Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

8 timer søvn nok?


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nesten 19 år og har begynt å jobbe veldig mye i det siste. Har derfor blitt veldig nøye på å få minst 8 timer søvn om natta for å ha nok energi på jobb. Likevel er jeg stort sett trøtt gjennom store deler av dagen (+jeg drikker store mengder kaffe for å holde meg "gående"). Er det slik at man uansett ikke trenger mer enn 8 timer søvn, eller kan det være en hjelp om man har store arbeidsmengder? Er litt redd for å brenne lyset i begge ender.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sies (hørt av andre) at jo dypere søvn du kommer, jo trøttere blir du.

 

Jeg sover rundt 6 timer hver natt. Mer enn nok. Har også en oppvekker-app på iPhone som registrerer bevegelsene i sengen. Så den "vet" når du er i drømme- og dyp søvn-stadiet. Så innenfor 30min før den tiden du satt du skulle vekkes, så finner den ut når det er best å våkne. Når du våkner, så er du skikkelig opplagt og vil på en måte stå opp.

 

Hatt den i 1 uke nå, og har fungert 5 av 7 dager. Har aldri våknet bedre :)

 

Men vi alle er forskjellige, noen trenger mer søvn, og noen ikke.

Endret av Tiugama Kaa
Lenke til kommentar

Det beste er alltid å legge seg så tidlig at man alltid våker før vekkerklokka. Rundt kl. 2200 er greit å sikte seg inn på. For å hjelpe kroppen igang så kan du ta en spiseskje tart cherry en time før du legger deg. Denne får du tak i på helsekost.

 

Den metabolske halveringstiden på koffein er så lang at du bør slutte å drikke kaffe rundt kl. 1400 ellers vil det påvirke den naturlige hormonelle rytmen som igjen styrer søvn. Generelt er inntak av koffein et energilån du må betale tilbake, så det blir som å bruke kredittkort energimessig. Ikke særlig holdbart i lengden m.a.o.

 

Spis ordentlig mat. Pizza, potetgull, sjokolade, godterier og brus kvalifiserer ikke som mat.

På dette punktet ser jeg at veldig mange synder. Du blir hva du spiser, så spiser du en dårlig diett kan du ikke forvente at kroppen fungerer bra.

 

Ta tilskudd av Omega-3 og vitaminer og mineraler.

Lenke til kommentar

Q: How much sleep is ideal?

 

A: Studies show that people who sleep between 6.5 hr. and 7.5 hr. a night, as they report, live the longest. And people who sleep 8 hr. or more, or less than 6.5 hr., they don't live quite as long. There is just as much risk associated with sleeping too long as with sleeping too short. The big surprise is that long sleep seems to start at 8 hr. Sleeping 8.5 hr. might really be a little worse than sleeping 5 hr.

 

Kilde

Lenke til kommentar

Kommer ann på hva man mener er bra.. Noen liker stress. Folk som jobber mye, stresser mye, og er ikke så nøye med helsa så lenge kroppen fungere greit, klarer seg "fint" med 5-6 timer søvn pr døgn.

 

Jeg trener veldig mye. Og jeg kjenner meg best med 8+ timers søvn. Dette gir meg også mer energi til å gjøre det beste ut av de timene jeg ikke sover, i forhold til de 2 ekstra timene jeg får om jeg sover bare 5-6 timer.

 

Men som sagt: Dette varierer jo veldig fra person til person. Både fysisk og livstil.. Noen endelig fasitsvar finnes neppe. Men jeg vil tro alt over 4-5 timer, og under 10 timer, er bra.

Lenke til kommentar

Generelt er kroppen i to forskjellige faser, REM søvn og dyp søvn.. Hjernen switcher mellom disse periodisk gjennom natta.. Hvis du våkner i dyp søn så føler du deg mye mer sliten enn hvis du våker i REM søvn, og jo dypere du sover som en annen sa jo vanskeligere blir det å våkne.

Derfor handler det litt om flaks hvis man bruker vekkeklokke og får for lite søvn.. Man kan i teorien sove 4 timer og føle seg ok, hvis man ikke våkner i et dypt stadie.

Lenke til kommentar

Det kan kanskje stemme at "studier viser" noe, men så var det sammenhengen, da. Kan det ikke like gjerne hende at folk som lever lenge, pleier å sove syv timer? Uansett, dette var kildekritikken. On topic: Åtte timer holder i massevis for friske mennesker. Hvis du likevel er alt for trøtt, er det noe annet som kan forbedres. For mye kaffe kan virke mot sin hensikt, og er man følsom for koffein skal man helst ikke drikke det for sent om kvelden (jeg setter grensen ved fem-seks-tiden). Man kan heller ikke si at søvn er søvn, det er kvalitetsforskjeller der også. Den beste får man før midnatt. Utover det kan det jo være mange ikke-søvnrelaterte ting som virker inn, at du faktisk jobber for mye, at du spiser noe du ikke tåler, etc. Da er det viktig å gi seg selv lov til å kjenne etter i stedet for å gjøre seg avhengig av "eksperter". Sist, men ikke minst, er det ikke sunt å bekymre seg for mye heller. Du sier du har begynt å jobbe mye, og da er det kanskje ikke så rart at du trenger litt tilvenning.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar! Så da er det egentlig ikke vits å sove mer, jeg kan altså greie meg med mindre. Kostholdet mitt er for å være litt beskjeden veldig godt (mm det er pølsefest). Men kanskje all denne trøttheten heller kan være mental trøtthet? Jobb ut og inn, 10 timer da'n, 6 dager uka. Sove jobb, sove, jobb osv. Var på en joggetur, og selv om det var jævlig hardt å komme seg ut ga det meg mye energi i etterkant.

 

:)

Lenke til kommentar

Ja, altså, den anbefalte mengden med søvn er på 7,5-8,5 timer. Søvnmengden bør visst ikke overstride 8,5 timer, men du kan greie deg med 6-6,5 timer også. Det er lurt å holde seg på 7 timer eller mer dog. Eller så kan du faktisk lade opp søvn, men ikke ta igjen tapt søvn. Evt. kan en "powernap" på 15 minutter også være effektivt, men en del sliter da med å sovne på kvelden igjen.

Lenke til kommentar

Problemet med å få svar på optimalen fra lekmenn på internett er åpenbar.

Selv om disse gir uttrykk for at de klarer seg bra med 5 timer på puta hver natt, er det ikke gitt at dét faktisk er riktig, eller at det er bra for dem til tross for opplevd velvære.

 

Mitt råd er å lytte til forskning, som tilsier at mellom 6.5 og 7.5 er det beste.

Lenke til kommentar

Jeg var også en av de som gikk rund og sa "pff, 5 timer er alt du trenger!". Det funka bra i et år (at jeg til stadig sov på skolen, eller alltid måtte ha en nap mellom skole og jobb, skjønte jeg ikke hadde noe med lite søvn å gjøre), men plutselig fikk jeg merke hvor trøtt jeg egentlig var. Starta da og sove normale mengder igjen, men det tok minst 6 mnd før jeg klarte å hente meg inn. Uansett om jeg sov 8, 10 eller 12 timer ble jeg alltid trøtt på dagen, og måtte sove mer.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...