Gå til innhold

Fødselsdato føyes til navn på Telefonkatalogen.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om du ikke ønsker at din fødselsdato skal vises må du logge inn på "Mine sider" via Telefonkatalogen og fjerne det manuelt derfra. Er du bekymret over at dine barns fødselsdato ligger blant oppslagene kan du fjerne disse via inntasting av personnummer.

 

Så om du ønsker å holde personopplysninger tilbake, vennligst oppgi ditt fulle personnummer..

 

Jeg forstår hensikten, men så var det det at veien til helvete er brolagt med gode hensikter..

Det er ingen klar kobling mellom telefonnummer og alder, så jeg synes det i det minste at en skulle trenge en persons aksept for å legge ut ytterligere opplysninger.

Lenke til kommentar

Det er bare å reservere mot helle Eniro dritten. Det svindelselskapet! - de tjener penger på kataloger som ingen bruker bare for å holde på annonse inntekter og når folk søker mindre i katalogen - ja da kobler de den med skatteetaten.

 

Hva er neste steget? Koble det med Facebook/Origo for personbilder?

 

Veien til helvete er kort...

Lenke til kommentar
De kan da ikke legge om slik uten å innhente samtykke fra oss som er registrert der? Lenge siden jeg regisrtrerte meg der men dette må da vær en endring av vilkårene?

 

De legger jo ut dette for alle, uansett om man er registrert eller ei. Man må faktisk registrere seg (med fødselsdato :roll: ) for å kunne endre innstillingene så fødselsdato ikke blir vist.

Lenke til kommentar

Skummelt. Ser for meg kobling mot andre sosiale nettsamfunn som last.fm, facebook, linkedin, msn osv.

 

Ola Nordman...............12 23 34 45

[[email protected](opptatt): fyllesjuk

(vis bilder av Ola | vis bilder tatt av Ola | vis siste hørte artist | vis mest hørte artister | vis tidligere arbeidsgivere | vis potensielle arbeidsgivere | vis possisjon i Google Maps)

 

Plutoveien 1234Z, oppgang 98

0023 ANDEBY (vis i kart | lag kjørerute | vis bilder tatt i nærheten | bestill taxi)

Lenke til kommentar
Datatilsynet er det sviktende ledd her...

Eniro har dessverre sitt på det tørre ja. Hvordan er det mulig at datatilsynet kan tillate dette? Er det en glipp? Er det korrupte/inkompetente medarbeidere? Har de ikke tenkt skikkelig gjennom dette?

 

Underskriftskampanje takk! Dette er mildt sagt urimelig!

Bruk Twitter og Facebook-gruppene som er lenket fra artikkelen.

Lenke til kommentar

Kapitalister!

Dette synes jeg rett og slett er blottlegging av informasjon, som jeg ikke er interessert i å blottlegge!

 

Synes det er drøyt nok at full adresse ligger ute for alle og enhver, men fødselsdato å?

Hvorfor ikke bare kline til med etnisk bakgrunn, religiøse syn og fullt personnummer med en gang?!?!

Lenke til kommentar
Kapitalister!

Dette synes jeg rett og slett er blottlegging av informasjon, som jeg ikke er interessert i å blottlegge!

 

Synes det er drøyt nok at full adresse ligger ute for alle og enhver, men fødselsdato å?

Hvorfor ikke bare kline til med etnisk bakgrunn, religiøse syn og fullt personnummer med en gang?!?!

 

Jeg oppdaget dette for en stund siden og syntes det var pussig da jeg googlet mitt eget navn og ble svært overrasket. Folkeregistret burde være konfidensielt materiale!

Lenke til kommentar
Det er bare å reservere mot helle Eniro dritten. Det svindelselskapet! - de tjener penger på kataloger som ingen bruker bare for å holde på annonse inntekter og når folk søker mindre i katalogen - ja da kobler de den med skatteetaten.

 

Hva er neste steget? Koble det med Facebook/Origo for personbilder?

 

Veien til helvete er kort...

Hvordan reserverer jeg meg mot Eniro?

Lenke til kommentar

Dette har svenskene hatt mange år uten noen problemer som jeg har hørt om. Kanskje de bare er for naive eller?

 

Selv ser jeg ikke den helt store faren med dette. Men kobling mot andre sider på nettet kan være skadelig, som nomore beskriver.

Lenke til kommentar
Jeg oppdaget dette for en stund siden og syntes det var pussig da jeg googlet mitt eget navn og ble svært overrasket. Folkeregistret burde være konfidensielt materiale!

 

Alle opplysninger (untatt personnummer) i folkeregisteret er vel offentlige.

 

 

Jeg gikk inn og endret min info med en gang jeg hadde lest artikkelen. Dette er hva jeg får til svar. Det er litt på trynet. Skjønner ikke at det tar 7 dager fra jeg trykker "oppdater informasjon" til svaret når frem til telenor.no - har de så treg linje? :O

 

Du har gjort endringer i din oppføring som ennå ikke er synlige på Telefonkatalogen.no. Grunnet kø i våre systemer kan endringer ta inntil 7 dager, men vanligvis vil dette gå raskere. Når denne informasjonsboksen er borte, vil det være i orden og oppføringen vil se ut som vist ovenfor.
Endret av johanf
Lenke til kommentar
Dette er noe som nå igjen blir aktuelt ettersom skattelistene i kombinasjon med den nye tjenesten fra Eniro betyr at man nå kan hente full fødselsdato på så og si hvem som helst. Da mangler det bare fem tall før hele personnummeret ligger tilgjengelig på nett.

Feil. I og med at to av de fem tallene er kontrollsiffer som beregnes ut fra individnummeret (de tre første siffrene etter fødselsdato) og fødselsdatoen mangler man i praksis bare tre siffer som absolutt kan snevers ned. Blant annet gis det oddetall individnummer til gutter og partall til jenter. Dessuten gis de i definerte serier. Selv om personnummeret ikke er hemmelig info benyttes det dessverre på en måte som alikevel tilsier det, og det veit Datatilsynet særdeles godt. Derfor kan jeg ærligtalt ikke begripe at Datatilsynet har godkjent et så alvorlig innhugg i befolkningens personsikkerhet. Her hjelper Eniro kriminelle med å snevre ned antall mulige personnummer for hvert individ til et antall sannsynligvis under 50. Noen burde ærligtalt gi ledelsen i Eniro og Datatilsynet en ordentlig lærepenge i form av å bestille eller endre noe for de. Kanskje de da vil forstå alvoret i det de har satt igang ...

 

Red.: Liten korrigering. Litt avhengig av fødselsdato er det litt over 200 mulige, gyldige individnummer. I og med at det i gjennomsnitt over et år historisk sett fødes ca 70-90 personer av hvert kjønn hver dag kan man trygt droppe de 100 laveste og man sitter igjen med 100 mulige individnummer. I og med at individnummerene gis sekvensielt er det bare å prøve med høyeste mulige og gå nedover i listen. Med litt detaljert statistikk over antall fødte pr. dag kan man nok også kutte ut enda flere individnummer. Blant annet kan man jo regne med at det er flere som blir født rundt årsskiftet enn ellers.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...