Gå til innhold

TEST: MSI GeForce 8800 GTS 320 MB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grei test :) Litt overrasket hvor bedre MSI-kortet gjør noen tester enn 640-versjonen, men så kommer kortet allerede overklokket...

 

Tror dette 320-kortet virker som et greit alternativ, men så får man jo kjøpt enkelte 640-versjoner til kun femtilapp over.

 

Edit: fra hundrelapp til femtilapp

Endret av inventum
Lenke til kommentar

Som man kan se, så har minnemengden fint lite å si på den totale ytelsen. Spiller man i under 2048x1536, så holder det lenge med et 8800GTS 320 Mb, men spiller man i oppløsninger over 2048x1536 og med high quality osv. i spill som krever mye av minnet (store teksturer osv) så er det greit med et 8800GTS 640 Mb, men skal man først opp i den prisklassen kan man like gjerne kjøpe et 8800GTX, som man nå får for et par hundrelapper mer enn et GTS kort.

 

PS: Jeg har to stk 8800GTS, og angrer ikke på det. De er veldig gode, og gir jo veldig god ytelse, og overklokker veldig bra.

Lenke til kommentar

Noen kommentarer til testen:

- Hvor mye ram er det i testmaskinen?

- Der hvor grafene viser MSI geforce 8800GTS 320MB, er det med standard hastighet på både GPU, shadere og minne? I motsetning til der det også står "OC edition"?

 

Grei test :) Litt overrasket hvor bedre MSI-kortet gjør noen tester enn 640-versjonen, men så kommer kortet allerede overklokket...

7992388[/snapback]

Det viser vel bare at 6% raskere minne, 12,5% raskere shadere og 15% raskere klokket GPU har mer å si enn 100% mer minne i disse testene.

Lenke til kommentar

"Det er gjerne ved høye oppløsninger at man har bruk for såpass med grafikkminne, og da kan man jo like gjerne kjøpe storebror GTX med 768 MB minne."

 

Merkelig komentar det der, GTX jo noe dyrere, er budsjettet et 320mb GTS så er spranget ganske stort opp til GTX i pris. Et "lite" mellomlegg på 2000.- ca +/-

 

Syns denne testen var litt merkelig, i andre tester på nett,så har 320mb kommet en del dårligere ut en 640mb ,spess i tester som tar i bruk litt oppløsning. Her kommer 320mb versionen meget bra ut av det, mulig det skyldes at kortet er klokket.

Endret av miracl
Lenke til kommentar
har hatt lyst på denne 320 utgaven helt sia jeg hørte at det kom. blir nok et slikt, fra xfx, usikker på hvilken utgave enda. mulig jeg drøyer å ser hva prisene på dette og de nye korta blir når ati kommer med r600 og nvidia kommer med refres av 8800 korta.

7992812[/snapback]

 

Ja, men du må belage deg på enda et par dager/uker når R600 kommer før prisene fallet på 8800GTS/GTX, slik er det alltid ;(

 

 

Lav oppløsning  med 4xAA/ 16xAF så scorer 8800GTS i flere tilfeller dårligere enn Radeon X1950 XTX (eller ca. like bra), m.a.o. er det ennå greit å kjøre AGP ettersom DX10 ennå ikke er aktuelt.

7992853[/snapback]

 

AGP er på vei ut , og DX 10 er på vei inn, velg dine kroner med omhu, for DX10 er kommet for å bli, iforhold til AGP.

 

Vil du bruke 1500-2000kr på et kort som går ut om 2-4mnd , eller på et kort som kan brukes og er aktuelt til og med om 1 -2 år ?

 

Jeg vet hva jeg ville ha valgt, og har valgt.

 

 

miracl : enig. 320mb versjon har 30% mindre poeng i tester på andre sider hvis man søker litt på google.

Endret av Hurt
Lenke til kommentar

Savner også hvor mye minne maskinen har,og lurer litt på hvordan støyen er på dette kortet etter du har startet opp et spill.

 

Dere skriver etter alle spilltestene(tror jeg) at i oppstarten så brummer det litt, men etter dette så er det rolig.

 

Er det rolig også etter litt spilling med BF2 ??

:hmm:

Lenke til kommentar
AGP er på vei ut , og DX 10 er på vei inn, velg dine kroner med omhu, for DX10 er kommet for å bli, iforhold til AGP.

 

Vil du bruke 1500-2000kr på et kort som går ut om 2-4mnd , eller på et kort som kan brukes og er aktuelt til og med om 1 -2 år ?

 

Jeg vet hva jeg ville ha valgt, og har valgt.

7993637[/snapback]

Ser poenget ditt, men jeg kjøper ikke ny prosessor, minne, hovedkort, skjermkort og OS (må vel snart kjøpe LCD og..) sånn helt uten videre. Jeg klarer meg med DX9 nice price spill, en fordel med å ligge litt etter utviklingen når det gjelder innkjøp er at det ikke blir så dyrt.

 

Jeg venter til PCIe 2.0 :)

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar
Lav oppløsning  med 4xAA/ 16xAF så scorer 8800GTS i flere tilfeller dårligere enn Radeon X1950 XTX (eller ca. like bra), m.a.o. er det ennå greit å kjøre AGP ettersom DX10 ennå ikke er aktuelt.

7992853[/snapback]

 

Skjønner ikke helt hvorfor AGP blir sammenlignet med DX10. Det er jo to helt forskjellige ting.

 

AGP, som slot, har jo vært "utfaset" i et år allerede, og hvis ikke du har et low-end system, og absolutt vil slippe å oppgradere HK, CPU og RAM, finnes det ikke en eneste god grunn for å velge et agp kort idag.

Lenke til kommentar
Lav oppløsning  med 4xAA/ 16xAF så scorer 8800GTS i flere tilfeller dårligere enn Radeon X1950 XTX (eller ca. like bra), m.a.o. er det ennå greit å kjøre AGP ettersom DX10 ennå ikke er aktuelt.

7992853[/snapback]

 

Skjønner ikke helt hvorfor AGP blir sammenlignet med DX10. Det er jo to helt forskjellige ting.

 

AGP, som slot, har jo vært "utfaset" i et år allerede, og hvis ikke du har et low-end system, og absolutt vil slippe å oppgradere HK, CPU og RAM, finnes det ikke en eneste god grunn for å velge et agp kort idag.

7993884[/snapback]

Finnes mange gode grunner til å kjøpe et AGP X1950Pro 512MB til 1895,- som jeg gjorde i desember 2006. Sjekk tråden vår på det. Det nærmest florerer av uvitende kommentarer rundt dette.

 

Men denne tråden omhandler vel ikke AGP, heller 320MB utgaven av GTS.

Det virker som et meget spennende kjøp, men for meg med 24" måtte det blitt mer minne og jeg liker også en visse mengde AA osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
"Det er gjerne ved høye oppløsninger at man har bruk for såpass med grafikkminne, og da kan man jo like gjerne kjøpe storebror GTX med 768 MB minne."

 

Merkelig komentar det der, GTX jo noe dyrere, er budsjettet et 320mb GTS så er spranget ganske stort opp til GTS i pris. Et "lite" mellomlegg på 2000.- ca +/-

7993237[/snapback]

Jepp, skal man sammenligne noe så må det bli med noe i omtrent samme prisklasse. Har man et budsjett på ca 2500kr, som GTX 320MB koster og trenger mer minne så er det nærmeste valget til Nvidia geforce 7900 GTO 512MB og 7950 GT 512MB. Evt. ATIs X1950 Pro 512MB, eller noen heller tvilsomme løsninger med to kort: 2* 7600GS 512MB i SLI eller 2* Radeon X1650 Pro 512MB i Crossfire.

Lenke til kommentar
Fin test, MEN:

 

Tror dere skaper mer forvirring enn avklaring med dette. Dere burde hatt en test som sammenliknet 320 og 640mb, uten at 320mb var klokket. Dette er langt mer interessant enn hva et enkelt, overklokket kort kan prestere.

7993756[/snapback]

 

Enig det der, burde testet en normal utgave av 320mb versionen og ikke en Overklokket utgave. Vil tro at folk flest kjøper stock utgaven av 320mb utgaven da et slikt kort sannsynelighvis er billigere en et kort som kommer ferdig klokket.

Ser også at MSI 8800gts 320mb OC edition koster nærmere 3k, billigste 320mb kort koster rundt 2400.- så valget er enkelt der. Får jo et 640mb kort for samme prisen.

 

Og hvor går det noen rykter om at 640mb versionen er på vei ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...