Gå til innhold

Feature: En spilldiktators bekjennelser (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var da voldsomt drastisk! :)

 

Selv om jeg kjenner meg godt igjen i mye av det som skrives.

 

Sniker meg til noen runder i Diablo 2 innimellom slagene her i gården. Jeg er vel ikke like oppslukt som før, men jaggu er det moro med litt avkobling, med eventyr, action og en dose gode minner :)

 

Mens jeg venter med lengsel i blikket etter Diablo 3 that is...

Lenke til kommentar

Hehe...

 

Civilization I og II var vel de beste spillene gjennom tidene... dersom man ser i forhold til hva som var den gang. Civ I var jo en revolusjon... og sim city en annen.

 

Men jeg føler artikkelskriveren gikk glipp av mye da han gikk rett fra CIV II til CIV IV. Riktignok var CIV III en underlig affære... og jeg vil mene at CIV IV var et like stort skritt tilbake som det Windows Vista var... jeg er heller ikke direkte imponert av det jeg ser av screenshot av CIV V... de henger ikke med i utviklingen... og Total War har erobret grafikken fullstendig.

 

Men tilbake til mimringen. Activision kjøpte nemlig rettighetene til å produsere Call of Power I og Call of Power II. Her var spesielt CTPII er favoritt og med konsepter som skulle vært videreført i CIV. Man kunne oppgradere hver tile tre ganger og man hadde "workpoints". Jeg slod alltid kompisen min med at jeg vant på infrastruktur og produksjonsoutput... så lenge jeg klarte å overleve oppbyggingen. CTPII er for meg det beste CIV-spillet som jeg har hatt størst glede av (sett bortsett fra CIV Is fantastiske verden). Det eneste som var forbasket var å spille i LAN når man etterhvert kom ut i spillet og fikk resync. Da ble spillet ofte brutt og det var slutten på kvelden for meg og bestekompisen.

 

I dag ville jeg gjort mye endringer om jeg skulle lagd CIV V. De har mistet ånden og blitt for kommersielle. Nå skal de bare melke kua med halvgode produkter, i stedenfor å servere en ny klassiker som i seg selv er perfekt og revolusjonerende i forhold til tidligere.

 

Hva om man spleiset Total War med Civ...

Lenke til kommentar

Bra skrevet, jeg måtte faktisk ta en slik avgjørelse selv med et litt mindre kjent rollespill for 2 år siden, angrer ikke en dag på at jeg gjordet det da det lett ble alt for mange timer daglig.

 

Nå dreier det hele seg om kontroll for meg, jeg må kunne legge fra meg spillet når som helst uten problemer, og dermed så er det faktisk langt lettere å være gamer, voksen og forhåpentligvis snart familiefar om ting ordner seg i løpet av året.

Lenke til kommentar

Håper virkelig firaxis holder seg langt unna total war når de skal lete etter inspirasjon til civ 5. La Total War holde seg til taktikkeri, mens vi civspillere kan kose oss med ordnentlig strategi og følelsen av å ikke bare vinne slag, men å faktisk bygge opp en sivilisasjon, som jo tross alt er det civilisation dreier seg om :) Nei, se heller til andre strategispill som Europa Universalis, Imperialism, Victoria og Colonization om de trenger noen ideer som kan forbedre serien enda noen hakk.

Lenke til kommentar

Personlig skulle jeg virkelig ønske at de kunne oppdatert research-treet sitt, med bl.a. mulighet for dronefly, mer mekanisk innrettede ups (Stabile sams over et fort f.eks), og ikke minst oppgradere hvordan krigføring hvertfall føres idag i mer eller mindre grad (bunkere, terrorister, mulighet for å bruke fjell, missil-siloer osv). Ikke minst at ressursene burde jo også forsvinne etterhvert, "global warming" burde kunne ordnes bl.a.

 

Men mest av alt kjenner jeg meg utrolig igjen i hva forfatter skriver her. Aner ikke hvor mange ganger min bedre halvdel har blitt skikkelig oppgitt, når hun har sovna i fanget mitt og våkner av et lite gledesutbrudd fra meg 5 om morran for et-eller-annet gjennombrudd ^^ Men hun har heldigvis bare seg selv å takke, hun kjøpte tross alt spillet til meg :p

Lenke til kommentar

Som for mange andre var Civ 1 inngangsporten til mange mange timer med grandiose planer og mål om verdensherredømme.

Jeg har aldri vært så hekta at jeg måtte gå til så drastiske skritt som å klippe spill i stykker, men husker enda hvordan jeg kjente suget etter bare en runde til hehe.

For meg var civ 3 og 4 en liten skuffelse. De klarte aldri i mine øyne å gjenskape det som var så magisk i nummer 1 og 2.

Jeg spilte ganske mange runder med CtP 1 og 2 og de hadde mange gode elementer i seg, som sårt manglet i 3 og 4.

 

Men det spillet som jeg kicket mest på, var Alpha Centauri. Som på mange måter var den ultimate oppfølger til civ 2. Av alle de overnevnte spill er det bare Alpha Centauri med utvidelsespakken Alien Crossfire som er installert på min pc. Det var så mange spennende nyvinninger i AC som fortsatt mangler i Civ. Ikke minst muligheten for dynamisk klima og dertilhørende terraforming.

 

Av det jeg så langt har sett av civ 5, så kommer det til å bli mer av det samme og veldig lite lyst til å komplisere strategien. Jeg antar det er fordi en er redd for å skremme vekk potensielle kjøpere med tenking.

Lenke til kommentar

Når jeg ønsker meg litt fra Total War i CIV, så gjelder ikke det taktikkstyringen. Når jeg spiller Total War tar jeg autoresolv nesten alltid. Det er strategien jeg synes er morsom. Total var har et utvalg av units som gir nøyanser. I CIV har man alltid hatt en phalanx mot en legion, eller tanks mot cavalry.

 

Det var mange spinn-off. Den originale colonization var en liten hit. Men den nye colonization var en skandale. Grusomt kjedelig, bortsett fra at units kunne implementeres i CIV V.

 

CIV I og CIV II var revolusjoner som gjorde at en hel skare med folk ble hekta på spillene og har fantasert om dem siden. De fleste av oss har gode minner, selv om de innebar at vi ikke hadde noe liv utenom.

 

CIV IV kom seg litt med utvidelsene. Men dagens metoder er å sende ut et halvferdig spill, komme med to-tre unødvendige utvidelser... slik at spillet til slutt blir komplett... og så er det egentlig ikke så revolusjonerende i forhold til før. CIV IV skulle hatt mer realistisk verden, mer detaljert map og større utvalg av teknologier og units. Stikkord i et strategispill er valgmuligheter... jo flere valgmuligheter, jo flere former for strategier.

 

CIV V bør appelere til hardcore-civ-spillerene. Det er fordi at kjernen av spillere trekker med seg mengden. CIV V vil da bli mer levedyktig og ha egenreklame når folk igjen låser seg inne. På den andre siden, når man skal gjøre spillet tilgjengelig på XBOX eller for vanlige folk... så blir spillet så utvannet og basic at det blir en floskel. Folk vi ha realisme, ikke en overfladisk og innholdsløst verden.

 

CIV skal kun være for PC. Det skal være stort, tungt, komplisert, og kreve timer på timer med spill for å komme seg fra en era til en annen. Verden skal være realistisk slik at vi drømmer oss inn i den, og mangfoldet så stort at vi ikke kan ha kontroll på alt. Da må vi velge, da gjør vi feil eller er smartere enn motspilleren. Det skal være mange episke slag, ikke bare en som gjør at motspilleren knekkes med en gang.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...