Gå til innhold

Setter ned prisen


Anbefalte innlegg

Men blir det nye revisjoner av Geforce 470 og 480 så vi slipper sauna tilstander?

Vanskelig å si... Strømforbruket vil nok forbedres kraftig, men yields er faktisk overaskende bra på A3 revisjonen av GF100.

 

En ny revisjon/oppdatering av GF100 vil uansett ikke komme før til høsten når AMD eventuelt kommer med oppdateringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere husker sikkert i starten at mange slaktet Fermi-serien og mente det var en kjempefiasko, men som jeg sa så skulle det ikke store prisreduksjonen og driver-tweakingen til før nVidia tilbød mest for pengene i det øvre segmentet. Det var nemlig ikke snakk om store forskjellen i utgangspunktet (selv om mange skriker om noen få prosent), og flere driveroppdateringer har stort sett bidratt til rundt 5% ytelseforbedring eller mer. Kombinert med stadig lavere priser er dette veldig gode kjøp i dag, men det spørs hvordan salget går når Fermi fremdeles får så mye pepper for noe som ikke stemmer lenger. Så det kan hende at AMD/ATI vil se salget litt an før de gjør store grep selv. Jeg tipper det snart kommer en liten prisjustering, men med mindre de har noen nye modeller på lur før neste generasjon så tipper jeg at de venter til da. Så vidt jeg har forstått det skal HD 6k-serien komme mot slutten av året men at de kraftigere modellene kommer litt senere. Korriger meg gjerne her.

Lenke til kommentar

Nå sitter ikke jeg på tall på nVidias yields, men GF104 skal klokkes en god del opp for å konkurrere meg GTX 470(384 mot 448 shadere), og jeg stiller spørsmål ved om nVidia har nok chipper med 384 shadere osv. til å dekke etterspørselen, samt hvor mye varmeutviklingen stiger når brikken klokkes så høyt.

Nå er dette bare resonering fra min side, jeg er ikke registrert hos nVidia ennå, kun hos AMD.

 

Husk at GF104 har 64 TMU mens GF100 i 470 er med 56. GF104 er mer effektiv brikke. Med litt klokking (750-800mhz? mange GTX460 kjører jo det som standard idag) tror jeg den slår GTX470.

 

Da blir spørsmålet: Kommer noen til å kjøpe GTX475 (GF104) dersom den yter 2-5% mer enn GTX470? Svaret blir JA, dersom den er like stillegående/kjølig som 460.

 

Jeg venter selv på 475 for å erstatte min GTX280 (som helt ærlig er nesten lydløs i idle, men godt hørbar i spill)

Lenke til kommentar

Nå sitter ikke jeg på tall på nVidias yields, men GF104 skal klokkes en god del opp for å konkurrere meg GTX 470(384 mot 448 shadere), og jeg stiller spørsmål ved om nVidia har nok chipper med 384 shadere osv. til å dekke etterspørselen, samt hvor mye varmeutviklingen stiger når brikken klokkes så høyt.

Nå er dette bare resonering fra min side, jeg er ikke registrert hos nVidia ennå, kun hos AMD.

 

Husk at GF104 har 64 TMU mens GF100 i 470 er med 56. GF104 er mer effektiv brikke. Med litt klokking (750-800mhz? mange GTX460 kjører jo det som standard idag) tror jeg den slår GTX470.

 

Da blir spørsmålet: Kommer noen til å kjøpe GTX475 (GF104) dersom den yter 2-5% mer enn GTX470? Svaret blir JA, dersom den er like stillegående/kjølig som 460.

 

Jeg venter selv på 475 for å erstatte min GTX280 (som helt ærlig er nesten lydløs i idle, men godt hørbar i spill)

 

 

Hvis den blir like stillegående så blir det nok bra, men jeg tviler på at en enorm mengde GF104-brikker kan klokkes så høyt med slike egenskaper. Trolig må den opp i 800 MHz eller mer. Du må huske på at de GTX 460-kortene som er såpass heftig overklokket fra fabrikken er håndplukket. Jeg tror konsekvensen av dette kan bli at GF104 mister sine fordeler eller at tilgangen på slike skjermkort blir noe begrenset. Men hvis nVidia klarer å levere store kvantum av GF104 med 384 kjerner, 64 TMU osv. så skal den kunne slå GTX 470 ved 710 MHz grovt regnet, ved lavere frekvenser vil GTX 470 slå den i ren regnekraft. Går den særlig høyere i frekvens så frykter jeg at effektforbruket vil kunne passere GTX 470, det er snakk om cirka 200 W allerede der, og GTX 270 er vel på 215 W. Men igjen så har ikke jeg full oversikt over produksjonen. Hvis du mener resoneringen min er feil så gjerne si hvor.

Edit: Én ting til: Hvis GF104 erstatter GTX 470, hva da med alle GF100-brikkene som ikke er gode nok til GTX 480? Enten så må nesten disse brikkene brukes til noe annet eller så står GTX 480 også i fare.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Du må huske på at de GTX 460-kortene som er såpass heftig overklokket fra fabrikken er håndplukket. Jeg tror konsekvensen av dette kan bli at GF104 mister sine fordeler eller at tilgangen på slike skjermkort blir noe begrenset.

Den tilgangen av brikker som klokker godt er etter hva jeg har hørt ikke noe problem, selv ikke med nåværende GF104 revisjon (A1). Husk at GF104 har vært i masseproduksjon siden siste uken av April...

 

Edit: Én ting til: Hvis GF104 erstatter GTX 470, hva da med alle GF100-brikkene som ikke er gode nok til GTX 480? Enten så må nesten disse brikkene brukes til noe annet eller så står GTX 480 også i fare.

Quadro og Tesla kort... :)

 

Ellers som det er nevnt før i denne tråden så får nok GF100 en "etterfølger" iløpet av året. Det blir enten i form av en brikke med nytt kodenavn som da er en tweeka GF100 (det er flere ganske "enkle" problemer i GF100 som kan fikses og vil gi bedre ytelse), eller i form av en ny "layout" av eksisterende GF100 (B1 revisjon). Nvidia lærte veldig mye av problemene med GF100 og TSMC 40nm som blant annet gjorde at GF104 ikke har samme problemer med varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...