Gå til innhold

Digitalt engangskamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser for meg at noen vil finne en måte som gjør at dette ikke blir fult så 'engangs'.

 

Må vel innrømme at jeg ikke føler jeg trenger dette produktet uansett. 450D'en gjør jobben til 'tyngre' ting, mens mobilen holder til snapshots.

 

Om ett slikt engangskamera faller 'in between' kunne det være aktuellt til ting hvor jeg ikke kan/ønsker å ta med ett dyrere kamera. (Ting som involverer vann, f.eks.)

Lenke til kommentar

Behovet for engangskameraer forsvinner ikke bare fordi analoge kameraer forsvinner.

 

Personene som ville kjøpt disse, finns fortsatt, det er helt sikkert en respektabel andel av disse som ikke har tatt innover seg hvordan bedrive fotografering i en digitalisert virkelighet. Behovet tør jeg mao påstå finns for denne løsningen.

Lenke til kommentar

Behovet for engangskameraer forsvinner ikke bare fordi analoge kameraer forsvinner.

Hva er det som skiller engangskamera fra andre kamera?

 

Det er vel i hovedsak pris.

 

Jeg har vansker for å se at det er mulig å produserer disse noe særlig billigere enn et kraftig nedstrippa kompaktkamera.

 

Hvilke komponenter er det mulig å knipe inn så det virkelig monner?

Jeg sier ikke at det ikke er mulig å selge engangkameraer. Det er det sikkert, for verden vil bedras ;)

 

Men poenget mitt er altså at om det er mulig å presse prisene ned ved å lage såkalte engangskameraer, da er det og mulig å presse prisen ytterligere på kompakter.

 

Så summa summarum ser jeg det som et potensilet miljøproblem, ikke som et reelt framskritt.

Lenke til kommentar

Behovet for engangskameraer forsvinner ikke bare fordi analoge kameraer forsvinner.

Er det egentlig et reelt behov for engangskameraer lenger?

 

Etter at Gud og hverman har fått seg mobil med kamera, så tror jeg det er meget få som har brukt for et digitalt engangskamera.

 

De som faktisk har brukt for engangskamera kjøper sannsynligvis et analogt et, fordi de heller ikke har PC ...

Lenke til kommentar

Jeg kunne halvveis forstått det hvis den eneste muligheten var å sende det inn for å få papirkopier pluss evt. CD eller lignende med bilder. Da blir det en tjeneste som fungerer omtrent som engangskameraer med 135-film, pluss at produsenten faktisk får tilbake det store flertallet av kameraer og kan gjenbruke dem. Det finnes sikkert tilstrekkelig med tekno-analfabeter der ute til at det hadde latt seg gjøre å lage en fungerende forretningsmodell rundt det.

 

Når du selv kan kopiere bildene over på din egen PC blir det antagelig bare en kilde til unødvendig mye elektronisk søppel.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at jeg liker tanken på digitale engangskameraer, men jeg ser markedspotensialet i å selge/leie/låne ut slike kameraer i fornøyelsesparker etc. Du kjøper kameraet ved inngangen, tar bilder i løpet av dagen, leverer det inn for å få ut papirkopier av bildene dine. Alternativt kan man lage kiosker som "spiser" kameraet for at du skal få ut papirkopiene dine.

 

Hadde solgt som hakka møkk i Disneyland, dyreparker etc.

 

Og med tanke på miljøet, med et digitalt engagnskamera som man må resirkulere for å få ut bildene slipper man å bruke film og filmfremkallingskjemikalier... Slett ikke sikkert at en life cycle analysis på et slikt produkt hadde blitt så aller verst sammenlignet med et analogt engangskamera. Dette krever likevel at det ikke blir mulig å koble kameraet til en vanlig pc...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hadde solgt som hakka møkk i Disneyland, dyreparker etc.

Jeg personlig hadde nekta plent å bruke noe som kun ga resultat på papir, men jeg kan vel neppe regnes som en del av målgruppen for et slikt produkt.

 

Digitalt engangskamera er en virkelig en underlig skapning, det fjerner jo hele fordelen med digitale fotoapparater. Blir nærmest som en elbil drevet av et dieselaggregat.

Lenke til kommentar

Det er da langt ifra slutt på bruk av engangskamera. Kundegruppen er jo mennesker som ikke bryr seg direkte om foto, men bare ønsker minner. Eller så for.eks små barn, dele ut kamera på fest etc. Men jeg er kanskje litt i tvil på at dette vil gi den samme kvaliteten som et "godt" engangskamera. (Det er faktisk ekstremt stor kvalitetsforskjell på analoge engangskamera) Det må da blir ekstremt dårlige spesifikasjoner på dette. Forhåpentligvis ikke like dårlig som for.eks vga kamera i en mobil.

Lenke til kommentar

Jeg kunne halvveis forstått det hvis den eneste muligheten var å sende det inn for å få papirkopier pluss evt. CD eller lignende med bilder. Da blir det en tjeneste som fungerer omtrent som engangskameraer med 135-film, pluss at produsenten faktisk får tilbake det store flertallet av kameraer og kan gjenbruke dem. Det finnes sikkert tilstrekkelig med tekno-analfabeter der ute til at det hadde latt seg gjøre å lage en fungerende forretningsmodell rundt det.

 

Når du selv kan kopiere bildene over på din egen PC blir det antagelig bare en kilde til unødvendig mye elektronisk søppel.

Amen.

 

Jeg jobbet i fotobutikk på 90-tallet og alle engangskameraer ble sendt til resirk etter at vi hadde tatt ut filmen(*)

dessuten er det mer elektronisk avfall i et digitalt engangskamera enn et analogt (som bare hadde en blitskondensator å bry seg med)

 

noe av poenget med et engangskamera er et folk absolutt ikke vil måtte tenke på at de har et kamera. men når de allikevel har en pc?

 

Eneste fortsatt gyldige bruksområdene er:

1: i turistsjapper for folk som har glemt kamera hjemme og ikke vil kjøpe nytt (typisk pensjonister som ikke vet hvordan mobilkameraet virker

 

2: for dumme foreldre med for mye råd som ikke vil gi ungene et "ordentlig" kamera men sender med dem et engangs på Norway Cup eller rideleir.

 

(*): vi beholdt batteriet som satt i engangskameraet selv, alkalisk AA som sjelden var brukt mer enn 20%. Hadde alltid en stor haug å ta av. sparte sikkert 1000vis av batterikroner på de årene jeg jobbet der. good times :-))

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Digitalt engangskamera er en virkelig en underlig skapning, det fjerner jo hele fordelen med digitale fotoapparater. Blir nærmest som en elbil drevet av et dieselaggregat.

 

Topgear bygget elbil med dieselaggregat... Ca like nyttig ja :)

Lenke til kommentar

Digitalt engangskamera er en virkelig en underlig skapning, det fjerner jo hele fordelen med digitale fotoapparater. Blir nærmest som en elbil drevet av et dieselaggregat.

 

Topgear bygget elbil med dieselaggregat... Ca like nyttig ja :)

Den ideen er ikke så dum som det høres ut som. Det er slik store moderne båter drives. Store dieselagregater generer strøm som igjen driver elektriske motorer. Dieselmotorene kan da gå på den mest effektive hastigheten som forbruker minst mulig drivstoff. I en bil ville jeg nok kombinert det med batterier.

Lenke til kommentar
Topgear bygget elbil med dieselaggregat... Ca like nyttig ja :)

Den ideen er ikke så dum som det høres ut som. Det er slik store moderne båter drives. Store dieselagregater generer strøm som igjen driver elektriske motorer.

Prinsippet har også vært vanlig i større diesellokomotiver i over 50 år, f.eks. i

NSB's Di3, Di4, Di6 og Di8.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...