Gå til innhold

Twin Peaks-sesong 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antar du har sett de to første sesongene av TP + FWwM? Da er det mange brikker som faller på plass. Det er ganske tydelig at Lynch var inspirert av Kafka (metamorfose) og Kubrick (2001) da han lagde denne episoden.

 

 

Dagligvarebutikken (FWwM), dugpas (som Windom Earle refererte til) og BOBs fødsel er stikkord for denne episoden

 

Lenke til kommentar

Antar du har sett de to første sesongene av TP + FWwM? Da er det mange brikker som faller på plass. Det er ganske tydelig at Lynch var inspirert av Kafka (metamorfose) og Kubrick (2001) da han lagde denne episoden.

 

 

Dagligvarebutikken (FWwM), dugpas (som Windom Earle refererte til) og BOBs fødsel er stikkord for denne episoden

 

Joda, jeg fikk noen kraftige hint til hvordan ting ble til. Uten å spoile for mye orker jeg ikke å si noe mer. Etter en liten tenkeperiode tror jeg at jeg har innsett genialiteten i episoden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Rotete serie. Sikkert halvparten som kunne ha vært klipt bort. Synes Lynch kunne ha vært med subtil til tider. Det var grunnen til at jeg likte den originale TP og filmen så godt. Den siste episoden var ganske bra, men jeg hater de musikalske avslutningene på Roadhouse. Vet at det finnes mange hipstere i PNW, men det får da være grenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne serien er så forfriskende kompromissløs. Hver eneste scene er jo et potensielt nøkkeløyeblikk, og den med Diane, Albert og Cole i går var helt jævlig intens. Har nytt hvert øyeblikk av Twin Peaks sesong 3, og kommer til å se sesongen på nytt en gang i vinter, for å  - ja - forstå litt mer.

 

Sesongavslutningen blir forresten en dobbeltepisode, neste søndag (mandag).

Lenke til kommentar

Overraskande mykje vart oppklart i episode 17. I alle andre seriar ville det vore siste episode i sesongen.

 

Men med Lynch bak rattet kunne dei ikkje avslutta på den måten, så me fekk episode 18 som stiller ein haug med nye spørsmål. Judy/Jiao De/Jowday er visst den store greia bak Bob, Booper, The Black Lodge og alt det der, og det ser ut til å eksistere i/gjennom Sarah og ev. Palmer-huset.

 

Sesongen avslutta med ein slags cliffhanger, men i mindre grad enn sesong 2. Lynch verka veldig entusiastisk over sesong 3 og Showtime er visstnok positive dersom Lynch og Frost vil gå for sesong 4.

 

Mtp. måten ting har utvikla seg med potensielt fleire univers og realitetar, så er det ikkje usannsynleg at den store kampen, Cooper vs Judy, aldri blir avklart, men at han vil vere fastlåst i ein sirkel av univers der han jaktar. Alle sideplottene vil aldri bli avklart og ein del fungerer kanskje som hint til hovedplottet på ein veldig indirekte måte.

 

Eg likte sesong 3 veldig godt og ser fram til å sjå den på nytt og legge merke til meir. Håpar den kjem ut på blu-ray, for eg er ikkje vidare imponert over kvaliteten på HBO Nordic.

Lenke til kommentar

Har blandede følelser etter denne sesongen...

 

Synes den var litt vel i overkant kunstnerisk og med veldig mange sekvenser som ikke bidro særlig til handlingen utenom generell merkelighet.

 

På en måte likte jeg den veldig godt, men jeg tar meg også i å sammenligne den med den originale Twin Peaks. I lys av det så følte jeg ikke at Lynch fikk til å gjenskape magien og den unike stemningen fra den originale serien.

 

Nå var sannsynligvis ikke det planen til Lynch uansett, men det var vel det jeg håpet på som gammel fan. Er ikke skuffet, men hadde vel kanskje håpet på litt mer. :) 

 

Sesongen avslutta med ein slags cliffhanger, men i mindre grad enn sesong 2. Lynch verka veldig entusiastisk over sesong 3 og Showtime er visstnok positive dersom Lynch og Frost vil gå for sesong 4.

 

Virkelig? Trodde det var punktum etter sesong 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...