Gå til innhold

Hvorfor spiller du lotto?


PgUp

Anbefalte innlegg

Mange jeg kjenner er litt skeptiske til rikinger. I Norge er det heller ikke veldig kultur for å flashe med penger og bo i enorme McMansions eller kjøre superdyre sportsbiler. Derfor lurer jeg på hvorfor du spiller lotto? Hva hadde du gjort med en eventuell mangemillions gevinst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...flashe med penger og bo i enorme McMansions eller kjøre superdyre sportsbiler. 

 

Du kommer ikka lærlig langt ved å vinne i lotto. Verken McMansion eller sportsbil. Kanskje du får redusert litt på gjelda di, eller tat en fin ferie?

 

  • Gjennomsnittlig kvadratmeterpris for brukte enebolig var 25.000 kr i 2017. En normal størrelse enebolig er kanskje på 200 kvadrat. Altså en ca. pris på 5 mill.
  • Hver uke blir i snitt tre spillere Lotto-millionærer og de vinner i snitt rundt 5 millioner kroner hver
  • Bil til en million er heller ikke uvanlig når man i dag ser på bilparken. Alle de syre SUVene, samt Teslaene som ruller rundt. En sportsbil å flashe rundt med kan fort koste fort 2-4 millioner

Poenget her er at du ikke kommer særlig langt med en lottogevinst alene i dag.

Snakker vi derimot Eurojackpot eller Vikinglotto med superbonus er saken en helt annen. Da er premien pluselig flere hundre millioner, og du kan virkelig flashe cash!

Endret av gravypressure
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å vinne et par millioner er bra og du kan kanskje kjøpe en litt finere bolig, men det snur ikke livet ditt på hodet. Snakker vi om flere titalls millioner hadde jeg sluttet i jobben, flyttet til et mer interessant land, reist mye og spist god mat hver dag.

 

Jeg ville imidlertid aldri brukt pengene på fine klær og biler for å imponere folk. Det er ekstremt smakløst og veldig typisk "person som aldri har hatt penger som plutselig er blitt rik".

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Jeg spiller lotto i håp om å vinne den stoooore gevinsten, selvfølgelig. :) Jeg vinner smågevinster rett som det er. For ca. tre år siden vant jeg i overkant 102000. Da kjøpte jeg bil.

Ikke dårlig. Har du fortsatt å spille? Hvor mye tror du at du har tjent totalt?

Lenke til kommentar

Spiller ikke, fordi ingen ansvarlig investor bruker penger på gambling.

 

Hvis noen skulle gitt meg en anselig sum penger, ville jeg blitt en ansvarlig investor.

 

Ville startet en mega-kampanje for å få folk til å slutte å gamble og bli ansvarlige investorer selv.

 

For meg er det ekstremt trist og demotiverende at vi ikke lærer om økonomi og investering i barne- og ungdomsskolene.

 

Tenk så mange skjebner, talent og liv som går tapt fordi vi ikke lærer noe som helst om økonomi!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørte en analogi om vinnersjanse i lotto en gang. Dersom du hadde plassert bøtter langs hele Bergensbanen, og fikk en sjanse på å treffe vinnerbøtta.. Så viser det et slags bilde av vinnermulighetene med lotto :)

 

Det er en ganske god analogi, selv om den kanskje ikke er 100 % nøyaktig. Nøyaktig nok til å få fram poenget vil jeg si.

 

Veldig bra diskusjonstråd. Kanskje den viktigere på lenge. Jeg som ga Taurean første plusspoeng i innlegg #12 ;)

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...