Gå til innhold

Blu-ray sin arvtaker snart klar?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaja.

 

Man hører om dobling, tredobling, firedobling, tidobling bla bla. Men ser man noensinne produktene? Så og si aldri. Videre tror jeg ikke folk er spesielt interessert i å bytte ut BD stuespillere for å få bedre kapasitet på platene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er i visst i kritikerhjørnet i dag. :)

 

En liten rettelse:

 

Om du kan litt lyslære så vil du vite at det å bruke ordet blande ikke blir riktig.

 

Laseren har sannsynligvis en fast bølgelengde, og ikke en blanding av 2 bølgelengder.

 

Selvfølgelig kan jeg ta feil her. Det kunne jo hende de har funnet ett optimalt avstandsforhold mellom 2 bølgelengder, slik at de kan skrive "riller" med en tetthet på en bølgelende og "riller" med en annen tetthet på den andre bølgelengden.

 

Artikkelen sier:

Strålens farge er en blanding av blå og fiolett.

 

Det ville vært bedre å peke på tallverdien i nanometer på den faste bølgelengden. Eller det kunne vært skrevet at strålens farge ligger ett sted mellom blått og fiolett.

 

Fysikken sier eksplisitt at en lyspartikkel ikke kan forsterke en annen lyspartikkels energi. Ergo går det ikke an å blande lysfarger.

 

At øyet kan oppfatte lys som blandet, gjør ikke noen forskjell i fysikken for det vil likevel være 2 forskjellige bølgelengder i lysbadet som øyet opplever. Likeså vil tettheten til de to bølgelengdene gi "rillene"/sporene separerte avstander på hverandre.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Lilla

http://en.wikipedia.org/wiki/Visible_spectrum

 

Du sier blått og du sier lilla. Da må bølgelengden ligge ett sted mellom minste og størst bølgelende i den ene ytterenden av fargene. Altså 380nm til 470nm.

 

Kanskje det var fargen Indigo som traff blink

 

Hilsen dagens kverrulant!

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv om BD platene tåler en shitload før man får riper vil ikke en disk med så mye mer kapasitet, (og derfor bits), at et mikroskopisk støvkorn vil skape lesefeil? er butikksjef på en spillbutikk og er ikke store ripen i spillet før PS3'en nekter å lese det. Tror sony bourde se på andre muligheter som krystaller eller brikker, de går ikke i stykker når junior tar på dem:P...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ett godt poeng. Da er det bedre med innkapslede enheter som ikke lar seg ødelegge så lett. Minnebrikker/SSD eller andre fornuftige løsninger som ikke er blottet på den måten at riper kan få dem til å slutte å kunne leses fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

En gamer PC bnruker over 500 watt så synes ikke 100 watt er mye.

 

Tiden er inne for Lilac-Ray. HVis det er billigere enn en ny HDD. og har 100 års garanti slik flere plater kan ha. Påbygd ripebeskyttelse.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

En gamer PC bnruker over 500 watt så synes ikke 100 watt er mye.

 

Tiden er inne for Lilac-Ray. HVis det er billigere enn en ny HDD. og har 100 års garanti slik flere plater kan ha. Påbygd ripebeskyttelse.  

 

En gamer-PC bruker neppe 500 watt, med unntak av de helt usaklig oppsettene, la oss si det halve for en godt spesifisert en. 100 watt er veldig mye, det er jo ikke trivielt bare å kjøle ned 100 Watt, men jeg håper og tror det ikke representerer reelt forbruk i et eventuelt konsument-produkt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fra kilden:

 This latest successful development is an all-semiconductor laser picosecond pulse source with a laser wavelength of 405 nanometers (1 nm = one-billionth of a meter) in the blue-violet region. It is capable of generating optical pulses in the ultrafast duration of 3 picoseconds (1 picosecond = one-trillionth of a second), with ultrahigh output peak power of 100 watts and repetition frequency of 1 gigahertz. Advanced control of the newly-developed and proprietarily-constructed GaN-based mode-locked semiconductor laser*3 and semiconductor optical amplifier*4 have enabled peak output power in excess of 100 watts to be achieved, which is more than a hundred times the world’s highest output value for conventional blue-violet pulse semiconductor lasers.

Med andre ord en gjennomsnittlig lasereffekt på 1/3 Watt.

 

Fra artikkelen:

Blu-ray sin arvtaker snart klar?

Sony og forskere fra Tohoku Universitet i Japan utvikler 1TB "Blu-ray"

Kilden nevner hverken bluray eller 1 TB med ett ord.

 

Ellers så bærer det preg av å være på forskningsstadiet og dermed mange år unna kommersialisering. Med andre ord veldig langt unna "snart klar".

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange spillere i dag har jo USB-uttak. Vil det ikke være nok med en liten FW-oppdatering for at spillere skal enkelt spille av via USB? Jeg ser for meg at SSD/Minnekort/Minnepenn vil være det neste, da vi allerede har minnepenner på 256 GB ute i butikkene nå. Ikke til en billig penge, men det er nok ikke lenge til 128 GB minnepenner fåes til en grei penge, og da kan man vel spille av den neste oppløsninga, 4K?

Dette blir jo selvfølgelig en god stund fram i tid... Men allikevel, er ikke det mye mer sannsynlig? Jeg kan ikke helt se noen grunn til at det ikke skal bli tilfellet, med mindre stream/download overtar fullstendig før det.

Lenke til kommentar

"ikke lenge til" var nok litt vel optimistisk. 64 GB minnepenner, som er så nært vi kommer til bluray-kapasiteten på 50 GB, koster fra ca. 1000 kr. Til sammenligning får man en 50 GB BR-R-plate til 70-80 kr. Med mindre det skjer en revolusjon innen flashminne tror jeg neppe vi vil se 64 GB minnepenner til en tilsvarende pris på minst 5-6 år. Og innen den tid er prisen på BD sunket til under en tier, akkurat som med CD og DVD. kanskje har de tilogmed blitt forbedret til å kunne lagre 100 GB, igjen, akkurat som med CD og DVD.

Lenke til kommentar

BluRay kan ikke konkurrere, med software RAID fra Linux og SATA harddisker så er BluRay dødfødt i disse dager, prisen per Gb er høy og hastigheten lav.

Og i tilegg med ett såpass enkelt oppsett av software RAID så kan man blåse BluRay ut av markedet, skulle dette bli noe bedre må de ett godt stykke foran SATA harddiskene for å bli brukbar som backup medium.

 

Ellers kjører jeg heller image filer fra harddisker enn å rote med plater i disse dager, mye mer effektivt, oversiktlig og pålitlig vil jeg si.

Lenke til kommentar

"ikke lenge til" var nok litt vel optimistisk. 64 GB minnepenner, som er så nært vi kommer til bluray-kapasiteten på 50 GB, koster fra ca. 1000 kr. Til sammenligning får man en 50 GB BR-R-plate til 70-80 kr. Med mindre det skjer en revolusjon innen flashminne tror jeg neppe vi vil se 64 GB minnepenner til en tilsvarende pris på minst 5-6 år. Og innen den tid er prisen på BD sunket til under en tier, akkurat som med CD og DVD. kanskje har de tilogmed blitt forbedret til å kunne lagre 100 GB, igjen, akkurat som med CD og DVD.

Dette er skrivbare flashpenner som kan lages mye billigere kun for avspilling av film.

 

Jeg ser for meg at det er gunstig å gå over til spesialiserte filmkassetter på størrelse med CompactFlash kort og muligens den type teknologi.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Menheh. det er vel 100mW dere mener? 100 watts laser er 100 ganger kraftigere enn konsertlasere. Og de vil kreve et helt rom med kjøling cirka.

 

Kan kanskje være greit å passe på å skikke imellom mW og W. :p det er jo "bare" en forskjell på .000. hehe.

 

Kan kanskje være at spilleren bruker 100 watt? det er nok ikke umulig. Men 100 watts laser er no go. da brenner du hull i plata, spilleren, tvbordet ditt og muligens gulvet ditt. Får håpe du ikke bor i blokk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...