Gå til innhold

Symbian skal holde på halvparten av markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Symbian var revolusjonerende OS en del år tilbake. Fleksibilitet og muligheter var uendelige. Men dette tok slutt de siste årene. Den fungerer greit med mye av de originale verdiene ligger nå hos Android/WM6+.

 

Symbian på touch-skjermer er ekstra horribelt.

 

Det er grenser hvor godt et OS blir med gjentatte oppdateringer. Symbian (sammen med Windows Mobile 6.x) er for gammel og egentlig ikke egner seg til høyoppløste touch-skjermer.

Lenke til kommentar
Symbian var revolusjonerende OS en del år tilbake. Fleksibilitet og muligheter var uendelige. Men dette tok slutt de siste årene. Den fungerer greit med mye av de originale verdiene ligger nå hos Android/WM6+.

 

Symbian på touch-skjermer er ekstra horribelt.

 

Det er grenser hvor godt et OS blir med gjentatte oppdateringer. Symbian (sammen med Windows Mobile 6.x) er for gammel og egentlig ikke egner seg til høyoppløste touch-skjermer.

 

Enig i mye av det du skriver. Tipper vi ikke har sett det siste til Symbian. Men det du skriver om Windows mobile stemmer ikke. Har du opplevd wm6.1 med spb mobile shell 3.0? Og har du sett forandringene som er gjort i wm 6.5?

Lenke til kommentar
Symbian var revolusjonerende OS en del år tilbake. Fleksibilitet og muligheter var uendelige. Men dette tok slutt de siste årene. Den fungerer greit med mye av de originale verdiene ligger nå hos Android/WM6+.

 

Symbian på touch-skjermer er ekstra horribelt.

 

Det er grenser hvor godt et OS blir med gjentatte oppdateringer. Symbian (sammen med Windows Mobile 6.x) er for gammel og egentlig ikke egner seg til høyoppløste touch-skjermer.

Selv om Symbian ikke er like revolusjonerende som for en tid tilbake siden, kan det jo fortsatt utvikles og tilpasses dagens løsninger, så det har jo forsovidt potensiale. Tror alikevel Nokia kommer til å slite litt med konkurranse fra andre mobil-OS da de fleste går for enten WM eller Linux. Apple, som forøvrig kun er tilgjengelig på iPhone har jo også gitt en del konkurranse og bygget seg opp nokså greie markedsandeler på kort tid.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Symbian vil ha noe problem med å holde 50%. Enkelt og greit fordi det er Nokia. Jeg liker Symbian, og er godt fornøyd med det på min telefon nå.

 

Iphone OS tror ikke jeg vil komme i nærheten av symbian, pga av at Apple begrenser det slik og at det er begrenset til Apples telefoner. Men jeg tror Android vil ta voldsomt av. Min neste telefon blir nok Android. Jeg bare går å gleder meg til det er blir litt mer "ferdig/utviklet"

 

Litt usikker på WM, kommer litt ann på hvordan WM 7 blir. Det jeg har sett av Zune HD syns jeg viser at Microsoft kan lage noe virkelig kult vist de vil.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Nokia får store problemer med å holde 50% markedsandel med Symbian. Jeg har en Android nå, men må innrømme at det er langt igjen til Android kommer på høyde med Symbian i funksjonalitet. For å være helt ærlig, så er det egentlig ikke annet enn det første overfladiske blikk på homescreen som er bra, men ikke noe særlig bedre enn det Maemo har vert de 2-3 siste årene.

 

Teknisk sett er Symbian et mye bedre OS enn Linux for små enheter, og dette vil Nokia dra nytte av. Android/Linux setter mye større krav til prosessor for i det hele tatt å fungere, og bruker mye mer strøm. Symbian har kommet litt i bakleksa mht grensesnitt og utvikling av "markeder" (ala Android marked ol), men når dette er på plass sammen med SF med QT, vil Symbian/Nokia komme tilbake som et ustoppelig lokomotiv. Nokia vil kunne selge samme funksjonalitet og samme look'n feel billigere enn alle konkurentene, og vil derfor erobre de store markedene som befinner seg midt på skalaen og litt nedover. Nokia 5800 er et første eksempel på dette, en telefon med bedre funksjonalitet enn iPhone, men til 1/3 av prisen. Neste generasjon med SF, vil ikke bare bli bedre, den vil også bli billigere.

 

Det er vanskelig å spå om fremtiden, men jeg ser ikke bort i fra at Android etterhvert vil komme med en SF kjerne istedet for Linux kjernen, evt at Nokia selv lager dette.

 

Nokia har lang erfaring med "markeder", nedlastbare applikasjoner osv fra utviklingen av Maemo de siste 4-5 årene, det er bare for dem å sette dette ut i større skala for SF. De har et mye bedre kjerne-OS enn konkurentene, og de har tonnevis med hardware. At Nokia/Symbian skulle forsvinne er rett og slett utenkelig. I tillegg har Nokia Maemo å falle tilbake på. Maemo er både raksere, åpnere og mer fleksibelt enn Android, men i likhet med Android kreves kraftig hardware pga Linux-kjernen.

 

Android er kommet for å bli. RIM vil forsvinne (de lever allerde langt på overtid). iPhone OS vil ha 5-10 % men vil minske til den lille nisjen det egentlig er, 2-5% kanskje. WM er litt joker. Microsoft har mer enn nok resurser, men har de vilje? Kanskje de vil ha mer nytte av å utbedre grensesnittene mellom Symbian/Android og Windows for PC, enn å kjempe imot i et marked med masse konkuranse.

Lenke til kommentar

Delevis enig med deg. Jeg tror dog ikke at Iphone OS noen gang vil ha 5-10% av markedet. 2-3% max tror jeg.

 

Android tror jeg vil bli bedre og større de neste årene. Og jeg tror det vil komme veldig mange telefoner fra mange forskjellige selskap i framtiden.

 

Man må huske på at det kommer ganske mange billig telefoner på markedet med en variant av Symbian. Blir neppe et problem å ha 50% av markedet med Symbian.

 

Men jeg er veldig spent og usikker på hva som vil skje med WM

Lenke til kommentar

Bare iPhone alene hadde i første kvartal 2009 10,8% markedsandel.

Antagelig mer nå etter at 3GS kom på markedet, men fant ingen tall sånn i farten.

 

Hvis man i tillegg legger til iPod Touch som bruker samme OS blir markedsandelen noe større da det er ca. dobbelt så mange iPhoner som iPod Touch.

 

Edit: Glemte å legge til den andre linken

 

Edit: iPhone har visst 13,3% i andre kvartal 2009

Endret av PL610
Lenke til kommentar
Bare iPhone alene hadde i første kvartal 2009 10,8% markedsandel.

Antagelig mer nå etter at 3GS kom på markedet, men fant ingen tall sånn i farten.

 

Hvis man i tillegg legger til iPod Touch som bruker samme OS blir markedsandelen noe større da det er ca. dobbelt så mange iPhoner som iPod Touch.

 

Edit: Glemte å legge til den andre linken

 

Edit: iPhone har visst 13,3% i andre kvartal 2009

 

Så hver 7. mobil som selges er en iPhone? Den får du dra lengre ut på landet med...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...