Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

Jeg fant ingen forumtråd for denne noe sære hobbyen, så jeg tar initiativet og starter den.

Det handler om såkalt "Hydroponics", altså å dyrke planter uten jord, men med næringsrikt vann.


Det fins mange måter å gjøre dette på, og det er mange faktorer å holde styr på. (Sol)lys, næring(type og mengde), ph-verdi, temperatur, oppløst oksygen i vannet, etc,


Det fins en håndfull forskjellige måter å gjøre dette på, fellesnevneren er at vannet blir gjenbrukt.




Det skal nevnes at det er veldig populært å dyrke marihuana med hydroponics. Nettopp fordi man kan få veldig gode avlinger på kort tid og veldig billig.

Men denne tråden skal ikke brukes til å diskutere dyrking av ulovlige planter.


Jeg vet ikke hvor mange vi er her på forumet som driver med dette.

Jeg hørte først om dette i oktober og har lekt meg med dette på et eksperimentelt plan.



Min første rigg var sammen med min bror, det var et drypp-system.

En kasse fra Clas Ohlson med potter hengende ned i hull i lokket, og en vannpumpe nedi vannet i kassa som pumpet vann opp til en fordeler som ga litt vann i hver potte.

Alt fikk vann 2 minutter hver halvtime døgnet rundt. Vi hadde vekstlys, men ikke blomstringslys(noe vi skjønte etterhvert).

Her sådde vi basilikum, tomater og crispisalat. Salaten ble aldri høyere enn 10cm før den falt om. Basilikumen ble kjempelang og hadde digre lysegrønne blad.

Tomatplanten ble stor og flott, men ga ikke tomater. Først nylig vokste tomatene forbi lampen, og DA kom tomater fram over lampa.


Hva jeg har lært av dette:

Vekstlys ser ut til å hemme blomstring. Begge lystyper trengs.

Planter må stusses, om man vil ha de små.


Min andre rigg handlet om å ha det enkelt.

Det var et DWC-system (Deep Water Culture). Det går ut på å ha røttene i veldig oksygenrikt vann.

Jeg tok en 1.5L pepsiflaske, boret hull til luftslange nede, slangen pumpet luft til en luftstein.

Deretter skjærte jeg av toppen av flaska så en potte på 8cm diameter fikk plass og hang nedi.

Til vann brukte jeg akvarievann. (søk opp Aquaponics).

Jeg kjøpte så litt gressløk fra butikken på hjørnet, og "pottet" om til potten i flasken. Måtte bare skylle av jorden og samle gressløkene i bunter.

Dette lot jeg stå i vinduskarmen i 2-3 uker før jeg ga opp helt. Vet ikke helt hva som gikk galt, men alt døde etterhvert.

Det skal nevnes at jeg aldri målte noen verdier i vannet, bare byttet det ukentlig.


Min tredje og nåværende rigg er basert på fogponic.

Det vil si at en ultrasonisk fogger er plassert i vannet og "rister" vannet på flere megahertz, så en tåke oppstår.

Hver partikkel er 1-25µm stor, det er mindre enn porene til røttene. Dermed kan røttene få mye vann og næring uten stor egeninnsats.

Her er det dermed også viktig at røttene får pustepauser. For å kontrollere dette har jeg brukt en timer fra IKEA.

og modifisert girkassen inni til å gå ca 44 ganger raskere(fjernet et tannhjul og flyttet et annet tannhjul). Dermed er ikke ett hakk 30 minutter, men 41 sekunder.

Dermed dannes det tåke i 41 sekunder, så pause i ca 7 minutter. Repeat.

Per nå bruker jeg flasken fra forrige rigg, med luftsteinen i bunn. Den er begravd i grus, så foggern får stabil grunn å stå på. Ellers har jeg termometersensor i rotområdet.

Min fogger bruker ca 15W i bruk, som igjen går rett til varme i vannet. Røtter bør nemlig stort sett ha romtemperatur, eller kaldere.

Jeg har ikke plantet noe her enda, dette er mest for testing av fogponic foreløpig. Jeg må bytte flaske etterhvert, da den jeg har nå lekker litt og ikke har flat bunn.


Bilder kommer etterhvert :)


Som dere skjønner gjør jeg dette mest for å lære og ha noe å tukle med.


Hva tenker dere? Noen andre her som gjør noe slikt?

Endret av Khaffner
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liste over deler brukt i nåværende rigg

- Boks. Valgte den fordi målene er perfekte for vinduskarmen. Dersom alt fungerer, skal den spraymales svart eller hvit. Evt finne noe bedre.

- Strømforgrener.

- Mekanisk timer. Moddet til å gå 44 ganger raskere.

- Fogger. Disse fins i mange størrelser, dette er blant de minste.

- Luftpumpe. Egentlig bare å se på luftflyt, trykk og støy i forhold til pris. Er fornøyd med denne.

- Luftstein. Disse fins i forskjellig kvalitet. Jo mindre porer, jo bedre.

- Luftslange.

- Luftventil. Luftsteinen bråker relativt mye, så om natten begrenser jeg luftflyten med denne for å dempe volumet.

- Termometer. Rapporterer til min Tellstick Net, og serveren min logger dette til et regneark i Google Drive.

- Vifte. Har satt på USB-kontakt for å enkelt forsyne den med 5V. Luftflyten er god nok, og lager praktisk talt ingen lyd.

- Kurv.

- Beholder. Denne hadde riktig størrelse og var ugjennomsiktig.

- Gromedium for frø. Også brukt i første rigg.

- Lecakuler. Overtar etter ZenGrow-kloss

 

Alt sammen får plass i boksen øverst på listen.

Endret av Khaffner
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nok en liten ombygging i dag, denne gangen skiftet jeg ut flasken.

 

post-113720-0-18800500-1393953216_thumb.jpg

Her er boksen og vifta. Viften er festet med små trekanter med dobbeltsidig teip. Jeg kunne brukt skruer, men vil ikke ødelegge boksen mer enn absolutt nødvendig. Dessuten er det ingen store krefter, så teipen holder.

 

 

post-113720-0-01978200-1393953235_thumb.jpg

Viften suger inn i boksen fra vindussiden , der luften er kaldest. Viften blåser så mot flasken for å kjøle den ned, og når lokket er på kassa vil luften kun kunne slippe ut på motsatt hjørne av kassa. Luftflyten tar dermed med seg varm luft fra elektronikken.

 

 

post-113720-0-03289900-1393953246_thumb.jpg

Fogger, luftstein og termometersensor er på plass.

 

 

post-113720-0-39858600-1393953262_thumb.jpg

Tåken er veldig fin og kan snike seg ut av de minste åpninger. Jeg tror og håper at denne isolasjonen bestående av myk dobbeltsidig teip rullet rundt ledningene vil holde tåken inne.

 

 

post-113720-0-96827900-1393953278_thumb.jpg

Alt på plass!

 

 

post-113720-0-72227700-1393953293_thumb.jpg

Skriker litt i vinduet. Et lokk og hvit spraymaling burde hjelpe.

 

 

post-113720-0-52540700-1393953308_thumb.jpg

Dette er tåken, røttene skal henge nedi dette. Tåken blir lagd 41 sekunder ca hvert kvarter. Tidligere skrev jeg at det var 7 minutter pause, dette er nå doblet for å ikke varme vannet så mye, og jeg tror en plante vil klare seg. Vi får se.

 

 

post-113720-0-54063300-1393954881_thumb.jpg

Potten med lecakuler er på plass. Plante kommer etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På fredag pottet jeg om en mynteplante fra butikken, i samme stil som gressløken tidligere.

post-113720-0-63809600-1394489851_thumb.jpg

 

Men i dag, 3 dager senere, så det slik ut:

post-113720-0-84487700-1394489868_thumb.jpg

Jeg tipper det ble for lite lys for plantene. Jeg la spesielt merke til at plantene nærmere vinduet klarte seg litt bedre, men fortsatt ikke bra nok.

 

 

 

Dermed prøver jeg nå å begynne fra scratch, og lar planten vokse seg til miljøet sitt. Jeg har sådd 5 tomatfrø i denne "skumplast"-klossen. Jeg brukte slike i første rigg.

post-113720-0-64281200-1394489881_thumb.jpg

Når det har gått noen uker kan jeg nok avgjøre hvilken spire som er mest levedyktig. Den vil jeg så plante i lecakulene og se hva som skjer :)

Endret av Khaffner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering:

På mandag var en spire merkbart størst(ca 3cm inkl rot, kontra knapt spirt), så jeg lagde et nytt hull i klossen og flyttet den dit. Slik ser det ut i dag:

 

post-113720-0-48185700-1395299260_thumb.jpg

 

Jeg ble gjort oppmerksom på at fogponic ikke trenger luftstein. Luftstein brukes til å løse opp oksygen i vannet, og det er i grunn det stikk motsatte av hva fogponic går ut på. Nemlig å "løse opp" vann i luften rundt røttene. Danne tåke.

 

Men hos meg har luftsteinen også en kjølende effekt, ved å føre romtemperert luft i det noe varmere vannet.

I annen hydroponic har det også en rørende funksjon, at vannet kontinuerlig røres og blandes. Dette er neppe nødvendig i min lille flaske med 3-4dl akvarievann.

 

Har lagt merke til at vannet forsvinner litt etter litt.

 

TODO:

- Ta ut luftpumpe, luftslange og boblestein. Kanskje til helgen.

- Undersøke mulighetene for vannsensor eller automatisk påfylling av vann.

- Dersom mangel på luftkjøling fører til stor temperaturøkning i tåken, må andre kjølemuligheter undersøkes.

Endret av Khaffner
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Update:

 

I går plantet jeg også om spirene fra klossen til leca-kulene. Etter et knapt døgn fant jeg dem slappe, tror ikke tåken nådde opp til de små røttene. Jeg har dermed tatt en ny kloss, og lagd 9 hull. De to spirene ble plantet tilbake, og jeg sådde 7 tomatfrø. Håper spirene kvikner til.

 

post-113720-0-93966300-1395783940_thumb.jpg

 

 

I tillegg har jeg hengt opp lampen over kjøkkenøya hjemme, og har kassen stående under lyset. Pæren som brukes er den samme som i første riggen, og det skapte stor tomatvekst(men ikke blomstring). Jeg vil ha boksen stående under dette lyset til spirene har nådd rundt 10cm. Deretter går den enten tilbake til vinduet, eller bytte pære til blomstringslys eller kombinasjonspære hvis det fins.

På den annen side er det kalde lyset ganske ekkelt som belysning. Men jeg har satt Tellsticken til å ha lyset på når solen er oppe, da blir det ikke så stor kontrast mellom varmt og kaldt lys.

 

post-113720-0-57673300-1395783920_thumb.jpg

Endret av Khaffner
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Update:

 

Lærte nylig at man først vet om en spire har det bra når det 2. settet med blader kommer. Det første settet følger nemlig med frøet. Omplantingen av spirene nylig var dermed altfor tidlig, og derfor døde de nok.

Har også bestilt aluminiumsrør med 80mm ytre diameter, 2mm veggtykkelse og 15cm lengde. Denne skal erstatte flasken jeg bruker nå, og jeg regner med at det vil hjelpe på kjølinga, da tåken kan nå 35 grader i sola. På kjøkkenøya holder det seg på ~26 grader, som også er for mye.

 

Har også skaffet en "propagation sponge disk" som blir neste stasjon for den største spiren. Man fester stilken i en sånn, så røttene henger fritt ned i tåken og kan gro uten noen motstand. Kjøpt på HydroHagen i Oslo, som forøvrig er en butikk i Oslo som spesialiserer seg på nettopp Hydroponics. Verdt en tur innom! :)

Endret av Khaffner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Update:

 

Begynte å tette røret på onsdag. Til det brukte jeg lokket til en matboks fra Clas Ohlson og silikon. I varmen i "serverskapet" mit tørket det fort, tok litt over to døgn før alt var tørket. Vannslangen for nivåavlesning ble også festet med silikon.

 

I dag skiftet jeg ut beholderen. Først satte jeg i foggerledningen, og festet temperatursensoren på utsiden av beholderen. Siden den er av aluminium tenker jeg at temperaturen til beholderen er lik temperaturen inni beholderen.

 

post-113720-0-18850800-1397382832_thumb.jpg

 

Slik ser det altså ut nå:

 

post-113720-0-66712900-1397382858_thumb.jpg

 

Tar sjansen på at en av spirene er klare nå, det 2. settet med blader har kommet. Røttene er eksponert for tåken og bladene får lys.

 

post-113720-0-49443900-1397382892_thumb.jpg

 

Har flere spirer som fortsatt får forberede seg, om noe skulle gå galt.

 

post-113720-0-87225000-1397382926_thumb.jpg

 

Nedenfor er vannmåleren. Vannstanden i slangen er alltid lik vannstanden inni røret. Teipen er midlertidig, vet ikke enda hvordan den kan festes bedre. Sugekopp med slangeklype holdt ikke bra.

post-113720-0-93441000-1397382955_thumb.jpg

Endret av Khaffner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lenge siden siste update nå!

 

Lang historie kort: Jeg har valgt å gå for en enklere build, og prøver meg for tiden på hvitløk og vårløk.

 

post-113720-0-66741600-1401258692_thumb.jpg

3 vårløk og 1 hvitløk er plantet her. I shotglassene er det 2 hvitløk og 1 vårløk, dette er for å "vekke" røttene.

 

post-113720-0-86711700-1401258693_thumb.jpg

Foggeren ligger her i sin flytebøye, så den alltid ligger riktig under vannoverflaten. Termometer måler temperaturen i vannet, logges fremdeles til et regneark i Google Drive via Telldus Live og et powershell-skript på min server.

 

post-113720-0-03799600-1401258695_thumb.jpg

Røttene til vårløken oppunder lokket. Merk at røttene var slik rett fra butikk ;)

 

 

Todo:

Enkelte fogponic-entusiaster sverger til luftstein i sine systemer, skal gi det en sjanse til hos meg.

Vannet holder en gjennomsnittlig temperatur på 24 grader, dette skal helst ned til ca 17 grader. Skal eksperimentere litt med peltierkjøling.

Endret av Khaffner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant tråd. Har lenge sitti på gjerdet og vurdert dette selv. Har aldri dyrka noe i annet enn jord og hydro har jeg sett for meg er litt "avansert". Har tenkt at det er så lett å drite seg ut på næringskonsentrasjon og enten sulte eller "svi" plantene. PH er en annen felle jeg har sett for meg.

Du skriver at vekstlys så ut til å hemme blomstring... Hva slags vekstlys er det du har brukt? Det bør jo brukes forskjellig fargetemperatur til vekst og til blomstring vet jeg.

 

Har du forresten vurdert å gro i kokosfiber? Ikke prøvd det selv, men skal visst gå fint. Da slipper man dryppsystem og har den samme kontrollen på næringen.

 

Jeg har sett litt på noen dyrkesett på designbelysning.no, men virker som en litt unødig stor utgift for bare å dyrke chilli og andre krydderplanter som er planen min.

Lenke til kommentar

Vekstlyset vårt var 21W 6500K. For blomstring bør man ligge på 2700K eller litt lavere.

 

Jeg har kikket på kokosfiber, rockwool, etc. Jeg ser at mange(de fleste?) har stor suksess med dette, men jeg liker konseptet at røttene utsettes for vann, næring og luft direkte, uten gromedie. Er litt sta sånn :)

 

Jeg har også nå gått til anskaffelse av drastisk bedre plantenæring, nemlig Canna Aqua Vega. Og har en luftstein gående i vannet med næring.

Hvis ikke opplegget mitt viser store forbedringer innen Juni er omme, gir jeg opp fogponic, og prøver på noe enklere. Sannsynligvis en hjemmelaget variant av dette: https://www.kickstarter.com/projects/1261555547/grow-floats-hydroponics

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Liten update:

 

Aller først: Jeg og en kompis som også leker med hydroponics har avtalt tid for løs prat om planting i vann og tilhørende forskjellige vanningssystemer hos en tidligere professor i Plantevitenskap på NMBU. Dette skal skje onsdag ettermiddag.

 

Ellers teller vi nå 5 dager siden jeg startet med vårløk. Resultatet ser dere nedenfor.

post-113720-0-18452300-1401740568_thumb.jpg

 

Det er forresten inspirert av dette:

http://www.buzzfeed.com/arielknutson/vegetables-that-magically-regrow-themselves

 

Shotglassene har kun fått ferskt springvann hver dag. Likevel vokser vårløken der bedre enn de tre andre i tåkeboksen.

Dette muntrer meg ytterligere opp til å gå over til DWC. Hvis vann alene kan få vårløken til å vokse slik, burde næring og oksygen i vannet virkelig få til noe vekst :)

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mye har skjedd på en drøy måned!

 

Som nevnt besøkte jeg en pensjonert professor i plantevitenskap(eller var det plantefysiologi?).

Jeg lærte mye av ham, mye som sikkert er glemt allmennkunnskap fra naturfagen. Møtet varte i ca to og en halv time, og alt er tatt opp. Jeg har ikke enda somlet meg til å skrive sammendrag, men det viktigste jeg fikk ut av det var at planter trenger _masse_ lys. I praksis kan man ikke gi en plante for mye lys, så lenge det ikke blir så varmt at planten svir seg. Mengden lys planter får bestemmer hvor mye vann og næring som blir tatt opp av røttene. Jeg lærte også at fogponics slik jeg drev med var i grunn en gimmick. Tåken er ikke så fin at den kan lettere tas opp av røttene. Dråpene i tåken var på rundt 10µm, mens celleveggene i røttene er rundt 1000 ganger mindre enn dette. Fogponics gir dermed samme resultat som aeroponics (sprinklere som spruter vann på røttene), men til en høyere pris og med mer varmeutvikling. Vi fikk også en gave av ham, nemlig næring. To små poser med diverse mineraler. Dette blir løst opp i hver sin 1.5L flaske, og doseringen er 10ml fra hver flaske per liter vann.

 

Så, jeg har nå gått bort fra fogponics. I skrivende stund har jeg et DWC-system der jeg dyrker tomater. Altså at røttene er i vann med rikelige mengder oppløst luft. Til dette bruker jeg en alminnelig søppelbøtte, alufolie for lysrefleksjon, styrofoam for å holde plantene i konstant høyde over vannet og små skumplater som holder fast planten i stilken. Til belysning brukes en 13W halogenpære med lystemperatur på 6700K, og to 1.9W lyspærer med røde og blå lysdioder. Vifte i lokket for å kjøle ned luften. 20W i 18 timer i et lite rom kan bli veldig varmt. Nådde 50 grader under testing, men temperaturen ville klatret høyere. Med vifte og varm oslosommer holder det jevnlig 30 grader i kassa.

 

post-113720-0-30445800-1405377169_thumb.jpg

post-113720-0-86428700-1405377186_thumb.jpg

Flaskene foran boksen er oppløst næring.

post-113720-0-33563600-1405377208_thumb.jpg

Tomatplantene som flyter i vannet. Luftslangen langs veggen fører ned til luftsteinen i vannet.

post-113720-0-58050000-1405377223_thumb.jpg

Vekselstrøm og rask lukkertid er grunnen til at halvparten av diodene er av :)

 

Neste rigg er under utvikling, mangler bare noen deler. Dette blir et aeroponic-system, der røttene får vann med næring dusjet over seg jevnlig. Jeg vil bytte bort fra DWC fordi luftpumpen bråker en del, og aeroponic skal være mer effektivt. Pga ferie og leveransetider er jeg kanskje ferdig med dette om 2-3 uker.

 

post-113720-0-06342000-1405377242_thumb.jpg

Et ganske alminnelig IKEA-skap

 

post-113720-0-15149500-1405377267_thumb.jpg

Innsiden av vegger og dør er trukket med alufolie, for å reflektere lyset.

 

Ved siden av alt dette har også min bror sitt eget opplegg. Han dyrker gressløk, mynte, basilikum og vårløk. For å gi røttene vann brukes metoden som heter ebb'n'flow. Altså at en vannpumpe pumper vann fra reservoaret inn i rotkammeret, og tømmer det etterpå. Her skjer det hvert 90'ende minutt. Til belysning brukes en 20W 6700K halogenpære. Dette er kun vekstlys, og planter vil neppe blomstre under dette lyset. Derfor gror han kun planter som ikke trenger å blomstre for å avgi mat.

post-113720-0-57642400-1405377294_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...