Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ulikt pengesyn som går ut over meg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn kommer det alltid til å være med en partner av denne personligheten. Så du får egentlig celge om det er greit at det er skrapt på konto eller om "life is to short to fuck around white those things”

Det største psykologiske problemet er vel at man går på jobb hver eneste dag for å tjene penger, så føler man at den man liksom har viet livet sitt til ikke respekterer det overhodet ved å ikke engang undersøke prisen før det handles noe. Det er en fundamental mangel på respekt. Men det kan bunne i en indre depresjon, og da blir oppgaven å finne ut hva årsaken til det er. Da er vanligvis rasjonalisering den mest riktige fremgangsmåten.

Lenke til kommentar

Det virker jo som om hun vil dere skal ha det ekstra hyggelig sammen, mens du heller vil at dere skal spare for fremtiden deres.

 

Kan dere ikke sette dere ned og snakke om dette? Dere er jo glade i hverandre, så ta en litt tidskrevende, dyp samtale om dette her. Husk at dere er glade i hverandre. 

 

Jeg håper det løser seg for dere TS! 

 

Ja, det vil hun absolutt - og det har vi også! Både dyrt og billig, for å si det slik. Det fremstår vel i tråden som jeg er noe gjerrig, men penger brukt på opplevelser innad i parforholdet syntes jeg absolutt er en fornuftig utgift, og noe jeg bruker penger på hver måned.

 

Vi har pratet om det flere ganger; rettere sagt, jeg har tatt det opp flere ganger. Ut i fra det jeg tolker (og det hun rett ut sier) så har vi samme ønsker om fremtiden. Kjøpe bolig, få oss barn innen få år osv. Det er bare det at hun ikke klarer å velge - god eller dårlig økonomi blir jo til ettersom veien går fremfor deg - og i øyeblikket tar hun valg som setter disse målene i kompromiss. Dyr kaffe, en taxitur her og der, to ekstra glass vin, handler dyrt på butikken... Osv.

 

Hadde det bare vært sånn at vi var maskiner og bare gjorde det som er logisk! Men sånn er det jo ikke når man er glade i hverandre :) Jeg får ta en samtale til med henne - så får vi håpe at den fjortende gangen er lykketallet.

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

Lenke til kommentar

Det største psykologiske problemet er vel at man går på jobb hver eneste dag for å tjene penger, så føler man at den man liksom har viet livet sitt til ikke respekterer det overhodet ved å ikke engang undersøke prisen før det handles noe. Det er en fundamental mangel på respekt. Men det kan bunne i en indre depresjon, og da blir oppgaven å finne ut hva årsaken til det er. Da er vanligvis rasjonalisering den mest riktige fremgangsmåten.

 

Nå skal jeg distansere meg litt fra selve kjernesaken og se på det fra et utenfra perspektiv (bare for gøy, egentlig).

 

Hun og jeg som par er et godt eksempel på at man gjør som sine foreldre. Det er jo tråder om at "uføretrygd går i arv" også - og det tror jeg på. Hun er oppvokst med en far som har tjent over en million i året, og ikke eier nåla i veggen. Hennes mor prater ofte om at hun stadig er blakk, og har hatt det hardt som alenemor, men sannheten er at hun tjener godt og bruker godt. Jeg glemmer aldri første gang jeg møtte faren hennes, når han tilnærmet applauderte henne for å ha brukt opp lønninga før konto. Min mor hadde gitt meg en lusing!

 

I mitt hjem manglet det aldri noe, men sløseri var forbudt. Man skulle sette tæringa etter næringa, og man sparte til det man ønsket seg. Når det kom til å handle så undersøkte man hvor man fikk den beste prisen. Var det noe som kom til å synke i pris snart eller komme på salg var det uaktuelt å handle med en gang, så fremt det ikke var noe viktig. 

 

Både henne og jeg begynte å jobbe tidlig, men hvor jeg satt vekk alle mine kroner brukte hun alle sine på gøy og moro. Derimot føler jeg ikke jeg har gått glipp av stort ved å være sparsom med kronene mine. Heller det motsatte! Vi er fortsatt unge, og jeg sitter på en god slump penger. Kunne tatt et år fri og reist på jordomseiling i morgen om jeg fikk for meg at det var en god idé. 

 

Hun ønsker også å ha den muligheten, ønsker hus, ønsker barn, ønsker ferier, ønsker ditten, ønsker datten.. Men det blir vanskelig når det blir en ekstra pepsi i lunsjen i kantina på jobb hver dag, kaffe på Narvesen, taxi hjem fra byen med jentene, et par ganger ekstra ut å spise, besøke ei venninne langt unna som koster en tusenlapp... Og lista fortsetter. Da blir det ikke noe beløp å snakke om til å hverken kjøpe hus eller få barn.

 

Jeg får prøve å finne ut noe lurt med henne :) 

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

Lenke til kommentar

Hadde vist henne hvor mye det koster over tid og forklart hva hun kunne ellers brukt de pengene på - luksusfellen type ting når de prøver å få folk til å faktisk forstå hvor mye penger det egentlig er snakk om, for hun ser kun den ene pepsien eller den ene kaffen, hun må se dem alle samlet i kr over tid. Så finn ut av hvor ofte hun gjør sånne småkjøp og hva de går til og prøv å regne sammen hvor mye hun faktisk har brukt på sånn tull over la oss si.. 6 mnd?  Blir nok en god slump penger som hun heller skulle sett bli brukt ett annet sted. 

 

Virker som om hun rett og slett ikke har ett realistisk syn på penger, hun trenger noen ekstra harde dytt i riktig retning til virkeligheten. 

Lenke til kommentar

Så du har jo egentlig avdekket en kulturkollisjon fra begge familiers side. Å snu dette på kort tid er jo ikke lett. Men det går an å ta initiativ i dag for å få til en balansering over tid.

 

Jeg antar at filosofien til mennesker som bare bruker, jamfør litt jeg har lest av Kiyosaki, er at jo mer man bruker, jo mer får man lyst til å tjene, og dermed pusher man seg selv til å jobbe hardere (eller som jeg mener det oftest blir: bli mer hensynsløs og kynisk) for å tjene mer penger.

 

Jeg tenker at det er greit å bruke og leve, faktisk så mye man orker, men man -skal- være respektfull og snill mot folk. Man kan ikke kjøpe stil, klasse og en god holdning.

 

Utover dét, er det kun personlige ambisjoner og livsmål som bestemmer bruken. Men når man har gått hen og forelsket seg og havnet i et forhold, da må man jo akseptere at man må bygge et liv sammen, så da må man finne en middelvei. Å gå og krangle og slåss om kjerneverdier hele livet bør ikke noen unne hverandre. Å ha barn oppi dét samtidig skjønner de fleste blir en vanskelig kombinasjon.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hun vet jo det ikke er helt tomt. Det er jo alltid penger på bufferkonto, regningskontoen osv - som hun regner som penger til bruks. Hun foreslår ofte å bare «låne litt penger» fra neste måned, andre konti osv, og blir oppgitt og mener jeg er smålig når jeg sier nei.

 

Jeg på min side er dritt lei av å måtte være den kjipe som sier nei, nei og atter nei.

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

 

Nettopp derfor noen nevnte "invester". Bruker du sparebank1 for eksempel så oppretter du en ekstra konto på DNB og putter unna penger i fond. Dette vil ikke være like raskt tilgjengelig som en sparekonto. Bufferkontoen kan du åpne på Santander for eksempel (er vel rundt 2% rente der), ikke ha korttilgang på den kontoen. Oppstår det en krise så overfører du penger fra den bufferkontoen til den banken du bruker til vanlig.

Lenke til kommentar

Hvordan håndtere dette? Dama bruker opp rubbel og bit - og gir dårlig samvittighet når jeg setter ned foten. Hun forsøker å få meg til å virke som en martyr som nekter henne livets goder, fordi jeg sier nei til å bli med på aktiviteter. Når jeg sier nei til noe som f.eks koster 100kr, blir hun irritert og kaller meg smålig. Problemet er at hun vil noe som koster 100kr omtrent 20 ganger i mnd, så det blir fryktelig dyrt til slutt.

 

Vi har nylig vært på ferie og endt opp med å bruke mye mer penger enn vi hadde avtalt i forkant. Feriebudsjettet var makset omtrent før 2/3 av ferien var ferdig - bare pga hun ikke tenker over pris.

 

Hva kan man gjøre? Jeg ønsker heller å investere penger, enn å bruke dem opp på forrett og dyre drinker. Har et godt «kosebudsjett» bare så det er sagt. Ikke slik at jeg er gjerrig og ikke bruker noe.

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

 

Forretter og drinker kan man lage hjemme for en rimelig penge. Da får dere også råd til dessert  :)

 

Hun ønsker også å ha den muligheten, ønsker hus, ønsker barn, ønsker ferier, ønsker ditten, ønsker datten.. Men det blir vanskelig når det blir en ekstra pepsi i lunsjen i kantina på jobb hver dag, kaffe på Narvesen, taxi hjem fra byen med jentene, et par ganger ekstra ut å spise, besøke ei venninne langt unna som koster en tusenlapp... Og lista fortsetter. Da blir det ikke noe beløp å snakke om til å hverken kjøpe hus eller få barn.

 

Anonymous poster hash: eb447...6fe

Kaffe kan man ha med seg på termos. Det er ihvertfall trendy i påsketider, så hvorfor ikke andre ganger i året sånn utenom?

Endret av G
Lenke til kommentar

Forretter og drinker kan man lage hjemme for en rimelig penge. Da får dere også råd til dessert :)

Godt poeng det der. Et middelklassepar som kan finne på å bruke både 20 og 30 000 kr til en to-ukers ferie, for de penga kan man lage hjemmelaget luksusmiddag hver dag i en måned, og antageligvis med litt kreativ tenking fylle opp et helt barskap med minst 20 forskjellige flasker med likør og brennevin. Og sikkert ha litt til overs.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt poeng det der. Et middelklassepar som kan finne på å bruke både 20 og 30 000 kr til en to-ukers ferie, for de penga kan man lage hjemmelaget luksusmiddag hver dag i en måned, og antageligvis med litt kreativ tenking fylle opp et helt barskap med minst 20 forskjellige flasker med likør og brennevin. Og sikkert ha litt til overs.

 

Er man ekstra lur, så legger man seg på camping på norsk eller svensk side. Prøver å avtale med noen kjente, leie av bodlagring eller låser en henger som man parkerer på andre siden. Også kan man lovlig ta seg turer til Sverige og kjøpe med seg kvotene på hver tur. På tre ukers sommerferie så burde det kunne bli noen lovlige, eller ulovlige passeringer for den som tør.

 

Sånn dersom man skulle gjort dette til et lovlig prosjekt for å få maksimert barskapet sitt  :wee:

Jeg selv drikker så lite, så hos meg bare vokser barskapet for hver tur. Er noen som har det..

Må alltid kjøpe kvoten sin vet du, er jo en ting som henger igjen i beinmargen hos nordmenn, det er helt sikkert.

Får høre det hver gang av min bedre halvdel når vi er på en liten eller lengre utenlandstur, at nå behøver vi ikke mer alkohol hjemme. Men, det er jo litt av kosen at når man er i utlandet så kan man kjøpe noe forskjellig hver gang til dette barskapet sitt da. Men det går etterhvert vel litt mer i vri over til å få vinkvoten på plass så man kan lage litt rødvinssaus til maten og sånn da.. eller ha rødvin og annet å servere gjester. Gjester pleier ofte å ankomme i bil, så det blir dårlig avkastning  :)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, god idé der.

 

For meg er litt av gleden ved å drikke å smake nye ting/drinker. Da føler jeg det er lettere å unngå bælming også. Kjededrikking og særlig når man har dårlig råd, er det verste. Samme som med mat. Da drikker og spiser man for å få i seg mest mulig, for å få det til å vare lengst mulig.

 

Men men, dette er jo bare ett aspekt av hva man kan gjøre med feriepenger.

 

Man kunne jo laget et lydtett rom i huset hvor man kunne produsert musikk, spilt høy musikk, en psykologisk frisone i hverdagen. Et fristed for kreativt utløp, kan gi en stor psykologisk boost i livet, kanskje påvirke forholdet positivt. Mange muligheter med 20-30 000 kr.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er man ekstra lur, så legger man seg på camping på norsk eller svensk side. Prøver å avtale med noen kjente, leie av bodlagring eller låser en henger som man parkerer på andre siden. Også kan man lovlig ta seg turer til Sverige og kjøpe med seg kvotene på hver tur. På tre ukers sommerferie så burde det kunne bli noen lovlige, eller ulovlige passeringer for den som tør.

 

Sånn dersom man skulle gjort dette til et lovlig prosjekt for å få maksimert barskapet sitt :wee:

Jeg selv drikker så lite, så hos meg bare vokser barskapet for hver tur. Er noen som har det..

Må alltid kjøpe kvoten sin vet du, er jo en ting som henger igjen i beinmargen hos nordmenn, det er helt sikkert.

Får høre det hver gang av min bedre halvdel når vi er på en liten eller lengre utenlandstur, at nå behøver vi ikke mer alkohol hjemme. Men, det er jo litt av kosen at når man er i utlandet så kan man kjøpe noe forskjellig hver gang til dette barskapet sitt da. Men det går etterhvert vel litt mer i vri over til å få vinkvoten på plass så man kan lage litt rødvinssaus til maten og sånn da.. eller ha rødvin og annet å servere gjester. Gjester pleier ofte å ankomme i bil, så det blir dårlig avkastning :)

Ungene kommer til å sette pris på investeringen din når du får dem/de blir gamle nok/du ikke er så uheldig at idretten tar dem ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...