Gå til innhold

[Løst]Svindlet av musikkbutikken i Nedre Eiker


Humber

Anbefalte innlegg

Hei

 

Tråden er løst. Se dette innlegget.

 

 

En venn av meg har allerede postet en tråd der han beskriver min situasjon, men fikk ingen svar så prøver selv.

Her er situasjonen

Sisst lørdag var på Kretz Musikk på Buskerud Storsenter der jeg kjøpte en gitarpakke jeg betalte 3100 kr for.

Pakken inkluderte LTD M-50, forsterker og noe annet. Mens de i butikken gjorde klare pakken for meg skulle jeg og fatter'n gjøre de andre innkjøpene. [skip forward] Jeg går hjem lykkelig med gitaren i hånden og går hjem for å spille.

I går (mandag) fant jeg ut at gitaren jeg fikk var en utstillingsmodell. Jeg kan tydelig se dette på ripene som er bak på gitaren, noe slark i strengene, mikrofonene var løse (er ikke sikker på om det skal være sånn, men tror de skal stå i ro) og det var et hull bak som gjør at man kan se inn i "bridgen" på gitaren, det skal IKKE være der (se bildet).

 

Her er greien:

På nettbutikken står det at gitaren var nedsatt fra 2400 til 1990.

http://www.kretzmusikk.no/productview/20050341/

kan noen se om det står at den prisen er for utstillingsmodellen? Nei, det står nemlig ikke.

1900 betalte jeg for gitaren (stod det på kviteringen) og ettersom jeg forstod det da jeg snakket med Kretz i sted var de 90 kronene (1990 (nettpris) - 1900 (det jeg betalte)) avslaget jeg fikk for at det var en utstillingsmodell. Men hva faen? Jeg betaler jo heller 90kr mer for en NY gitar enn 90 mindre for en utstillingsmodell? :thumbdown:

 

Ikke sa han det til meg i butikken heller at det var en utsillingsmodell jeg kjøpte/betalte for, han nevnte heller ikke noe om prisavslaget for gitaren?

 

Siden det står at den koster 1990kr på nettbutikken UTEN at det står at det er demovare så betyr jo det at det er prisen for en ny gitar?

 

Hva er mine rettigheter her?

post-204678-1258480002_thumb.jpg

Endret av Humber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :D Endelig svar :)

 

Jeg kjøpte alt som en pakke (Altså Gitar + forsterker + reim + trekk/veske + elektronisk stemmer + kabel) på totalt 3100 kr men på kviteringen står det:

 

1 Gitar El. 1.900.00

1 For/Høyt.El.git. (forserkeren) 1.200.00

 

Denne pakken er ikke noe de allerede har laget, dette tok han fort i hodet og sa 3100.

Endret av Humber
Lenke til kommentar

og hvis du ikke har forstått det riktig så har du fått 500Kr i avslag,

 

men hva er galt på gitaren, du snakker om ting som er løst og at det er et hull i den. det som er løst, er det festet med en skrue?

og det hullet du nevner kan ikke jeg se på bildet du har lagt ut. sier ikke at det ikke er der, bare at jeg ikke ser det på bildet ditt.

 

for meg virker det som det er litt dårlig kommunkasjon mellom deg og butikken.

 

MEN du skal uansett bli opplyst om at varen du kjøper er brukt/demovare ved kjøp.

Lenke til kommentar

No offense, men før du bruker masse energi på å hisse deg opp, hva med å ta kontakt med butikken, si hva du synes og se hva de gjør? Jeg synes også det er dårlig gjort å selge en utstillingsmodell som ny uten å opplyse om det, men det kan jo hende de gir seg med en gang. Tror ikke det er noe galt i at den typen humbuckere gir seg litt når du drar i dem, men de skal ikke akkurat henge og slenge heller. Bildet ditt er for mørkt til at jeg egentlig ser hva du mener med det hullet.

Lenke til kommentar
MEN du skal uansett bli opplyst om at varen du kjøper er brukt/demovare ved kjøp.

 

Nettopp! Det er dette jeg ikke har fått høre. Og du har kanskje rett, det er kanskje 600 jeg skulle ha betalt, men da kunne han ha sagt det for da hadde jeg betalt for en ny en?

Er ganske sikker på at internettpriser følger butikkpriser, se bare på forsterkeren:

http://www.kretzmusikk.no/productview/20056019/

 

Er ganske sikker på at den kostet 1100 i butikken. Kanskje han bare skrev inn 1200 i kassen for å smelte det "sammen" med det andre utstyret (kabel, reim osv)?

Lenke til kommentar
No offense, men før du bruker masse energi på å hisse deg opp, hva med å ta kontakt med butikken, si hva du synes og se hva de gjør? Jeg synes også det er dårlig gjort å selge en utstillingsmodell som ny uten å opplyse om det, men det kan jo hende de gir seg med en gang. Tror ikke det er noe galt i at den typen humbuckere gir seg litt når du drar i dem, men de skal ikke akkurat henge og slenge heller. Bildet ditt er for mørkt til at jeg egentlig ser hva du mener med det hullet.

 

Hei hullet er som sagt IKKE på bildet. Bildet er slik gitaren SKAL være. Jeg kan godt legge ut et bilde av min egen gitar der man tydelig ser hullet ;)

 

Strengene tar borti båndene som skaper en dirre-lyd om jeg spiller litt hardt (eller bare spiller). Det er kanskje lett og fikse, men det skal da ikke skje på en gitar som er 3 dager gammel? I alle fall etter kjøpsdato :S

Lenke til kommentar
vil rett og slett å gå ned på butikken med gitaren og forklar hvordan du har forstått situasjonen og se hva de sier i butikken.

 

vanligvis kan slike saker løses med å snakke sammen.

 

mhm...ja er det jeg håper på. Han virket som en veldig hyggelig fyr når jeg kjøpte den, men er redd en drittsekk av en 15 åring som meg ikke har stort mye å si mot en voksen mann som "driver" butikken... :/

Lenke til kommentar

Hvilket hull er det du sikter til? Den rektangulære åpningen på baksiden er der for å sette inn/fjerne strenger.

 

Angåande "dirre-lyden"; om det er en slags klirring så er det litt for lav action på oppsettet ved brua. Det er ingen problem å fikse. Om du går ned på Kretz Musikk så kan de helt sikkert ordne det gratis, det bør de ihvertfall.

Lenke til kommentar
vil rett og slett å gå ned på butikken med gitaren og forklar hvordan du har forstått situasjonen og se hva de sier i butikken.

 

vanligvis kan slike saker løses med å snakke sammen.

 

mhm...ja er det jeg håper på. Han virket som en veldig hyggelig fyr når jeg kjøpte den, men er redd en drittsekk av en 15 åring som meg ikke har stort mye å si mot en voksen mann som "driver" butikken... :/

ta med fattern da :D

Lenke til kommentar
Fkjl. §16 første ledd bokstav b omhandler selgers opplysningsplikt. At gitaren var en utstillingsmodell, er en opplysning som du hadde grunn til å regne med å få, og som normalt kan ha virket kjøpsmotiverende.

 

En oversikt over de mangelbeføyelser du kan gjøre gjeldende, finnes i §26.

 

Hei :) Takk for svar :) Det du snakker om har vel ikke noe direkte å gjøre med opplysning om utstilling osv? Slik jeg kan se de er de paragrafene om dersom varen skulle ha mangel e.l. :S

 

Vet ikke...Men det skader ikke meg å bruke 600 ekstra. I morgen skal jeg og en kompis ta bussen fra Hønefoss og ned til butikken, høre hva prisen er, om den er 2400 betaler jeg ekstra, om den er 1990 krangler jeg meg frem til at jeg ikke har bedt om en utstillingsmodell og at det er UMENNESKELIG å selge meg denne dritten her når jeg har bedt/betalt for en ny en...

 

Ah....den paragraf 16 punkt b er vel kanskje noe, men den konstaterer jo bare med at selger har holdt tilbake opplysninger? Hva slags rettigheter gir det meg?

Endret av Humber
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hei :) Takk for svar :) Det du snakker om har vel ikke noe direkte å gjøre med opplysning om utstilling osv? Slik jeg kan se de er de paragrafene om dersom varen skulle ha mangel e.l. :S

Det som står i første ledd bokstav b, er at gitaren har en mangel dersom selger misligholder sin opplysningsplikt. Etter mitt skjønn foreligger det altså i din situasjon en mangel.

 

Jeg kan nevne det selvsagte: du ikke kan gjøre gjeldende som mangel det du "kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet" - ting det er uforståelig at du ikke visste om. Et eksempel er at gitaren ble hentet i vinduet mens du så på. Slik jeg forstår dine innlegg, var ikke dette situasjonen her.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
I morgen skal jeg og en kompis ta bussen fra Hønefoss og ned til butikken, høre hva prisen er, om den er 2400 betaler jeg ekstra, om den er 1990 krangler jeg meg frem til at jeg ikke har bedt om en utstillingsmodell og at det er UMENNESKELIG å selge meg denne dritten her når jeg har bedt/betalt for en ny en...

Vet du er ung, og at det er naturlig å reagere på denne måten, men vil anbefale deg en ting:

 

Ikke gå inn i butikken med det til hensikt å "krangle" med den eller de som står bak kassen. Gå rolig inn, forklar situasjonen på en høflig og ordentlig måte, gjerne med et smil. Ha i hodet at du regner med at dette går i orden.

 

Som selger selv, reagerer jeg mye mer positivt på en person som lar meg ordne opp i eventuelle ting han eller hun er misfornøyd med, enn en som kommer inn og er i fyr og flamme fra første ord som rettes mot meg. Personens alder spiller ingen rolle.

 

Du kan også regne med mye bedre service både denne gangen, og andre ganger, om du opptrer på denne måten. Dette kan alltids være en glipp gjort av en i butikken, og av erfaring vet jeg at slike ting kan skje selv om ingen mener å svindle eller lure en kunde ved å gjøre det.

 

Om butikken er seriøs, blir du tatt seriøst om du henvender deg til de på en seriøs måte ( :) ). Og hvis så er tilfellet, så tror jeg dette løser seg raskere enn om du ønsker å krangle med dem.

 

Hadde jeg vært selgeren din, og du var en høflig "klager", hadde jeg gitt deg valget mellom

 

*Ytterligere avslag på prisen på den du har kjøpt.

*En helt ny gitar til samme pris som du har betalt for den demobrukte (hvis det finnes på lager, eller er å få tak i).

*Å heve kjøpet så du kan kjøpe gitaren et annet sted.

 

Men hadde du kranglet fra første stund, hadde jeg gitt deg muligheten til å heve kjøpet. Noe mer enn det har du ikke rett på, og er du drittsekk mot meg, så får du ikke mer enn akkurat det :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...