Gå til innhold

Aggressive demonstrasjoner i København, hardhendt politi - greit?


Er det greit å arrestere mange uskyldige på bekostning av få bråkmakere?  

81 stemmer

  1. 1. Går Dansk politi for langt?

    • Ja
      30
    • Nei
      47
    • Ingen formening
      4
  2. 2. Går lovgivningen for langt?

    • Ja
      29
    • Nei
      34
    • Ingen formening
      18


Anbefalte innlegg

Når det er sagt er det et helt klart totalitært trekk å innføre lovgivning tillater arrestasjoner som i sin grunnleggende natur er grunnløse.

 

Det er en autoritær og anti-demokratisk lovgivning, og det kan være liten tvil om at det både vi skape mer bråk, og vil gjøre det danske samfunnet mindre demokratisk.

 

Dersom normen bir tre siktelser per 960 administrative arrestasjoner tror jeg man bør prøve noe annet.

 

Det blir som å prøve å fange sei i et fjellvann. Om man fanger en sei er det unntaket som beviser regelen. Og regelen er at uskyldige i hundrevis vil bli arrestert grunnløst og at de vil oppleve det som et overgrep.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det er sagt er det et helt klart totalitært trekk å innføre lovgivning tillater arrestasjoner som i sin grunnleggende natur er grunnløse.

 

Det er en autoritær og anti-demokratisk lovgivning, og det kan være liten tvil om at det både vi skape mer bråk, og vil gjøre det danske samfunnet mindre demokratisk.

 

Dersom normen bir tre siktelser per 960 administrative arrestasjoner tror jeg man bør prøve noe annet.

 

Det blir som å prøve å fange sei i et fjellvann. Om man fanger en sei er det unntaket som beviser regelen. Og regelen er at uskyldige i hundrevis vil bli arrestert grunnløst og at de vil oppleve det som et overgrep.

Danskene har nettopp vedtatt en ny ”lømmellov” hvor politiet kan arrestere for 12 timer når de mistenker at en person kan komme til å gjøre noe galt. Men man skal ha en begrunnelse for arrestasjonen. Det fikk vi ikke, forteller Van Der Eynden.
ref: fvn.no - bastet og bundet i åtte timer

 

vis Van Der Eynden snakker sant så har jo politiet da brutt egen intstruks og din kommentar Simon vil være en gyldig bekymring.

vis det ikke er sant så er det unnødvendig bekymring.

Lenke til kommentar

Lømmelpakken krever ingen lovhjemmel for arrestasjon, det er det som er så praktisk med den. Man oppdaget at å anholde store mengder mennesker uten at de hadde brutt noen lov var brysomt, fordi de fikk det for seg at de hadde rett til å benytte seg av de samme lover og regler som resten av samfunnet.

 

Når en har en politistyrke som summarisk arresterer store folkemasser uten å kunne vise til konkrete lovbrudd er det klart at dette blir plagsomt i lengden.

 

Slik jeg forstår ting er det ingenting i veien for å arrestere folk administrativt uten å gi noen konkret årsak for nevne arrestasjon i lømmelpakken. Det er litt av poenget med lømmelpakken, å tilsidesette rettssikkerhet til fordel for politiets nykker.

 

Det er ikke hvordan lømmelpakken implementeres jeg ikke liker, det jeg virkelig syns er problematisk er at man i det hele tatt har lømmelpakken. Den er i sin natur et uttrykk for at man skal arrestere mennesker som ikke bryter noen lov. Per definisjon bryter du ikke nødvendigvis noen lov om du arresteres administrativt, det er kun krevet at politiet mener du kan komme til å bryte en lov. Reelt sett kan absolutt alle som deltar denne debatten være sikre på at de ville befunnet seg med strips på hendene og i bur om de var til stede i denne demonstrasjonen, uavhengig av deres opptreden.

 

La meg stille et enkelt spørsmål; er det en god utvikling når politiet kan frihetsberøve hvem som helst uten grunn?

 

:)

 

Edit: Jens, jeg så ikke innlegget ditt.

 

Mitt problem er at man ikke skal ha lover som legitimerer grunnløse arrestasjoner, det er noe som tråkker på alt som heter rettsprinsipper. Vi skal ikke ha lover som gjør fredelige demonstranter og mennesker til fritt vilt for politiets nykker om hva som er nødvendig angående frihetsberøvelse.

 

Nå er de kalde fakta at politiet har funnet grunlag for siktelse mot tre av de 955 som ble administrativt pågrepet. Det betyr at det er tatt ut siktelse mot 3.1 promille av de som ble administrativt pågrepet.

 

Jeg håper virkelig at Danmark kvitter seg med disse høyrepopulistiske autoritære idiotene av noen politikere ved neste valg, den formen for ringakt for rettssikkerheten fører bare til ufred og faenskap.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg Simon, er bare som jeg sa at politiet har en veldig vanskelig jobb når det gjelder demonstrasjoner. Det skal mye til å bevise hvem som har gjort noe ulovlig i et stort demotog. Har du 500stk som kaster en stein hver blir det jævlig mye stein kastet, men samtidig så er det umulig å si hvem som har kastet steinene hvis de kaster de på forskjellige tidspunkt, anonymt i dekke av mengden. Jeg tror heller politiet bør komme med noen nye innovative metoder istedet for å arrestere 1k slik de gjorde nå selv om det muligens kvalte noe som kunne blitt stygge opptøyer.

 

Noen som har video av opptøyene, dvs. steinkasting osv? Virker på meg som at politiet har tatt folk veldig raskt den gangen her og kvalt alt som kan utvikle seg til opptøyer. Evt. mer info om hvorvidt politiet har hatt provokatører inne i mengden?

Lenke til kommentar
Jeg er enig med deg Simon, er bare som jeg sa at politiet har en veldig vanskelig jobb når det gjelder demonstrasjoner. Det skal mye til å bevise hvem som har gjort noe ulovlig i et stort demotog. Har du 500stk som kaster en stein hver blir det jævlig mye stein kastet, men samtidig så er det umulig å si hvem som har kastet steinene hvis de kaster de på forskjellige tidspunkt, anonymt i dekke av mengden. Jeg tror heller politiet bør komme med noen nye innovative metoder istedet for å arrestere 1k slik de gjorde nå selv om det muligens kvalte noe som kunne blitt stygge opptøyer.

 

Noen som har video av opptøyene, dvs. steinkasting osv? Virker på meg som at politiet har tatt folk veldig raskt den gangen her og kvalt alt som kan utvikle seg til opptøyer. Evt. mer info om hvorvidt politiet har hatt provokatører inne i mengden?

Nå er det også så sin sak at det ikke var 500 som kastet stein, alle vitneskildringer snakker om en svært liten grupperinger på 30-50 sortkledte og maskerte mennesker. For videoer av hendelsene er både BT.dk og Politiken.dk greie kilder, de har litt videomateriale. Aftenposten har litt videomateriale, Dagbladet er best på bilder fra København med egen fotograf. VG kjører mye byråbilder og video, men det får du også via de danske kildene.

 

Om politiet har hatt provokatører aner jeg ikke, det tror jeg ærlig talt ikke, det kan ikke utelukkes, men jeg tror ikke det. Jeg tror dog at de få steinkasterne har vært brukt som en unnskyldning for å vise demonstrantene hvem som bestemmer, og det har politiet klart bra. De har også beveget seg så raskt inn (vitneskildringer og video tyder på at det skjedde på mindre enn ett minutt) at man ikke kan klandre de anholdte for at de ikke forlot stedet.

 

Noe er råttent i det danske rike.

Lenke til kommentar

Maktdemonstrasjon i København

 

Det har brutt ut sammenstøt mellom politi og demonstranter i sentrum av København. Opprørspolitiet har sendt hunder mot folkemengdene.

 

 

 

Aggressivt opprør

 

Det har i formiddag foregått en omfattende politiaksjon ved Triangelen på Østerbro etter en demonstrasjon som er tydelig rettet mot politiet. Det er de mest militante under klimatoppmøtet som har demonstrert.

 

Mengder av uniformerte politimenn dukket i dag opp på Østerbro for å stanse demonstrantene.

 

Dagens opptøyer er adskillig mer aggressiv enn de man var vitne til i går.

 

"Let them go!"

 

Et titalls schæfere ble sendt mot folkemengdene, og stadig nye politimenn dukket opp blant aksjonister på Østerbro.

 

Det var høy temperatur blant de oppmøtte, og de høye ropene fra folkemengdene var klare: "Let them go, let them go"!

Ikke langt ute i seansen dukket også to blå politibusser opp - og demonstrantene ble geleidet en etter en inn i bussene.

 

Trakk batonger

 

Politiet tvang demonstranter ut av et åpent kjøretøy som var fullastet med brostein - denne tok de etterhvert beslag i og kjørte bort fra stedet.

 

– Når vi får opplysninger om et kjøretøy med stein, så er det ikke til lovlige formål. Vi ville forhindre steinkasting, sier politiets pressetalsmann Henrik Møller Jacobsen til NTB.

 

Det skal også ha blitt funnet gassmasker og avbitertenger i bilen.

- Unødvendig maktbruk av politiet

 

Norske klimademonstranter i København reagerer på det de mener er unødig maktbruk fra dansk politi i går.

 

Da demonstrerte rundt 100.000 mennesker i den danske hovedstaden mot den politiske prosessen under klimatoppmøtet. 968 demonstranter ble pågrepet av politiet, blant dem var flere norske studenter.

 

– Jeg tror aldri før det har blitt foretatt så mange pågripelser i Danmark, sier politiets talsmann Henrik Suhr til avisen Berlingske Tidendes nettutgave.

 

- Ødela positiv demonstrasjon

 

 

- Politiet ødela en ellers positiv demonstrasjon, mener styremedlem i Norges Sosiale Forum, Vegard Velle.

 

- Jeg synes dette var veldig unødvendig maktbruk. Det virker som om politiet har ladet opp på en veldig aggressiv måte og ønsker en konfrontasjon, sier han.

 

Velle var en av rundt 350 nordmenn som deltok i den store fredelige demonstrasjonen som beveget seg fra sentrum og ut til Bella Center på Amager, der klimatoppmøtet foregår.

 

Utenlandsk media fokuserer også i dag på det de ser på som unødvendig maktbruk av det danske politiet.

 

HsUO_TYCYZwm0iJtjnQauQE-Zlgf7iKmv72X5LCfGdJw.jpg

 

Norske studenter deltok

 

- Der gikk det også mellom 10 og 15 norske studenter som fikk et ublidt møte med dansk politi.

 

Student ved Universitetet for miljø og biovitenskap på Ås, Rannveig Margrete Jacobsen, var en av dem. Så langt hun kunne se var det ingen demonstranter som opptrådte aggressivt.

 

- Først skjønte vi ikke hva som hadde skjedd. De bare kjørte inn med biler fra sidegatene slik at vi ble kutta bort fra alle de andre. Så satte de opp politisperringer, og vi visste fremdeles ikke hva som skjedde. Jeg spurte en politimann hva som hadde skjedd, og han sa at det var noen som hadde kastet flasker på politiet, sier hun til NRK.

- Paranoia hos politiet

 

Jacobsen tenkte da at politiet bare skulle ta de som hadde kastet flaskene og holde de andre studentene litt igjen. Men det var ikke tilfelle.

 

Sammen med flere andre medstudenter måtte hun sitte bakbundet på den kalde asfalten i flere timer uten muligheter til å få noe å drikke eller toalettbesøk.

 

- Jeg synes dette fungerte veldig dårlig. Det var så overdrevet. Jeg tror det er et utslag av paranoia, sa Jacobsen.

Over 900 løslatt

 

Dansk politi sier de har løslatt de aller fleste av de 968 aktivistene som ble anholdt under demonstrasjonen i København i går.

 

Bare 13 holdes fortsatt i varetekt , og av disse vil tre personer bli framstilt for varetektsfengsling anklaget for å ha angrepet politiet.

 

Hentet fra: http://www.nrk.no/nyheter/klima/1.6907923

 

 

__________________________________________________________________________________________

 

 

 

Batonger, hunder og bur til å sette demonstrantene i - er det greit at politiet bruker dette mot demonstrantene i København, eller er de for voldelige? Er det et problem at uskyldige får lide for dette, eller er det en konsekvens man må ta når man beveger seg i slike områder?

 

Vi husker jo fra tidligere i år at regjeringsmedlemm(er?) fra Danmarks høyreregjering gikk ut og støttet politiet da de hadde banket opp personer som demonstrerte mot at irakiske asylsøkere ble sendt ut av landet.

 

Har politiet blitt for voldelige, eller er dette akseptabelt?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Jeg håper virkelig at Danmark kvitter seg med disse høyrepopulistiske autoritære idiotene av noen politikere ved neste valg, den formen for ringakt for rettssikkerheten fører bare til ufred og faenskap.

Du er klar over at vi har tilsvarende lover i Norge? Politiet kan holde hvem som helst uten grunnlag i opp til X antall timer (mistenker det er 24)

Lenke til kommentar
Jeg håper virkelig at Danmark kvitter seg med disse høyrepopulistiske autoritære idiotene av noen politikere ved neste valg, den formen for ringakt for rettssikkerheten fører bare til ufred og faenskap.

Du er klar over at vi har tilsvarende lover i Norge? Politiet kan holde hvem som helst uten grunnlag i opp til X antall timer (mistenker det er 24)

Så vidt meg bekjent må en informeres om årsak til pågripelse, eller tar jeg feil her?

Lenke til kommentar

Når tre stykker av over 900 personer blir siktet er det noe galt. Unødvendig maktbruk fra politiet sin side. Det er jo heller ikke noe nytt at politiet i københavn er aggresive.

 

Og virker som det er greit å arrestere over 900 stykker bare for å vise at de har makt og mulighet til det.

Lenke til kommentar
Så vidt meg bekjent må en informeres om årsak til pågripelse, eller tar jeg feil her?

Det vet jeg ikke, men er det relevant?

Det er relevant siden det i alle fall krever at politiet begrunner hvorfor du arresteres. Lømmelpakken forutsetter at de som rammes ikke har brutt noen lov. Dersom man kan bevise at noen har brutt loven er det ikke noe problem å bruke eksisterende lovgivning. Lømmelpakken er altså et lovverk som er skreddersydd for å frihetsberøve mennesker som i utgangspunktet er helt uskyldige.

 

Jeg oppfordrer deg til å finne en norsk lov som er beregnet på å frihetsberøve mennesker på samme måte.

 

Så vidt meg bekjent må en informeres om årsak til pågripelse, eller tar jeg feil her?

så vidt jeg forsto det så skal man det i følge den danske regelen også.

Det er ikke min oppfatning, hele poenget med lømmelpakken er vel å slippe dette brysomme problemet med å faktisk begrunne hvorfor man arresterer folk.

 

Dersom politiet arresterer deg på tradisjonell måte har du derimot rett til å vite hvorfor du blir arrestert.

 

Vel, om man blir informert om at man er holdt uten grunn etter 24 timer innelåst så utgjør ikke det den store forskjellen. Man har fortsatt vært innelåst.

 

Poenget jeg ville påpeke er at Simons påstand om at dette er et resultat av høyrepopulisme er grunnløs og et fullstendig bomskudd.

Lømmelpakken er i mine øyne et resultat av den stadig mer autoritære høyrepopulismen som dominerer en del europeiske land, der det blir mer og mer akseptert at politiet må kunne bruke hardere midler uten at en trenger å legitimere bruken av disse midlene, dette er rett og slett autoritært, vi snakker om en lovgivning som er tilrettelagt for å arrestere mennesker man ikke kan arrestere på tradisjonell måte. Det er et lovverk som i sin natur forutsetter at de som rammes ikke har brutt noen lov.

 

Det er en urettmessig lov.

Lenke til kommentar
Så vidt meg bekjent må en informeres om årsak til pågripelse, eller tar jeg feil her?

så vidt jeg forsto det så skal man det i følge den danske regelen også.

Det er ikke min oppfatning, hele poenget med lømmelpakken er vel å slippe dette brysomme problemet med å faktisk begrunne hvorfor man arresterer folk.

 

Dersom politiet arresterer deg på tradisjonell måte har du derimot rett til å vite hvorfor du blir arrestert.

som retningslinjene sier for lømmeloven så ja du har rett på å vite hvorfor de holder deg.

 

det din oppfatning er noe annet ja det er jo helt og holdent din rett det.

Lenke til kommentar

Da har jeg misforstått litt. I så fall er det jo graverende at det ikke ble informert om årsaken til pågripelsen.

 

Men det endrer ikke på at lovens natur er idiotisk.

 

Jeg ser med spenning frem til den utvides til trafikken.

 

- Dersom du har en rask bil bør du få preventive fartsbøter, siden du kommer til å bryte fartsgrensen.

- Dersom du ikke er avholdsmann bør du få førerkortet preventivt inndratt i 12 timer mellom klokken seks lørdag kveld og klokken seks søndag morgen, siden du kommer til å fyllekjøre.

- Om det er mye trafikk bør bilen din taues inn preventivt så du ikke skal feilparkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...