstøpt mus (monotont grep) selve oppskriften på musesyke. Undertegnede bytter stadig på å bruke venstre- og høyrehånden, samt varierte måter å holde musen på, og har aldri kjent antydning til sliten hånd, håndledd, arm, skulder eller liknende. Det hjelper også på koordinasjonen i andre miljøer (skriving, saging, hamring, kasting, r****ng, osv.).

 

Jeg har også hørt at den beste måten å bruke musen på er å la armen ligge dønn i ro, holde musen i et løst grep, bruke fingrene til å skyve den frem og tilbake, og bare ha små bevegelser i håndleddet.

 

En annen viktig ting, om ikke den viktigste er riktig justerte armlen.

Mange sier at man skal skyve tastaturet inn på bordet så armene ligger på bordplaten.

Hvem i allverden sitter frivillig med albuene foran seg på den måten? :)

 

Armlen som er lange nok, og som kan justeres til samme høyde som bordet er gull verdt, og kombinert med fingerstyring av musen blir det rimelig vanskelig å pådra seg plager.

 

Da kan man sitte ganske fritt i stolen mens armene fremdeles ligger riktig og avlaster håndledd og skuldre/nakke.

 

Hvordan er det egentlig å styre denne musen med bare fingrene?

Lenke til kommentar

"Sistnevnte kan kanskje virke litt glatt, men stegene er både konkrete og lette."

 

Her menes diskrete steg, antar jeg.

 

Et av alternativene i denne prisklassen er RAT 7/9 (kablet/trådløs), den kan justeres i alle dimensjoner og vinkler man kan tenke seg (riktignok ikke i tidsdimensjonen). Den er når sant skal sies en god del mer spesiell utseendemessig enn håndskomusa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...