Gå til innhold

Windows Server 2008, det ultimate Microsoft operativsystemet?


Anbefalte innlegg

Har nå lest litt rundt på nettet, og har snublet over Windows Server 2008..

 

 

For å være helt ærlig så har jeg aldri brydd meg stort om disse "Windows Server" operativsystemene, rett og slett på grunn av navnet. "Windows Server" høres jo ut som noe du kjører i bedrifter og på servere og ikke på private maskiner.

 

 

Men så snublet jeg som sagt over ting som dette

Har nå søkt litt rundt om Windows Server 2008, og det påståes at Windows Server 2008 er Vista slik Vista skulle ha vært. Folk uttaler at Windows Server 2008 er det beste og raskeste operativsystemet Microsoft noengang har sluppet og at nesten uansett hva du bruker maskinen din til så vil Windows Server 2008 være bedre enn Windows Vista, både til spilling og helt vanlig generelt bruk?

 

Hvor mye sannhet som ligger i dette aner jeg ikke, har som sagt aldri brydd meg stort om disse "Windows Server" utgavene.

 

 

Leste litt rundt på vLite forumet (Vista utgaven av det populære programmet nLite) og der snakkes det om at en tweaket og konfigurert utgave av Windows Server 2008 vil være det beste og ultimate spill operativsystemet, bedre enn både Windows XP og Windows Vista.

 

 

 

Hva er egentlig forskjellen på Windows Server 2008 og Windows Vista?

Hva er forskjellen på "vanlige" utgaver (XP / Vista) og "server" utgaver (Windows Server 2003 / 2008)?

Hvilke problemer kan jeg fort få ved å kjøre en slik "server" utgave?

Hvilke fordeler får jeg?

 

Er det mye konfigurering som må til for å få optimalisert Windows Server 2008 til å fungere optimalt på en "privat Gamer-PC"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt rykter om det samme. Noe av grunnen skal visstnok være fravær av DRM.

 

Ellers så er 2003 et mer tugvint OS i forhold til XP, standardinstillingene er ganske strenge, og man kan blant annet ikke slå av maskinen uten å få spørsmål om hvorfor man gjør det. I tilegg er det vel ikek alle programmer som fungerer på 2003 som fungerer på XP. Utover det er det ikke så store ulemper. Fordelen er blant annet bedre muligheter for disk managment, det er ihvertfall derfor jeg bruker det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kjører faktisk server 2k8 på min private maskin, og jeg kan si med en gang at det fungerer utmerket. Skal prøve å svare på spørsmålene dine.

 

Forskjellen er i største grad det at det ikke er en drøss oppgaver som kjører i bakgrunnen fra default. Derfor går det mye raskere. Det er også med andre funksjoner i serverutgavene som øker den generelle ytelsen. superfetch etc. En annen ting er at du slipper noen ekstremt irriterende funksjoner som ikke skal nevnes navn på(ja jeg vet at det kan forandres på). Også er det jo stabiliteten såklart. Har enda ikke kommet en eneste feilmelding som ikke har vært selvforskyldt.

Problemene du kan få er hovedsakelig med drivere. I de aller fleste tilfellene er det samme drivere som vista, siden at det er stort sett samme kernel. Men man kan likevel støte på problemer. Men for de som liker å fikse og trikse litt så burde det ikke være noe problemer, dessuten så finnes det løsninger på nett om du leter.

Fordelene er som sagt høyere ytelse og stabilitet, DX10 finnes også, og også mange andre funksjoner som kan være veldig grei å ha. Ellers så er det lærerikt, hvertfall for meg som jobber med operativsystemet.

Og konfigureringen for å få det til å fungere som en vanlig desktop-PC eller Workstation er ganske liten. Tar ikke mye lengre enn en halv time.

 

Et lite tips: google Windows Workstation 2008, så kommer det opp et par guider.

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar

Det jeg trodde.

 

 

Har som sagt fiklet endel med en "vLited Vista" her nå, hvor jeg da har fjernet mye unødvendig som følger med Vista.

Det er jo helt utrolig hvor mye rart som faktisk følger med Vista installasjonen som jeg overhode ikke har brukt for.

 

Dog er vLite til Vista på langt nær like bra som nLite til WinXP (hvert fall ikke enda), så jeg får ikke endret på alt.

Windows Server 2008 tillater vell også flere connections enn det Vista Ultimate gjør? Det er en irriterende problem jeg har med Vista, og siden det tydeligvis ikke kan endres på etter SP1 så har jeg et lite "problem" der.

 

 

Men Vista SP1 og Server 2008 har vell nøyaktig samme kjerne?

Og derfor mener jo mange at en "vLited / tweaket Vista" kan bli mist like bra som en Windows Server 2008, da de har samme kjerne så forskjellen enkelt og greit er at Windows Server 2008 på en måte er ferdig "vLited" rett fra Microsoft?

 

Men så hevder jo andre igjen at om du har en vLited Vista, og en mer eller mindre identisk Windows Server 2008 så er fremdeles Server 2008 mye raskere?

 

 

Så det er altså slik at Windows Server 2008 har noen funksjoner (nyttige faktisk? for flere funksjoner behøver jo ikke alltid å være noe positivt) enn hva Vista SP1 har?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Jeg tror det skal være små forskjeller mellom vista sin kernel og 2k8 sin kernel. Men i så fall er de bare mikroskopisk. Mulig det ikke er noen i det hele tatt, jeg har jo bare hørt det fra andre. Jeg har ingen anelse om vLited Vista er like rask, har ikke prøvd det nemlig. Men du kan jo gi tilbakemelding om det er forskjeller=) Og, ja, Server 2008 har mange nyttige funksjoner, som hyper-v, superfetch etc. Kan også få den til å fungere nesten identisk med vista og om du har lyst til det. Men i server OS så slipper du jo funksjonene til du vil ha dem. Jeg merker hvertfall i spill, at server 2008 er raskere enn XP til og med.

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar
Kva med prisen på 2k8 for dei ærlege av oss?

Rundt 20000. Men det skal sies at jeg har en ekte lisens fra jobb.

Men man kan laste ned en prøveversjon at server 2008, og på denne har man 60 dager på seg. De 60 dagene kan man utsette ved hjelp av et script to eller 3 ganger, så man har altså 180-240 dager mellom hver formatering. Hvis man kan leve med det, og tar backup at viktige filer, så skal det vel gå fint.

 

Men Server 2008 tillater flere connections?

Ja, ganske mye mer. Husker ikke nøyaktig, men det er jo et server OS, kan vel ikke forvente noe annet=)

Endret av Oppslagsverk
Lenke til kommentar
Skal nok også få lurt til meg en Server 2008 fra jobben til stefaren min, hvis ikke så re-installerer jeg stort sett oftere enn 240dager uansett :p

 

 

Hvilke versjoner har vi?

 

Standard, Enterprise og? Er det ikke seks utgaver? Hva er forskjellene?

# Windows Server 2008 Standard: $999 med fem klientlisenser

# Windows Server 2008 Enterprise: $3,999 med 25 klientlisenser

# Windows Server 2008 Datacenter: $2,999 per prosessor

# Windows Server 2008 for Itanium-baserte systemer: $2,999 per processor

# Windows Web Server 2008: $469

Lenke til kommentar

Hmm.. Hva er egentlig Hyper-V?

 

Skjønner at det har noe med virtualisering å gjøre, men nå er jeg helt blank på det punktet også for å være helt ærlig :p

 

 

Og jeg har muligheten til å velge Windows Server 2008 Standard / Enterprise / Datacenter, men de er også i en "Core" utgave?

Lenke til kommentar
Hmm.. Hva er egentlig Hyper-V?

 

Skjønner at det har noe med virtualisering å gjøre, men nå er jeg helt blank på det punktet også for å være helt ærlig :p

 

 

Og jeg har muligheten til å velge Windows Server 2008 Standard / Enterprise / Datacenter, men de er også i en "Core" utgave?

Har ikke brukt hyper-v men jeg har hørt at det tilsvarer vmware server (som du kan laste ned gratis). Altså et program som kan kjøre andre operativsystemer i egne "lukkede båser" slik at operativsystemene tror at de kjører på en egen maskin. Siden det er et eget program som gjør dette så benyttes host OS sin stack for kommunikasjon mot hardware, mens f.eks vmware ESX har en egen hypervisor som gjør dette noe mer direkte uten et host OS i bunnen. ESX er altså ikke det samme som vmware server eller hyper-v da de to sistnevnte krever et host OS å kjøre på toppen av.

 

Virtualisering er veldig praktisk i servermiljøer hvor en har mange servere som går på relativt lav belastning siden en kan spare vesentlig med hardware og få mer fleksibilitet siden de virtuelle maskinene relativt enkelt kan flyttes mellom fysiske maskiner. Med vmware ESX kan du faktisk flytte en virtuell maskin mens den er i drift uten at brukerne merker noe til det.

 

Virtualisering er forøvrig noe IBM fant opp på 60-tallet og er i bruk i de fleste mainframe og mange RISC maskiner.

 

Core utgaven vil si at explorer ikke er installert samt masse annet dilldall. Du får bare opp en blå skjermbakgrunn med kun ett vindu som er kommandolinje grensesnittet (CLI) du får opp ved å kjøre cmd.exe i windows og ikke noe mer. Ingen "start knapp", taskbar, dropdown vindu ved høyreklikk eller andre grafiske effekter.

 

edit: ser at jeg faktisk får dropdown meny når jeg høyreklikker på kommando vinduet.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Er det mye konfigurering som må til for å få optimalisert Windows Server 2008 til å fungere optimalt på en "privat Gamer-PC"?

 

Nei, det er ikke vanskelig å sette opp som ren gamer/desktop, bare pass på å ikke gi den mer server services enn nødvendig. Og du må enable services for diverse ting, men det vil den fortelle deg når du f.eks spiller av musikk osv.

Themes servicen må også enables om du vil ha aero f.eks.

Litt innsikt må en ha ved bytte av drivere på ATI kort også, men den fixen har jeg allerede postet på ATI HD3870 erfaringer tråden, enkel nok å bruke, men var et helvete å finne ut på egenhånd...

Allt i allt, uten superprefetch og annet dill, funker dette OS'et meget bra, helt på høyde med XP på spill, og man kan nyte godt av 8gb ram.....

 

Vær også oppmerksom på at Setpoint for Logitech G9 nekter å la seg innstallere, så ha rette profilen/profilene på musa for spilling, allt av knapper og dpi osv vil virke uten en eneste driver innstallert, det eneste du må gjøre er å slå av museaccel/Enhanced og du må finne rette markør hastighet, ikke så vanskelig...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jeg har 2008 på jobb pcen (lapptopp) bare for gøy, http://www.win2008workstation.com/wordpress/ kan være til stor hjelp.

 

Det som jeg ikke fikk til var blåtann og IR, noe som irriterer meg noe grassat.

Det er liksom ikke like effektivt å sende bilder via mobilmail til lapptopp :)

 

Ellers så funket det helt topp å bruke server/workstation 2008, og med Desktop Experience så blir det helt likt vista.

Lenke til kommentar

Har nå fått opp Windows Server 2008 64bit, med stort sett alt installert (uten om Adobe programmer, hvordan i pokker får jeg installert det? Står at Internet Explorer må lukkes, men det er jaggu lettere sagt enn gjort)

 

 

Må si ting ser ut til å fungere veldig veldig bra, langt bedre enn mitt forrige forsøk på en Light Vista versjon :)

 

 

Jeg vet ikke hva det er, men ting går jo så det suser bokstavelig talt! :D

 

 

Fikk bare litt trøbbel med Diskeeper, Windows Media Player fix for FireFox og NOD32 da de nektet å installeres på Server operativsystem..

 

NOD32 fikk jeg lett til ved å bare bruke Business utgaven istedenfor Home.

Diskeeper Server derimot var ikke så fristende da den ikke har de samme funksjonene som Diskeeper Pro Premier, derfor ble det heller PerfectDisk :)

 

 

 

EDIT:

 

Noen forslag til gode "bootscreens" jeg kan bruke på Windows Server 2008? :)

Er temmelig kjedelig med kun svart syntes jeg :p

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...