Gå til innhold

Her er piratenes favorittspill


Anbefalte innlegg

Om det er et tapt salg er vel et tyveri, er det fra utgiveren, produsenten eller butikken. Hvordan vil du definere en pirat? Må du være på havet?

 

Hehe, ut og ro, du. :)

 

La oss se saken fra en annen side. La oss si du er en forfatter og gir ut livsverket ditt - en bok i papirformat, men opplever at store deler av inntekten din går tapt pga at noen har scannet inn boken i .pdf-format og distribuerer denne på nett.

 

Hvordan ville du forholdt deg til denne situasjonen? Ville du med glede sett på at inntekten din forsvant, eller ville du gjort noen tiltak for å hindre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La oss se saken fra en annen side. La oss si du er en forfatter og gir ut livsverket ditt - en bok i papirformat, men opplever at store deler av inntekten din går tapt pga at noen har scannet inn boken i .pdf-format og distribuerer denne på nett.

 

Hvordan ville du forholdt deg til denne situasjonen? Ville du med glede sett på at inntekten din forsvant, eller ville du gjort noen tiltak for å hindre dette?

Jeg ville innsatt en kodelås på den, som ikke kan byttes og følger med som et lite klistremerke på manualen.

Så ville jeg satt inn en eksplosiv greie som gjøre at en ikke kan bla opp på førstesiden mer enn tre ganger før koden ble en annen (som de måtte ringe inn til forlaget for å få ny).

Ville også innsatt boka med kraftige magnetiske felter for å forstyrre eventuelle ting som gjør det lettere å lese, være seg briller eller lys.

 

Dette hadde nok hjulpet stort.

Lenke til kommentar
Er enig med det meste som er sagt her...

 

Men jeg HATER at det kalles "Piratvirksomhet".

Vi som laster ned er ikke "Pirater". Vi drar ikke til produsenten og plyndrer og stjeler spillene og de kvinnelige ansattte. Vi stjeler ingen ting.

Dette er litt eit definisjonsspørsmål...du har teke noko som kostar pengar, utan å betale for det. Det er ikkje so søkt å definere dette som tjuveri. Men det er sjølvsagt ikkje heilt det samme som å stele sølvbestikk og bilar. Du stel ikkje ein fysisk gjenstand, men arbeidet nokon har gjort.

 

Kanskje det er meir naturleg å samanlikne det med å snike seg unna betaling på kinoen eller bussen. Dersom du lurar deg unna å betale på bussen om lag 20 gongar skulle vel det tilsvare å laste ned eit spel. Kanskje det er meir rett å klassifisere piratar som "snyltarar" i staden for "tjuvar".

 

Eg er forøvrig einig i det mange seier om at 1 nedlasting ikkje er det samme som 1 tapt salg. Men samstundes, dersom det ikkje gjekk an, eller var svært vanskeleg å piratkopiere, trur eg mange som piratkopierar hadde kjøpt vesentleg fleire spel.

 

Eg forstår svært godt at industrien ønskar å beskytte det dei lagar, og at ein del utviklarar blir sinte når folk tek arbeidet deira utan å betale. Det ville eg òg blitt. Eg ville ha støtta DRM dersom det hadde fungert, og ramma snyltarane meir enn dei ærlege kundane. Men det gjer det dessverre ikkje.

 

Kay

Lenke til kommentar
Om det er et tapt salg er vel et tyveri, er det fra utgiveren, produsenten eller butikken. Hvordan vil du definere en pirat? Må du være på havet?

 

Hehe, ut og ro, du. :)

 

La oss se saken fra en annen side. La oss si du er en forfatter og gir ut livsverket ditt - en bok i papirformat, men opplever at store deler av inntekten din går tapt pga at noen har scannet inn boken i .pdf-format og distribuerer denne på nett.

 

Hvordan ville du forholdt deg til denne situasjonen? Ville du med glede sett på at inntekten din forsvant, eller ville du gjort noen tiltak for å hindre dette?

Jeg synes det er en usansynlig situasjon da folk flest foretrekker å lese bøker på godt gammeldags papir. Elektroniske bøker har vel aldri vært populære. Kanskje en annen situasjon hadde passet bedre?

 

Jeg ville først bli irritert of frustrert. Jeg ville lagt den ut på nett selv for en rimelig penge, og samtidig hyllet de som lastet den opp. Hvis en forfatter gjør det får boken min mase publisitet på grunn av uttalelsen min sånn som det er i dag. Men dethvis de nekter å kjøpe boken er det ikke noe å gjøre med det.

Lenke til kommentar

Nei det er ikke helt sikkert. Hvis jeg hadde skapt publisitet hadde jeg og skapt flere salg. Folk blir helt gale når man omfavner piratkopiering (torrentfreak.com). Og du kunne kanskje solgt mer med din[/i[ PDF-versjon hvis folk ønsket den digitalt. Derimot hadde det å selge den på nett kanskje skapt mer piratkopiering hvis du ikke hadde scannet den.

Lenke til kommentar
Er enig med det meste som er sagt her...

 

Men jeg HATER at det kalles "Piratvirksomhet".

Vi som laster ned er ikke "Pirater". Vi drar ikke til produsenten og plyndrer og stjeler spillene og de kvinnelige ansattte. Vi stjeler ingen ting. Vi stjeler ikke boka, vi bare skriver av den. Jeg ser helst til at vi blir kalt noe HELT annet. Hvis dette ikke skjer innen 23,7 minutter, er det en viss mulighet for at en eller annen gal amerikaner sprenger EA's hovedkvarter.

 

Dere er advart!

 

Ett senario: Hvis noen hadde hacket seg inn på PC-en din, og kopiert dagboka di. Denne kopien ble så publisert på nett der bekjente kunne se dette. Hadde du følt at du var blitt frarøvet noe? Eller hadde dette vært helt OK, siden de ikke hadde tatt ”originalen” men bare en kopi….

 

Hvorfor skal noen gidde å bruke penger på å utvikle spill, hvis ingen er villig til å kjøpe dem?

Endret av NJETT
Lenke til kommentar
At noe ikke er stjeling betyr ikke at det er OK, mord er heller ikke stjeling, det betyr ikeka t det er "helt OK".

 

AtW

Klart det er stjeling. Er det stjeling vis noen missbruker visa kortet ditt og bruker penger du har jobbet for? Tror du ville ment at noen hadde stjålet fra deg når du oppdaget at pengene dine var forsvunnet fra konto. Hvis du bare fikk 75% lønn, fordi noen hadde med hensikt slettet noen av timene dine, men ingen kunne rette opp i dette. Hadde du da ment at du var blitt frarøvet noe?

 

Spillene som blir kopiert, er spill som potensielt ville gitt utviklerne ett salg, dvs. penger på konto. De skal leve på pengene fra det ene spillet til neste spill kommer ut. Forskjellen er at hvis noen tapper kontoen din, og du ikke har vært uaktsom, så får du pengene tilbake. Tror ikke utviklerne har det på samme måten.

Lenke til kommentar

Ikke noen problem og skaffe steam spill, men det som er at man ikke får nettversjonene som er noe av det artigste i spillene av og til. Men er det så lurt og sitte her og uttale seg om man piratkopierer eller laster ned spill? Det som er at man vet aldri, jeg er ikke så god med sånt selv. Hvorfor laste ned musikk? Det er jo like god kvalitet på youtube. Men er en nettside som youtube lov og ha musikk gratis?

Lenke til kommentar
Ikke noen problem og skaffe steam spill, men det som er at man ikke får nettversjonene som er noe av det artigste i spillene av og til. Men er det så lurt og sitte her og uttale seg om man piratkopierer eller laster ned spill? Det som er at man vet aldri, jeg er ikke så god med sånt selv. Hvorfor laste ned musikk? Det er jo like god kvalitet på youtube. Men er en nettside som youtube lov og ha musikk gratis?

 

Eh, nei, det er ikke "like god kvalitet på youtube", kvaliteten på youtube er jevnt over elendig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ikke noen problem og skaffe steam spill, men det som er at man ikke får nettversjonene som er noe av det artigste i spillene av og til. Men er det så lurt og sitte her og uttale seg om man piratkopierer eller laster ned spill? Det som er at man vet aldri, jeg er ikke så god med sånt selv. Hvorfor laste ned musikk? Det er jo like god kvalitet på youtube. Men er en nettside som youtube lov og ha musikk gratis?

Det er vi som kunder (eller potensielle kunder) som kan tvinge de til å ha atraktive titler på nett.

Lenke til kommentar
Hmm, noe sier meg at SecuROM har noe med dette å gjøre? :hmm:

 

Securom eller ikkje, dei gitte spela i den top 10 lista ville uansett forblitt i den lista. Trur du verkeleg at den store majoriteten av dei 2 millionar "piratane" har lasta ned SPORE eller SIMS 2 for den slags skuld grunna DRM? Det verkar som nokre folk prøver å bruke DRM for å rettferdiggjere nedlastinga si, og mange påstår DRM er grunnen til piratvirksomheit.

 

Hadde ein fått valget om å motta ein gratis kopi av eit spel kontra ein piratkopi hadde så godt som alle velgt førstnemnte. Eg hadde i alle fall gjort det.

 

Men for all del, fjern securom og unødvendig DRM. Einaste som er nødvendig er CD-key på spel med multiplayer på.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

AsHtraY: Jeg har aldri sett like store mengder som har sagt at de skal piratkopiere et spill pga DRM som det var til Spore. Spore var mye mer kontroversiel og folk flest fikk vite mye mer om DRMen til Spore enn på de fleste spill. Det er helt klart at Spores DRM i stor grad bidro til at det ble lastet ned mer enn det ellers ville blitt.

Lenke til kommentar
AsHtraY: Jeg har aldri sett like store mengder som har sagt at de skal piratkopiere et spill pga DRM som det var til Spore. Spore var mye mer kontroversiel og folk flest fikk vite mye mer om DRMen til Spore enn på de fleste spill. Det er helt klart at Spores DRM i stor grad bidro til at det ble lastet ned mer enn det ellers ville blitt.

 

 

Så sant så sant, sjølv om dette utgjer store tall vil eg fortsatt tru at majoriteten ikkje er klar over kva det dreier seg om. (men om db.no og andre sider vil dra opp liknande artiklar om DRM i framtida, som dei har gjort ved eit tilfelle tidlegare, vil desse talla endre seg drastisk)

 

Sjølv om DRM er eit svært dårlig tiltak frå utgiverane, vil eg fortsatt tru at det å fjerne securom vil ha ganske små ringvirkninga. Men håpar eg tek feil dog. Det må nok tiltak på mange frontar for å snu trenden.

Lenke til kommentar

AshtraY: Synes det er et godt eksempel med Sins of a Solar empire. De har i praksis ingen kopibeskyttelse og de gjør det ganske enkelt å kjøpe en serial på nett og bare legge den inn etterpå om man har lastet ned spillet ulovlig i første omgang. Serialen trenger man bare for å spille på nettet. Og de har da solgt i massevis, og jeg tror at måten de ser på kopibeskyttelse på har hatt en del og si. Bransjen burde følge deres eksempel :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...