Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

1000/1000 altibox flaskehals harddisk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disken, neppe, spørs så klart på disken, men på f.eks https://www.komplett.no/product/951661/datautstyr/lagring/harddiskerssd/harddisk-35/seagate-barracuda-4tb-35-hdd?offerId=KOMPLETT-310-951661#technical-details har du 600 Megabyte pr sekund

1000 megabit tilsvarer 125 megabyte.

 

Altså har du bruker du under 1/4 av kapasiteten på en vanlig snurre-disk med 1000 Mbit nett..

 

Takk for kjapt svar! Siden jeg da har SSD blir det vel uansett ikke noe spørsmål.

 

Til et annet emne, hvor mange av de som faktisk laster opp noe har tilsvarende linje?

 

Er vel ikke vits med noe overkill om de man besøker/laster ned fra ikke har mere enn feks 10 opp?

Lenke til kommentar

Du vil nok kun unntaksvis få brukt hele linjen ja, hva skal du bruke den til?

De fleste deler ikke på 1000Mbit, men igjen, med torrents så laster du jo fra flere samtidig så hva enkelt som deler har er ikke så interessant, det er mer interessant hvor mange som deler og hvor mange som laster ned fra disse.

 

Jeg vil påstå at 1000 Mbit er overkill for vanlig, tung bruk med masse nedlastinger..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Du vil nok kun unntaksvis få brukt hele linjen ja, hva skal du bruke den til?

De fleste deler ikke på 1000Mbit, men igjen, med torrents så laster du jo fra flere samtidig så hva enkelt som deler har er ikke så interessant, det er mer interessant hvor mange som deler og hvor mange som laster ned fra disse.

 

Jeg vil påstå at 1000 Mbit er overkill for vanlig, tung bruk med masse nedlastinger..

Skal bare brukes til gaming, streaming og nedlasting.

Men ja 1000 Mbit blir vel kanskje overkill.

Kanskje bare gå for 200/200.

Lenke til kommentar

Vi har gått stegene fra 70 -> 150 -> 300 -> 500 over de siste årene.

 

Må ærlig talt si at man ikke vil merke noe forskjell over 200-300. Da er det kun når man måler hastigheten på store nedlastinger fra gode kilder man merker noe, og fra 300 og oppover dem er uansett enten ferdige såpass fort at det ikke merkes i stor grad...

Lenke til kommentar

Jeg har 1000/1000 og får opp mot full hastighet ved feks oppdateringer av spill fra steam, blizzard, o.l.

Der og da er det veldig kjekt, men dette er jo ikke noe som skjer hver dag og du får jo selv vurdere om å vente 5-10 minutter ekstra de gangene er verdt det. :)

Lenke til kommentar

Har selv 500/500 og får brukt linja fullt ut uten problemer. Laster ned det jeg skal ha via seedbox, og deretter via ftp, så hastigheten er full pupp. Når det er sagt hadde jeg personlig også fint klart meg med 250/250 som er neste ned. Klarte meg fint med 100/100 også, dog så er det digg å kunne laste ned serier og filmer på bare minutter. :)

 

100GB går på under en halvtime.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Har hatt forskjellige hastigheter, forskjellene ligger i det du skal laste ned og sender.
Latency og vanlig bruk av internett som bruk av browser,e-mail og slike ting blir ikke kjappere.

 

Klart 4K streaming, netflix,hbo og stor familie og gjerne leieboere gjør att om du har 100-200Mbps kan da virke litt i minste laget.

Kjører du VPN på torrents kan du makse ut linja om du har en 200 linje, ikke forvente deg større hastigheter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har ca 1Gb på Uninett og det er sjeldent jeg makser linja. vil nok si at med en 1Gb linje, så bruker man bare 1% av båndbredden over tid.

Man laster jo ned en dvd på 40 sekund og en 50 GB blu-ray på litt over 7 minutter. Hva i all verden skal man gjøre resten av tiden....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

1Gb hastighet er som å kjøpe en Bugatti Veyron. Svært få plasser i verden dens topphastighet kommer til sin rett. Resten av tiden driver man å laffer rundt med 100 km/t.

Lenke til kommentar

Disken, neppe, spørs så klart på disken, men på f.eks https://www.komplett.no/product/951661/datautstyr/lagring/harddiskerssd/harddisk-35/seagate-barracuda-4tb-35-hdd?offerId=KOMPLETT-310-951661#technical-details har du 600 Megabyte pr sekund

1000 megabit tilsvarer 125 megabyte.

 

Altså har du bruker du under 1/4 av kapasiteten på en vanlig snurre-disk med 1000 Mbit nett..

Nei, det går ikke ann å skrive 600 MB/s på den disken der. Den klarer rundt 150MB/s. Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

1Gb hastighet er som å kjøpe en Bugatti Veyron. Svært få plasser i verden dens topphastighet kommer til sin rett. Resten av tiden driver man å laffer rundt med 100 km/t.

Tja kanskje ikke alltid.

hvis du velger 10 gigabit server: https://www.nperf.com/en/ (SE- stockholm 10 gigabit) er jeg overrasket du ikke får testet linjen din riktignok får du kanskje litt varierende hastighet. Har ingen problemer å måle 500 mbit.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Står da Dataoverføringshastighet: 600 MBps (ekstern) under specs..

Det står det fordi det er sata 600, kontrollene og harddiskene klarer ofte ikke over 150 MB\S vertfall de gamle diskene.

10 TB harddiskene kan klare opp mot 250 MB\S på store filer.

Så tror du skal være fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Står da Dataoverføringshastighet: 600 MBps (ekstern) under specs..

Det er fordi det er SATA 3.

 

Ser at LHM1 har svart SATA 600, og det er også riktig. Det er det samme som SATA 3. Du kan også kalle det SATA 6Gb. Kjært barn har mange navn.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Disken, neppe, spørs så klart på disken, men på f.eks https://www.komplett.no/product/951661/datautstyr/lagring/harddiskerssd/harddisk-35/seagate-barracuda-4tb-35-hdd?offerId=KOMPLETT-310-951661#technical-details har du 600 Megabyte pr sekund

1000 megabit tilsvarer 125 megabyte.

 

Altså har du bruker du under 1/4 av kapasiteten på en vanlig snurre-disk med 1000 Mbit nett..

Litt avklaring angående hastigheter på grensesnittet:

SATA3 | 6000 Gigabit per sekund / 8 = 750 Megabyte teoretisk (opptil 600MB)

SATA2 | 3000 Gigabit per sekund / 8 = 375 Megabyte teoretisk (opptil 300MB)

 

Snurredisker (altså tradisjonelle 3.5" og 2.5") kjører på det beste rundt 150 MB som nevnt, men varierer på forskjellige filstørrelser.

 

Nå til selve spørsmålet: Ja, nedlastningsserver kommer også sjeldent til å matche opp din egen hastighet. For den normale nettbrukeren er 1GB overkill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...