Gå til innhold

Assassin's Creed, nok en middelmådighet fra Ubisoft


sp0ck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er begrenset hvor morsomt det er med et spill som i stor grad spiller seg selv. Da kan jeg jo likegodt sette på en film. Kontrollene er i utgangspunktet bra, i den forstand at det er utrolig lett å hoppe rundt i byene, problemet er at det er for lett. Man gjør jo ikke annet enn å holde inne sprint knappen og sikte litt halveis med spaken. Siktingen får man jo også ganske god hjelp til.

Lenke til kommentar

Enig i mye av det som er blitt sagt her.

 

Spillet er underholdende, men det er det samme som gjentar seg hele tiden: Ri til byen gjennom et relativt uinteressant ødeland, klatre opp i alle tårnene for å få overblikk over oppdragene, og så er det bare å redde en haug med fattigfolk som alle sammen lirer av seg de samme frasene (opplever stadig at vaktene som plager sivile gjentar samme linje 5 ganger iløpet av 20 sek, ufattelig at et såpass høybudsjettspill ikke har tatt seg tid til å ta opp litt flere stemmer), overhøre samtaler og plukke et par brev ut av noen lommer. Og ingen av disse handlingene påvirker hovedoppdraget i noen nevneverdig grad, det er altså liten motivasjon for å gjøre mer enn de 2 obligatoriske etterforskningene. Ubisoft har laget en enormt detaljert og stilig verden, men hvorhen jeg går eller rir så føler jeg at jeg får lite igjen for å utforske. Og uten å avsløre noe for de som ikke har fulgt med, så er bakgrunnen til historien uengasjerende, og forstyrrer egentlig bare resten av fortellingen.

 

Grafikken er god, med grei flyt og store områder, selv om enkelte teksturer er litt blasse og horisonten kunstig til tider. Lyden er også grei, og bidrar til å skape atmosfære i spillet (selv om det er svært irriterende med den nevnte mangelen på variasjon i replikkene til sivile og soldater).

 

Jeg liker free running-systemet ganske godt, synes det er greit at man bare holder RT+A inne og så tar Altair seg av manøvreringen. Det skaper flyt i styringen, noe som kunne manglet om man skulle detaljstyrt all hopping og klatring selv. Forstår riktignok de som synes det blir for lite utfordring.

 

Kampsystemet er ganske underholdende, men det er om andre tidligere har bemærket; selv med 8 vakter rundt deg så står de aller fleste bare å venter på tur, slik at du stort sett bare har en fiende av gangen som slår etter deg. Dette virker litt kunstig. Likevel er det stilig å se på de forskjellige kombinasjonene til Altair, men når mekanikken kun består av å holde RT inne for å blokke, og så trykke X på rett tidspunkt for motangrep, blir det aldri spesielt utfordrende. AIen på vaktene er også relativt dårlig, de er lette å drepe slik at det er sjelden nødvendig å flykte, og dersom man skulle få lyst til å stikke av likevel, så er det oftest nok å hoppe over et tak for så å legge seg inni et skur, og selv med vaktene hakk i hel er det plutselig ingen som skjønner hvor du ble av.

 

Alt i alt er det stort potensiale i Assassins Creed, men det er også ganske mange svakheter både i historiefortellingen, styring, gameplay og kampsystem som trekker ned. Det er gøy å spille, men etter et par oppdrag begynner mangelen på variasjon å melde seg, og det blir tydlig at spillet ikke har den dybden som man i begynnelsen fikk inntrykk av. Misforstå meg ikke, det er et veldig godt spill. Ubisoft skal ha kudos for forsøket, orginal setting og grafikken, men med noen ganske enkle grep kunne spillet vært så veldig mye mer...

Endret av thomey
Lenke til kommentar

Heisan og hopp. Jeg kjøpte dette spillet i dag, og må si jeg synes det fortjener veldig mye mer enn middelmådige kommentarer.

 

Men det er ikke det jeg vil frem til; I manualen leser jeg at jeg kan "hjelpe" innbyggere og benytte meg av "interrogation". Gidder noen ta seg bryet med å forklare meg hvor og hvordan jeg skal få dette til?

Lenke til kommentar

Hjelpe innbyggere: Du må ta livet av diverse bøller som plager folk i byene. Det kommer klart opp på skjermen at her kan du hjelpe, samt at de roper ut "somebody help me" hele tiden. Fordelen ved å gjøre dette er at innbyggere i ettertid vil hjelpe deg når du rømmer fra soldater.

 

Interrogation er noe du gjør for å få informasjon ut av folk. Du vil få vite hvem du kan forhøre, det spretter opp på skjermen det også, samt at det vil være på kartet ditt. Det man gjør er enkelt å greit å gi de et par på kjeven med knyttneven og de vil fortelle deg det de vet.

 

Etter å ha spilt AC et par timer nå så er jeg positivt overasket. Grafikken er nydelig, kontrollen sitter meget bra og jeg har ikke merket mye til en dum AI.

 

Arlendius

Lenke til kommentar
Jeg synes det er begrenset hvor morsomt det er med et spill som i stor grad spiller seg selv. Da kan jeg jo likegodt sette på en film. Kontrollene er i utgangspunktet bra, i den forstand at det er utrolig lett å hoppe rundt i byene, problemet er at det er for lett. Man gjør jo ikke annet enn å holde inne sprint knappen og sikte litt halveis med spaken. Siktingen får man jo også ganske god hjelp til.

 

Dette var en av de tingene jeg var redd for og som ble påpekt i tidlige sniktitter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Så så vidt på den første halvtimen av spillet mens en kamerat spilte det, og noe jeg la merke til som jeg tror kan komme til å irritere meg er...

 

Ettersom alt man ser i spillet er et slags flashback, fikk jeg i større grad enn i et vanlig spill følelsen av at man ikke har kontroll over sine egne handlinger, og at spillet på denne måten virker langt mer linært.

Kanskje jeg som er rar, men jeg liker ikke tanken på at absolutt alt jeg gjør skal være forhåndsbestemt på en så opplagt måte som det er i AC.

 

 

Ellers så spillet veldig pent ut, og så ut til å bevege seg veldig pent også. Blir nok intet kjøp på meg, ettersom jeg har mange kamerater som har kjøpt det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det stemmer ikke Panda, du kan gjøre hva du vill, bare du må drepe målet ditt...

kan garantere deg at det er andre ting du kommer til å irritere deg over,

velg og vrak, mye irritasjons momenter, lenge siden jeg har banna så mye til et spill..

 

 

hva er greia med og ri rundt i "the kingdom" så plutselig skal de drepe deg?

er det ulovlig og løpe rundt og slikt?,

skjønner ikke det, det er greit hvis man gjør noe som er "ulovlelig"

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...