Gå til innhold

Den store Macbook-dagen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Poenget er at Linux brukere fint kan spre filer som inneholder virus og ant. gjør det, men som kun rammer windowsbrukere.

 

Er du selv imun mot et virus som du er bærer av så fratar det ikke deg ansvaret fra å ikke spre det videre. Vanskelig? Alle blir lidende av at vi har millioner av bots på internett som følge av virusspredning, ikke bare windowsbrukere.

 

Det er ikke ulovlig å uvitende spre datavirus.... Som sagt, sårbare system burde ha sånt anticrap selv. Uansett, diskusjonen sporer litt vekk fra Macbook...

 

Til deg over, råder deg til å ta en alvorsprat med dama di.

Endret av arokh
Lenke til kommentar
Pris og firewire er visst et hett tema her inne. Tipper at hver og en av dere bruker godt over hva en Macbook koster i PC-deler hvert år. Prøv en Mac før dere dømmer.

Har en arbeidstasjon og en mobil arbeidstasjon fra HP, har kjøpt ram når maskinene var nye og større videodisker....er vel omtrent like mye som mac koster å ha. Fordi om vi kjører Windows på PCene våre betyr ikke det av de fleste bytter deler annenhver dag, noen av oss anser også maskinene som verktøy selv om de kjører Windows, tro det eller ei.

Fins ikke en eneste PC med samme byggekvalitet og finesse som det Apple gjør med all sin hardware. Med tanke på hvor bra deres hardware og OS smelter sammen synes jeg prisen er lav. Og nei, hackintosh er absolutt ikke det samme.

Nivået OVER, ja OVER, mac finnes feks Lenovo. Er bare å spørre folk som evnt har ansvar for it i jobbsammenheng hva for maskiner som holder best, etter å ha blitt mista i gulvet og sølt kaffe i.

 

På samme nivå med mac har man HP sin bedriftserie. Hva jeg putta den forrige maskinen min gjennom skal ikke en laptop overleve, alt fra øl i tastaturet(jepp tar ofte en kald en nå jeg jobber hjemme...alene..) til kulde + varme og luftfuktighet.

Firewire bryr jeg meg lite om, da jeg aldri har brukt det. For de som absolutt må ha det så er den hvite fortsatt tilgjengelig, samt Pro for de som trenger mer kraft.

Når Apple henvender seg til folk som at produktene håndterer multimedia, også redigering av bilder og video så er firewire en vital mangel. Selv en macbook holder hobbyredigering av bilder og video, men firewire port er ett såpass vitalt punkt for å bruke ekstern hardisk til media at maskinen for mange blir uaktuell.

Det er ikke ulovlig å uvitende spre datavirus.... Som sagt, sårbare system burde ha sånt anticrap selv. Uansett, diskusjonen sporer litt vekk fra Macbook...

Det kommer helt ann på hva for viruset gjør. Hvis vi skal dra paraleller til den virkelige verden så er det straffbart feks. å la andre kjøre med promille når man er kalr over det. Litt søkt analogi, men prinsippet mener jeg kan overføres til å se på at en maskin sprer virus videre som kan påføre andre økonomiske tap.

På mine egne maskiner har jeg vel brukt totalt ca 10 minutter på å fjerne en toolbar og ett lite virus de siste 5 årene...og her går det i Windows XP sp2 enda.

 

Nå er dette først og fremst ett svar på at mac brukere skal prakke på oss faktafeil og litt ymse betraktninger som jeg mener er feil og mer følelser enn fakta. DU får ikke kred poeng av Steve Jobs for å påstå at mac er feilfritt for det er det ikke. Dette er ikke en "windows er best" betraktning, rett og slett fordi jeg ser hvor mye forskjellige verkty man bruker i film og tv bransjen som jeg studerer i om dagen. En film/tvserie kan gjerne være klippet på mac, gjort effekter på i windows, mastret på en Linux maskin og lydlagt med en mac igjen, altså noen ganger ett smaksvalg for proffbrukere også.

Velger man maskin for å sjekke mail og skrive ett dokument, eller rett og slett bare like å jobbe med mac er jo ikke det feil, men helt og holdent ett valg man tar. Morroa begynner først når folk skal forsvare valget med følelser.... :cool:

Lenke til kommentar
Nivået OVER, ja OVER, mac finnes feks Lenovo. Er bare å spørre folk som evnt har ansvar for it i jobbsammenheng hva for maskiner som holder best, etter å ha blitt mista i gulvet og sølt kaffe i.

 

På samme nivå med mac har man HP sin bedriftserie. Hva jeg putta den forrige maskinen min gjennom skal ikke en laptop overleve, alt fra øl i tastaturet(jepp tar ofte en kald en nå jeg jobber hjemme...alene..) til kulde + varme og luftfuktighet.

 

Da spør jeg like gjerne meg selv, har vært IT-ansvarlig i en bedrift der vi standardiserte på Lenovo på laptoper. Tåler en Lenovo å bli mista i gulvet? Like godt som all annen elektronikk, anbefales ikke å prøve. Har opplevd mange Lenovo laptoper som har blitt skadd på reise.

 

Har forøvrig lite positivt å si om Lenovo. Designmessig så ser de ikke ut, ikke rart da de har beholdt samme utseende siden åttitallet. Spesifikasjonene er greie, men da brukere fikk utdelt splitter nye Lenovo laptoper som var raskere enn deres forrige maskiner så ble det mye klager pga at de var for treige. Alle tilleggsprogrammene som Lenovo bundler _hindrer_ produktivitet, og det ble ikke brukbart før vi lagde et nedtrimmet image selv. Dårlig Linux-støtte er det også, veldig trøblete å få alt til å funke.

 

Uansett, hvis du mener at laptoper bør tåle å bli mista i bakken samt bli søla øl i, kan ikke du legge ut en film der du gjør dette med din laptop da? Hvis den tåler det så skal jeg gå med på at Mac er dårlig. Merkelige krav du stiller til hardware må jeg si...

 

Når Apple henvender seg til folk som at produktene håndterer multimedia, også redigering av bilder og video så er firewire en vital mangel. Selv en macbook holder hobbyredigering av bilder og video, men firewire port er ett såpass vitalt punkt for å bruke ekstern hardisk til media at maskinen for mange blir uaktuell.

 

Det er en brukergruppe de henvender seg til ja, men absolutt ikke den eneste. Uansett, sier du at man ikke kan redigere bilder og video på den nye Macbooken?

 

Fins ytterst få eksterne harddisker som kun har firewire tilkobling.

 

Det kommer helt ann på hva for viruset gjør. Hvis vi skal dra paraleller til den virkelige verden så er det straffbart feks. å la andre kjøre med promille når man er kalr over det. Litt søkt analogi, men prinsippet mener jeg kan overføres til å se på at en maskin sprer virus videre som kan påføre andre økonomiske tap.

 

Ja det blir veldig søkt.

 

På mine egne maskiner har jeg vel brukt totalt ca 10 minutter på å fjerne en toolbar og ett lite virus de siste 5 årene...og her går det i Windows XP sp2 enda.

 

Flott at du ikke har hatt noen virus. Skal vi da konkludere med at Windows XP er en sikker og god plattform, eller....?

 

Nå er dette først og fremst ett svar på at mac brukere skal prakke på oss faktafeil og litt ymse betraktninger som jeg mener er feil og mer følelser enn fakta. DU får ikke kred poeng av Steve Jobs for å påstå at mac er feilfritt for det er det ikke. Dette er ikke en "windows er best" betraktning, rett og slett fordi jeg ser hvor mye forskjellige verkty man bruker i film og tv bransjen som jeg studerer i om dagen. En film/tvserie kan gjerne være klippet på mac, gjort effekter på i windows, mastret på en Linux maskin og lydlagt med en mac igjen, altså noen ganger ett smaksvalg for proffbrukere også.

Velger man maskin for å sjekke mail og skrive ett dokument, eller rett og slett bare like å jobbe med mac er jo ikke det feil, men helt og holdent ett valg man tar. Morroa begynner først når folk skal forsvare valget med følelser.... :cool:

 

Hvem er det som prøver å prakke på andre noe her egentlig? Du sporer helt av... Er helt enig i at hver plattform har sine fordeler og ulemper.

 

Men Mac har selvsagt veldig få ulemper hihi :D

Lenke til kommentar
Det er en brukergruppe de henvender seg til ja, men absolutt ikke den eneste. Uansett, sier du at man ikke kan redigere bilder og video på den nye Macbooken?

 

Fins ytterst få eksterne harddisker som kun har firewire tilkobling.

Poenget er at firewire er kjappere enn USB til eksterne disker, noe som er spesielt viktig om man håndterer f.eks. høyoppløselige videostrømmer.

 

I tillegg er jo firewire standard på DV-kameraer.

 

Det ironiske er at det er Apple som står bak Firewire, så jeg syns det blir litt drøyt om de nå faser det ut. Selv kjøpte jeg meg en ganske rimelig laptop i sommer (ikke Mac da - jeg sa rimelig :p ), og selv denne har Firewire, i tillegg til flust med USB-kontakter.

Lenke til kommentar

Må si meg helt enig i at det er dårlig av Apple å ikke ha med en firewire-kontakt. Jeg tenkte kanskje en MB holdt neste gang jeg trenger ny laptop, da den er i metall, men uten firewire (eller e-sata) er det ganske uaktuelt for meg. Må vel ut med 16-17 tusen for en MBP igjen. :/

 

Regner nesten med at de kommer til å få såpass med klager at neste versjon har firewire.

Lenke til kommentar
Da spør jeg like gjerne meg selv, har vært IT-ansvarlig i en bedrift der vi standardiserte på Lenovo på laptoper. Tåler en Lenovo å bli mista i gulvet? Like godt som all annen elektronikk, anbefales ikke å prøve. Har opplevd mange Lenovo laptoper som har blitt skadd på reise.

 

Jeg har også vært IT-ansvarlig i en bedrift der vi hovedsakelig brukte Thinkpad-bærbare, og jeg kan nevne at en av de f.eks. var med i fjellklatringsulykker, litt teip på skjermen, så gikk det fint (den dansa ned en fjellskrent og landa på stein, om jeg husker riktig). Samme maskin har for øvrig gått i bakken et utall ganger og besittes av verdens mest hyperaktive og uforsiktige person. For å si det slik, han har ødelagt nok ømfintlig utstyr i sin tid, og han har aldri vært borti maken til maskin.

 

Da det gjelder de andre, som ble brukt av normale mennesker, så hadde jeg aldri noen problemer med de heller.

 

Har forøvrig lite positivt å si om Lenovo. Designmessig så ser de ikke ut, ikke rart da de har beholdt samme utseende siden åttitallet. Spesifikasjonene er greie, men da brukere fikk utdelt splitter nye Lenovo laptoper som var raskere enn deres forrige maskiner så ble det mye klager pga at de var for treige. Alle tilleggsprogrammene som Lenovo bundler _hindrer_ produktivitet, og det ble ikke brukbart før vi lagde et nedtrimmet image selv. Dårlig Linux-støtte er det også, veldig trøblete å få alt til å funke.

 

Her er jeg enig. Ikke spesielt pene (men det er heller ikke de nye MB-ene, så jeg tenker vi ikke trenger å begynne å snakke om design etter denne katastrofelanseringen), og har masse medfølgende ræl som gjør at selv XP går som sirup. Mange bærbare har samme problematikken, og det er fantastisk irriterende.

 

Uansett, hvis du mener at laptoper bør tåle å bli mista i bakken samt bli søla øl i, kan ikke du legge ut en film der du gjør dette med din laptop da? Hvis den tåler det så skal jeg gå med på at Mac er dårlig. Merkelige krav du stiller til hardware må jeg si...

 

Selvfølgelig finnes det markeder for bærbare som tåler en støyt. Det er det jo ingen vits i å diskutere en gang.

 

Det er en brukergruppe de henvender seg til ja, men absolutt ikke den eneste. Uansett, sier du at man ikke kan redigere bilder og video på den nye Macbooken?

 

Fins ytterst få eksterne harddisker som kun har firewire tilkobling.

 

HDD er ikke først og fremst problemet. Problemet er at man trenger FW til å overføre f.eks. DV, og å jobbe med semi-pro og profesjonelt audioutstyr. Særdeles lite av dette er på USB, og med god grunn. FW har sustained datarate og lite latency, det er en standard skreddersydd for AV.

 

Absolutt alle som driver med AV profesjonelt (eller semi-profesjonelt) klager på Apple da det gjelder utelukkelsen av FW, for alle vet at den eneste grunnen til at de har gjort det er å tvinge brukere over på den overprisede MBP.

Lenke til kommentar

Sånn i det store og hele: Det selges mellom 130 og 150 millioner bærebare PC'er i verden i år, avhengig av hvilket analysefirma du tror på. Hva bruker alle disse millionene sine bærebare til? Videoredigering? Neppe. De bruker dem til tekstbehandling, regneark, databaser, webdesign, skolearbeid og dusinvis av slike ting som folk flest bruker PC'ene sine til.

 

Apple selger noen millioner av dem til sine kunder. De færreste av dem driver filmproduksjon heller. De driver utrolig nok med tekstbehandling, regneark, databaser, webdesign, skolearbeid og dusinvis av slike ting som folk flest bruker PC'ene sine til. At Apple så kutter ut en del features på low end-modellen for å holde prisen nede for de 95% av kundene som bruker Mac'en til vanlige ting, er ikke unaturlig.

 

Selv skal jeg ha meg en 15" Pro etterhvert tror jeg, skjønt det blir neppe før til sommeren. Det er ikke primært for å bruke den med mitt firewire lydkort, men fordi jeg trenger skjermoppløsningen. Om jeg har mer penger enn vett får andre vurdere.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Sånn i det store og hele: Det selges mellom 130 og 150 millioner bærebare PC'er i verden i år, avhengig av hvilket analysefirma du tror på. Hva bruker alle disse millionene sine bærebare til? Videoredigering? Neppe. De bruker dem til tekstbehandling, regneark, databaser, webdesign, skolearbeid og dusinvis av slike ting som folk flest bruker PC'ene sine til.

 

Apple selger noen millioner av dem til sine kunder. De færreste av dem driver filmproduksjon heller. De driver utrolig nok med tekstbehandling, regneark, databaser, webdesign, skolearbeid og dusinvis av slike ting som folk flest bruker PC'ene sine til. At Apple så kutter ut en del features på low end-modellen for å holde prisen nede for de 95% av kundene som bruker Mac'en til vanlige ting, er ikke unaturlig.

 

Selv skal jeg ha meg en 15" Pro etterhvert tror jeg, skjønt det blir neppe før til sommeren. Det er ikke primært for å bruke den med mitt firewire lydkort, men fordi jeg trenger skjermoppløsningen. Om jeg har mer penger enn vett får andre vurdere.

 

Geir :)

 

De færreste med noe mellom øra bruker mer penger enn de trenger på en maskin til tekstbehandling, regneark, webdesign etc. etc., spesielt ikke da den ser ut som om den ble designet av en fyr som fikk fyken i Acer.

 

Apple er sentrert mot kreative folk, og design er en viktig del av maskinene (hvordan er det Apple markedsfører seg?). Kjøper man en MB for å sitte med Word/Writer, så kaster man penger ut av vinduet, det tror jeg vi alle kan være enige om. Ja, mange folk er så dumme at de gjør det, men hva har det med saken å gjøre? Det skader ikke dem at de har en port de ikke vet hva de skal bruke til.

 

Dette har absolutt ingenting å gjøre med å spare penger. FW er standard selv på billige maskiner. Dette handler KUN om å tvinge folk som trenger FW over på MBP, og det er fullstendig uakseptabelt.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Har forøvrig lite positivt å si om Lenovo. Designmessig så ser de ikke ut, ikke rart da de har beholdt samme utseende siden åttitallet. Spesifikasjonene er greie, men da brukere fikk utdelt splitter nye Lenovo laptoper som var raskere enn deres forrige maskiner så ble det mye klager pga at de var for treige. Alle tilleggsprogrammene som Lenovo bundler _hindrer_ produktivitet, og det ble ikke brukbart før vi lagde et nedtrimmet image selv. Dårlig Linux-støtte er det også, veldig trøblete å få alt til å funke.

Bundlet software kan være noe dritt, kan være enig i det.

 

Men dårlig linux støtte? Mac briljerer her eller? Sist jeg sjekket er Apple alene om å utelukkende selge OS med hardware(på "normale" maskiner altså...), i så måte enda værre en dårlig linux støtte...

Uansett, hvis du mener at laptoper bør tåle å bli mista i bakken samt bli søla øl i, kan ikke du legge ut en film der du gjør dette med din laptop da? Hvis den tåler det så skal jeg gå med på at Mac er dårlig. Merkelige krav du stiller til hardware må jeg si...

Dette var en spissformulering som ett svar på din påstand om at ingen maskiner er bygget like bra som macbook.

 

Det er sjelden man krever øl og kaffe sikre maskiner, men om uhellet er ute? Om man mister den i bakken? Igjen er dette kun ment som spissformulering på at noen maskiner tåler mer enn andre om uhellet er ute, ingen granterer for det, men i mange tilfeller overlever feks. Lenovo ett kaffeuhell...

Når Apple henvender seg til folk som at produktene håndterer multimedia, også redigering av bilder og video så er firewire en vital mangel. Selv en macbook holder hobbyredigering av bilder og video, men firewire port er ett såpass vitalt punkt for å bruke ekstern hardisk til media at maskinen for mange blir uaktuell.

 

Det er en brukergruppe de henvender seg til ja, men absolutt ikke den eneste. Uansett, sier du at man ikke kan redigere bilder og video på den nye Macbooken?

 

Fins ytterst få eksterne harddisker som kun har firewire tilkobling.

Har man ett dv eller hdv kamera er det en MB ubrukelig til å redigere ferie og familie video med.

 

USB er en siste utvei for eksterne disker, FW er ett mye mer stabilt og raskere grensesnitt når man belaster det med feks. å redigere tunge bilder eller video.

 

At den mangler FW utelukker OGSÅ, ikke bare, proffbrukere av mye AV utstyr som i stor grad bruker FW. Og dette er en stor del av kundegruppen til Apple prøver å rette seg mot.

På mine egne maskiner har jeg vel brukt totalt ca 10 minutter på å fjerne en toolbar og ett lite virus de siste 5 årene...og her går det i Windows XP sp2 enda.

 

Flott at du ikke har hatt noen virus. Skal vi da konkludere med at Windows XP er en sikker og god plattform, eller....?

Ja, ingen plattformer er mer sikre enn hva brukeren har som preferanser for sikkerhet. Det er nok av sikkerhets hull til både Linux, Mac og Windows.

Nå er dette først og fremst ett svar på at mac brukere skal prakke på oss faktafeil og litt ymse betraktninger som jeg mener er feil og mer følelser enn fakta. DU får ikke kred poeng av Steve Jobs for å påstå at mac er feilfritt for det er det ikke. Dette er ikke en "windows er best" betraktning, rett og slett fordi jeg ser hvor mye forskjellige verkty man bruker i film og tv bransjen som jeg studerer i om dagen. En film/tvserie kan gjerne være klippet på mac, gjort effekter på i windows, mastret på en Linux maskin og lydlagt med en mac igjen, altså noen ganger ett smaksvalg for proffbrukere også.

Velger man maskin for å sjekke mail og skrive ett dokument, eller rett og slett bare like å jobbe med mac er jo ikke det feil, men helt og holdent ett valg man tar. Morroa begynner først når folk skal forsvare valget med følelser.... :cool:

 

Hvem er det som prøver å prakke på andre noe her egentlig? Du sporer helt av... Er helt enig i at hver plattform har sine fordeler og ulemper.

 

Men Mac har selvsagt veldig få ulemper hihi :D

Sporer av?

 

Kan ikke dy meg nå apple fanboys skal prakke på oss feilaktig informasjon som. Dette er jo på linje med både hardware sin publisering av en pressemelding og en del andre medier som klinka til med "beste macbook noen sinne". Hva er det for en målestokk?

 

Største ulempen med mac er vel strengt tatt at de ligger gjerne en 5-10000kr over tilsvarende windows løsninger...

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at Apple tar seg godt betalt for produktene sine, men de nye MacBookene er ikke så fryktelig mye dyrere enn tilsvarende maskiner levert med Windows:

 

http://technologizer.com/2008/10/19/is-the...book-expensive/

 

Dette gjelder dog kun nå rett etter Apple har oppgradert maskinene. Et av problemene med Apple sine priser er at de aldri synker, så mot slutten av et produkts levetid må de sitte igjen med en drøy fortjeneste.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
De færreste med noe mellom øra bruker mer penger enn de trenger på en maskin til tekstbehandling, regneark, webdesign etc. etc., spesielt ikke da den ser ut som om den ble designet av en fyr som fikk fyken i Acer.

Design er vel et spørsmål om smak og behag, CAT-scan. Og jo, jeg tror ikke det er noen som helst sammenheng mellom det folk har mellom øra og hvor mye penger folk bruker på et produkt. Da burde vi alle kjørt rundt i biler som Skoda. Allikevel ser vi presumptivt intelligente mennesker kjøre både Audi og dyrere biler. Rett og slett fordi de har lyst og råd. Jeg har en iMac stående i hjemmestudioet mitt. Det er en relativt dyr maskin som jeg bare bruker til en ting. Men den gjør jobben mye bedre enn den løsningen jeg hadde før, og derfor er den verd pengene for meg, enda det bare er snakk om en hobby.

 

Apple er sentrert mot kreative folk, og design er en viktig del av maskinene (hvordan er det Apple markedsfører seg?). Kjøper man en MB for å sitte med Word/Writer, så kaster man penger ut av vinduet, det tror jeg vi alle kan være enige om. Ja, mange folk er så dumme at de gjør det, men hva har det med saken å gjøre? Det skader ikke dem at de har en port de ikke vet hva de skal bruke til.

Selvsagt er Apple's markedføring og design rettet mot kreative folk, men det gir dem ikke monopol på Apples produkter eller markedsinnretning. Apple kunne ikke overlevd av å selge bare til designere og filmfolk. Eller rettere sagt, det kunne de, men da hadde dette vært en teoretisk diskusjon, fordi da hadde MacBook kostet like mye som en Pro gjør idag. Ikke bare fordi enhetskostnadene hadde øket på Apples side, men fordi salgsleddene ville måttet operere med marginer som var tilpasset supportintensive kunder, istedet for Elprice-segmentet. (Slik var det en gang.) Det er volum som holder prisene "nede" på Apples bærbare. Det kan dere takke "de dumme" for.

 

Dette har absolutt ingenting å gjøre med å spare penger. FW er standard selv på billige maskiner. Dette handler KUN om å tvinge folk som trenger FW over på MBP, og det er fullstendig uakseptabelt.

Om så er: Hvorfor er det uakseptabelt? Apple er ikke en monopolist, de har kanskje 10% av markedet for bærbare. Om de lager sine produkter slik at det maksminerer deres inntjening blant størstparten av brukerne, om enn med noen kroner pr. maskin (mange bekker små, vet du), er vel det deres rett. Så er det deres rett som kunder å si til Apple at dette vil dere ikke være med på, og kjøpe en av de nevnte billige PC'ene som har FireWire istedet. Ikke noe sender et signal til en produsent som at kundene bruker pengene sine hos andre. Det er synd hvis du egentlig har lyst på Mac, men ikke noe mer synd enn på alle de "dumme" som også har lyst på en.

 

Jeg har lyst på en. Jeg har brukt Windows bærbare de siste 15 årene, rett og slett fordi kundene mine er på Windows. (Og tidligere var det å kjøre Windows på Mac ikke noen farbar vei. Det er det idag.) Men nå ser det ut til at jeg får et par Mac-kunder igjen, og da kjøper jeg en Mac, så har jeg begge deler i en maskin.

 

Men prinsipielt så synes jeg altså at folk skal kunne kjøpe seg en Mac bare fordi de har lyst, ikke fordi de "har bruk for" en. Vi har ikke rasjonering på PC'er i Norge, og det er jeg glad for. (Slik det var med biler for 50 år siden. Min far måtte søke om å få lov å kjøpe bil, at han hadde råd til en var ikke viktig, bare om staten mente han hadde bruk for en.)

 

Så får det som sagt heller våge seg at folk har ulike oppfatninger om hva som er lurt og hva som er dumt. Jeg er glad for at det er opp til den enkelte også.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Poenget er at firewire er kjappere enn USB til eksterne disker, noe som er spesielt viktig om man håndterer f.eks. høyoppløselige videostrømmer.

 

I tillegg er jo firewire standard på DV-kameraer.

 

Det ironiske er at det er Apple som står bak Firewire, så jeg syns det blir litt drøyt om de nå faser det ut. Selv kjøpte jeg meg en ganske rimelig laptop i sommer (ikke Mac da - jeg sa rimelig :p ), og selv denne har Firewire, i tillegg til flust med USB-kontakter.

 

Firewire 800 er kjappere ja, Firewire 400 som er den de har fjerna har temmelig lik ytelse som USB2. De har heller ikke fasa ut Firewire, den fins fortsatt i alle andre modeller unntatt Macbook Air.

 

Til deg over som klager over dårlig Linux-støtte fra Apple, hvorfor i all verden skal de støtte Linux egentlig? Kjøpe Mac for å kjøre Linux blir litt som å kjøpe en Ferrari og bytte ut motoren med Volvo. Apple har et skikkelig OS som gjør alt det Linux kan og mer til. Flamebait :)

Lenke til kommentar
Da spør jeg like gjerne meg selv, har vært IT-ansvarlig i en bedrift der vi standardiserte på Lenovo på laptoper. Tåler en Lenovo å bli mista i gulvet? Like godt som all annen elektronikk, anbefales ikke å prøve. Har opplevd mange Lenovo laptoper som har blitt skadd på reise.
Jeg har seriøst vanskelig for å tro at du har hatt ansvaret for Thinkpads særlig mange dager, jeg har selv driftet disse i 10 år og har vært innom det meste av merker i løpet av 15 år i markedet.

 

Thinkpad er det mest solide man får og de tåler lett å mistes i gulvet, som har skjedd meg selv ifb. med barn og litt uberegneligheter idf.

 

Har forøvrig lite positivt å si om Lenovo. Designmessig så ser de ikke ut, ikke rart da de har beholdt samme utseende siden åttitallet.
Her beviser du at du ikke har øye for detaljer, eller som sagt, ikke har jobbet mange dagene med de. Thinkpad har forandret design gradvis mellom hver eneste modell, men de beholder de elementer som gjør den til den robuste maskinen mange lærer å elske.

 

Dette høres litt ut som en person som nettopp har fått ansvaret for Thinkpads og ennå ikke lært seg dens positive sider. Thinkpad er et typisk produkt man kan kimse av i starten men fort lærer seg å elske når man blir moden nok.

 

Spesifikasjonene er greie, men da brukere fikk utdelt splitter nye Lenovo laptoper som var raskere enn deres forrige maskiner så ble det mye klager pga at de var for treige. Alle tilleggsprogrammene som Lenovo bundler _hindrer_ produktivitet, og det ble ikke brukbart før vi lagde et nedtrimmet image selv.

Jobber du særlig mye med bærbare eller OEM generellt i det hele tatt? Av alle merker jeg har jobbet med. Compaq, HP, Dell, Fujitsu/siemens, Toshiba, IBM etc. så har alle dette problemet, man lesses ned med OEM programvare og det er da virkelig ikke uvanlig at man må reinstallere en clean versjon med volum lisenser og tilpasset driverutvalg mm.

 

Dårlig Linux-støtte er det også, veldig trøblete å få alt til å funke.
Nok en gang, neppe unikt for IBM da de bruker forholdsvis standard komponenter, dog gjerne med bedre kvalitet. Eks. opplever vi innimellom at IBM maskiner funker på nettverk med lange strekk når andre ikke fungerer fordi de har valgt bedre integrerte nettkort. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...