Gå til innhold

Her er piratenes favorittspill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DRM og kopibeskyttelse er dødfødt, og oppfordrer til kopiering (jeg nekter å bruke betegnelsen piratvirksomhet).

 

Det gjør også det prissamarbeidet produsentene har både seg i mellom, samt de enorme prisene de har på produktene sine. I Norge holdes prisene på spill nede fordi vi kan kjøpe ifra resten av Europa og USA. Alikevel er de kunstig høye fordi det drives prissamarbeid blandt produsentene og distributørene, og tollbarrieren på 200kr.

 

I Australia koster spill dobbelt så mye som i Norge. Hvorfor? Jo, fordi de bor på en øy, og ikke har noen særlig mulighet til å importere.

 

I Asia, Sør-Amerika osv. gir de nesten spillene bort, til 20-50kr stykket osv. på grunn av utstrakt piratkopiering. Med andre ord er det BARE piratkopiering som sørger for skikkelig konkurranse, og bringer prisene på produktene ned til sin reelle verdi. Det samme er i stor grad tilfelle i film og musikk- bransjene. Og det er de mektige lobbyene i USA som tvinger gjennom monopolvirksomheten sin i resten av verden med trussler og bølleoppførsel.

 

Gi oss bedre produkter som ikke skader PC'ene våre til en rettferdig pris! Vi har KJØPT PC'ene våre selv, vi har ikke kjøpt en underpriset konsoll som de skal ta igjen fortjenesten på i spillene!

 

Da vi snakker over en million nedlastninger er det ganske kritisk. Jeg forstår godt hvorfor fler og fler utviklere kommer til konsoll istedet for PC.

 

Ja, for det er jo ingen som piratkopierer på konsoll... og hvis alle spillene går over konsoll så kommer spillindustrien til å halveres over natten, fordi de fleste PC spillere ikke vil komme etter. Det er rett og slett mer lukrativt å selge et spill til 4-500kr og ta over halve fortjenesten enn å selge dem til 800kr hvor Nintendo, Sony osv. tar 80%.

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar
Steam er bra, men du er avhengig av Steam-serverne for å spille. Ergo, du kan ikke spille klassikeren din om 10-20 år. Ingen Commadore 64. Jeg foretrekker å gå utenom Steam. Desuten tar EA alt for mye betalt for spill på Steam når du kan få de billigere i butikk.

 

Ren spekulasjon. Har du noen kilde som kan se inn i fremtiden og bekrefte at Steam ikke finnes i 2018? :)

Lenke til kommentar
@unserheld: Om man bruker f.eks. Impulse, aktiverer man ved installasjonens slutt. Og kan deretter spille det så mye man vil uten nett etterpå. Men bl.a. Steam krever en tilkobling hele tiden, noe som er bare dumt. Har du aktivert det en gang, er det jo gyldig.

 

Birger :)

 

Ed1t: Anbefalt lesing.

 

 

steam krever bare tilkobling ved førstegangs bruk av steam og spill. etter det kan man spille så mye man vil offline.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Steam er bra, men du er avhengig av Steam-serverne for å spille. Ergo, du kan ikke spille klassikeren din om 10-20 år. Ingen Commadore 64. Jeg foretrekker å gå utenom Steam. Desuten tar EA alt for mye betalt for spill på Steam når du kan få de billigere i butikk.

 

Ren spekulasjon. Har du noen kilde som kan se inn i fremtiden og bekrefte at Steam ikke finnes i 2018? :)

10 år i IT-industrien er en lang tid. Jeg vil ikke være avhengig av at et selskap skal holde serverne klare for meg til evig tid.

Lenke til kommentar
Steam er bra, men du er avhengig av Steam-serverne for å spille. Ergo, du kan ikke spille klassikeren din om 10-20 år. Ingen Commadore 64. Jeg foretrekker å gå utenom Steam. Desuten tar EA alt for mye betalt for spill på Steam når du kan få de billigere i butikk.

 

Ren spekulasjon. Har du noen kilde som kan se inn i fremtiden og bekrefte at Steam ikke finnes i 2018? :)

10 år i IT-industrien er en lang tid. Jeg vil ikke være avhengig av at et selskap skal holde serverne klare for meg til evig tid.

 

Du kan ta backup av spillene du har kjøpt på Stem, så det argumentet faller bort…. Har du Steam klienten og Backup av spillene dine så kan du spille dem til du er 90……

Lenke til kommentar

Tror det er tilfeldig at spillene øverst på listen har DRM.

 

Eller egentlig ikke. Grunnet til at det er mange spill med DRM på listen er at det nesten bare er singleplayer spill på listen. Spill som spilles primært online har i mye mindre grad behov for kopibeskyttelse.

 

Problemet nå er at man risikerer at spillfirmaene føler de må finne på enda strengere/mer kompliserte metoder å beskytte spillene på. jeg er og redd det går mot sluttet for spill som er primært singleplayer.

Lenke til kommentar

Godt mulig at flertallet av spill i de kommende år har store flerspillerdeler, ja.

 

De som velger å 'straffe' EA med piratkopiering rammer ikke bare EA, men også utviklerne som gjør en ærlig og god jobb med å lage spill. Men jeg regner ikke med at det faktum at utviklerne rammes vil gjøre noen forskjell på piratenes holdninger.

Lenke til kommentar
Steam er bra, men du er avhengig av Steam-serverne for å spille. Ergo, du kan ikke spille klassikeren din om 10-20 år. Ingen Commadore 64. Jeg foretrekker å gå utenom Steam. Desuten tar EA alt for mye betalt for spill på Steam når du kan få de billigere i butikk.

 

Ren spekulasjon. Har du noen kilde som kan se inn i fremtiden og bekrefte at Steam ikke finnes i 2018? :)

10 år i IT-industrien er en lang tid. Jeg vil ikke være avhengig av at et selskap skal holde serverne klare for meg til evig tid.

 

Du kan ta backup av spillene du har kjøpt på Stem, så det argumentet faller bort…. Har du Steam klienten og Backup av spillene dine så kan du spille dem til du er 90……

Med andre ord kan jeg installere Steam på en PC med ny Windows-installasjon uten tilgang til internett?

 

Godt mulig at flertallet av spill i de kommende år har store flerspillerdeler, ja.

 

De som velger å 'straffe' EA med piratkopiering rammer ikke bare EA, men også utviklerne som gjør en ærlig og god jobb med å lage spill. Men jeg regner ikke med at det faktum at utviklerne rammes vil gjøre noen forskjell på piratenes holdninger.

Med den holdnigen kan du like greit kjøpe CD-er og i stedet for å kjøpe de på nett. Om EA dør vil dette ikke ramme oss noe særlig - utvikleren mister distributøren. Men hvem er egentlig flaskehalsen her? Nettop EA.

Lenke til kommentar
De som velger å 'straffe' EA med piratkopiering rammer ikke bare EA

 

Jeg piratkopierer for å få det beste mulige produktet, ikke for å straffe EA. Dersom et spill kommer bundlet med malware og har installasjonsbegrensninger og andre kundefiendtlige løsninger opp og i mente, er ikke det spillet man får i butikk det beste produktet.

Dersom distributør og utvikler kan matche scene-releasene på kvalitet, betaler jeg gjerne.

Lenke til kommentar

Det er mogleg kundefiendtleg DRM bidreg litt til å gi meir piratkopiering, men eg tvilar sterkt på at det er det som ligg bak mesteparten. DRM er nok ei stadig meir populær unnskuldning for å piratkopiere, men grunnen er nok ein annan. Eg trur folk piratkopierar fordi dei er kjeltringaktige gratispassasjerar. Om der ikkje var DRM, trur eg flesteparten av piratane fortsatt ville ha piratkopiert, kanskje med diverse andre irrelevante unnskuldningar, som t.d. "spelet kostar for mykje/er for kort/har for mange feil".

 

Men om ein kan lese noko ut av denne lista, er det at DRM er tilnærma effektlaust med tanke på å stoppe piratkopiering. Kanskje ein ved å ha litt DRM kan redusere det litt, fordi ein då ikkje utan vidare kan piratkopiere utgåva ein har kjøpt i butikk, men der er i alle fall ingen ting som tyder på at sterkare/meir plagsom DRM har noko for seg. Det DRM derimot klarar veldig bra, er å provosere og plage lovlydige kundar. Sjølv valgte eg å ikkje kjøpe Spore nettopp på grunn av DRM. So her førte ikkje DRM til meir piratkopiering, men det førte definitivt til eit tapt salg.

 

Kay

Lenke til kommentar
okay får jeg si noe her?

alt piratkopieres opp og ned, men det som ikke piratkopieres er steamspillene pga de har ikke noen singeplayerspill du ikke har spilt mange nok ganger fra før. Noen har ikke sp i det hele tatt f eks day of defeat. og cs. disse piratkopieres aldri. why? de blir sjekket av en server på nett før man får spille

nå fikk jeg en annen ide: kreve at folk som vil spille har internettadgang. Hvem har lissom ikke det (ikke alle, men close to it)

Det øyeblikket man launcher et eller annet spill vil det kontakte en server først for å få tillatelse til å spille og noen av ressursene til spillet må være tilgjengelig på nettet, ellers vil ikke spillet funke skikkelig.

En helsikkes hassle, men kanskje mindre hassle enn alt annet? Kommer kanskje når internett blir mer utbredt.

Da må det først bli lovpålagt å være online.

 

Nei jeg siterer bare Eirik Solheim (NRK Beta) fra intervjuet med tagesshau.de om deling via BitTorrent:

The only way to control your content is to be the best provider of it.

Dette har f.eks. Valve forstått, de har gjort spillene sine tilgjengelig enklere og billigere via Steam.

EA har fortsatt til gode å forstå dette, de kjemper fortsatt en kamp mot sine egne kunder.

 

Jeg må bare flire når jeg ser at det spillet med tidenes mest rigide DRM-løsning samtidig er det mest piratkopierte ;)

 

EA får mye pepper og det er ikke uten grunn, men ikke glem at det også er andre enn EA som bruker DRM og SecuRom..

Ikke glem at EA ikke bare irriterer folk med kopibeskyttelsene sine.

 

Steam er bra, men du er avhengig av Steam-serverne for å spille. Ergo, du kan ikke spille klassikeren din om 10-20 år. Ingen Commadore 64. Jeg foretrekker å gå utenom Steam. Desuten tar EA alt for mye betalt for spill på Steam når du kan få de billigere i butikk.

Det er nok sansynlig at det blir vanskelig å spille Windows klassikere om 10-20 år, men det er pga. Window's dårlige bakoverkompatibilitet, Man er ikke avhengig av Steam-servere for annet enn å laste ned spill.

Lenke til kommentar

Hvis spillene hadde fulgt med en demo ved release så hadde jeg ikke lastet ned spillene, fordi det er derfor jeg gjør det.

 

Ta for eksempel Spore, det ser ut som et bra spill, men jeg var veldig skeptisk, så jeg lastet ned spillet som en demo og testet det ut, fant ut at spillet sugde og slettet det. Hadde de gitt ut en demo så hadde jeg ikke trengt å vente et par dager på crack til spillet.

 

Jeg lastet ned Fallout 3 for å prøve det ut, fant ut at det var ufatterlig bra og kjøpte spillet.

Lenke til kommentar
Om der ikkje var DRM, trur eg flesteparten av piratane fortsatt ville ha piratkopiert, kanskje med diverse andre irrelevante unnskuldningar, som t.d. "spelet kostar for mykje/er for kort/har for mange feil".

Pris er absolutt ikke irrelevant, hadde f.eks. EA justert ned de skyhøye prisene sine så hadde flere kjøpt spillene deres.

 

Og tror du at det er det finnes noen som ikke irriterer seg når de har kjøpt et spill som viser seg å være sluppet som alpha?

Endret av SlimG
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Jeg lastet ned Fallout 3 for å prøve det ut, fant ut at det var ufatterlig bra og kjøpte spillet.

 

Selv om folk flest ikke tror på slike utsagn, så gjorde jeg akkurat det samme selv. Enkelte folk generaliserer folk som laster ned, alt for mye. "Dersom man laster ned, så betyr det at man ikke kjøper noe som helst annet enn en kopp kaffe og snickers." Oksebæsj. Hadde det vært en demo til Fallout 3, så hadde jeg latt være å laste ned hele spillet for å teste om jeg i det hele tatt fikk til å kjøre det akseptabelt. Men ble til at jeg også kjøpte det snarest.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...