Gå til innhold

Assassin's Creed, nok en middelmådighet fra Ubisoft


sp0ck

Anbefalte innlegg

Jeg er kanskje litt tidlig ute i og med at spillet lanseres imorgen, men jeg har nå spillt igjennom Assassin's Creed og fikk en trang til å utrykke min frustrasjon. Dette spillet kunne vært utrolig bra, det har veldig mange elementer som trekker opp, men dessverre ender spillet opp med å glippe taket, falle fra den høyeste bygningen i Acre og dessverre lande noen meter bortenfor høystakken. Det som ødelegger et ellers ganske bra spill er følgende:

 

1. Historien. Hva jeg mener om selve historien i seg selv er ikke så viktig, i sin helhet var den helt grei men greide aldri å engasjere meg noe særlig. Det som ødelegger er måten historien blir fortalt på. Den blir alt for fragmentert med disse avbruddene som jeg egentlig fant totalt uinspirerende og gjorde at jeg til dels mistet tråden fra handlingen i år 1191. Det var nesten som å se en film på TVNorge for å bli avbrutt av nyhetene og været. Dialogene var alt for langdradde og fulle av svada, kvasifilosofisk grøtprat for å gi intrykk av kompliserte politiske agendaer og tåkelegge motivene til de forskjellige karakterene. Spillet prøver å få deg til å vurdere moralske standpunkt, men gjør det på en så eksplisitt måte at det føles som om det hamres ned over hodet på deg. Det blir ikke noe bedre av at det samme gjentas til det kjedsommelige fra start til slutt.

 

2. Gameplayet. Førsteinntrykket her var meget bra. dessverre virker det som Ubisoft ikke har testet dette godt nok, for å se hvordan folk kom til å spille spillet. Det er tydelig at de vil at spilleren skal gå rundt sakte, unngå å bli oppdaget og ikke trekke oppmerksomhet til seg selv. Slik spilte jeg det i begynnelsen, men etterhvert gikk det opp for meg at man kunne løpe rundt som en gal tulling i byene uten at vaktene brydde seg mye om det. AIen er grusom. Og hvis du skulle løpe ned en av vaktene er det ikke verre enn at du hopper litt rundt på bygningene og setter deg inni et telt. Utrolig enkelt, man får aldri intrykk av at vaktene utgjør en reèl trussel. Sånn sett er du ingen snikmorder, men en drapsmaskin sendt fra fremtiden som lett kan drepe 25-30 fiender på en gang uten å bli svett på tommelen.

 

Spillet er latterlig enkelt, kanskje det letteste spillet jeg har spilt. Når du først kommer inn i kontrollene så byr ikke spillet på særlig større utfordringer enn du møter i de 3 første oppdragene. Å samle informasjon før oppdragene er repetivt og kjedelig. Man trenger bare samle 2 (senere 3) bolker informasjon før man kan starte oppdraget, selv om man har muligheten til å samle alle 6. Det er dessverre ingen grunn til å gjøre det, da informasjonen ikke hjelper i den minste grad i å løse oppdraget. Det er også akkurat de samme fremgangsmåtene å løse oppdragene på i stort sett alle tilfeller, og de små vridningene som skjer forandrer ikke gameplayet nok til at det blir noe mer spennende.

 

Selve elminineringen av målet ditt er til dels underholdene, men man ender stort sett opp med å gjøre det samme hver gang. Jeg savner flere muligheter til å utføre et oppdrag. Å stikke av etter oppdraget er utført kunne vært veldig spennende, men når du vet at du enkelt kan drepe enhver som måtte stå i veien for deg mister man litt av spenningsmomentet. I og med at det er så latterlig enkelt å hoppe fra tak til tak ved å stort sett bare holde inne to knapper (høyre trigger og A for å automatisk løpe, hoppe, holde seg fast i ting) er det aldri noen fare for at du ikke skulle klare å stikke av. Dette gjør også hjelpen man får av vigilanties og scholars nesten totalt overflødig.

 

Det er en stor og vakker verden Ubisoft har laget, men når den eneste motivasjonen til å utforske den er å finne noen dølle flagg som ikke har noen som helst innvirkning på gameplayet (er en mulighet for å få mer liv, men det trenger du ikke da livene automatisk fyller seg opp når du er ferdig å sloss) og drepe noen templars av samme grunn, blir det hele kjedelig etter de første timene. Kampsystemet er morsomt til å begynne med, men det er utrolig simpelt og går stort sett ut på å holde inne blokk knappen og trykke counter når man blir angrepet. Det eneste som kunne gjøre det lettere var hvis det blinket en stor, blå X på skjermen når det skjedde.

 

Måten spillet øker vanskelighetsgraden er å pøse på med flere fiender, men de angriper skjelden samtidig, kampen tar bare lengre tid. Når man bruker counter får man enten en animasjon hvor Altair dreper vedkommende (spilleren har stort sett ingen invirkning på dette), eller gjør et mindre dødelig angrep som å dytte fienden bort. Jeg merket at senere i spillet, antageligvis for å øke vanskelighetsgraden, så økte frekvensen av disse ikke dødelige utfallene av counter. Man føler egentlig aldri at man blir noe særlig bedre i spillet, det tar bare lengre tid å bli ferdig med kampene.

 

Ja, dette ble litt vel mye. Sikkert ingen som gidder å lese alt, men nå har jeg hvertfall fått utrykt min skuffelse. Kort oppsummert er spillet for enkelt og for repetivt til å nå helt opp. Historien blir langdradd, kjedelig og for fragmentert, noe som ødelegger den ellers gode stemningen i spillet. Det kunne vært så bra, men endte opp med å bli et helt middelmådig action spill.

Endret av sp0ck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som det er to leire. De som har gitt det 9+, terningkast 6 osv. og de som er skuffet som gir det rundt 7 og påpeker klare feil med spillet. Mistenker at førstnevnte gruppe kanskje har falt for hypen rundt spillet. :hmm:

 

Merkeligste anmeldelsen er kanskje Gametrailers-anmeldelsen. Påpeker mange feil, blant annet at det blir veldig ensformig etter hvert, men fortsatt karakteren 9.1...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Virker som det er to leire. De som har gitt det 9+, terningkast 6 osv. og de som er skuffet som gir det rundt 7 og påpeker klare feil med spillet. Mistenker at førstnevnte gruppe kanskje har falt for hypen rundt spillet. :hmm:

 

Merkeligste anmeldelsen er kanskje Gametrailers-anmeldelsen. Påpeker mange feil, blant annet at det blir veldig ensformig etter hvert, men fortsatt karakteren 9.1...

Nettopp det jeg tenker.

 

Redd for at jeg skal havne i den negative gruppa og føle at jeg har kasta bort pengene.

Lenke til kommentar

la meg si det enkelt og greit!

 

det er klare ting som burde vært bedre, selvom spillet er stort og fritt virker det litt låst og at man har litt få muligheter, til tross for at man kan gjøre hva pokkern man vil. Disse tingene legger du mest sannsynelig merke til de første 2-3 timene du spiller, etter det er det enkelt, kan du leve med dette og fortsatt nyte det herlige visuelle, perfekte kills, tøffe flukt forsøk og en veldig god story så kommer du til å digge spillet alikavel.

 

spillet fortjener ikke 10(hvor vidt man skal gi noe som ikke er PERFEKT 10 er jo en diskusjon i seg selv), i min bok er spillet en klar 8er, og det er ikke ille! dette spillet BØR spilles til tross for sine feil.

Lenke til kommentar
Virker som det er to leire. De som har gitt det 9+, terningkast 6 osv. og de som er skuffet som gir det rundt 7 og påpeker klare feil med spillet. Mistenker at førstnevnte gruppe kanskje har falt for hypen rundt spillet. :hmm:

 

Merkeligste anmeldelsen er kanskje Gametrailers-anmeldelsen. Påpeker mange feil, blant annet at det blir veldig ensformig etter hvert, men fortsatt karakteren 9.1...

 

Ja, det kan virke litt sånn. Enten det, eller så har de rett og slett ikke spilt igjennom spillet. Dette tror jeg nok ikke gjelder de større sidene som Gamespot, Gametrailers etc, men de mindre seriøse aktørene. Det viser seg at de som gir spillet veldig god karakter trekker frem historien som en veldig positiv ting, mener den er revolusjonerende og unik. Det kan jo tenkes at man da er mer overbærende med manglene i gameplayet. Må alikevel si at jeg er litt forbauset over hvor god omtale dette spillet får noen steder, jeg pleier ofte å kunne kjenne meg igjen i omtalene til gamespot, men når det gjelder AC er jeg fundamentalt uenig. Vel vel, det kommer jo noen sånne spill iblant også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...