Gå til innhold

Hvorfor vokser Rødt?


Anbefalte innlegg

A: Ingen grunn til å stemme FrP, det blir så fryktelig manbe bomstasjoner når de har makta.

Vet du hvordan dette egentlig fungerer?

 

Frp har klart å øke andelen som staten betaler for veiprosjekter. Lokale politikere finner da ut at flere veiprosjekter blir mulige, men spesielt om de er fra Ap og Sp ønsker de at deres andel dekkes av bompenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet du hvordan dette egentlig fungerer?

 

Frp har klart å øke andelen som staten betaler for veiprosjekter. Lokale politikere finner da ut at flere veiprosjekter blir mulige, men spesielt om de er fra Ap og Sp ønsker de at deres andel dekkes av bompenger.

 

Ah så det er Ap og Sp sin "feil" Burde jo vært politiker du? :) 

Så om jeg sjekker kommuner hvor det bygges ut med bompenger, så ledes disse av Ap og Sp. 

 

Jeg er ikke solgt. Frp har lovet ekstremt mye i forbindelse med bompenger, og de har ikke holdt løftene sine. De er ett protestparti som nå sitter i regjering og skal være ansvarsfulle (og de gjør en helt ok jobb.) 

 

Uansett så er bompenger småtteri (det koster meg mange titusener i året) og betyr ingenting i forhold til miljøet. Og kommentaren til posteren over deg, er i mine øyne grusom. 

 

Men om jeg ville stemt på rødt, med åpne grenser og en svær giljotin på torvet, hvor jeg hadde havna i endeløs rekke med mange andre kapitalister for å miste hue, er liksom ikke så interessant det heller. 

 

Uansett lever jeg i visshet om at det spiller ingen rolle hvem man stemmer på, og hvem som styrer, i det store og hele blir politikken den samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke solgt. Frp har lovet ekstremt mye i forbindelse med bompenger, og de har ikke holdt løftene sine. De er ett protestparti som nå sitter i regjering og skal være ansvarsfulle (og de gjør en helt ok jobb.)

Slik fungerer politikken. Partier går til valg med hva de skal gjøre om de får over 50% av stemmene. Så får de mindre og prøver inngå kompromisser for å fo gjennom så mye som mulig.

 

Rødt er jo også på Stortinget. Hvor mye har de fått gjennomført?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slik fungerer politikken. Partier går til valg med hva de skal gjøre om de får over 50% av stemmene. Så får de mindre og prøver inngå kompromisser for å fo gjennom så mye som mulig.

 

Rødt er jo også på Stortinget. Hvor mye har de fått gjennomført?

 

Absolutt, politikk er kompromiss. Alt er grått. 

 

Aner ikke hva Rødt har fått til, sannsynligvis mer enn man tror (jeg tror ingenting og det stemmer garantert ikke.) På kommune politisk nivå, har de garantert fått til en del, og ikke minst belyst mange saker. 

 

Sakset fra wikipedia (at jeg noengang skulle lese om Rødt på wiki, hadde jeg ikke trodd, men ble litt interessert, pluss gøy å se om fordommene mine stemmer eller ei.)

 

Rødts hovedsak er kampen mot det partiet kaller Forskjells-Norge

 

Partiet har pekt ut fire kommunepolitiske tiltak 

 

  1. Faste ansettelser, ved å oppfordre kommunestyrer og fylkesting til å fatte vedtak om å følge reglene for midlertidige ansettelser slik de var før endringene i arbeidsmiljøloven i 2015[18]
  2. Knytte lønningene til politikere og kommunetopper til snittlønna til ansatte i kommunesektoren, eksempelvis ved å sette et lederlønnstak på 1,5 ganger snittlønna til de ansatte
  3. Bygge opp barnevernstiltak, barnehager og sykehjem i kommunal regi eller i samarbeid med ideelle, for slik å kutte behovet for de kommersielle
  4. Skattefinansiert barnehage og SFO

 

Jeg har ingen vanskeligheter i å være enig  eller delvis enig med Rødt i alle disse punktene. Er spesielt glad i å kutte lønna til politikerne og kan ikke fordra hverken midlertidige ansettelser eller "6%" stillinger. Alle ansatte hos meg (og det er en del) har 100% stillinger. 

 

Videre fra Wikipedia 

 

Partiet mener markedsmekanismer ikke kan løse klimaspørsmålet, og at demokratiet må sikre en bærekraftig miljøpolitikk. 

I planen foreslår partiet blant annet å trappe ned norsk oljeutvinning, opprette grønne arbeidsplasser innen fornybar energi og grønn industri.[20] Partiet ønsker også redusert motorveiutbygging og satsing på kollektivtrafikk, herunder lyntog.

 

Om jeg må velge mellom dette eller Frp sin "miljøpolitikk" så er valget mitt enkelt, og jeg tror valget for de fleste i Norge er enkelt. (Med unntak av avviklingen av olje.) At ikke Norge er enormt mye større på bølgekraft skjønner ikke jeg. Burde vært kraftig subsidiert fra olja. Lyntog har jeg ikke trua på, men langt mer interessant enn flere kulturhus. 

 

Partiet ønsker en utvidet velferdsstat og en større offentlig sektor, blant annet for å forhindre kutt i antallet ansatte og for å sikre alle hjelp ved behov. Partiet mener at det offentlige skal ha kontroll over viktige bedrifter og ønsker sterkt progressiv beskatning.

 

Her har jeg null tro på at politikken dems vil medføre noe annet enn nedleggelser, mindre optimalisering og til slutt kutt i velferd. Samtidig er det fantastisk at staten eier og har eid så mye av alt som har med olje å gjøre. Telenor var ikke spesielt dumt. SAS var tabbe deluxe. Mens det har vært enorm tabbe for oss forbrukere at kraftverk har blitt solgt. Så jeg er også enig i at staten kan eie en del. 

 

Partiet legger stor vekt på bekjempelse av sosiale forskjeller og fattigdom, og går i verdipolitikken inn for å gi mer plass til minoritetsgrupper.

 

Selvfølgelig er jeg enig. Noen som er uenige? 

 

Partiet vil blant annet øke an­tal­let kvote­flyktninger til Norge, gi oppholds- og arbeidstillatelse til alle som har vært i landet i mer enn to år og gi alle som er født i Norge rett til statsborgerskap. Samtidig har partiet vært kritisk til måten arbeidsinnvandringen foregår på og ment at den fører til arbeidslivskriminalitet og sosial dumping. Det kreves ansettelse og en arbeidskontrakt med lønns- og arbeidsvilkår etter norske tariffavtaler for å få oppholdstillatelse i Norge. Dette for å hindre omfattende sosial dumping og et kappløp mot bunnen mellom arbeidstakere som følge av lett tilgang til billig og underbetalt arbeidskraft for arbeidsgivere.

 

Så jeg tok fullstendig feil, rødt ønsker ikke åpne grensene fullstendig, de har faktisk en fornuftig innvandringspolitikk. Få folk i arbeid er det jeg savner ved Ap.  

 

Ikke sakset lenger fra wiki. Rødt er også imot EØS, imot EU og imot NATO (som hauger her på forumet virker til å være (isåfall imot USA.)) Og de ønsker en "demokratisk" revolusjon (så jeg tok ikke feil på giljotinen.) De ønsker 6 timers arbeidsdag (jeg jobber ca 70 timer i uka.) Alt dette er jeg ekstremt skeptisk til og ser på som en direkte fare for landet.   

 

 

Alt i alt skjønner jeg godt at Rødt vokser. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Absolutt, politikk er kompromiss. Alt er grått. 

 

Aner ikke hva Rødt har fått til, sannsynligvis mer enn man tror (jeg tror ingenting og det stemmer garantert ikke.) På kommune politisk nivå, har de garantert fått til en del, og ikke minst belyst mange saker. 

 

Sakset fra wikipedia (at jeg noengang skulle lese om Rødt på wiki, hadde jeg ikke trodd, men ble litt interessert, pluss gøy å se om fordommene mine stemmer eller ei.)

 

Rødts hovedsak er kampen mot det partiet kaller Forskjells-Norge

 

Partiet har pekt ut fire kommunepolitiske tiltak 

 

  1. Faste ansettelser, ved å oppfordre kommunestyrer og fylkesting til å fatte vedtak om å følge reglene for midlertidige ansettelser slik de var før endringene i arbeidsmiljøloven i 2015[18]
  2. Knytte lønningene til politikere og kommunetopper til snittlønna til ansatte i kommunesektoren, eksempelvis ved å sette et lederlønnstak på 1,5 ganger snittlønna til de ansatte
  3. Bygge opp barnevernstiltak, barnehager og sykehjem i kommunal regi eller i samarbeid med ideelle, for slik å kutte behovet for de kommersielle
  4. Skattefinansiert barnehage og SFO

 

Jeg har ingen vanskeligheter i å være enig  eller delvis enig med Rødt i alle disse punktene. Er spesielt glad i å kutte lønna til politikerne og kan ikke fordra hverken midlertidige ansettelser eller "6%" stillinger. Alle ansatte hos meg (og det er en del) har 100% stillinger. 

 

Videre fra Wikipedia 

 

Partiet mener markedsmekanismer ikke kan løse klimaspørsmålet, og at demokratiet må sikre en bærekraftig miljøpolitikk. 

I planen foreslår partiet blant annet å trappe ned norsk oljeutvinning, opprette grønne arbeidsplasser innen fornybar energi og grønn industri.[20] Partiet ønsker også redusert motorveiutbygging og satsing på kollektivtrafikk, herunder lyntog.

 

Om jeg må velge mellom dette eller Frp sin "miljøpolitikk" så er valget mitt enkelt, og jeg tror valget for de fleste i Norge er enkelt. (Med unntak av avviklingen av olje.) At ikke Norge er enormt mye større på bølgekraft skjønner ikke jeg. Burde vært kraftig subsidiert fra olja. Lyntog har jeg ikke trua på, men langt mer interessant enn flere kulturhus. 

 

Partiet ønsker en utvidet velferdsstat og en større offentlig sektor, blant annet for å forhindre kutt i antallet ansatte og for å sikre alle hjelp ved behov. Partiet mener at det offentlige skal ha kontroll over viktige bedrifter og ønsker sterkt progressiv beskatning.

 

Her har jeg null tro på at politikken dems vil medføre noe annet enn nedleggelser, mindre optimalisering og til slutt kutt i velferd. Samtidig er det fantastisk at staten eier og har eid så mye av alt som har med olje å gjøre. Telenor var ikke spesielt dumt. SAS var tabbe deluxe. Mens det har vært enorm tabbe for oss forbrukere at kraftverk har blitt solgt. Så jeg er også enig i at staten kan eie en del. 

 

Partiet legger stor vekt på bekjempelse av sosiale forskjeller og fattigdom, og går i verdipolitikken inn for å gi mer plass til minoritetsgrupper.

 

Selvfølgelig er jeg enig. Noen som er uenige? 

 

Partiet vil blant annet øke an­tal­let kvote­flyktninger til Norge, gi oppholds- og arbeidstillatelse til alle som har vært i landet i mer enn to år og gi alle som er født i Norge rett til statsborgerskap. Samtidig har partiet vært kritisk til måten arbeidsinnvandringen foregår på og ment at den fører til arbeidslivskriminalitet og sosial dumping. Det kreves ansettelse og en arbeidskontrakt med lønns- og arbeidsvilkår etter norske tariffavtaler for å få oppholdstillatelse i Norge. Dette for å hindre omfattende sosial dumping og et kappløp mot bunnen mellom arbeidstakere som følge av lett tilgang til billig og underbetalt arbeidskraft for arbeidsgivere.

 

Så jeg tok fullstendig feil, rødt ønsker ikke åpne grensene fullstendig, de har faktisk en fornuftig innvandringspolitikk. Få folk i arbeid er det jeg savner ved Ap.  

 

Ikke sakset lenger fra wiki. Rødt er også imot EØS, imot EU og imot NATO (som hauger her på forumet virker til å være (isåfall imot USA.)) Og de ønsker en "demokratisk" revolusjon (så jeg tok ikke feil på giljotinen.) De ønsker 6 timers arbeidsdag (jeg jobber ca 70 timer i uka.) Alt dette er jeg ekstremt skeptisk til og ser på som en direkte fare for landet.   

 

 

Alt i alt skjønner jeg godt at Rødt vokser. 

 

 

Jeg også skjønner det godt, god analyse. Når det kommer til det siste punktet ditt, så er jeg for å gå ut av EØS, EU og NATO, så det passer meg bra. EØS er snikmedlemskap i EU i strid med opinionen, forkledd som en handelsavtale. NATO er (blitt) et utenrikspolitisk voldsverktøy for USA.

 

 

Jeg antar at du har eget firma og ikke er ansatt, ellers så er jo 70 timer ulovlig også i dag (om jeg ikke har misforstått noe). Jeg tror ikke Rødt vil endre på noe her, men gjøre om ordinær arbeidsuke til 6 timer om dagen. Om du arbeider lovlig i dag, vil du gjøre det med Rødt også.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Eget firma, og ingen ansatte som jobber slikt, så lovlig (særskilt uavhengig stilling.) 

 

Rødt ønsker å fjerne kapitalismen, ingen grunn for meg å jobbe om jeg ikke får noe igjen for det. 

 

Tviler på at det ville vært mange grundere igjen, i rødt sitt samfunn. 

 

Men ja, de har masse som er bra. Overraskende mye egentlig. Men de er også ute etter å forandre hele samfunnet og det er skummelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eget firma, og ingen ansatte som jobber slikt, så lovlig (særskilt uavhengig stilling.) 

 

Rødt ønsker å fjerne kapitalismen, ingen grunn for meg å jobbe om jeg ikke får noe igjen for det. 

 

Tviler på at det ville vært mange grundere igjen, i rødt sitt samfunn. 

 

Men ja, de har masse som er bra. Overraskende mye egentlig. Men de er også ute etter å forandre hele samfunnet og det er skummelt. 

 

Er ikkje alle som kun tenkjer pengar. Heider bør vera nok for menneskje. Ein kan ikkje lenger forventa at verda skal fortsetja å gå rundt dersom alle skal driva med overforbruk og ha sin del av kaka. Borgarløn er verdt å gje eit forsøk meiner no eg, og ho må sjølvsagt jobbast for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg er ikke solgt. Frp har lovet ekstremt mye i forbindelse med bompenger, og de har ikke holdt løftene sine. De er ett protestparti som nå sitter i regjering og skal være ansvarsfulle (og de gjør en helt ok jobb.)  

FrP sine politikere er LØGNERE, på lik linje med de aller fleste politikere i dag som også har som yrke å være lystløgner fra de står opp til de legger seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Rødt ønsker å fjerne kapitalismen, ingen grunn for meg å jobbe om jeg ikke får noe igjen for det.  

Et parti som i sin tid sendte sine varmeste gratulasjoner til Chavez sin maktovertakelse på 2000-tallet ville ikke jeg kommet i nærheten av med ildtang engang.

 

«Vennligst ta imot, og send videre til deres departement i Venezuela og deres president, de varmeste gratulasjoner fra partiet Rødt i Norge for resultatet i folkeavstemningen 15. februar!

 

Ja-flertallet var en seier for videreføringen av den bolivarske revolusjonen i Venezuela og for den anti-imperialistiske kampen både i hele Latin-Amerika og globalt. Resultatet gir det venezuelanske folket rett til å velge den presidenten de ønsker i det neste valget. Det er folket som får det siste ord. Fiendene av den bolivarske revolusjonenønsket å eliminere den mest sannsynlige lederen for revolusjonen fra valget i 2012.

 

Klassekampen i Venezuela er voldsom og har internasjonale følger.

Partiet Rødt vil gjøre vårt beste for å øke solidariteten med den bolivarske revolusjonen blant folk i Norge.

 

Solidariske hilsener,

Partiet Rødt,

Norge, Oslo 16 februar 2009

 

Selv er jeg glad for at man i Norge... enn så lenge... ikke har sett så mye til den økte solidariteten som Rødt snakker om. Men dog... folk glemmer fort og stemmer fortsatt på disse skrotnissene.

Lenke til kommentar

Jeg trur hovedgrunnen er velgerflukten fra AP.

 

AP ligner mer og mer på Høyre. Erna kjører nasjonen vår ned i grøfta, og folk er lei. Om Norge skal bli et land for folket, og ikke et land for en knøttliten elite av nedarvet makt, så må pendelen svinge tilbake mot venstre.

 

Rødt vokser fort, fordi det er lett å sitte i opposisjon å skrike.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på om jeg noen gang vil stemme på Rødt, men etter politianmeldelsen mot Bjørnar Moxnes ifm Lindebergsaken måtte jeg tenke meg om. (se: https://www.nrk.no/norge/rodt-lederen-frifunnet-i-retten-1.12555431)En ting er hvem som sitter i maktposisjon, men i denne saken viser verdien av å ha en god opposisjon. Og politikere med ryggrad er det ikke mange av.

 

Ellers er det også pga Rødt jeg er blitt mer kritisk til private aktører som utfører offentlige betalte oppgaver. Debatten dreier seg som regel om det er det offentlige eller private som skal utføre slike oppgaver, men Rødt er de eneste som påpeker at innen det private fins det bedrifter med og uten profittmotiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå snakker jeg kanskje kun for meg selv, men Rødt er det eneste partiet på 'tinget som aktivt snakker negativt om krig. Norge har de siste 30 årene deltatt i 10 kriger. Det er flere enn USA. Vi er den tredje mest krigshissige nasjonen i verden. Ingen andre partier ser på dette som problematisk, og jeg finner det ekstremt umoralskt.

 

Hvordan er det mulig å stemme på et parti som med viten og vilje selger våpen direkte til Islamistdiktaturer i Midt-Østen? (AP, SP, Venstre, Høyre, FrP).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fordi andre politikere stemmer mot deres forslag og de må inngå kompromisser?

Nei, fordi at de gjør det stikk motsatte av det de sa at de skulle gjøre.... alt for å komme seg inn i maktens korridorer.

Lenke til kommentar

Et parti som i sin tid sendte sine varmeste gratulasjoner til Chavez sin maktovertakelse på 2000-tallet ville ikke jeg kommet i nærheten av med ildtang engang.

 

 

Selv er jeg glad for at man i Norge... enn så lenge... ikke har sett så mye til den økte solidariteten som Rødt snakker om. Men dog... folk glemmer fort og stemmer fortsatt på disse skrotnissene.

 

Dette nevner du ofte, men hva skal det bevise?

Jeg ville ikke klandret deg for å ha gått i Breiviks tiårs bursdag.

 

Og økt solidaritet som sådan, er da ikke noe onde?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dette nevner du ofte, men hva skal det bevise?

At Rødt er et parti man ikke bør lytte til!?

 

Jeg ville ikke klandret deg for å ha gått i Breiviks tiårs bursdag.

Flamebait

 

1) Flame bait is a message posted to a public Internet discussion group, such as a forum, newsgroup or mailing list, with the intent of provoking an angry response (a "flame") or argument over a topic the "troll" (original poster provoking angry response) often has no real interest in, and finds humour, or entertainment in reactions.

Du er et troll.

 

Og økt solidaritet som sådan, er da ikke noe onde?

Ikke den solidariteten Rødt snakker om, som nå har medført at folk i Venezuela forsøker å flykte fra landet i hundretusenvis.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Ah så det er Ap og Sp sin "feil" Burde jo vært politiker du? :) 

Så om jeg sjekker kommuner hvor det bygges ut med bompenger, så ledes disse av Ap og Sp. 

 

Jeg er ikke solgt. Frp har lovet ekstremt mye i forbindelse med bompenger, og de har ikke holdt løftene sine. De er ett protestparti som nå sitter i regjering og skal være ansvarsfulle (og de gjør en helt ok jobb.) 

 

Uansett så er bompenger småtteri (det koster meg mange titusener i året) og betyr ingenting i forhold til miljøet. Og kommentaren til posteren over deg, er i mine øyne grusom. 

 

Men om jeg ville stemt på rødt, med åpne grenser og en svær giljotin på torvet, hvor jeg hadde havna i endeløs rekke med mange andre kapitalister for å miste hue, er liksom ikke så interessant det heller. 

 

Uansett lever jeg i visshet om at det spiller ingen rolle hvem man stemmer på, og hvem som styrer, i det store og hele blir politikken den samme.

 

Frp sitter i en mindretallsregjering. De ønsker ikke de nye bomringene.

 

Det er sannsynligvis ikke mulig for høyrepartier i Norge å danne flertallsregjering. Det finnes så mange offentlige ansatte, subsidierte og navere, og disse stemmer ikke H og Frp.

 

Når oljefesten er slutt, går Norge konkurs. Det er nå hva jeg tror. Da kan partier som Rødt bli store.

Lenke til kommentar

At Rødt er et parti man ikke bør lytte til!?

 

Flamebait

 

Du er et troll.

 

Ikke den solidariteten Rødt snakker om, som nå har medført at folk i Venezuela forsøker å flykte fra landet i hundretusenvis.

Det er ikke et flamebait, det var ett forsøk på å illustrere at man ikke kan spå fremtiden, ei heller holdes ansvarlig for å ha assosiert seg med med noen, som i fremtiden vil begå overtramp.

 

Rødt er jo åpenbart ikke tjent med at Venezuela feiler, slik du peker så fint til.

Altså er det jo heller ikke den slags 'solidaritet' de snakker om. Selve definisjonen av solidaritet går jo imot forfølgelse og flukt.

Rødt tilsvarer ikke Fifth Republic Movement, bare fordi de sendte dem ett brev.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...