Gå til innhold

Her er piratenes favorittspill


Anbefalte innlegg

Ja, akkurat. Det at du er avhengig av serverne deres i utgangspunktet setter en stopper for meg. Da kan jeg ikke sikkert spille klassikeren min når jeg vil en gang i fremtiden - slik jeg gjerne gjør med Pharaoh i dag (9-10 år siden) og i fremtiden.

 

Med mindre du går til det temmelig åpenbare steget å rett og slett ta en backup av systemet ditt der du har offline-modus aktivert for Steam slik at du kan bare legge backupen inn igjen når du har lyst å spille spillene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge spille kommer så heftig å stygg kopibeskyttelse som de brukte på dette spillet og ganske mange andre også går jeg til boikott. Nekter å kjøpe de spilla der og må jeg på død og liv ha spillet så kjøper jeg det men laster ned fra nettet.

 

Så lenge du boikotter og *ikke* laster ned piratkopi - gode greier. Da har man faktisk boikottet spillet.

Lenke til kommentar
Så lenge spille kommer så heftig å stygg kopibeskyttelse som de brukte på dette spillet og ganske mange andre også går jeg til boikott. Nekter å kjøpe de spilla der og må jeg på død og liv ha spillet så kjøper jeg det men laster ned fra nettet.

 

Så lenge du boikotter og *ikke* laster ned piratkopi - gode greier. Da har man faktisk boikottet spillet.

 

Det er en boikott om man laseter ned også. Man må sende et tydlig økonomsik signal om at DRM ikke lønner seg. Spørsmålet er om mottakeren "tolker" signalet slik en ønsker, det kan jo tenkes de istedet lanserer færre spill til PC. Ellers vil jeg få bemerke at problemet for PC-plattfomen ikke er hvor mange utgaver som piratkopieres, men hvor få spill som selges. Såvidt meg bekjent er nivået fortsatt ganske greot på PC på den fronten?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er en boikott om man laseter ned også. Man må sende et tydlig økonomsik signal om at DRM ikke lønner seg. Spørsmålet er om mottakeren "tolker" signalet slik en ønsker, det kan jo tenkes de istedet lanserer færre spill til PC. Ellers vil jeg få bemerke at problemet for PC-plattfomen ikke er hvor mange utgaver som piratkopieres, men hvor få spill som selges. Såvidt meg bekjent er nivået fortsatt ganske greot på PC på den fronten?

 

AtW

Godt mulig at utgiverne tolker handlingene slik:

 

Kunde som ikke kjøper spillet pga DRM: Antageligvis et tapt salg.

Kunde som ikke kjøper spillet pga DRM, men laster ned istedet (piratkopi): Antageligvis et tapt salg, og det må hardere lut (hardere DRM) til for å hindre piratkopiering.

 

LucasArts har boikottet PC-plattformen med The Force Unleashed - jeg vil ikke bli overrasket dersom de fortsetter å boikotte PC og heller satser på konsoller mht singleplayer-spill.

 

Vi har Star Wars: The Old Republic som kommende MMO som et lyspunkt, da.

Lenke til kommentar
Så jævlig trist at de forbanna piratene skal ødelegge PC spillmarkedet.

Jævla trist med alle mindreårige som kjøper alkohol.

 

Selv har jeg et kvasiprinsipp. Ikke kjøpe spill med mindre det er et MMORPG med potensiale eller finnes tilgjengelig på Steam, klart meg fint hittil.

Jeg vil ikke ha altfor mange DVD-covre med spill som skal ta plass i hylla mi og plate som må byttes bare fordi jeg vil spille COD 5 eller whatnot (ja, det finnes på Steam, og ja jeg eier det, men nyter det ikke :wee: ). Ikke vil jeg risikere å få med SecuROM selv om noen alltid kommer løpende og sier "det er ikke noe problem, jeg har aldri opplevd noe". Hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Ja, for det er jo ingen som piratkopierer på konsoll... og hvis alle spillene går over konsoll så kommer spillindustrien til å halveres over natten, fordi de fleste PC spillere ikke vil komme etter. Det er rett og slett mer lukrativt å selge et spill til 4-500kr og ta over halve fortjenesten enn å selge dem til 800kr hvor Nintendo, Sony osv. tar 80%.

 

Du hadde kanskje hatt et poeng om argumentene dine var i nærheten av realistiske.

 

Hvor koster konsollspill 800kr? Og isåfall om de koster 800kr er det fordi butikken har 50% fortjeneste, dette går ikke tilbake til de som gir ut spillet. Konsollfirmaene tar heller ikke 80%, det er nok heller nærmere 10%. Et konsollspill ut til butikk koster ca 100kr mer enn et pc-spill. (300+- for pcspill og 400-450 for konsollspill.)

 

Det er klart mer lukrativt å selge et spill for konsoll, så lenge det ikke er MMORPG.

Lenke til kommentar
Ja, for det er jo ingen som piratkopierer på konsoll... og hvis alle spillene går over konsoll så kommer spillindustrien til å halveres over natten, fordi de fleste PC spillere ikke vil komme etter. Det er rett og slett mer lukrativt å selge et spill til 4-500kr og ta over halve fortjenesten enn å selge dem til 800kr hvor Nintendo, Sony osv. tar 80%.

 

Du hadde kanskje hatt et poeng om argumentene dine var i nærheten av realistiske.

 

Hvor koster konsollspill 800kr? Og isåfall om de koster 800kr er det fordi butikken har 50% fortjeneste, dette går ikke tilbake til de som gir ut spillet. Konsollfirmaene tar heller ikke 80%, det er nok heller nærmere 10%. Et konsollspill ut til butikk koster ca 100kr mer enn et pc-spill. (300+- for pcspill og 400-450 for konsollspill.)

 

Det er klart mer lukrativt å selge et spill for konsoll, så lenge det ikke er MMORPG.

 

 

Sett i ein digital distrubisjonssynsvinkel(STEAM) så kan ikkje dette stemme. Valve tar ingen % av det digitalesalget på steam, sett vekk frå eigne titlar(som Half life).

 

Det er ikkje ein direkte sammanheng mellom DRM og antall nedlasta dataspel. Majoriteten av dei som har spelt SIMS 2, til dømes, har ingen aning om kva DRM/SECUROM er for noko. Vi snakkar om eit av dei mestselgande spela gjennom tidene. Samme kan i meir eller mindre grad seiast om SPORE, trass mykje medieblest om problematikken rundt DRM. Sjå berre på GTA : SAN ANDREAS som pryder ein 7 plass, 3 år etter releasen. GTA franchisen er svært populær, og det hindrar ikkje folk på gata å laste det ned.

 

JA, i dei fleste tilfeller så er det ein direkte sammanheng mellom DRM og antall nedlasta spel hjå typiske "gamers", som folk her på forumet.

 

Det som er problemet med DRM i det siste er at det har oppstått uheldige situasjonar. Spel som Football manager 09 fekk ein veldig dårleg start grunna "overload" på serverane som skulle sende ut key's/verifisere på innstallasjonen. Dette etterlet seg inntrykk på folk flest om at alle desse ekstra sikkerheitstiltaka er heilt unødvendige. Og indirekte fører til aukt piratvirksomheit.

 

Dette med piratnedlasting(særleg PC spel) burde forskast på. Forskarar kunne spurt kva vaner dei og dei har frå dei og dei bakgrunnane. Sannsynlegvis ein fantastisk god statestikk å ha på kva tiltak som må til.

 

Desse piratstatestikkane tilsei at det er stort -potensiale- i PC markedet, og potensielt mykje pengar å hente. Gode utsikter for STEAM.

 

Det som er synd er at det kjem stadig dårligare porta spel frå konsoll til data, som igjen er med på å få folk til å gå over til konsoll.

 

Mykje av ståda i PC-markedet er ein ond sirkel.

Lenke til kommentar

Er enig med det meste som er sagt her...

 

Men jeg HATER at det kalles "Piratvirksomhet".

Vi som laster ned er ikke "Pirater". Vi drar ikke til produsenten og plyndrer og stjeler spillene og de kvinnelige ansattte. Vi stjeler ingen ting. Vi stjeler ikke boka, vi bare skriver av den. Jeg ser helst til at vi blir kalt noe HELT annet. Hvis dette ikke skjer innen 23,7 minutter, er det en viss mulighet for at en eller annen gal amerikaner sprenger EA's hovedkvarter.

 

Dere er advart!

Lenke til kommentar
Om det er et tapt salg er vel et tyveri

 

Frisk definisjon av tyveri.

 

Det er snakk om brudd på en kopilovgivning, ikke tyveri. Det er imidlertid i produsentenes og bransjeorganisasjonenes interesse å sette likhetstegn mellom det som faktisk skjer, og nettopp tyveri. Stjeling og tyveri høres mer skummelt og farlig ut enn "brudd på kopieringslover". De har åpenbart lykkes.

Lenke til kommentar

KAn ikke si at jeg liker DRM og all driten, men som regel er jeg typen som kjøper spillene. Synes unnskyldningen om DRM er for laber for min del når man kan kjøpe og laste ned :). De eneste spillene jeg virkelig likte som jeg lastet ned er Wic og Cod4. Ellers havner alt som dødkjøtt på hardisken. Spore prøvde det i 2 dager slettet det og ser Spore koveret med avsky hver gang jeg er i den lokale expert butikken mens jeg venter på bussen hjem.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...