Gå til innhold

Dedikert grafikk fra Intel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ATI og Nvidia trenger litt mer konkurranse ja. Om ikke intel når opp helt ytelsemessig så kan det likevel være positivt for konkurransen i mellom-markedet. La oss bare håpe de ikke blir for små (som Matrox og XGI) eller for store (monopolistisk).

 

Jeg lurer litt på om ikke dette bare er en opplading til intels fremtidige spleising av CPU og GPU, etter modell fra AMDs "fusion".

Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på om ikke dette bare er en opplading til intels fremtidige spleising av CPU og GPU, etter modell fra AMDs "fusion".

7787689[/snapback]

Det er det garantert, men dette tror jeg faktisk Intel har arbeidet med i lengre tid for bærbare, mener jeg leste noe om Intels tanker på dette området.

 

Må si jeg er lettet at Intel ser ut til å ha valgt denne løsningen fremfor ett oppkjøp av nVidia, det betyr i praksis at man kan få en reel konkurranse situasjon i dette markedet med nVidia som "3dje parts" leverandør. nVidia må helt klart arbeide hardt mot erkerivalene, men jeg tror dette er en sunnere og bedre situasjon for oss brukere enn det løpet det så ut til å bli da AMD kjøpte ATI. Jeg stiller meg fremdeles tvilende til hvorfor AMD faktisk fikk lov til å gjennomføre dette kjøpet, AMD burde ideelt valgt samme løsning som Intel nå ser ut til å velge, det hadde vært enda bedre for oss.

 

Jeg har faktisk hatt dediktert Intel skjermkort(fulgte med en ferdig PC jeg kjøpte engang), rent ytelsesmessig var det ikke det helt store(dog heller ingen katastofe sammenliknet med datidens konkurrenter), men husker det fulgte med utrolig mye kul programvare.. bla annet ett for å lage 3D internett sider(VRML?) som faktisk var veldig bra.

Lenke til kommentar
Intel henger vel "litt" etter Ati/nVidia ja. Ville vært enklere for dem å scrappe intel-grafikken og heller bare kjøpe opp nVidia. :)

 

"IntelliVidia" anyone :p

7787715[/snapback]

Intel har lang/god kunnskap mht grafikkløsninger, til nå har vært ett bevisst valg å ikke lage kraftigere løsninger, men de har grunnteknologien og kunnskapen på plass. Må huske at GMA løsningene til Intel i utgangspunktet er laget for å bruke så lite energi som mulig samtidig som å skulle kunne dra det mest essensielle av 3D. Dersom fokuset endres litt, så tror jeg de har en god sjanse, selv uten nVidia. Forhåpentligvis kan Intel "deal"e litt med nVidia, slik at de kan dele f.eks SLi teknologi, slik at man slipper enda en løsning på dette.

Lenke til kommentar
Intel henger vel "litt" etter Ati/nVidia ja. Ville vært enklere for dem å scrappe intel-grafikken og heller bare kjøpe opp nVidia. :)

 

"IntelliVidia" anyone :p

7787715[/snapback]

 

Vel jeg ville vel ikke si at Intel henger etter Nvidia eller ATI, på noe annet en ytelse i spill, hvis man tar for seg markeds andel på grafikk markedet har Intel en stødig 40% mens ATI, Nvidia og matrox krangler om restene.

Lenke til kommentar
Intel henger vel "litt" etter Ati/nVidia ja. Ville vært enklere for dem å scrappe intel-grafikken og heller bare kjøpe opp nVidia. :)

 

"IntelliVidia" anyone :p

7787715[/snapback]

 

Vel jeg ville vel ikke si at Intel henger etter Nvidia eller ATI, på noe annet en ytelse i spill, hvis man tar for seg markeds andel på grafikk markedet har Intel en stødig 40% mens ATI, Nvidia og matrox krangler om restene.

7788186[/snapback]

Er det ikke kun ytelse det er snakk om?

Lenke til kommentar
Er det ikke kun ytelse det er snakk om?

7788248[/snapback]

I "gamledager" var jo bildekvalitet et stort tema, men kanskje ikke nå lenger.

 

Derimot har pris såklart betydning. Fattern som bare skal sjekke mailen og loke litt på nett i ny og ne trenger ikke 8800GTX i SLI :p

 

Også har du det jeg skrev om i forrige innlegg, at man ikke trenger proprietære drivere til intel-kort.

Lenke til kommentar
Noen som vet når GMA 3000 og X3000 kommer?

7788949[/snapback]

Den foreløpig siste grafikkløsningen fra Intel er GMA 3000-familien, som i likhet med selskapets tidligere grafikkløsninger er av den integrerte typen - altså innebygget i et brikkesett. GMA 3000-familien består av to medlemmer, X3000 og 3000, hvor førstnevnte er toppmodellen.

 

X3000 støtter bl.a. Shader Model 3.0, opererer på 667 MHz kjernefrekvens og har inntil 12,8 GB/s minnebåndbredde. Løsningen kan dra nytte av inntil 384 MB systemminne.

X3000 har altså kommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...