Gå til innhold

Setter ned prisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enten kjøper man GTX 460 768MB, eller så kjøper man 2 stykk av 1GB-utgaven og setter det i SLI på et kompatibelt hovedkort. Neste (markante) steg ned på listen er HD 5750. Et siste alternativ er HD 5850, fordi det klarer å dekke noen få titler som GTX 460 ikke klarer på 1920x1080 og fulle innstillinger. Å kjøpe GTX 470 eller 480 blir for dumt etter min mening, når de har slike enorme svakheter.

Lenke til kommentar

Prisene som Fermi-kortene har i dag er resultat av prisreduksjonen for en måneds tid siden. GTX 480 ligger på rundt 3600 kr, GTX 470 på 2500 kr og GTX 465 på rundt 1700 kr og oppover, og slik har de ligget en stund. Fermi-kortene har også siden lansering fått bedre drivere som gjør at f.eks. GTX 470 i dag er et bedre kjøp enn Radeon HD 5870 ytelsemessig (om vi ser bort fra effektforbruk). For tiden prises GTX 465 omtrent likt med GTX 460 768 MB, og der er GTX 465 et bedre kjøp ytelsemessig, trolig prøver nVidia å få solgt unna disse skjermkortene. Det er allerede slik i dag at nVidia tilbyr mer ytelse for pengene i denne prisklassen i dag, og etter priskuttene som er omtalt i denne artikkelen så må nesten AMD/ATI svare på et eller annet vis, det store spørsmålet er da hvor mye de kan svare med tanke på lønnsomheten.

 

Det er forøvrig verdt å nevne at Fermi-varianter med bedre kjøleløsninger faktisk trekker mindre effekt enn referansekjøleren, f.eks. MSI GeForce GTX 470 Twin Frozr II (et av de stilleste skjermkortene på markedet) og ZOTAC GeForce GTX 480 1536MB AMP! (overklokket og litt stillere enn originalkjøleren), der sistnevnte er på et ganske godt tilbud nå med en Razer-mus på kjøpet.

 

Edit: Det er forøvrig ennå flere rykter i sirkulasjon om en mulig oppdatert "GTX 480" med blant annet alle 512 Cuda-kjerner, TM osv. link(jeg minner om at dette kan være oppspinn) Om en oppdatert versjon av GF100-brikken(B1-revisjon) vil være veldig nyttig selv om den eventuelt ikke tillater bruk av flere kjerner, for det aller viktigste er at effektforbruket går noe ned, slik at de som ønsker mindre støy kan det, og de som ønsker høyere frekvens kan få det. Hvis revisjonen blir virkelig god kan det hende at en oppdatert versjon får både høyere klokkefrekvenser og lavere effektforbruk. Uansett så gleder jeg meg til MSI setter på sin Twin Frozr II-kjøler på en slik brikke og vi får se hvor stille de kan få det. Men jeg skulle gjerne visst om nye revisjoner kommer veldig snart eller om 4-5 måneder.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Prisene som Fermi-kortene har i dag er resultat av prisreduksjonen for en måneds tid siden. GTX 480 ligger på rundt 3600 kr, GTX 470 på 2500 kr og GTX 465 på rundt 1700 kr og oppover, og slik har de ligget en stund. Fermi-kortene har også siden lansering fått bedre drivere som gjør at f.eks. GTX 470 i dag er et bedre kjøp enn Radeon HD 5870 ytelsemessig (om vi ser bort fra effektforbruk). For tiden prises GTX 465 omtrent likt med GTX 460 768 MB, og der er GTX 465 et bedre kjøp ytelsemessig, trolig prøver nVidia å få solgt unna disse skjermkortene.

Nå skal det nok føyes til at Nvidia jobber med å bli kvitt lagere med både GTX 465 og GTX 470. GTX 465 er på en måte allerede erstattet av GTX 460.

 

Som dere sikkert vet så har GTX 465 en SM (48 ALU'er) deaktivert. En full versjon av GF104 brikken kan erstatte GTX 470, omtrent samme ytelse og mye lavere varmeutvikling.

Lenke til kommentar
Raptor' date=' 9. august 2010 - 18:02' timestamp='1281369739' post='16050939']

Prisene som Fermi-kortene har i dag er resultat av prisreduksjonen for en måneds tid siden. GTX 480 ligger på rundt 3600 kr, GTX 470 på 2500 kr og GTX 465 på rundt 1700 kr og oppover, og slik har de ligget en stund. Fermi-kortene har også siden lansering fått bedre drivere som gjør at f.eks. GTX 470 i dag er et bedre kjøp enn Radeon HD 5870 ytelsemessig (om vi ser bort fra effektforbruk). For tiden prises GTX 465 omtrent likt med GTX 460 768 MB, og der er GTX 465 et bedre kjøp ytelsemessig, trolig prøver nVidia å få solgt unna disse skjermkortene.

Nå skal det nok føyes til at Nvidia jobber med å bli kvitt lagere med både GTX 465 og GTX 470. GTX 465 er på en måte allerede erstattet av GTX 460.

 

Som dere sikkert vet så har GTX 465 en SM (48 ALU'er) deaktivert. En full versjon av GF104 brikken kan erstatte GTX 470, omtrent samme ytelse og mye lavere varmeutvikling.

Nå sitter ikke jeg på tall på nVidias yields, men GF104 skal klokkes en god del opp for å konkurrere meg GTX 470(384 mot 448 shadere), og jeg stiller spørsmål ved om nVidia har nok chipper med 384 shadere osv. til å dekke etterspørselen, samt hvor mye varmeutviklingen stiger når brikken klokkes så høyt.

Nå er dette bare resonering fra min side, jeg er ikke registrert hos nVidia ennå, kun hos AMD.

Lenke til kommentar

Nå spørs det hvor mye GTX 460 og GTX 465 faller i pris, men hvis de ikke forflytter seg mye vil GTX 470 være et bedre kjøp, og de som vurderer SLI bør da vurdere 2x GTX 470 som snart vil koste 2000 kr per stykk.

Vel, er enig med deg fra et reint pris/ytelsesperspektiv. 470 SLI knuser nå med de siste driverversjonene til Nvidia i de fleste tilfeller 5870 CF som koster en god del mer, men det er jo fortsatt det med å ha 2 stk støyende varme monstertkort med vifter fra h*****e. SLI og CF i et vanlig kabinett er fra mine mange egne erfaringer med disse teknologiene nesten umulig å leve med uten vannkjøling. De som sier noe annet må ha dårlig hørsel eller noe slikt. I tillegg så pleier ofte levetiden og stabiliteten og være dårlig i lengden når kortene ligger opp mot 90-100grader på load.

Lenke til kommentar

Lurer på om det finnes noen særlig mange mennesker som kjøper et topp GTX 4XX kort og har det i 10 år. I doubt it.

 

1. Du kjører ikke kortet 100 % dag og natt.

 

2. På vinterstid (som virker som varer alt for lenge) i Norge så vil strømforbruket kun hjelpe med å varme opp hus. Dermed ikke noe strømtap.

 

Det er med andre ord KUN midtsommers når du gamer OG ikke har på varme i huset at du faktisk taper penger. Ettersom det da gjerne er fint vær så er kanskje de fleste ute og enda mindre penger går tapt.

 

Det er i bunn og grunn laaangt fra kortets verdi i strøm som brukes.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...