Gå til innhold

Windows Server 2008, det ultimate Microsoft operativsystemet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle innstallere Server igjen på maskina mi, gi det et nytt forsøk.

 

Problemet er jo at det ikke finnes drivere til min versjon av Linksys sitt trådløse nettverkskort, WMP54G (v4.0). Men la merke til at her for et par dager siden sto det v4.1 nede i hjørnet av programvaren til v4.0 kortet mitt. Fikk da ett nytt håp om at v4.1 vil fungere i Vista/Server 08.

 

Men hvordan i alle dager innstallerer jeg disse driverne?

Jeg laster ned driveren herifra, men når jeg åpner den dukker det kun opp to filer jeg ikke skjønner hva jeg skal gjøre med. Netr61 (System file) og Netr61 (informasjon om innstallasjonsprogrammet) heter de to filene, og det i parentes er beskrivelsene til filene.

 

Og jeg har en innstallasjon CD med drivere fra hovedkortet liggende.

Problemet er at jeg ikke vet om det er Vista drivere på den. Er det så enkelt at om det er Vista drivere så vil det la seg innstallere, og om det ikke er Vista drivere så vil det ikke la seg innstallere?

Lenke til kommentar

Til deg som har problem med nettverkskortet.

 

Har du lagt til trådløs støtte i server 2008?

 

Dette gjør du ved å gå inn i server manager. Den ruten som dukker opp når du kommer inn i windows første gang (og som fortsetter så lenge du ikke deaktiverer den).

Trykk på add features og da får du opp en liste. Hook av for Wireless Lan Service, og inntaler denne.

 

Regner med at du har gjort dette men vil bare nevne at dette må være på plass først.

Lenke til kommentar
Takk for tipset Blackey, men har allerede gjort det.

Skal tweake litt nå så får vi se.

 

Noen som har en link til den gudien postet tidligere? Finner den ikke igjen.

 

Gå inn på den linken jeg sa da! Det skal fungere med de driverne som ligger på den tråden.

 

Jeg har samme kort som deg så anbefaler deg å prøve :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som vet hvordan man slår av funksjonen 'Safe DLL Search Mode' (SafeDllSearchMode) i registeret i Windows Server 2008?.

 

Jeg vet hvordan det gjøres i Windows 2000, XP og Server 2003. Men tror det er annerledes i Windows Server 2008.

 

Grunnen til at jeg spør om det er pga dette HER.

 

EDIT: Fikk ordnet det jeg lurte på. Trengte ikke å slå av Safe DLL Search Mode faktisk.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ett lite problem med windows server 2008..

 

Av en eller annen grunn er nettverks instillinger ett helvete å holde på med. De er trege, tar opptil eett minutt før de kommer opp etter at jeg trykker på de, etc. Selv om alt annet er normalt.

 

En annen ting er at etter en stund, så kobler den seg av nettet, og hvis jeg da søker etter nye nett finner den ingen, så jeg må restarte maskina..

 

Hjelp?

 

EDIT:

Ser nå at det er OK helt til at den discer fra nettet. Først da blir alt trengt ang. nett.

Endret av Rattpjusker
Lenke til kommentar

Om det er noen som ønsker Server 2008 enda litt kjappere, så kan man bruke samme "Prefetch" løsningen som XP bruker.

Dette krever at "Superfetch" servicen er startet og satt på automatisk på oppstart, og at man legger til en registernøkkel som vist på bildet under, eller fjerner "EnableSuperfetch" nøkkelen om man allerede har enablet denne, og tøm prefetch mappen.

Dette er litt som i pose og sekk, man slipper den evinnelige tyggingen på hardisken og minnebruken til superprefetch, men får kjappere oppstart av programmer og evnt. boot..

Merk at på Vista kan man kun sette "EnableSuperfetch" nøkkelen til "0", da den skriver tilbake nøkkelen med verdien på "3" når man starter superfetch servicen. Prefetch mappen må tømmes til slutt...

 

En annen ting verd å nevne, er å slå på multicore boot. Server 2008/Vista booter av kompabilitets grunner bare på 1 kjerne, Multicore Boot kan man slå på i MSConfig/Boot/Advanced options... Der huker man på "Number of processors" og velger det anntallet kjerner din CPU har...

post-72177-1223245912_thumb.jpg

post-72177-1223245922_thumb.jpg

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...