Gå til innhold

Skifter ut modeller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm. Nå har ikke akkurat Aronsen vært aktive i forhold til sitt nye agentur. I hvert fall ikke utad. På nettsida deres har de f.eks ikke giddet å bruke ressurser på å liste opp Pentax sitt største aktivum på fotosida, nemlig objektiver. For å være ærlig så tviler jeg for øyeblikket på om Aronsen forstår det markedet de har tatt over. De har liten erfaring med DSRL.

 

At de eventuelt velger å la være å ta inn flere K-m kan derfor bety alt mellom himmel og jord. Det kan f.eks bety at de venter et parti Samsung hus som de ønsker å selge. Det kan og bety at de foretrekker å selge den modellene som gir størst marginer. Så sant de eksplisitt ikke har sagt at K-m går ut av produksjon, blir det spekulativt å hevde noe slikt.

 

John Carson, Pentax US sin representant, har gått ut på ulike fora, og avliva ryktene om at det vil komme en oppfølger til K20D i tillegg til K-7.

 

Det han hevder er at det skal komme en ny modell mellom K-m og K-7 i løpet av året. Han sier videre at denne ikke vil bli en oppfølger til K20D. K10D-K20D er et avslutta kapittel, sier han. Den mest utbredte tolkinga av dette, er at den nye modellen vil plassereres et sted mellom K200D og K20D, trolig relativt kompakt, med værtetting, og et helt nytt modellnavn.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Dersom dette er tilfelle ser altså Pentax ut til å ha kun en eneste speilrefleksmodell i handelen, nemlig K-7, <..>

Jeg synes det er merkelig om K-m skulle forsvinne så raskt. I så fall tror jeg etterfølgeren blir en minimal oppgradering med f.eks nytt batteri og ny utforming av chassiet og prismet som de største forskjellene. Endringer som kan redusere produksjonskostnaden merkbart og skjerpe Pentax sin margin og posisjon i bunnsegmentet.

 

<..> så vi tør derfor konkludere med at Pentax har minst to nye speilrefleksmodeller på vei, som begge sannsynligvis vil bli lansert i løpet av året.

Med den lagersituasjonen vi ser nå tør jeg spå at de(n) kommer allerede i sommer. K200D-erstatteren blir nok i stor grad basert på K20D, slik K200D i sin tid ble basert på K10D. Oppgraderinger jeg forventer i K200D-erstatteren er HD video (720p) og dermed ny sensor og prosessor, samt nytt værtettet chassi og HDR-funksjon. Men trolig "bare" 10-12 megapixler, maks ISO 3200 og det gamle AF/AE systemet til K20D.

 

Ser man på de nye navnene K-m og K-7 så tror jeg ikke K200D-erstatteren får navnet K300D, men f.eks K-5. K-m erstatteren kan muligens få navnet K-3.

 

Jeg tror altså på totalt 3 modeller: K-3, K-5 og K-7 som er godt spredt i pris og har spesifikasjoner som står i stil til prisen og konkurransen. K-5 tror jeg kommer i sommer. K-m tror jeg får et lengre liv enn disse ryktene tilsier. Jeg tror ikke K-3 kommer før første halvår 2010.

Lenke til kommentar
...

Med den lagersituasjonen vi ser nå tør jeg spå at de(n) kommer allerede i sommer.

...

Jeg vil anta at oppfølgeren i mellomsegmentet i grove trekk er ferdigutvikla. Når den blir satt i produksjon, avhenger nok mye av etterspørselen på K-7. Pentax har nemlig ikke ubegrensa med produksjonskapasitet.

 

Jeg spår en nedgradert K-7 i K200D chassis. Dvs Samsung/Pentax 14.6 sensor og HD, men lavere ytelse og færre knapper. Muligens med mindre endringer på chassis for å presse inn større skjerm. Skulle ikke forundre meg om de bruker forrige generasjon sensor med 2 kanals output. Nyutvikla sensor, ser jeg som svært lite sannsynlig, like usannsynlig som sensor fra annen leverandør. Både Pentax og Samsung har brukt mye ressurser på sensorutvikling, og de kostnadene trenger de dekning for før de går videre.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg spår en nedgradert K-7 i K200D chassis. Dvs Samsung/Pentax 14.6 sensor og HD, men lavere ytelse og færre knapper. Muligens med mindre endringer på chassis for å presse inn større skjerm. Skulle ikke forundre meg om de bruker forrige generasjon sensor med 2 kanals output. Nyutvikla sensor, ser jeg som svært lite sannsynlig, like usannsynlig som sensor fra annen leverandør. Både Pentax og Samsung har brukt mye ressurser på sensorutvikling, og de kostnadene trenger de dekning for før de går videre.

Forrige sensor kan neppe brukes til 720p video. Utvikling av ny sensor går egentlig på mange plan. Layout er bare en av de. Lyssensitivitet, SNR, A/D, kanaler for avlesing osv er andre. En copy-paste av K-7 sensoren med nedjustert antall megapixler, færre kanaler og billigere A/D bør være rimelig enkelt og billig å lage.

 

Kostnader trenger selvsagt dekning og det regner jeg med de får gjennom langt bedre konkurransesituasjon mot Canon 500D og Nikon D90.

Lenke til kommentar

Jeg lurer faktisk på om oppfølgeren får HD.

Om den ikke gjør det, da er forrige generasjon 14,6Mp et naturlig valg.

 

Men markedet forlanger HD, så du har trolig rett.

 

Hovedpoenget mitt var egentlig at jeg antar at vi snakker om en 14,6Mp sensor i K200D-lignende skall, ikke en ny sensor med lavere oppløsning. Og heller ikke en sensor fra en annen leverandør. De satser tilsynelatende sterkt på å posisjonere seg som sensorutvikler. Å bruke hyllevare fra f.eks Sony passer ikke inn i den strategien.

Lenke til kommentar

Jeg tror også K-m består en stund til - det er tross alt første modell ut i en ny modellnummerrekke, og K-5 eller K-3 er også realistisk, med mindre de vil ha en helt annen betegnelse på den serien (tosifret, f.eks.).

 

De nye WR-objektivene er også perfekte til en K200D/K20D-erstatter, her treffer de blink prismessig. Til K-7 er de egentlig i billigste laget - der er DA 17-70 eller DA* 16-50 de "riktige" valgene. Håper også de gjør en liten oppgradering av DA 17-70 til WR-serien.

 

K200D/K20D-erstatteren tipper jeg får litium-batteri og ellers en moderat oppgradering av K200D-huset; ett kontrollhjul. Sikkert videofunksjon også...

Lenke til kommentar

En liten presisering. Det jeg finner usannsynlig er en ny modell i K-m segmentet. At de slenger på litt ekstra stash og kaller den K-m super, det kan godt skje.

 

I så fall har Aronsen delvis rett. Men da blir vel hele artikkelen storm i et vannglass.

 

En annen ting er at jeg ikke forstår hvordan de med sin begrensa produksjonskapasitet kan klare det samtidig som de eventuelt introduserer oppfølger i mellomsegmentet. Ikke nå som ei prosuksajonslinje forhåpentligvis blir opptatt med K-7 i lang tid framover. Så vidt jeg vet har de bare to produksjonslinjer for kameraproduksjon.

Lenke til kommentar
Skriv din kommentar....Hvis Pentax velger å lansere to nye modeller i år, håper jeg at dem kan komme med noe som ligger i klassen sammen med feks Nikon D3. Mvh Tom
De kommer til å komme med noe i en klasse godt over over D3. Da snakker vi digitalt mellomformat.

 

Men jeg tror vi med stor sikkerhet kan fastslå at K-7 er toppmodellen i K-fatning-segmentet i overskuelig framtid.

Lenke til kommentar

Hmm. Det var da ille. Jeg som så for meg at jeg kunne kjøpe meg en K20D sånn i løpet av neste halve året eller noe, når jeg har nok likvider til å slå meg på dette. Alternativet er å kjøpe diverse lekkert glass til mitt Sigma SD14. Problemet er bare det at så langt jeg ser er SD14 ubrukelig til innendørs fargebilder. Får ikke stilt hvitbalansen slik at folk ikke blir gustengule i huden.

 

K20D har jeg hørt mye godt om, og har vel ett visst inntrykk av at dette er gromme greier både inne og ute. Kjekt med noe værtett noe som kan benytte seg av de flotte objektivene Pentax/Tokina har. Mange av disse er på sitt vis temmelig unike.

 

Er redd for at en eventuell erstatningmodell for K20D blir et offer for disse økonomisk turbulente tidene, og at en på den måten ikke får et tilsvarende godt kamera for tilsvarende trivelig pris...

Lenke til kommentar

Har i dag en K10D, og har bevist hoppet over å oppgrader til K20D. Dette i påvente på et kamera med 100% søker og lavere støy-verdier på høy ISO. Dette har nå kommet på K7(og mere til), så jeg kjøper nok ett når den kommer. Det som bekymrer meg mest, er at K7 er noe mindre i fysisk størrelse enn K10D. Håper ikke dette går ut over brukerkomforten til kameraet.

Lenke til kommentar
Vet at de vil komme med digitalt mellomformat ( i følge Fovi). Men det er likevel et langt sprang mellom Pentax K7 og Nikon D3. Dem skulle ha hatt noe i mellom der.

Fullformat-segmentet er allerede spekket med sterke konkurrenter. Hvorfor skal Pentax gidde å gå i deres fotspor? Det vil kreve en helt ny serie objektiver og vil dermed bli vanvittig dyrt. Det kan også være vanskelig å kapre markedsandeler i det segmentet pga konservative kjøpere med dyre objektivsamlinger. Med andre ord en idiotisk strategi for å si det rett ut.

 

Når det gjelder crop-format* så mener jeg K-7 er det råeste man får tak i på markedet nå. Noe ennå bedre crop-kamera tror jeg er urealistisk å tro på i nær fremtid. K-7 er en krystallklar toppmodell i det segmentet.

 

Det som gjenstår av segmenter oppad er mellomformat. Der har hverken Canon eller Nikon noe å konkurrere med. Pentax ser et større potensiale i det markedet og planlegger derfor en lansering av 645D.

 

* Med unntak av Canons 1,3x crop-kameraer

Lenke til kommentar

Dei har vel ikkje konkurert med canikon blant pressefotografar, men dei hadde jo lenge LX som vel var populær blant naturfotografar og andre proffar?

 

For øvrig er dei ikkje nye i mellomformatsegmentet, så dei veit nok kva dei gjer når dei no held på og utviklar eit digitalt mellomformatkamera.

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...