Gå til innhold

Moonlight 1.0 er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lukkede standarder for web er og blir en uting! Internett skal/bør være tekstfiler som kjører server-side med enkelte elementer client-side for reklame og annet fancy "tull". Silverlight er et steg mot en web med lukkede sider (programmer som kjører i nettleseren) og kompilert kode. Dette strider mot alt som heter standard og kompatibilitet.

 

Silverlight er proprietær programvare og Moonlight er kun en spiller av dette. Moonlight er utviklet av novell i samarbeid med MS. Noe som også kan diskuteres:

The project is officially supported by Microsoft who,[45] under an agreement with Novell, has made additional specifications, access to the Silverlight Base Class Library APIs, binary codecs and test cases available to the Mono team,[44] none of which are available to other members of the public.[58]

 

The 'covenant' under which Novell has been granted this exclusive access also specifies conditions that are incompatible with the licencing that covers most other free and open source software. As examples, it specifically requires that the software must have been "obtained directly from Novell or through an Intermediate Recipient" and that it must be "not licensed under GPLv3 or a Similar License".[46] Free software proponents Groklaw have criticized the covenant,[59] although Novell, Inc. is enthusiastic.[60]

 

Dette er garantert et trekk av MS for å "kapre" nettet. De har tapt mange runder om nettbrukere (google har gjort det stort, noe MS hater) og kun i det siste prøvd å fokusere på nett. Dette skal de nå ta igjen ved å låse oss inne i dems verden. IE + Silverlight blir garantert en plattform det er lett jobbe med (mye GUI og ferdig lagde deler) for å lokke oss over. Dermed har de kontrollen.

 

Tilsvarende cloud computing som skal få oss bort ifra den frie internettverden og over i hendene til en bedrift. MS sine framtidige cloud prosjekter krever helt sikker IE og silverlight... Det gjelder å skape et marked hvor de har kontrollen.

 

Merker jeg blir hissig!

 

 

Edit:

Mer info om Moonlight: http://en.wikipedia.org/wiki/Moonlight_(runtime)

 

MS' strategi for web er vel den samme som deres generelle strategi: Embrace, extend and extinguish

Endret av Smif
Lenke til kommentar
Monoprosjektet er opensource, hvordan kan det bli mer proprietær da?

Uansett så har flash godt av mer konkurranse.

Ved at MS sitter å ruger på bullshitpatenter, utstedt av bullshitpatentkontor i USA. Du har ingen garantier for at MS ikke kommer å stikker deg i ryggen hvis du bruker noe annet enn en GNU/Linux distribusjon fra Novell. Heldigvis, for oss i Norge, så kan MS bare drite og dra hvis de prøver å hevde brudd på programvarepatenter.

 

Både Flash og Silverlight er en uting fordi de låser webben til maskinarkitektur og operativsystem.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Moonlight ligger hele tiden på etterskudd. Silverlight er vel snart 3.0? Microsoft vil hele tiden lage "forbedringer" som ikke virker på Moonlight fullt ut.

 

Fordelen med flash, er at den kommer med nye versjoner for mac. ms og linux samtidig. Den siste versjonen synes jeg personlig virker bra.

Lenke til kommentar
Moonlight ligger hele tiden på etterskudd. Silverlight er vel snart 3.0? Microsoft vil hele tiden lage "forbedringer" som ikke virker på Moonlight fullt ut.

 

Det er poenget. Microsoft gjør dette med vilje og passer på at Moonlight altid er noen skritt bak Silverlight. Så folk skal ha en "grunn" til å kjøre web i windows.

Lenke til kommentar
Orjanp: Har du ingen betenkeligheter med at MS ønsker å gjøre webben propritær?

 

Selvsagt. Men jeg har et håp om at det gir Adobe et spark bak, og kanskje forbedrer Flash. Vil ha web krig. Selv om jeg i utgangspunktet misliker bruken av flash veldig sterkt. Gi meg heller en opensource serverside løsning.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Gi meg heller en opensource serverside løsning.

Gi meg en løsning som fungerer, og er enkel og utvikle til. Ser ingen grunn til at det må være open source, så lenge det fungerer på alle platformer. Det er kjempemessig at Microsoft endelig gir Flash konkurranse. Jeg hilser selvsagt velkommen en uproperitær/open source konkurrent også - men når det tydeligvis ikke finnes blir det meningsløst å klage på at Microsoft ønsker å "kapre nettbrukerne". Om det er et problem for "åpen kode/standard-gutta", får de jammen sette seg ned å begynne å lage en konkurrent i stedet for å klage.

 

HTML-utviklingen er så latterlig treg at HTML kommer derfor aldri til å overleve som "hovedkomponent" på en nettside i fremtiden. Om alt går etter planen til W3C vil HTML offisielt støtte video om 13 år. :roll:

Lenke til kommentar

Den integrerte video-standarden fra W3C er allerede på plass i førstkommende versjoner av Firefox og Safari. Opera har implementeringen i boks og må bare bestemme seg for når, men antagelig sørger de for å få den med i førstkommende de også. Kort sagt har alle nettlesere støtten rett rundt hjørnet.

 

Det vil si unntatt Microsoft sin egen da selvfølgelig, som implementerer så lite av standardene som MS tørr uten helt å miste ansikt, for nettopp å bane vei for Silverlight.

Lenke til kommentar
HTML-utviklingen er så latterlig treg at HTML kommer derfor aldri til å overleve som "hovedkomponent" på en nettside i fremtiden. Om alt går etter planen til W3C vil HTML offisielt støtte video om 13 år. :roll:

Hvor har du dette fra? Jeg ser på slippdato for HTML5, siden den spesifikasjonen implementerer <video>. Her sier W3C Q3 av 2010, her sier WHATWG 2012. Og det er den ferdige fulle spec'en, video-tagen ble jo

allerede i september i fjor.. (helt i starten av presentasjonen).

 

Edit: Se det ja, PHPdude kom meg i forkjøpet ;)

Endret av cc
Lenke til kommentar
Lukkede standarder for web er og blir en uting! Internett skal/bør være tekstfiler som kjører server-side med enkelte elementer client-side for reklame og annet fancy "tull". Silverlight er et steg mot en web med lukkede sider (programmer som kjører i nettleseren) og kompilert kode. Dette strider mot alt som heter standard og kompatibilitet.

 

Ro ned opensourcehormonene LITT nå.

Hadde alt vært opp til deg så hadde www sett ut som arngren.net ... om ikke verre.

 

Greit... det er for dårlig kontroll på web-standarder. Det skal jeg være enige i. Men man kan ikke lage omelett uten å knuse egg... og utviklingen av standarder krever (mer eller mindre) konkurranse for ikke å stagnere!

 

Hvorfor ikke gå tilbake til gopher når man først er i gang?

 

Edit: lurifaksen; JUST MY POINT. Og argumentet med at html5 kommer offisielt til å støtte video i 2009/2010/2012 er jo bare LATTERLIG.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...