Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

Eh? Det dør 100 i året i trafikken. Nesten en fyr hver tredje dag, dør.

 

Hvor mange dør av de 1,3 millionene skytevåpen vi har? Blir noen skutt i hodet hver tredje dag, sist du sjekket i avisen?

 

Tvinger du folk til å kjøre mindre, blir det færre ulykker. Dette er du vel enig i. Men er du enig i at vi skal tvinge folk til å kjøre mindre? Nekte folk å kjøre, med mindre de har en god grunn? Kjøre på butikken for sjokolade holder ikke lenger?

 

Skytevåpen er null problem i Norge. Jeg vet ikke hva mer jeg kan si.

 

Det er ingen som dør i trafikken så lenge de ikke bryter trafikkreglene og vi er jo tross alt så flinke og kontrollerte.. så merkelig at det dør så mange? Tenk om like mange hadde maskingevær på seg til en hver tid? Noe som tross alt er relativt utrolig unyttig i forhold til transport.

 

Yes skytevåpen har veldig lite problemer i Norge fordi skytevåpen i Norge er låst inn i våpenskap eller rettes mot en blink på en bane eller mot dyr i skogen i en begrenset periode av året.

De gangene man leser om ulykker med skytevåpen her i Norge er som oftest i starten av jaktsesongen da folk faktisk går rundt med våpen ute i skogen. Er det ikke merkelig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken frykt du har i ditt liv som gjør at du føler du må ha fullautomat til beskyttelse.

 

Hva er det som gjør at absolutt INGEN av alternativene du kan skaffe i Norge lovlig ikke strekker til

 

Du kan til og med skaffe halvautomatisk våpen

 

Nei. Du kan ikke det. Du har ikke lest i tråden hva som har blitt sagt allerede.

 

Du kan ikke eie NOEN VÅPEN TIL SELVFORSVAR LOVLIG I NORGE. Les og lær.

 

Trenger jeg gjenta enda en gang?

 

Nei, det hjelper ikke at du likevel kan skaffe deg en rifle ved å ta jegerprøven. Dette er dokumentforfalskning og svært ulovlig. Dessuten skal de oppbevares forsvarlig, så mye av poenget forsvinner i forhold til selvforsvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen som dør i trafikken så lenge de ikke bryter trafikkreglene og vi er jo tross alt så flinke og kontrollerte.. så merkelig at det dør så mange? Tenk om like mange hadde maskingevær på seg til en hver tid? Noe som tross alt er relativt utrolig unyttig i forhold til transport.

 

Yes skytevåpen har veldig lite problemer i Norge fordi skytevåpen i Norge er låst inn i våpenskap eller rettes mot en blink på en bane eller mot dyr i skogen i en begrenset periode av året.

De gangene man leser om ulykker med skytevåpen her i Norge er som oftest i starten av jaktsesongen da folk faktisk går rundt med våpen ute i skogen. Er det ikke merkelig?

 

Jeg antar du ikke er gammel nok til å engang øvekjøre i bil. Så jeg tilgir din naive holdning til kjøretøy.

 

Du skjønner, det er ikke slik at trafikkreglene er designet for å sørge for at ingen dør, bare gjøre det rimelig trygt. Ingenting er helt sikkert. Ulykker skjer likevel.

 

Folk dør altså i trafikken selv om de ikke bryter trafikkreglene. I tillegg så bryter folk i praksis trafikkreglene, dette fører bare til at enda flere dør.

Lenke til kommentar

Nei. Du kan ikke det. Du har ikke lest i tråden hva som har blitt sagt allerede.

 

Du kan ikke eie NOEN VÅPEN TIL SELVFORSVAR LOVLIG I NORGE. Les og lær.

 

Trenger jeg gjenta enda en gang?

 

Nei, det hjelper ikke at du likevel kan skaffe deg en rifle ved å ta jegerprøven. Dette er dokumentforfalskning og svært ulovlig. Dessuten skal de oppbevares forsvarlig, så mye av poenget forsvinner i forhold til selvforsvar.

 

Vis til lovverket da. Trenger du våpen så tar du jegerprøven/våpenlisens synd for deg hvis du må skaffe deg en interesse innenfor skyting, men vil tippe du vil ha det da du må øve på våpenet. Balltre kan du kjøpe og ha til selvforsvar UTEN at noen stiller spørsmål ved det. Kniver bruker du til matlaging og kan ha hjemme.

 

Kommer du for en kar med en rifle i døra di som truer deg så kan du lovlig stikke en kniv i han evt et balltre. Det kalles nødverge.

Lenke til kommentar

Nei, det hjelper ikke at du likevel kan skaffe deg en rifle ved å ta jegerprøven. Dette er dokumentforfalskning og svært ulovlig. Dessuten skal de oppbevares forsvarlig, så mye av poenget forsvinner i forhold til selvforsvar.

 

Her er du jo inne på grunnen til at man har så få problemer med de allerede 1,3 millioner våpen som du nevner.

Som det også illustreres i tråden, har nordmenn tilsynelatende en kultur som har stor respekt for våpen.

Dette ville jeg trukket frem som hovedfaktorene til at man har relativt få ulykker knyttet til våpen i Norge.

 

Skal man innføre automatvåpen slik du foreslår, hvor poenget er selvforsvar, og som nevnt i sitatet, at forsvarlig oppbevaring ikke er forenelig med selvforsvar, da man trenger å ha våpenet for hånden, når den kaotiske trusselen evt. inntreffer.

Så vil du både endre oppbevaringen, og kulturen rundt våpenhold.

Altså er først og fremst de allerede få ulykkene knyttet til våpen, ikke veiledende for det du foreslår, da premissene vil være diametralt annerledes.

 

Jeg er enig i logikken du legger frem rundt selvforsvar, hvor man i praksis nektes å lovlig forsvare seg, om man skulle møte på noen som allerede hadde skaffet seg ulovlig våpen (kanskje ellers også, du har vel ikke kartlagt hvor langt du mener man skal få gå i å skyte ubevæpnede kriminelle etc.?)

Men det er vel her statistikken blir relevant, for du annerkjenner jo også at ulykkestallene rundt våpnene kan øke, vil det være verdt å innføre våpen om den største effekten er flere ulykker?

 

Absolutt trygghet er enten en illusjon, eller dystopi/utopi, om retten til selvforsvar øker graden av utrygghet generelt i samfunnet, så faller det jo på egen urimelighet. (Her mener jeg trygghet i praksis, ikke som en følelse.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du er både enig i at en skal ha rett til selvforsvar. Du er også enig i at det finnes situasjoner hvor våpen hjelper med nettopp denne retten.

Men så sier du at det er ikke verdt kostnaden.

 

Det er her det blir relevant å se på hva annet det er du (og andre) aksepterer kostnaden for. Jeg er nemlig overbevist om at det handler ikke bare om kostnad for deg, men en dyp, personlig forakt og frykt for våpen.

Tusen takk for å understreke mine påstander.

Ut fra mitt innlegg greide du å trekke konklusjoner som det virker som du drar ut fra løse lufta, du forsøker å lese mellom linjene og i beste stråmannstil legger du meninger i posten som aldri var der.

Du sitter altså der i ro og fred uten å være under noe press eller trusler og fantaserer opp meninger jeg ikke har ut fra en post jeg skrev.

Jeg har aldri sagt i den posten om retten til selvforsvar og at våpen kan hjelpe med denne retten.

Jeg har beskrevet at det finnes situasjoner der våpen kunne ha hjulpet hverken mere eller mindre.

Debattklovnen kommenterte jo at vi stort sett er ansvarlige apekatter.

Du viser jo nettop det motsatte ved at du er så villig til å tillegge meg meninger jeg ikke har beskrevet at jeg har.

La oss overføre dette til en situasjon der du føler deg truet og har automatvåpen, hvilken trusler kunne du i en situasjon der du følte deg truet uten at du faktisk var det tenke deg og hvordan ville du ha agert på det ved å potensielt se spøkelser på høylys dag eller i nattemørke for den del?

Du kunne jo ende opp med å drepe noen helt uskyldige fordi du oppfattet situasjonen som truende uten at den faktisk var det med en slik holdning.

 

Nå over til det du kaller min dype og alvorlige forakt og frykt for våpen.

Våpen.

Håndvåpen er i seg selv harmløse så lenge ikke dumme apekatter (altså oss) skulle fikle med dem.

Og det er jo nettop det som er problemet, de dumme apene som skal bære automatvåpen til selvforsvar, legge dem igjen i gangen der barn eller andre kan leke med deg om potensielt skade seg, folk stjele dem slik de stjeler bilnøkler fra komoden rett innafor døra osv.

Der det finnes mennesker finnes det muligheter for at ting går galt og det gjør det.

 

Det er nemlig ikke slik at de 1,3 millionene skytevåpen vi har i Norge allerede dreper flere enn biler. Biler har en nytteverdi, men det er bare vås at vi er i nærheten av å ha et reelt behov for så mye trafikk som vi faktisk har.

Det er jo bare å stemme rødt eller MDG for de vil redusere bilbruk til kun det aller mest nødvendige.

 

Mesteparten av trafikken vi har er enkelt og greit folk som foretrekker å kjøre, fremfor å benytte andre alternativer.

Og det er helt greit! Jeg vil også kjøre. Du vil sikkert også kjøre.

Dette er helt greit fordi bilkjøring er gjennomregulert og kontrollert og sist men ikke minst status quo, altså en situasjon vi har i dag og håndterer og den har en nytte.

Samme gjelder våpenlovene vi har i dag og den stakkaren som blir tatt for å avike fra våpenlovene.

Ingen kan bære et våpen med seg åpent, ikke engang et tomt M72 utskytterrør og en hver som bærer det åpent vil bli tatt og selv med våpen skjult er rissikoen for å bli tatt ute på byen eller andre steder der.

Med full legalisering ville det være våpen over alt, bært av alle typer apekatter og kontrollen er helt borte.

 

Da står jeg kun igjen med denne forakten du har for våpen. Denne ekle følelsen av at "samfunnet blir Wild West" hvis vi tillater dette. Dette kjenner jeg meg ikke igjen i.

Dette er en irrasjonell frykt.

Vel, hvordan står det til med det amerikanske samfunnet.

I 2017 hadde amerikanerne 6 drap pr, 100 000 inbygger der 4,5 av dem var utført med våpen mens vi i Norge hadde totalt 0,5 drap pr 100 000 inbygger i 2018.

Og selv om vi legger sammen trafikkdrepte med statistikken for mord ender vi alikavel ikke på mere en 2,5 pr. 100 000 inbygger.

Så selv med drap og statistikken for drepte i trafikken ligger vi over dobbelt så bra an sammenlignet med drapsstatiskikken i USA.

Er det dette du ikke kjenner deg igjen i?

Er det dette du kaller urasjonell frykt?

Dette er i hvertfall det jeg ikke ønsker meg og vil kjempe i mot så får du heller forsøke å fortelle meg hvorfor dumme apekatter ikke vil kopiere andre dumme apekatter når de får skytevåpen i hendene for all statistikk taler deg rett i mot.

Lenke til kommentar

Det er jo hele essensen i problemstillingen. Automatvåpen er ikke tillatt fordi det vil gjøre samfunnet mindre trygt. /thread

Og som jeg har sagt mange ganger, jeg driter i det. Det er snakk om en marginal forskjell og det er uansett verdt prisen å betale. Det er 1,3 millioner skytevåpen som aldri plager hverken meg eller deg i dette landet, men det er du ikke noe redd for, er du?

 

Jeg glemte at i det øyeblikket automatvåpen blir tilgjengelig, så går hele norge crazy. 1,3 millioner går greit, men ikke fullauto! Da skyter alle hverandre i hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sammenlikningen med america.... here we go again. Been there, done that.

 

1. Amerika har mye, mye mer gjengkriminalitet enn Norge.

2. Den amerikanske befolkningen er stort sett mer voldelig og aggressiv enn nordmenn, uavhengig av våpen

3. Mange av de hardest voldsrammede byene er byer med strenge våpenlover, for eksempel Chicago(Chiraq), Washington D.C. etc.

 

 

Lenke til kommentar

Og som jeg har sagt mange ganger, jeg driter i det. Det er snakk om en marginal forskjell og det er uansett verdt prisen å betale. Det er 1,3 millioner skytevåpen som aldri plager hverken meg eller deg i dette landet, men det er du ikke noe redd for, er du?

 

Jeg glemte at i det øyeblikket automatvåpen blir tilgjengelig, så går hele norge crazy. 1,3 millioner går greit, men ikke fullauto! Da skyter alle hverandre i hodet.

 

Forskjell på et håndvåpen og et fullautomatisk våpen som fyrer av hele det 30 kuler store magasinet på 2.5 sekunder. Skadepotensialet er for stort til at det har noe i samfunnet å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

VG har i dag en artikkel som avslører hvor korrupt norsk våpenlovgivning er.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K3kx4M/privat-forening-avgjoer-hvem-som-faar-samle-paa-vaapen?utm_source=vgfront&utm_content=row-32

 

 

 

Privat forening avgjør hvem som får samle på våpen

Det er ikke myndighetene, men private våpenforeninger som i realiteten avgjør hvem som kan bli godkjent som våpensamler av norsk politi.

 

Lovene like for alle? Dream on.... 

 

Rolf kan bli våpensamler, for han kjenner politmesteren og spiller squash med ham i helgene. Karl kan ikke. Karl kjenner ikke politimesteren. 

Lenke til kommentar

Mann død i drammen etter knivstikking i dag.

https://www.nettavisen.no/nyheter/mann-dodetter-knivstikking-i-drammen/3423866235.html

 

Synd at han ikke klarte å forsvare seg mot denne ulovlig bevæpnede drapsmannen. 

 

Altså for å si det sånn. Hvis noen har et motiv for å drepe så er det ingen verdens forsvarsmidler som kan hjelpe deg hvis han allerede har gjemt en kniv eller pistol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg glemte at i det øyeblikket automatvåpen blir tilgjengelig, så går hele norge crazy. 1,3 millioner går greit, men ikke fullauto! Da skyter alle hverandre i hodet.

 

Som jeg nevnte i inlegget over som ikke fikk noe svar;

Ønsker du jo en løsning hvor kulturen og oppbevaringen av våpnene skal endres slik at man kan bruke de til selvforsvar.

Disse 1,3 du stadig nevner er jo relativt risikofrie, nettop fordi man oppevarer de slik, og generellt har en viss respekt for våpnene (slik dine meningsmotstandere illustrerer gjennom tråden her.)

Når du vil endre på disse punktene, foreslår du jo å endre på noen rammene som som har gjort våpenhold i Norge relativt harmløst.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...