Gå til innhold

Bildebok for Junifest 09


Anbefalte innlegg

Utgangspunktet

Det jobbes med en enorm bildebok for Akam 2008. Er det interesse for å lage en oppsummering av Junifesten i langt mindre format? Mange veldig gode bilder har blitt postet hittil, og det blir sikkert langt flere innen den er ferdig.

 

Tanken min var å trykke minste kvadratiske bok fra Blurb.com (18x18cm). Tre bilder fra utfordringen pleier å være i galleri, så tre fra hver bruker er greit, pluss én side beskrivelse per bruker. Er vi f.eks. 15 stykk som hiver oss på dette vil trykking og porto komme på ca 110kr per bok – eneste tillegg da er transport innad i Norge*.

 

Mitt forslag er som følger: alle som ønsker og har fullført utfordringen de satte seg sender tre jpeg-filer og en kort beskrivelse av utfordringen (fastsatt antall tegn) til meg. Jeg legger inn tekst og bilder, og vi har en avstemning for å finne coverbilde. Dette blir ikke et ekstremt gjennomarbeidet redaksjonelt produkt på linje med den store Akam-boken for 2008, men tror det likevel kan være et morsomt minne. Alle trenger sikkert noen dager på å summe seg og velge bilder etter at juni er over, men det burde ikke ta allverden med tid å få satt sammen når bildene er sendt.

 

Fint om de som ønsker å være med på dette kan gi et hint i denne tråden.

 

*Basert på 70 sider paperback som sendes samlet til Norge. Å sende enkeltvis dobler fort prisen. Prisene endrer seg ikke drastisk om vi blir færre eller flere, men rundt 10 er vel et minimum også for at det skal være verdt å trykke. Blir vi mange flere øker prisen litt, men det reflekterer jo antallet bilder ...

 

(Dette begynte som et innlegg i hovedtråden for utfordringen, har allerede notert de som har meldt interesse der. Om noen har forslag til forbedringer etc er de selvsagt mer enn velkomne til å komme med dette.)

 

Instruksjoner for innsending:

Bildeformat

Uten ramme: 2063x2067

Med ramme: 1838x1834

 

Mål er bredde x høyde i piksler. For alle bilder som ikke har disse proposjonene er det bare å la lengste siden følge størrelsen over. Skal du f.eks. fylle en side i bredden med panoramabilde skal bredden være 2063 piksler. Send inn ferdig oppskarpede jpeg-filer, jeg kommer ikke til å gjøre annet enn å plassere de riktig på sidene. (Ser jeg noe rart tar jeg selvsagt kontakt.)

 

Dersom du velger å sende inn bilder uten ramme er det lurt å tenke på at kanten på bildet kan forsvinne (inn mot rygg, pga kutting av papiret etc). Er kritiske biter av bildet helt på kanten av bildeflaten kan det derfor være lurt å ha med ramme.

 

Gi bildene navn som Brukernavn_1_utenramme.jpeg, f.eks. kan mitt andre bilde være Euklid_2_medramme.jpeg.

 

Tekst

Overskrift på maks 50 tegn, inkludert mellomrom. Foreslått format: Brukernavn - Utfordring

 

"Hovedtekst" kan være på maks 1200 tegn inkludert mellomrom. Her hadde jeg selv tenkt til å skrive litt om hvorfor jeg har valgt utfordringen min, hvordan det har gått og litt om bildene - men dette velger du selvsagt selv. Teksten legges enten som tekst i mailen eller vedlegg i et kurant format.

 

Annet

Om du ønsker det er det helt ok å sende alt som en komprimert fil.

 

Hver bruker har fire sider til rådighet, første side (en venstre side) med tekst, de neste tre er bilder. Jeg legger inn bildene i den rekkefølgen filnavnet tilsier. Med andre er det greit å sørge for at bilde 2 og 3 ser ålreit ut sammen.

 

Et eksempel jeg kastet sammen kjapt for å vise layout med/uten rammer etc er under.

post-139385-1246970070_thumb.jpg

Bildet til høyre har en ramme, men er ikke kvadratisk. Bildet skal derfor være 1834 piksler høyt.

post-139385-1246970091_thumb.jpg

Bildet til venstre har ingen ramme, er det kritiske partier i kantene kan disse forsvinne. Dette bildet skal være 2063 piksler bredt. Bildet til høyre har en ramme, her skal bredden være 1838 piksler.

 

Send dette til [email protected] innen 10. juli. Send meg en PM om fristen er et problem.

 

Betaling og veien fremover

Alle som er påmeldt skal forhåpentligvis ha fått en PM med kontodetaljer. Hit overføres 176,-, disse må jeg ha senest fredag 17. juli (men legg gjerne inn et par dager på forhånd, så også info om hvem som har overført har kommet frem). Skal oppdatere fortløpende med info om de jeg har fått penger fra.

 

Tar sikte på å bestille trykking fra Blurb fredag den 17., deretter tar det en drøy uke før bøkene er trykt, sendt til Norge og videresendt til alle påmeldte.

 

Dersom det skulle stå noen kroner igjen på kontoen etter at alle utgifter er dekket overfører jeg det til Leger uten grenser.

 

Hittil har følgende betalt (listen vil bli oppdatert):

SjitHue

_DSC1233.jpg

a_aa

Gia

Anew

Anfall

Lars

KSolfjeld

tomsi42

Petteram

RandiA

Albix

Carmelita

Kellendil

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe krav om å bidra med noe som helst utover bilder og litt tekst – og du gjør mildt sagt ditt på andre kanter, Tom. :)

 

Virker 3 bilder pluss en side med tekst per bruker passe? Kunne selvsagt åpnet for mer enn ett bilde per side, arbeidsmengden øker ikke voldsomt av den grunn (så lenge oppløsning stemmer ifht spec fra Blurb er hver bruker lagt inn på få minutter). Samtidig er det greit å ha antallet såpass lavt at mange er komfortable med å velge ut.

Lenke til kommentar
Ikke noe krav om å bidra med noe som helst utover bilder og litt tekst – og du gjør mildt sagt ditt på andre kanter, Tom. :)

Det er bra :)

 

Virker 3 bilder pluss en side med tekst per bruker passe?

Det høres greit ut. Blir det mange som vil være med, så kan tekst siden droppes. Eller boken gjøres større;)

 

Tom

Lenke til kommentar

Boken kan gjøres langt større! Opp til 80 sider koster $16 per bok, opp til 120 koster $20, opp til 160 $25. Skal man ha tykkere papir, hardcover etc. øker dette selvsagt kostnaden – men det kan hver enkelt bestemme selv når vi kommer dit.

 

(Dette er fullpriser, vi får 10% rabatt.)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil vi det, det er jo en av tingene som er mest fantastisk med hele junifesten, er så enorm variasjon.

 

Liker veldig godt å følge med på de fleste her, fordi de aller fleste har noe mer en "bare" fine bilder å bidra med. Små historier fra livet sitt, etc etc

 

Synes at denne festen, som helhet, er noe av det beste jeg har vert med på av fotografitilstelninger :)

Lenke til kommentar

Glimrende – nå er vi 10 foreløbig, så da har vi nådd «kritisk masse». Håper flere hiver seg på.

 

Jeg tror på incentiver, er trekning av gavekort fra Japan Photo el.lign. eller en gratis bok mest forlokkende? :)

 

Og selvsagt vil vi ha mer dårlig humor!

Lenke til kommentar
Det hadde jo vært mulig å putte inn noen sitater om fotografi? Eller sitater fra trådene (type om hvor full J@cob er f.eks)?

Vi kan putte inn alt hva hjertet begjærer! (Så lenge vi holder oss utenfor injuriebestemmelsene i straffeloven – usikker på hvordan J@cobs fylletokter kategoriseres. :D) Noe forslag til hvordan du ønsker dette gjennomført? Noen av oss som setter seg ned for å samle litt/en som tar imot forslag og velger ut eller noe helt annet?

 

I wants hardcover. Softcover er for pingler, lissom.

Null problem!

Lenke til kommentar
Det hadde jo vært mulig å putte inn noen sitater om fotografi? Eller sitater fra trådene (type om hvor full J@cob er f.eks)?

Vi kan putte inn alt hva hjertet begjærer! (Så lenge vi holder oss utenfor injuriebestemmelsene i straffeloven – usikker på hvordan J@cobs fylletokter kategoriseres. :D) Noe forslag til hvordan du ønsker dette gjennomført? Noen av oss som setter seg ned for å samle litt/en som tar imot forslag og velger ut eller noe helt annet?

 

Det høres ut som en bra plan. Må i alle fall være noe flere av oss husker, som ikke er altfor internt.

Lenke til kommentar
type om hvor full J@cob er f.eks)?

 

Link? :D

 

--

 

Jeg er med. Vet ikke om det vil bli noe problem, men de som er under 18 her kan ikke betale med kortnummer osv. Så isåfall må det være mulig å betale i postoppkrav eller med bank-overføring? (er ikke helt inn i det)

 

Men hvis det fungerer med betaling er jeg med!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...