Gå til innhold

Den store Macbook-dagen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Macbook og Macbook Pro har to grafikkort. Et som er integrert med hovedkortet og 9400M i tillegg. Sistnevnte er kraftigere og anbefales til mer grafikkrevende oppgaver, mens den bruker mer batteri. Du kan bytte mellom disse to som du selv vil. Apple melder om en batteritid på rundt 5 timer. 4 timer hvis du slår på den nye grafikkbrikken.

 

Det er vel kun MacBook Pro som har to skjermkort? 9600GT + 9400M, som muligjør hybrid SLI. Den nye MacBooken har så vidt jeg kan skjønne kun et skjermkort: 9400M.

 

Er også verdt å nevne at den dyreste MacBooken har fått bagrunnsbelyste taster.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Hvorfor driver de og ødelegger fargene sine mer og mer for hver eneste nye maskin og OS-oppgradering som kommer? Glinsende skjermer og viltre fargeprofiler gjør ikke akkurat maskina egna for design og foto ("den klassiske kundemassen"), for å si det mildt.

 

fordi skjermen uansett kan byttes i nettbutikken?

 

hmm, kun på 17" pro, tydligvis...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Er merkelig at prisen går opp i Noreg på macane når dei blei billigare eller har samme pris som før i USA, noke som ikkje stemme da.

 

Skjermane er blanke, ingen sjangs og bytte det lenger. Og specsa på ein U400 er vel ikkje lenger dei samme som på mac no.

 

Blir vertfall MacBook på meg til jul.

Lenke til kommentar

Da Jason Chen fikk spørsmål om refleksjonsproblemer og om Apple skulle selge maskinene med matte skjermer, så var svaret at de bare skulle leveres i glass. Det sterke LED-baklyset kompenserer for refleksjonen, og siden det er bærbare maskiner, så kan kunden plassere dem akkurat som de ønsker.

Det gjenstår nå å se nå om mer kraftig baklys virkelig hjelper mot refleksjoner.

Lenke til kommentar
Da Jason Chen fikk spørsmål om refleksjonsproblemer og om Apple skulle selge maskinene med matte skjermer, så var svaret at de bare skulle leveres i glass. Det sterke LED-baklyset kompenserer for refleksjonen, og siden det er bærbare maskiner, så kan kunden plassere dem akkurat som de ønsker.

Det gjenstår nå å se nå om mer kraftig baklys virkelig hjelper mot refleksjoner.

 

Det faktumet at de er bærbare er jo akkurat det som gjør glossy skjermer verre, bærbare bruker man i alt mulig slags lysforhold. Stasjonære kan man permanent plassere et egnet sted.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor driver de og ødelegger fargene sine mer og mer for hver eneste nye maskin og OS-oppgradering som kommer? Glinsende skjermer og viltre fargeprofiler gjør ikke akkurat maskina egna for design og foto ("den klassiske kundemassen"), for å si det mildt.

Jepp, trist at de fjerner den valgmuligheten. Men nå har vel aldri Mac vært kjent for å tilby noe særlige valgmuligheter sammenlignet med PC. Regner med det er en del grafikere, fotografer og mediefolk som kommer til å bli ganske arge på dette. Noen biter vel i det sure eplet og kjøper likevel, andre vil se seg om etter PCer som er bedre egnet for deres arbeid.

 

Vel mac er en fin maskin, men prisen er hinsides ALL fornuft. Kjøpte OSX lisens og kjører nå osx på en toshiba U400. Halv pris av en mac med samme specs....

Det er sykt hvordan Apple kan ta en hinsidig fortjeneste på komponentene. Steve Jobs ler hele veien til banken.

Lenke til kommentar
Hvorfor driver de og ødelegger fargene sine mer og mer for hver eneste nye maskin og OS-oppgradering som kommer? Glinsende skjermer og viltre fargeprofiler gjør ikke akkurat maskina egna for design og foto ("den klassiske kundemassen"), for å si det mildt.
Njaa... Leste en test av MacBook Pro 17" med hhv glossy og matt hos IDG.se for noen mndr siden og husker jeg ikke helt feil kom de til at problemet nok kan være mer en "etablert sannhet" enn faktum.

 

Gjenskinn ER et problem med glossy, men jeg tror at LED backlit vil kompensere for dette innendørs i allefall. I parken er det sikkert mer problematisk.

 

Jeg tror at det nye chassisdesignet medfører at MacBook Pro nå er på høyde med Thinkpad når det gjelder soliditet - kanskje bortsatt fra skjermlokk, og plusser man på med 1/2 kg er batteritiden dekket..

 

En sak som kanskje kan være verdt å merke seg mht DisplayPort er at denne løsningen inneholder DRM-fasiliteter etter hva jeg kan erindre.

 

Vel, om så den glossy skjermen ikke skulle være problematisk takket være LED-opplegget, så har det vel fortsatt problemet med de hinsides fargeprofilene OS X har kjørt som standard de siste par årene. Folk flest har ikke utstyr (eller peiling, for den saks skyld) på hvordan man kalibrerer en skjerm. Syns det er greiest med utstyr som funker sånn høvelig sømmelig out-of-the-box. Apple burde gjøre noe der. Uansett får jeg vel tusle ned på det lokale Eplehuset etterhvert og prøve ut de nye sakene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...