Gå til innhold

Test: Gratis GPS til mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin test. Gir et bra innblikk i hvilke funksjoner begge programmene byr på. Men jeg tenkte på en ting. Om jeg skal ut på tur, så kan jeg vel laste ned kjøreruten med WiFi hjemme før jeg reiser. Og om jeg ikke bruker kartet i det hele tatt så vil jo programmet i teorien være helt gratis å bruke da. Har jeg rett? Isåfall så er vel det noe som kan være verdt å nevne i artikkelen. Er ikke alle som er avhengige av å se kart for å finne veien, så lenge programmet viser kjøreruten ;)

Lenke til kommentar
Fin test. Gir et bra innblikk i hvilke funksjoner begge programmene byr på. Men jeg tenkte på en ting. Om jeg skal ut på tur, så kan jeg vel laste ned kjøreruten med WiFi hjemme før jeg reiser. Og om jeg ikke bruker kartet i det hele tatt så vil jo programmet i teorien være helt gratis å bruke da. Har jeg rett? Isåfall så er vel det noe som kan være verdt å nevne i artikkelen. Er ikke alle som er avhengige av å se kart for å finne veien, så lenge programmet viser kjøreruten ;)

8962392[/snapback]

 

Det du sier stemmer forsåvidt, ja. Men det blir kanskje litt smalt, og mye planlegging for å spare i underkant av ei krone :)

Lenke til kommentar
Det du sier stemmer forsåvidt, ja. Men det blir kanskje litt smalt, og mye planlegging for å spare i underkant av ei krone :)

8962456[/snapback]

Jojo, men poenget mitt var at det faktisk var mulig å få GPS helt gratis, uansett om det kun er en krone. Hvis ikke så er vel "Gratis GPS til mobilen" en feil overskrift ;) . Med andre ord, om jeg vet jeg skal reise til oslo i morgen, så er det ikke noe problem for meg å laste ned den kjøreruten på det trådløse nettverket i dag, og bruke GPSen gratis på turen i morgen ;)

 

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Hei Christian_!

 

Får håpe at j2me kart midletene legger til støtte for å hente ned kart fra pc med hjelp av datakabler eller bluetooth ;)

 

Det er ikkje alle som har WLAN tilgang på mobiltelefonen sin.

8967840[/snapback]

Jojo, det er jo også et poeng. Da må man jo nesten betale for å laste ned kjøreruten. Men om man har en telefon med wifi, så kan man få det gratis. Hvorvidt man sparer på det i forhold til prisen på telefonen er en annen sak.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle teste ut dette idag...

 

Lastet ned Amaze til min Sony Ericsson W880i på jobben idag, og registrerte meg over WAP, samt lastet ned stemmer.

 

Har kontor på Fornebu, og skulle opp til NetShop Oslo (ligger oppe i Grorud) for å hente en ruter etter jobben. Programmerte inn startadresse og destinasjon, samt koblet til GPS. Har en Holux GPSlim 236 med Bluetooth.

 

Brukte ikke displayet på telefonen under kjøreturen, hørte kun på stemmen. Alt fungerte helt knirkefritt, og jeg kom kjapt frem. Samme når jeg skulle fra NetShop og hjem.

 

Er så langt imponert over løsningen, tatt i betraktning at den er gratis.

Lenke til kommentar

Har installert Amaze på min Nokia 6110 Navigator, som har innebygget GPS-mottaker.

 

Får ikke kontakt med satellitter via Amaze, selv om det i telefoninnstilligene er huket av for at telefonens GPS skal brukes, altså ikke via Bluetooth og ekstern GPS-mottaker.

 

Amaze søker og søker etter satellitter, men ikke noe mer skjer.

 

Navigasjonen fungerer fint med Route 66 som er det programmet som følger med telefonen. Her er det kun installert kart over Norden, derfor tenkte jeg at jeg kunne bruke Amaze til å navigere med i Tyskland i ferien.

 

Noen som har opplevd samme problem i Amaze, eller som kan hjelpe?

 

 

Edit:

 

Jeg har også installert Nav4All.

 

På deres hjemmeside var installasjonen bedre beskrevet, blant annet sto det at den innebyggede GPSen måtte slås på først. Amaze beskrev kun ekstern GPS-modul via Bluetooth. Og dette er det eneste valget i oppsettet til Amaze-programmet. Prøvde igjen Amaze, med GPS påslått, men det ble ikke noe mer GPS-kontakt for det.

 

Jeg installerte Nav4All, og den virket med en gang. Det var til og med muligheter for hvilken GPS man ville bruke; ekstern eller intern.

 

Dermed har jeg fått ett av programmene til å virke, men ville helst brukt Amaze, siden det er enklere i bruk.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Hei!

 

Om ein velger ein mobil-GPS j2me midlet og velger å betale for datatrafikken (om ein ikkje har WLAN på mobiltelefonen) kommer vel litt ann på kva mobiltelefon ein har (størrelse på skjerm,lagringsplass (ikkje alle mobiler støtter minnekort og har lite minne,ikkje alle som skifter mobiler som andre skifter sokker :p ).Og kor ofte ein har bruk for ein GPS enhet.Om ein er ofte på ferie til utlandet og liker å kjøre mykje og oppleve nye steder spesielt utanfor allfarveg.Kan det kanskje lønne seg med ein ekstern GPS enhet.Men,om ein bruker GPS ein og annan gang ein finner ut ein skal nedover kontinentet.Er det kanskje bedre å invistere i eit gratis j2me gps midlet og heller betale for datatrafikken.Spesielt om ein har ein flat takst.Enn å betale fra tusen kroner og oppover til fleire tusen for ein ekstern gps enhet.Det som kan være vært å merke seg er kva oppdateringer til den eksterne gps enheten koster og kor ofte den blir oppdatert.Trur det kan være lett og la seg "lure" om ein ikkje tenker/undersøker desse faktorane før ein kjøper.

 

Eg ser at bluetooth gps moduler i prisguiden.no ofte leveres med usb-kontakt.Er det noen som har funnet overganger fra usb-kontakt til Sony Ericsson K800i kontakt?Og kva desse eventuelt koster?

 

Det er ikkje alle mobiler som har usb-inganger på mobilen heller.

Lenke til kommentar
Men,om ein bruker GPS ein og annan gang ein finner ut ein skal nedover kontinentet.Er det kanskje bedre å invistere i eit gratis j2me gps midlet og heller betale for datatrafikken.Spesielt om ein har ein flat takst.Enn å betale fra tusen kroner og oppover til fleire tusen for ein ekstern gps enhet.

 

Flat takst gjelder kun i eget nett. Det vil si at om du reiser utenlands og laster ned data må du betale for all faktisk bruk. Og datatrafikk er ikke akkurat kjent for å være billig under roaming! Du kan i verste tilfelle risikere å betaler flere hundre kroner per MB.

Lenke til kommentar

Gratis:

Gratis GPS til mobilen

Du trenger ikke å punge ut flerfoldige tusen for å få GPS.

Ikke gratis allikevel:

GPS-mottaker:

Programmene brukes sammen med en GPS-mottaker med blåtann. Slike mottakere koster fra 600 kroner, og kan brukes sammen med alle telefoner.

 

Overskriften er misledende og burde ha vært "Gratis GPS programvare" eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Et annet program som er verdt å merke seg er Wayfinder (www.wayfinder.com). De tar betalt for programmet, men du kan bruke den gratis i 5 dager. Du sender en sms til dem, og får tilbake en trial-serial. Serial beregnes ut ifra telefonnummer... så teoretisk kan man få noen andre til å skaffe deg en ny serial ;)

 

Jeg testet Wayfinder da jeg kjørte til Frankrike i vinter, og den fungerte veldig bra. Wayfinder er mye "proffere" enn Nav4All som jeg også brukte ganske mye rundt omkring mellom skidestinasjoner. Det beste jeg liker med Wayfinder er at kartbitene tiles (lastes ned i små biter som flyttes rundt på skjermen istedenfor å reloade kartet hver gang du kommer utenfor bildet) og roteres så du alltid kjører oppover på skjermen. Dette gjør at du ikke trenger å vente på nytt kart (som med Nav4All), og det er lettere å se hvor du er ved en kjapp titt på skjermen. Men 150 euro blir litt stivt når det finnes gratis alternativer...

 

Skal teste Amaze neste gang jeg skal ut på tur :)

Lenke til kommentar

Er det noen av disse programmene som inneholder fotoboksvarsling? Selv har jeg nettopp kjøpt Nokia E65 og trenger da kun en GPS mottaker som det heter. Ser noen kaller det "en GPS".

 

Det ser også ut som om telefonen min har en del "navigator" ting innebygd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...